Jeres bedste Indspilning når anlægget skal vise frem

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flanders

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2016
    Innlegg
    16
    Antall liker
    10
    Eg har ikkje sett at noen har nevnt Knut Reiersrud og Iver Kleives album "Blå koral" i tråden. Rart. Trudde den var nærmast eit standardverk når hifi skal demonstreres her i traktene. Innspilt i Odense domkirke i 1991.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Eg har ikkje sett at noen har nevnt Knut Reiersrud og Iver Kleives album "Blå koral" i tråden. Rart. Trudde den var nærmast eit standardverk når hifi skal demonstreres her i traktene. Innspilt i Odense domkirke i 1991.
    For oss som hold på med denne hobbyen da den kom ut, har vel fått sine (over)doser fra denne utgivelsen. Tror jeg husker hvert lille knirk, orgelregistrering, støy fra omgivelser etc.... Kanskje på tide å finne den frem igjen :)
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Kan nevne ihvertfall en sang og det er Nightly Disease PT.l med Madrugada, introen der han han drikker litt vann og setter fra seg glasset er som om han er på andre siden av bordet, resten av sangen har også et utrolig nærvær og er ren nytelse.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Synes det er viktig å spille veldig variert for å få fram om anlegget er bra, og lurt å holde seg unna hardt komprimerte ting.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Omgrepet "skinger" har eg ikkje fått med meg. Er dette diskantvrenging, eller ein slags kompressorlyd?
    Beklager sent svar, er mest ute i sommervarmen her nord for tiden :)
    The Shy er litt inne på hva jeg legger i "skingrende". Det er noe forvrengning kombinert med skarp lyd. Gamle Prøysen innspillinger eller tidlige Erik By innspillinger er litt nasal i lyden, vokalen er mellomtone- og grunntonefokusert og litt vanskelig å gjengi riktig. Ved høyt volum kan man oppleve at høyttalerkassa begynner å vibrere litt, det kan oppstå forvrengning. I helt motsatt leie ligger synth pop som f.eks Marvin Gaye "sexual healing". Denne er svært lett for anlegget å gjengi og får ikke kassa til å vibrere, nesten uansett anlegg og rom.
    Håper du ble klokere på hva jeg mente.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ikke noe i veien for å bruke såkalt gode innspillinger.
    Spesielt gøy kan det være å sette på Whitesnakes "Starkers in Tokyo" - det er overraskende mange som ikke klarer å finne ut hvem som spiller og synger.... "Problemet med noen av disse såkalte superinnspillingene kan være at de fort blir litt "kjedelige"......f eks Keith Jarrett, Norah Jones, Diana Krall.....
    Heller ikke noe i veien for å bruke innspillinger som inneholder en eller annen form for ekstremkvalitet, f eks dyp bass, stort rom, over middels utklinging på piano eller gitar, ekstremt fast, potent bass, nærmikket vokal osb.
    Her liker jeg f eks godt å bruke Lambchops "Is a woman" og Nils Petter Molværs "Khmer"
    Vil man utfordre litt, bruker man innspillinger som ikke nødvendigvis låter like godt/behagelig på alle oppsett.
    I sistnevnte kategori liker jeg gjerne å sette på Lynni Treekrems "Tusenfryd", Greg Browns "Yellow dog - med kuttet Cold+dark+wet". Begge disse kan låte litt skarpt/hardt i "feil" oppsett.....

    Det viktigste, dog, er vel å bruke musikk og innspillinger man virkelig har sansen for.
    Har ramser jeg bare opp noen alternativer: Talk Talk, Clash, Calexico, Henning Kvitnes, Tori Amos, Talking Heads, Damien Rice, Melody Gardot, Kate Bush, The White Birch, 16 Horsepower, Eddie Vedder, Bjørn Eidsvåg, Daft Punk, Fourplay, Midnight Choir, Rufus Wainwright, Sophie Zelmani, Vamp, Lars Winnerback, Melissa Horn, Regina Spector osb.....

    Ad notam: Klassisk er her holdt helt utenfor, men burde hatt en egen avdeling..... :ROFLMAO:

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    mulle

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    17
    Antall liker
    12
    Her er et par super gode og vellydende CD:
    Mckinley Black - "Beggars, Fools and Thieves" (SACD)
    David Roth - "Will You Come Home" (SACD)
    David Munyon - "Purple Cadillacs" (CD)
    Alle er fra Stockfisch og købt i Pladekisten, Danmark for 180,-/stk.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.280
    Heftige saker! 👍😃
    Ang King Crimson:

    Samme gjengen som spilte på Sentrum Scene i fjor, og heldigvis med gamlingene i toppform. Det er jo dessverre også et stjerne-eksempel på at hifi aldri blir en reel erstatning for den ekte vare. Hadde med min nitten år gamle yngstegutt på en av konsertene deres i Oslo, og han prater stadig om opplevelsen med ærefrykt i øynene.
    Mht. trådtema, så er det vanskelig å "imponere" gjester med "hifi". Det er rett og slett alt for personlig hva som rører oss når det gjelder musikk. La gjesten(e) ta med musikk de kjenner fra eget system, og spill det for dem på ditt eget. Da kanskje de blir "imponert".
    Steen
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ang King Crimson:

    Samme gjengen som spilte på Sentrum Scene i fjor, og heldigvis med gamlingene i toppform. Det er jo dessverre også et stjerne-eksempel på at hifi aldri blir en reel erstatning for den ekte vare. Hadde med min nitten år gamle yngstegutt på en av konsertene deres i Oslo, og han prater stadig om opplevelsen med ærefrykt i øynene.
    Mht. trådtema, så er det vanskelig å "imponere" gjester med "hifi". Det er rett og slett alt for personlig hva som rører oss når det gjelder musikk. La gjesten(e) ta med musikk de kjenner fra eget system, og spill det for dem på ditt eget. Da kanskje de blir "imponert".
    Steen

    Det er jo dessverre også et stjerne-eksempel på at hifi aldri blir en reel erstatning for den ekte vare

    Kan kun være enig :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Light My Fire med Patricia Barber er en meget bra testlåt :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvorfor skal det være likt som på konsert for å imponere.
    En god opplevelse på lavt nivå imponerer meg
    Det skal ikke nødvendigvis imponere. En koncert kan jo også være få udøvere med lav volumen
    Men ved koncert stedet Mojo i Kbh som er et meget lille spille sted hvor jeg tit nyder at høre blues
    Ja her vil jeg da godt at når jeg høre samme musik derhjemme at der er samme drive og volumen.
    Når det sker går nydelsen og gengivelse af musik op i en højere enhed hvis altså det er på optagelsen.
    Mit anlæg når dog kun at gengive noget derhen ad. Men jeg kommer et stykke af vejen. Skulle jeg tvinge mit anlæg til at gengive en til en (Hvis det kunne lade sig gøre) ville mine højttaler holde i ca 15 sekunder.

    En god opplevelse på lavt nivå imponerer meg.... Det kan det også her :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg bruker er å klemme på Wintersun:

    Jeg bruker ofte Wintersun for å teste anlegg også, da den kjappe og presise attacken de har gjør at det ofte provoserer frem mye egenresonans av høyttalerne og andre svakheter.


    Ellers så funker det også med Opeth, Devin Townsend eller Silje Nergaard for mer dynamikk :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn