Jernbane på nårsk

K

Khanate

Gjest
Stusser litt over samferdselspolitikken i vår kjære moderland. Det går ikke persontrafikk mellom Stockholm og Oslo, da SJ mener at banen fra grensa til Oslo er for dårlig. I dag kunne NSB meddele at de kanskje måtte legge ned ruten mellom Göteborg og Oslo fordi banen fra grensa til Oslo er for dårlig og at reisetiden derfor blir for lang i forhold til bil og buss.

NSB råder etterhvert over helt moderne tog, men de kan ikke utnyttes da banenetter er gammelt og vinglete. Sverige har i dag et helt moderne jernbanenett mellom de største byene. Turen Göteborg - Stockholm tar 3 timer med tog. Motsvarende strekning her: Oslo - Trondheim tar 7 timer.

En talsmann for NSB etterlyste satsing på ruten Drammen - Oslo. I dag tar denne turen ca 1 time, med flere linjer er det mulig å få reisetiden ned til 20 minutter. Jeg bor i Asker og ser hver morgen en laaang og ofte saktegående bilkø fra Drammen mot Oslo. Kanskje toget kan være et alternativ.

Om ikke fryktelig mange år, så er Nordsjøen og Barentshavet tomt for olje. I mellomtiden vil mest sannsynlig oljeprisene stige dramatisk. Dels på grunn av manglende tilgang, dels pga større behov fra Kina og India. I dag har Norge god økonomi, og således en gylden mulighet til å bygge opp infrastruktur for en framtid uten olje.

I alle år har Sverige vært bedre enn Norge i samferdsel (eller kom toget først til Norge?). I dag banker de oss i vinteridrett også. Dette er fanden ikke til å holde ut!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Stusser litt over samferdselspolitikken i vår kjære moderland. Det går ikke persontrafikk mellom Stockholm og Oslo, da SJ mener at banen fra grensa til Oslo er for dårlig. I dag kunne NSB meddele at de kanskje måtte legge ned ruten mellom Göteborg og Oslo fordi banen fra grensa til Oslo er for dårlig og at reisetiden derfor blir for lang i forhold til bil og buss.

NSB råder etterhvert over helt moderne tog, men de kan ikke utnyttes da banenetter er gammelt og vinglete. Sverige har i dag et helt moderne jernbanenett mellom de største byene. Turen Göteborg - Stockholm tar 3 timer med tog. Motsvarende strekning her: Oslo - Trondheim tar 7 timer.

En talsmann for NSB etterlyste satsing på ruten Drammen - Oslo. I dag tar denne turen ca 1 time, med flere linjer er det mulig å få reisetiden ned til 20 minutter. Jeg bor i Asker og ser hver morgen en laaang og ofte saktegående bilkø fra Drammen mot Oslo. Kanskje toget kan være et alternativ.

Om ikke fryktelig mange år, så er Nordsjøen og Barentshavet tomt for olje. I mellomtiden vil mest sannsynlig oljeprisene stige dramatisk. Dels på grunn av manglende tilgang, dels pga større behov fra Kina og India. I dag har Norge god økonomi, og således en gylden mulighet til å bygge opp infrastruktur for en framtid uten olje.

I alle år har Sverige vært bedre enn Norge i samferdsel (eller kom toget først til Norge?). I dag banker de oss i vinteridrett også. Dette er fanden ikke til å holde ut!
Helt enig med deg her. Det er skandaløs adferd fra flere regjeringer å ikke satse mer på samferdsel og infrastruktur.
Her er jeg helt på linje med Frp, som som det eneste partiet i landet aktivt promoterer økt satsing på disse områdene.

En annen alvorlig sak er at kulturminister Giske står for tidenes løftebrudd, når han nå avspiser den nye Holmenkollbakken men 70 mill.

Samtidig har vi fått nye skatter på tjenestetelefoner, PC'er etc, etc.

Næringspolitikken til den nye regjeringen viste seg å være et tomt skall. Kun retorikk for å kaste blår i øynene på folk.

Jeg håper at de som stemte på denne gjengen ser hva de har stellt i stand, og tar konsekvensen av det ved neste valg.
 
K

Khanate

Gjest
Helt enig med deg her. Det er skandaløs adferd fra flere regjeringer å ikke satse mer på samferdsel og infrastruktur.
Her er jeg helt på linje med Frp, som som det eneste partiet i landet aktivt promoterer økt satsing på disse områdene.

En annen alvorlig sak er at kulturminister Giske står for tidenes løftebrudd, når han nå avspiser den nye Holmenkollbakken men 70 mill.

Samtidig har vi fått nye skatter på tjenestetelefoner, PC'er etc, etc.

Næringspolitikken til den nye regjeringen viste seg å være et tomt skall. Kun retorikk for å kaste blår i øynene på folk.

Jeg håper at de som stemte på denne gjengen ser hva de har stellt i stand, og tar konsekvensen av det ved neste valg.
Intet nytt under solen. Alt er jagen etter vind!

Den evindelige justeringen, triksingen og miksingen med skatter og avgifter, her i landet, kjeder meg.
Noen ganger undrer jeg om det er en slags avledningspolitikk. For å gi inntrykk av at politikerne gjør noe. I praksis er vel skattetrykket det samme fra år til år for de fleste av oss.
Derfor er jeg mest interessert i hva vi gjør ut av våre resurser (folk, kunnskap, penger, råvarer etc). Og hva vi ønsker for framtiden. Ingen utvikling uten drømmer.
 
A

Affa

Gjest
Skal hundretusen vis av mennesker lide for politikeres våte drøm om 200 km/t gjennom Østfold? Det finnes ikke behov for det. Kjør bil, helt overlegent. Det eneste som er mer idiotisk enn å bruke 16mrd kr på å ødelegge Halden, Sarpsborg og Fredrikstad (175-200 tusen mennesker langs strekningen) er det å bruke 2mrd kr på bru hos fruktspiserne på vestlandet.
 
K

Khanate

Gjest
Skal hundretusen vis av mennesker lide for politikeres våte drøm om 200 km/t gjennom Østfold? Det finnes ikke behov for det. Kjør bil, helt overlegent. Det eneste som er mer idiotisk enn å bruke 16mrd kr på å ødelegge Halden, Sarpsborg og Fredrikstad (175-200 tusen mennesker langs strekningen) er det å bruke 2mrd kr på bru hos fruktspiserne på vestlandet.
Göteborg er Norges største havn. Således kan dette jernbanenettet bli vår viktigste godstransportrute. Bilen er jo et utmerket transportmiddel. Og den vil ta seg godt ut bak et par esler når oljen tar slutt. Og oljen kommer til å ta slutt.

Enig vedrørende sinnssyke tunnel og bruprosjekt i distriktene. Det er fanden ikke mulig å forstå.
 
A

Affa

Gjest
Jernabane egner seg ikke til anet enn å frakte barn på tivoli. Jernbane er upraktisk, støyende, energikrevende, tregt, dyrt og vanvittig lite fleksibelt.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Hva med å bygge ut jernbanenettet internt i landet, før linjene til utlandet får oppgraderinger? Det finnes byer i Norge med opp mot 70000 innbygger som ikke har jernbaneforbindelse! Når skal toget bli "allemannseie" her i landet?
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Jernabane egner seg ikke til anet enn å frakte barn på tivoli. Jernbane er upraktisk, støyende, energikrevende, tregt, dyrt og vanvittig lite fleksibelt.
Toget er miljøvennlig, raskt og komfortabelt, du slipper køkjøring, og er mindre utsatt for ulykker. Det er egentlig utrolig at personbiler fortsatt er tillatt i et land som Norge, som har politikere som ynder å forby alt som kan være skadelig. Hvilken annen lovlig aktivitet (bortsett fra røyking, som snart blir ulovlig), tar så mange liv årlig som biltrafikken gjør?
 
A

Affa

Gjest
Du arbeider på Oslo S?Trikk koster 4 ganger så mye som buss pr passasjer i flg. Transportøkonomisk institutt. Jernbane er enda verre. Energivennlig å dra 1000 tonn med stål for 50 mennesker? Neppe.

Bilen er overlegen. Ha store P-plasser rundt Oslo. 40 minutter med bil på 4-felt fra Sarp/Fredrikstad til ski. Forstadsbane inn. Legg ned toget ellers.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Skal hundretusen vis av mennesker lide for politikeres våte drøm om 200 km/t gjennom Østfold?
Politikerne er redde for at vi ikke gidder å komme hjem igjen hvis det blir for lettvint å reise med tog ut av landet! Veiene nedover der er jo så overfylte med østeuropeiske vogntog at det ikke er mulig å komme frem der med bil.

En forretningsidè for staten må være skyhøye bøter for manglende vinterdekk på disse kjøretøyene, samtidig ha et bildekk verksted på samme plass, ikke slippe disse trafikk fellene forbi før dekkene var byttet! det er faen meg ikke til å leve med at vi vanlige bilister får et par tusen i bot for å den minste forseelse, mens østeuropeere får kjøre videre for at de ikke får identifisert hvem som eier kjøretøyet og derfor ikke er noen vits i å skrive ut bøter! det er bare å se på at de sklir oppover langs veiene i Østfold. Huffamæi...
 
A

Affa

Gjest
Politikerne er redde for at vi ikke gidder å komme hjem igjen hvis det blir for lettvint å reise med tog ut av landet! Veiene nedover der er jo så overfylte med østeuropeiske vogntog at det ikke er mulig å komme frem der med bil.

En forretningsidè for staten må være skyhøye bøter for manglende vinterdekk på disse kjøretøyene, samtidig ha et bildekk verksted på samme plass, ikke slippe disse trafikk fellene forbi før dekkene var byttet! det er faen meg ikke til å leve med at vi vanlige bilister får et par tusen i bot for å den minste forseelse, mens østeuropeere får kjøre videre for at de ikke får identifisert hvem som eier kjøretøyet og derfor ikke er noen vits i å skrive ut bøter! det er bare å se på at de sklir oppover langs veiene i Østfold. Huffamæi...
Enig, men jeg vil gå litt lenger:
De ti første polske vogntogførerne med dårlig dekk får en 9mm i panna, bilen og lasten beslaglegges. De neste får 100000 i bot og forbud mot å komme igjen.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Enig, men jeg vil gå litt lenger:
De ti første polske vogntogførerne med dårlig dekk får en 9mm i panna, bilen og lasten beslaglegges. De neste får 100000 i bot og forbud mot å komme igjen.

He He He... du får faen mæi sakt de du Affa.

Når det gjelder iveren etter å komme hjem til Norge etter et opphold i Sverige tok brått slutt på Tirsdag. Det var vel den værste dagen å kjøre bil på. Jeg fikk bilhavari i Gøteborg, midt på E6 ved tingstad. Fikk ringt etter bilberging, de kom og da begynte faktisk oppturen med svensker. De ordnet opp.. ringte rundt til verksteder som var villig til å begynne på skrapet mitt med en gang kjørte meg dit og var blide som sola, verkdstedet tok imot oss stakkars kara, forfrossen etter å ha stått på E6, fikk mat og kaffe, de fant ut feilene ringte rundt etter en blanding av brukte og nye deler. Måtte ta buss hjem på kvelden for det var ikke mulig å få tak i alle delene, de kjørte oss til busstasjonen, skal nedover å hente bilen i morgen, da henter de meg på stasjonen.

Fy faen... for en service, Hurra for Santos Auto Service i Gøteborg! Du finner han her... [ftp]http://www.bilservice.se/[/ftp]
Jeg er 50 år gammal og har ALDRI blitt møtt med slik vennlighet i bilbransjen i Norge, ikke i andre bransjer i Norge heller forresten. Bussen brukte nesten 6 timer fra gøteborg til Oslo, det var milevis med vogntog som sklei oppover langs veien.... huffamæi igjen, gruer meg til å kjøre oppover igjen i morgen kveld. Det blir litt som når bikkja har stikki av og kommer snikende hjem igjen med halen mellom beina. Håper at smerten lindres litt, for vi skal på en demo hos Golden Age, gleder meg til det.
 
O

OldBoy

Gjest
Hva med å bygge ut jernbanenettet internt i landet, før linjene til utlandet får oppgraderinger? Det finnes byer i Norge med opp mot 70000 innbygger som ikke har jernbaneforbindelse! Når skal toget bli "allemannseie" her i landet?
Jeg har ikke noe greie på jernbane, og føler meg derfor vel kvalifisert til å melde meg på diskusjonen i denne tråden. Som en lett oppvarming etter en ukes tid i sengen med influensa.

Men jeg vet såpass at jernbane aldri kommer til å bli allemannseie her i landet. Hovedgrunnen til dét er at vi er altfor få som bor altfor spredt.

Det er jo ikke antall mennesker i byene som er avgjørende for om det er smart å bygge jernbane eller ikke, det er hvor mange som skal inn og ut av byene. Ta for eksempel en by på 70000 innbyggere. Hvor mange mennesker bor rundt denne byen, innenfor en radius av ca. 30 km (= Avstanden Oslo-Lillestrøm eller Oslo-Asker)? La oss si at det er 35000 (= halve byen). Hvor mange av disse skal inn og ut av byen hver dag? Som ikke trenger bilen i jobben? Eller som ikke skal levere eller hente barn i barnehagen i løpet av dagen? Eller som ikke skal handle middagsmat på veien hjem? Som ikke har mer enn 10 minutters gangsavstand til nærmeste jernbanestasjon? Antall potensielle kunder skrumper inn som en snømann om sommeren. Altfor få til å forsvare milliardutbygging av et lite fleksibelt jernbanenett.
 
K

Khanate

Gjest
Du arbeider på Oslo S?Trikk koster 4 ganger så mye som buss pr passasjer i flg. Transportøkonomisk institutt. Jernbane er enda verre. Energivennlig å dra 1000 tonn med stål for 50 mennesker? Neppe.

Bilen er overlegen. Ha store P-plasser rundt Oslo. 40 minutter med bil på 4-felt fra Sarp/Fredrikstad til ski. Forstadsbane inn. Legg ned toget ellers.
Jernbanen er overlegent mest energiøkonomisk. Lav rullemotstand, jevn hastighet, jevne fine kurver og bevegelser. Når en masse først er satt i bevegelse, så ønsker den å fortsette med det. Mulig at vekten er høy, men da er jo løsningen enkel, bygg lettere tog!

En annen fordel med tog er at de vil rulle å gå lenge etter at oljen tar slutt. Men det gidder vel ikke Affa tenke på. Affa vil ha det godt selv og driter i de som kommer etter oss.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Bilen er jo et utmerket transportmiddel. Og den vil ta seg godt ut bak et par esler når oljen tar slutt. Og oljen kommer til å ta slutt.
1) Det er olje for hundrevis år fremover i Barentshavet og nordområdene forøvrig, man anslår at kun 20% av jordens oljeressurser er funnet. Vi har plenty olje som ligger og venter, det er bare å få ut fingeren og bygge ut.

2) Hvis vi går tom for olje, finnes det mange typer alkohol-bindinger som brenner helt utmerket og kan fremstilles med enkle midler.

Støtter Affa 100%; leve bilen.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Enig, men jeg vil gå litt lenger:
De ti første polske vogntogførerne med dårlig dekk får en 9mm i panna, bilen og lasten beslaglegges. De neste får 100000 i bot og forbud mot å komme igjen.
Dette støttes! Hvis de benytter samme dekk som de gjør i Polen, så er dette helårsdekkene deres, dvs slitte sommerdekk, og disse har en lei tendens til å skli ut litt.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Motorer på tog fungerer som generatorer ved nedbremsing. Optimalt kjørt mellom Bergen-Oslo vil det forbruke energien det trenger kun for strekningen Bergen -Voss...
 
O

OldBoy

Gjest
Motorer på tog fungerer som generatorer ved nedbremsing. Optimalt kjørt mellom Bergen-Oslo vil det forbruke energien det trenger kun for strekningen Bergen -Voss...
Greit nok det at du kan holde på å kjøre energioptimalt mellom Bergen og Oslo, eller mellom Bergen og Voss for den saks skyld.

Men man må jo se hele energi- og kostnadsbildet. Det er mulig at tog har veldig lavt VARIABELT ressursforbruk. Derimot har tog et stort ressursforbruk innebygget i infrastrukturinvesteringen og i drift og vedlikehold av infrastrukturen, d.v.s. som en del av de FASTE kostnadene.

Det er dette faste ressurforbruket som må utjevnes på en stor mengde nyttelast, ellers blir regnestykket helt håpløst.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Derimot har tog et stort ressursforbruk innebygget i infrastrukturinvesteringen og i drift og vedlikehold av infrastrukturen, d.v.s. som en del av de FASTE kostnadene.
Og disse kostnadene er altså MYE høyere enn når det gjelder vedlikeholdet av veinettet, ressurser til trafikkovervåking, promille- og fartskontroller, snørydding, reparasjon og vedlikehold av bilparken? For ikke å snakke om alle ulykkene og dødsfallene på veien, og de økonomiske og samfunnsmessige kostnadene det medfører. På toppen av dette kommer skadene på miljøet (veistøv, eksos, etc).
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Helt enig med deg her. Det er skandaløs adferd fra flere regjeringer å ikke satse mer på samferdsel og infrastruktur.
Her er jeg helt på linje med Frp, som som det eneste partiet i landet aktivt promoterer økt satsing på disse områdene.

.
Ja du oddgeir, du oddgeir.... Frp satse på jernbane?? :D:D:D:D:D
Nå har'u vel fått i deg noe du ikke har spist, vel. Om du leser deres partiprogram http://www.frp.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=13473, vil du se at det er INGEN partier som gir så totalt f... i jernabanen som Frp.
Dersom jernbanen er drømmen deres er det partier for dere også. V og SV heter de.

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Jernbanen er overlegent mest energiøkonomisk. Lav rullemotstand, jevn hastighet, jevne fine kurver og bevegelser. Når en masse først er satt i bevegelse, så ønsker den å fortsette med det. Mulig at vekten er høy, men da er jo løsningen enkel, bygg lettere tog!

En annen fordel med tog er at de vil rulle å gå lenge etter at oljen tar slutt. Men det gidder vel ikke Affa tenke på. Affa vil ha det godt selv og driter i de som kommer etter oss.
Strøm skal du få fra?
 
A

Affa

Gjest
Motorer på tog fungerer som generatorer ved nedbremsing. Optimalt kjørt mellom Bergen-Oslo vil det forbruke energien det trenger kun for strekningen Bergen -Voss...
Det har aldri slått deg at folk skal av og på dette toget.
 
O

OldBoy

Gjest
Og disse kostnadene er altså MYE høyere enn når det gjelder vedlikeholdet av veinettet, ressurser til trafikkovervåking, promille- og fartskontroller, snørydding, reparasjon og vedlikehold av bilparken?

For ikke å snakke om alle ulykkene og dødsfallene på veien, og de økonomiske og samfunnsmessige kostnadene det medfører. På toppen av dette kommer skadene på miljøet (veistøv, eksos, etc).
Til første avsnitt: Dette vet jeg ikke noe særlig om. Tipper at det blir hipp som happ. Bortsett fra at når du ser kostnadene i forhold til opplevd nytte og antall brukere, får man et forholdstall som faller ut til fordel for veier, biler, syklister og fotgjengere. Overlegent.

Til annet avsnitt: Denne er verre. Det spørs hvilke kronebeløp man velger å bruke for å "måle" disse kostnadene du beskriver. Samfunnet, d.v.s. vi velgere, har jo egentlig sagt at rundt 300 dødsfall pr. år i trafikken er "til å leve med". Samme med støy og forurensning: "til å leve med". I hvert fall ikke ille nok til at vi er villige til å bruke mye penger til å gjøre noe med det. Pr. i dag. Kanskje vi forandrer mening etterhvert, men jeg tror vel egentlig ikke det.
 
K

Khanate

Gjest
1) Det er olje for hundrevis år fremover i Barentshavet og nordområdene forøvrig, man anslår at kun 20% av jordens oljeressurser er funnet. Vi har plenty olje som ligger og venter, det er bare å få ut fingeren og bygge ut.

2) Hvis vi går tom for olje, finnes det mange typer alkohol-bindinger som brenner helt utmerket og kan fremstilles med enkle midler.

Støtter Affa 100%; leve bilen.
1. Underlig, vi har tydeligvis ulike kilder her.

Grafen viser et estimat på oljeproduksjon i fremtiden (rød kurve). Aner ikke om dette er rett. Jeg har mått en av forfatterne av rapporten (Limits to growth) som ligger grunn for grafen. Han hevder at prognosene i rapporten stemmer ganske bra. Faktisk bedre enn ventet da rapporten ble utført på begynnelsen av syttitallet. På den annen side, det er mange som hevder at rapportens konklusjoner er feil.

Det er ikke lenge siden norge ble oppfordret av, vestlige krefter, om å sette fart på oljeproduksjonen i barentsregionen for å demme opp for en stadig økende avhengighet av midtøsten. At barentsregionen bygges ut, på tross av vanskelighetene og kostnadene, kan tyde på at mer tilgjengelige oljefelt er i ferd med å uttømmes. At utvinning fra oljerik sand (i Canada) etterhvert har blitt økonomisk drivverdig skyldes ikke bedre teknologi. Denne utvinningen er forøvrig svært forurensende for miljøet (oljen må vaskes ut av sanden).

2. Alkohol er godt. Særlig etter lagring på eikefat. Produksjon av alkohol vil konkurrere med matproduksjon. I følge den samme rapporten; matproduksjonen vil også falle (grønn kurve) pga av utarming av jordbruksarealene ved hjelp av kunstgjødning (man tvinger plantene til å trekke mer næring ut av jorda, samtidig som ballansen i hummusen blir forrykket og hummusen dør).

Vel forkomme!
 
K

Khanate

Gjest
Greit nok det at du kan holde på å kjøre energioptimalt mellom Bergen og Oslo, eller mellom Bergen og Voss for den saks skyld.

Men man må jo se hele energi- og kostnadsbildet. Det er mulig at tog har veldig lavt VARIABELT ressursforbruk. Derimot har tog et stort ressursforbruk innebygget i infrastrukturinvesteringen og i drift og vedlikehold av infrastrukturen, d.v.s. som en del av de FASTE kostnadene.

Det er dette faste ressurforbruket som må utjevnes på en stor mengde nyttelast, ellers blir regnestykket helt håpløst.
Polakkene betaler ikke for infrastrukturen i Norge. Men det må NSB.
 
A

Affa

Gjest
Og disse kostnadene er altså MYE høyere enn når det gjelder vedlikeholdet av veinettet, ressurser til trafikkovervåking, promille- og fartskontroller, snørydding, reparasjon og vedlikehold av bilparken? For ikke å snakke om alle ulykkene og dødsfallene på veien, og de økonomiske og samfunnsmessige kostnadene det medfører. På toppen av dette kommer skadene på miljøet (veistøv, eksos, etc).
Veier må vi ha uansett hvis ikke alle skal ha sin egen dresin og skinnegang da. Tog støyer helt jævlig, det skriker og dunker, hyler i svingene. Tog skal dessuten losses. Over på hva? Kameler?
 
O

om.s

Gjest
I alle år har Sverige vært bedre enn Norge i samferdsel (eller kom toget først til Norge?). I dag banker de oss i vinteridrett også. Dette er fanden ikke til å holde ut!
Det finnes bare ett alternativ, finn deg en pen ei og emigrer ;D

Litt mer alvor, men de tre "hovedkostnadene" mener jeg uten å fin regnet på det man kommer bedre ut av det i Sverige, dvs , hus, bil, mat, dette til tross for generellt lavere inntekter her borte, så er livs standarden bedre enn hjemme.

Men når det er sagt har jo også Svenskene sine svin på skogen hva infrastruktur og sosialservice gjelder.

Men trøsten er at det ikke er mer enn ett par timers kjøring så er man tilbake i gamle overregulerte Norge igjen.....

mvh
 
O

OldBoy

Gjest
Polakkene betaler ikke for infrastrukturen i Norge. Men det må NSB.
Jeg ble litt usikker nå. Kanskje influensaen min ikke har sluppet taket likevel...... Men POLAKKER? Den skjønte jeg ikke.

Jeg prøvde bare å få frem at det er noen faste kostnader i forbindelse med bygging og drift av jernbaner som må utjevnes på så mange brukere som mulig. Akkurat på det punktet har ikke jernbanen sin sterke side.
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Bare for å ha det klart, vi har nok olje i Nordsjøen i 50 år til, med dagens teknologi. Da tenker jeg ikke på nordområdene. Der er det nok mye mer å hente.

Legg også merke til at jeg sa med dagens teknologi. Utvinningsprosenten ligger vel idag på rundt 50-60% på enkelte felt, noen lavere enn det og.

Dessuten utvinner vi ikke fra felt som ligger dypere enn ca 3000 meter pr idag. Det vil nok også endre seg i årene som kommer.

Slik framstilles det fra mine kilder.....

Mvh
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Ja du oddgeir, du oddgeir.... Frp satse på jernbane?? :D:D:D:D:D
Nå har'u vel fått i deg noe du ikke har spist, vel. Om du leser deres partiprogram http://www.frp.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=13473, vil du se at det er INGEN partier som gir så totalt f... i jernabanen som Frp.
Dersom jernbanen er drømmen deres er det partier for dere også. V og SV heter de.

Honkey
Mest kaffe i dag.

Jeg skrev:
"Det er skandaløs adferd fra flere regjeringer å ikke satse mer på samferdsel og infrastruktur"

Jeg nevnte ikke jernbane med et ord.
Veier vettu, veier.

SV er en parantes.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
12.130
Antall liker
7.894
Sted
Holmestrand
Toget er miljøvennlig, raskt og komfortabelt, du slipper ..
Komfortabelt????
Du betaler ekstra for kontorplass, men de kan ikke love deg at det ikke kommer på en senere med plassbillett til den stolen du akkurat har betalt for....
Komforabelt? Gamle vogner hvor setet sitter fast i gulvet med 1 skrue! Ja, virkelig, stolen slang rundt i alle svinger og andre ujevnheter. Kommentaren fra konduktøren var at du finner neppe noe særlig bedre i denne vogna. Det hører med til historien at jeg har opplevd det samme flere ganger.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Bortsett fra at når du ser kostnadene i forhold til opplevd nytte og antall brukere, får man et forholdstall som faller ut til fordel for veier, biler, syklister og fotgjengere. Overlegent.
Dette må du backe opp med tall/referanser.

Til annet avsnitt: Denne er verre. Det spørs hvilke kronebeløp man velger å bruke for å "måle" disse kostnadene du beskriver. Samfunnet, d.v.s. vi velgere, har jo egentlig sagt at rundt 300 dødsfall pr. år i trafikken er "til å leve med".
Er ikke 300 dødfall i året 300 for mange? I tillegg kommer alle de tusener som blir skadet og lemlestet hvert år. På hvilket annet område kjenner du til at samfunnet ville akseptert slike tall? (Igjen med et mulig forbehold for røyking, som jeg antar vil være forbudt innen overskuelig framtid.)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.361
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Siden jeg kan og vet noe om norsk jernbane og jernbanepolitikk, så bør jeg antagelig holde kjeft. Det er en kjennsgjerning at dette landet fra naturens side ikke er det enkleste å bygge infrastruktur i, riktig nok er det nok av fyllmasse tilgjengelig, men spesielt rettlinjet og flatt er det ikke. Dessuten er store deler av landet grisgrendt og spredt bebygd, ja selv i byene kan man pisse i hagen uten å sjenere naboen. Det primære framkomstmiddelet for folk flest vil (som i de aller fleste andre land) være knyttet til vei, om det er apostlenes hester, velociped eller automobil. En forutsetning for å kunne drive jernbane med en rimelig grad av økonomi er at man har relativt store transportvolumer som skal transporteres regelmessig over mellom lange til lange distanser. Jernbanen har f.eks. relativt gode markedsandeler på gods på relasjonene Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo Tr.hehim-Bodø. Sittende regjering har forresten relativt store ambisjoner vedr. utbygging av infrastruktur for vei og jernbane, sammenliknet med tidligere regjeringer. Utfordringen er imidlertid som alltid å prioritere, i et land bokstavelig talt svømmer i penger er det ikke en lett øvelse, snakk om luksusproblem.

mvh
KJ
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Komfortabelt????
Du betaler ekstra for kontorplass, men de kan ikke love deg at det ikke kommer på en senere med plassbillett til den stolen du akkurat har betalt for....
Komforabelt? Gamle vogner hvor setet sitter fast i gulvet med 1 skrue! Ja, virkelig, stolen slang rundt i alle svinger og andre ujevnheter. Kommentaren fra konduktøren var at du finner neppe noe særlig bedre i denne vogna. Det hører med til historien at jeg har opplevd det samme flere ganger.
Jeg sammenlikner nå med å kjøre bil. Forsøk å jobbe på PC-en, spice lunch, lese avisa og ta deg en spasertur samtidig som du kjører bil...
 
A

Affa

Gjest
Dette må du backe opp med tall/referanser.

Er ikke 300 dødfall i året 300 for mange? I tillegg kommer alle de tusener som blir skadet og lemlestet hvert år. På hvilket annet område kjenner du til at samfunnet ville akseptert slike tall? (Igjen med et mulig forbehold for røyking, som jeg antar vil være forbudt innen overskuelig framtid.)
Du mener seriøst at vi kan klare oss uten bilen du!!! Slutt å blande alkohol og medisiner, legg deg ned, sov.
 
A

Affa

Gjest
Jeg sammenlikner nå med å kjøre bil. Forsøk å jobbe på PC-en, spice lunch, lese avisa og ta deg en spasertur samtidig som du kjører bil...
Du har tatt pendlertog på Østfoldbanen skjønner jeg. Mulig det er slik på jernbanen du har inne i hodet ditt, men slik er det ikke i den virkelige verden. Tog er dyrt og forsinket. Fine vogner, men du må dele sete med fylliker og illeluktende gamliser. Høre på skravlende tenåringer og brekende kvinnfolk i overgangsalderen. Dette er på stillevognene.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Vel, Jernbanen dreper fryktelig mye mer elg og reinsdyr enn det ulven gjør, trafikken dreper flere folk pr uke i Norge enn det ulven har gjort siden år 1800.
Men det folk maser om er å få vekk ulv! Bilen skal vi ha, koste hva det koste vil, milliarder, lemlesting og forurensning er fullstendig ikke-eksisterende i regnestykket. Bare vi kan fosse fram uten at noen forstyrrer tankene våre med litt faktainformasjon.
Brød og sirkus til folket!

Honkey
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.361
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Polakkene betaler ikke for infrastrukturen i Norge. Men det må NSB.
RNFF: Med unntak for Gardermobanen, så betaler ikke NSB AS for infrastrukturen.

mvh
KJ
 
Topp Bunn