Jernbane på nårsk

A

Affa

Gjest
Vel, Jernbanen dreper fryktelig mye mer elg og reinsdyr enn det ulven gjør, trafikken dreper flere folk pr uke i Norge enn det ulven har gjort siden år 1800.
Men det folk maser om er å få vekk ulv! Bilen skal vi ha, koste hva det koste vil, milliarder, lemlesting og forurensning er fullstendig ikke-eksisterende i regnestykket. Bare vi kan fosse fram uten at noen forstyrrer tankene våre med litt faktainformasjon.
Brød og sirkus til folket!

Honkey
Stakkar. Du legger selvsagt ikke annet i ordet kommunikasjon en det SVere flest gjør. Puling av afrikansk trommelærer på fylkeskommunens tam-tamkurs.
 
O

OldBoy

Gjest
Dette må du backe opp med tall/referanser.

Er ikke 300 dødfall i året 300 for mange? I tillegg kommer alle de tusener som blir skadet og lemlestet hvert år. På hvilket annet område kjenner du til at samfunnet ville akseptert slike tall? (Igjen med et mulig forbehold for røyking, som jeg antar vil være forbudt innen overskuelig framtid.)
Jeg er en pragmatisk sjel. Hvis det hadde vært slik at jernbanen hadde vært opplevd som best, hadde vi selvfølgelig hatt jernbane overalt i stedet for veier. Jernbanen kom jo til og med først, og selv med det forspranget klarte den ikke å overbevise oss.

Hvis du spør meg sånn på tomannshånd, ville jeg selvfølgelig svare deg at én død eller skadet i trafikken, er én for mye. Men det er ikke slik det fungerer i samfunnsplanleggingen og når vi går og stemmer. Da er 300 et "allright" tall, selv om du aldri får noen til å innrømme det offentlig i beste sendetid på TV.

Alle ubehagelige fenomener har et "trivselstall". Så også trafikkulykker.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Stakkar. Du legger selvsagt ikke annet i ordet kommunikasjon en det SVere flest gjør. Puling av afrikansk trommelærer på fylkeskommunens tam-tamkurs.
Hei gamle nazi-mann! :) Tilbake i sprudlende form ser jeg! Skjønner at de nye Alzheimer-medisinene fungerer litt i overkant. Jeg innrømmer at det var en sann svir å gjennomføre rendyrket kopulasjon med trommelærerinnene mens de andre slo takten på sine klangfulle tam-tam'er. Synd selv ikke Viagra er nok forditt for lengst sammenfalne libido, gamle ørn. Jeg er sikker på du ville satt pris på å kunne delta. Men det toget er gått, for å si det sånn! :D:D

Honkey!
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.737
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Samtidig har vi fått nye skatter på tjenestetelefoner, PC'er etc, etc.
Du fikk kanskje ikke med deg at det var i den avtroppende regjerings nasjonalbudsjett disse punktene kom inn. Men det er vel ikke så nøye det.....

Nå er det ikke slik at det fra dag en med påtroppende regjering skjer en "revolusjon" og enorme forandringer. De nye må dra med seg mye grums fra de gamle også. ::) ::) ::)
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Jeg er en pragmatisk sjel. Hvis det hadde vært slik at jernbanen hadde vært opplevd som best, hadde vi selvfølgelig hatt jernbane overalt i stedet for veier. Jernbanen kom jo til og med først, og selv med det forspranget klarte den ikke å overbevise oss.
Jeg har aldri i denne tråden sagt at biltrafikken bør fjernes og erstattes av jernbane overalt. Jeg peker kun på at det finnes punkter der jernbanen er bedre enn personbilisme. Det gjelder stort sett alle punkter med unntak av friheten/fleksibiliteten som veitrafikken gir. Så er spørsmålet om disse egenskapene med personbilen veier opp for alle ulempene/problemene det medfører i forhold til jernbanen.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jernbane er fremtiden. Energiøkonomisk er den suveren! Den bruker svært lite strøm:

http://www.vestforsk.no/dok/samandrag/n4-99.asp

Når oljen er slutt, hva da. Tenk på sikkerheten også!

Også er det fint å kunne følge med gjennom vinduet og kansje nippe til en ...Godt å slippe å sitte inne i en bil med stresshormonene i vill fart gjennom blodet mens rabiate medbilister med Fr.p-merke på bakruta risikerer både eget og andres liv for å komme fort frem.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.737
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Syns det er trist at det ikke lar seg gjøre å drifte en forbindelse mellom f.eks Oslo - Stockholm. Mange her er veldig flinke til å legge skylda på det offentlige.  Ja, er enig i at selve  linjenettet må utbedres, men hva med oss forbrukerne/reisende?? Ikke så lenge siden at Lynx måtte innstille sine ruter pg.a  for liten oppslutning. Synd fordi det var et utrolig bra tilbud i forhold til det å ta fly.  Tar du med reisetid til og fra flyplass med ditto reiseutgifter, samt innsjekkingstid og evt. baggasjetid, scorer ikke fly noe særlig høyere.I tillegg kunne en fint gjøre kontorarbeide underveis i behagelige tog.
Eneste plusset med fly er fleksibilitet i forhold til avreise (jfr. forretningsreisende) og taxfree.
Tilbudet nå, står SJ for. De som  påstår at alt hos søta bror er så veldig mye bedre enn i det vanstyrte drittlandet Norge, har tydeligvis ikke reist med de i det siste. Får ikke kjøpt så mye som enn kaffe engang.......


Vil bare si at jeg reiser mye ifb. med jobb. Kjører over 300 mil pr mnd. , reiser jevnlig med fly (20-30 ganger i året), og syns tog er et utrolig behagelig alternativ når det passer seg.
 
A

Affa

Gjest
Jernbane er fremtiden. Energiøkonomisk er den suveren! Den bruker svært lite strøm:

http://www.vestforsk.no/dok/samandrag/n4-99.asp

Når oljen er slutt, hva da. Tenk på sikkerheten også!

Også er det fint å kunne følge med gjennom vinduet og kansje nippe til en ...Godt å slippe å sitte inne i en bil med stresshormonene i vill fart gjennom blodet mens rabiate medbilister med Fr.p-merke på bakruta risikerer både eget og andres liv for å komme fort frem.
Nå rører du mer enn vanlig.
 
A

Affa

Gjest
Otto Andersen, Vestforsk-snakk om å være i lomma på Oslo Sporveier og NSB. Kunden får den rapporten han betaler for det er helt sikkert!!!! Større idioter enn jernbanefrelste hobbyforskere og høgskolelektorer/amanuensisar finnes ikke.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Otto Andersen, Vestforsk-snakk om å være i lomma på Oslo Sporveier og NSB. Kunden får den rapporten han betaler for det er helt sikkert!!!! Større idioter enn jernbanefrelste hobbyforskere og høgskolelektorer/amanuensisar finnes ikke.
Du får vise til en rapport som bestrider Vestforsks resultater da.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Affa har høy underholdningsverdi!
 
A

Affa

Gjest
De regner og regner disse fylkeskommunale amatørforskerne, men da må de ta med tog som går uten passasjerer, annen transport til å fra jernbanestasjonen, merkostnader for forsinkelser, ekstra reisetid,… Ikke engang kundene liker NSB. Pendlerorganisasjonene er forbanna, de føler seg lurt og flådd. NSB klarer ikke engang å tørke seg selv bak. Hadde de enda gjort det hadde det beste vært å be dem gjøre det med de spedalske planene sine.

Tog er totalt underlegent bilen. Hvis tog hadde vært suverent hadde det blitt brukt mye mer. Samtlige dillerapporter gir selvsagt dette utfallet da de er utarbeidet for og av folk som lever i en syk fantasiverden. Togenes verden.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Du har vel ikke bil du da Honkey?
Jo, Honkey biler! :) Du skjønner disse treige NSB-folka har ikke satt opp tog bort til butikken der jeg bor!

På den annen side er det som det tidligere var nevnt her, alt har en toleransegrense. Vi aksepterer at bilen er noe av det dyreste og mest destruktive samfunnet har, fordi vi mener fordelene mer enn oppveier ulempene. Jeg også aksepterer bilens klare nytteverdi. Men det betyr ikke at jeg synes vi skal legge all energi i å gjøre bilismen enklere og befolkningen feitere.

Honkey
 
O

OldBoy

Gjest
Jernbane er fremtiden. Energiøkonomisk er den suveren! Den bruker svært lite strøm
Jernbane er fortiden. Den ble utviklet i en tid da store dampmaskiner var enerådende. Store dampmaskiner, som MÅTTE settes på store understell, med store jernhjul, på solide skinner. Jernbanen, da den kom, dekket et beskjedent transportbehov etter vår tids målestokk. Daglige reiser til og fra jobb var ikke blant de transportbehov som måtte dekkes. Folk, i hvert fall den store massen av arbeidsfolk, bodde i gangavstand fra jobben.

Bilen min bruker også svært lite strøm. ;D

Men spøk til side, også en elbil vil jo også bruke beskjedent med strøm. Poenget mitt er først og fremst at når vi først har en teknologi som gjør oss i stand til å dekke våre transportbehov innen en ramme, som totalt sett, er "til å leve med", på en måte som er skreddersydd til våre individuelle behov, skal det veldig mye til for å utkonkurrere den.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Göteborg er Norges største havn. Således kan dette jernbanenettet bli vår viktigste godstransportrute. Bilen er jo et utmerket transportmiddel. Og den vil ta seg godt ut bak et par esler når oljen tar slutt. Og oljen kommer til å ta slutt.

Enig vedrørende sinnssyke tunnel og bruprosjekt i distriktene. Det er fanden ikke mulig å forstå.
Hvem var det som pratet om infrastruktur og utbedring av denne nå når man har kronene? Norge har råd til begge deler. Det er nesten så jeg håper det det skjer ett eller annet på verdensmarkedet som gjør at fondene skrumper inn, ja sågar blir satt til null som en lærepenge!!
 
K

Khanate

Gjest
Hvem var det som pratet om infrastruktur og utbedring av denne nå når man har kronene? Norge har råd til begge deler. Det er nesten så jeg håper det det skjer ett eller annet på verdensmarkedet som gjør at fondene skrumper inn, ja sågar blir satt til null som en lærepenge!!
Det er svært huggeleg når Spjotleif Struttle får ein eigen tunell heim på gardstunet. Då vert det mykje enklare fyr dei fråflytta bånna å besøke han gamlefar. Noreg vassar i pengar, kvi inkje grave deg ned i berget? Me ynskjer tunnel til kvart eit dalføre og bru til kvar ei tue!
 
O

OldBoy

Gjest
Noreg vassar i pengar, kvi inkje grave deg ned i berget? Me ynskjer tunnel til kvart eit dalføre og bru til kvar ei tue!
Tunneler og broer er helt i orden for meg. Bare du bruker dem til firefelts motorveier og asfalt, og holder deg langt unna jernbaneskinner.
 
K

Khanate

Gjest
Samferdsel eller ikke; om medlemmene av dette forum er representative for hva som befinner seg på stortinget. Så demrer det vel for noen og en hver hvorfor ting er som de er. De som skriker høyest får. Og vi som liker jernbaner må, i kraft av vår dannelse, høflig bivåne det hele.

Når det er sagt. Det er vel opplagt at jernbanen har en begrenset funksjon i vårt herlige land. Og at kongsvingerbanen ikke har høyeste prioritet er kanskje ikke så rart (selv om det er enda mer merkelig med broprosjektet i Hardanger). Viste dere foresten at Sverige har halvparten så mange meter vei som Norge. Og de har ti ganger så mange meter motorvei som oss. Deres areale er dobbelt så stort som vårt, men om vi banket alle fjellene flate så ble det kanskje omvendt.
 
O

OldBoy

Gjest
Deres areale er dobbelt så stort som vårt, men om vi banket alle fjellene flate så ble det kanskje omvendt.
Banking hørtes slitsomt ut.

Hvorfor ikke heller innføre en ny standard for beregning av et lands størrelse? Nemlig VOLUM! ;D
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Sverige har også en helt annen bosetningsstruktur enn vår. I Norge har det vært et politisk mål å ha spredt bosetning, i Sverige har tettsteder vært målet. Vi kan altså ikke direkte sammmenligne våre to land.
Uansett koker dette ned til politikk.

Honkey
 
O

OldBoy

Gjest
Sverige har også en helt annen bosetningsstruktur enn vår. I Norge har det vært et politisk mål å ha spredt bosetning, i Sverige har tettsteder vært målet. Vi kan altså ikke direkte sammmenligne våre to land.
Uansett koker dette ned til politikk.

Honkey
Godt at du får denne diskusjonen inn på rett "spor" igjen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.361
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Samferdsel eller ikke; om medlemmene av dette forum er representative for hva som befinner seg på stortinget. Så demrer det vel for noen og en hver hvorfor ting er som de er. De som skriker høyest får. Og vi som liker jernbaner må, i kraft av vår dannelse, høflig bivåne det hele.

Når det er sagt. Det er vel opplagt at jernbanen har en begrenset funksjon i vårt herlige land. Og at kongsvingerbanen ikke har høyeste prioritet er kanskje ikke så rart (selv om det er enda mer merkelig med broprosjektet i Hardanger). Viste dere foresten at Sverige har halvparten så mange meter vei som Norge. Og de har ti ganger så mange meter motorvei som oss. Deres areale er dobbelt så stort som vårt, men om vi banket alle fjellene flate så ble det kanskje omvendt.
Når vi evt. får lagt ned Guttersrud og Svingen så blir det kanskje litt fart på Kongsvingerbanen også.

mvh
KJ
 
K

Khanate

Gjest
Jernbane er fortiden. Den ble utviklet i en tid da store dampmaskiner var enerådende. Store dampmaskiner, som MÅTTE settes på store understell, med store jernhjul, på solide skinner. Jernbanen, da den kom, dekket et beskjedent transportbehov etter vår tids målestokk. Daglige reiser til og fra jobb var ikke blant de transportbehov som måtte dekkes. Folk, i hvert fall den store massen av arbeidsfolk, bodde i gangavstand fra jobben.

Bilen min bruker også svært lite strøm. ;D

Men spøk til side, også en elbil vil jo også bruke beskjedent med strøm. Poenget mitt er først og fremst at når vi først har en teknologi som gjør oss i stand til å dekke våre transportbehov innen en ramme, som totalt sett, er "til å leve med", på en måte som er skreddersydd til våre individuelle behov, skal det veldig mye til for å utkonkurrere den.
Skinnegangen er eldre enn damplokomotivet. Benyttet til passasjervoger trukket av hest, og i gruvedrift. Når de første jernbanene ble bygget var det så som så med veier. Jernbanen var kjent teknologi som ga forustigbar veistandard og god driftsøkonomi. Størrelsen på dampmotoren velges etter behov. Små motorer var ikke uvanlig. Og dampdrift ble benyttet til alt mulig i industrien.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Me ynskjer tunnel til kvart eit dalføre og bru til kvar ei tue!
Det seier seg sjølv! Eg tykkjer at Oslo bør flyttast til kontinentet saman med dei andre overbefolka byane der. Då kunne ein samla alle likesinna bytullingar med stresshormon ut av øyrene. Då tenkjer eg alle hadde blitt lukkelege 8)
 
K

Khanate

Gjest
Det seier seg sjølv! Eg tykkjer at Oslo bør flyttast til kontinentet saman med dei andre overbefolka byane der. Då kunne ein samla alle likesinna bytullingar med stresshormon ut av øyrene. Då tenkjer eg alle hadde blitt lukkelege 8)
Og det naturlige transportmiddelet for denne operasjonen er naturligvis jernbanen ;D
 
K

Khanate

Gjest
Sverige har også en helt annen bosetningsstruktur enn vår. I Norge har det vært et politisk mål å ha spredt bosetning, i Sverige har tettsteder vært målet. Vi kan altså ikke direkte sammmenligne våre to land.
Uansett koker dette ned til politikk.

Honkey
Vist kan vi det! Vi sammenlikner, og så ser vi at vi er ulike. Ofte er Sverige omtalt som et land det er naturlig å sammenlikne med, særlig om de holder på med noe grusomt som vi også bør innføre. Uansett, fire ganger så mange meter pr hode i Norge, sammenliknet med Sverige. Og atpåtil vil jeg innføre flere/bedre jernbanestrekninger.
 
W

wurst

Gjest
Jo, Honkey biler! :) Du skjønner disse treige NSB-folka har ikke satt opp tog bort til butikken der jeg bor!
Du var noe mer moderat her enn i det forrige innlegget! Kanskje du mener at det er bare du som skal ha bil og ingen andre? :D
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Eh, hva var det hønsehodet ditt ikke skjønte? Det er en stund siden "Stortysker `n" prustet sitt siste sukk vet du..
Det har aldri slått deg at folk skal av og på dette toget.
 
O

OldBoy

Gjest
Skinnegangen er eldre enn damplokomotivet. Benyttet til passasjervoger trukket av hest, og i gruvedrift. Når de første jernbanene ble bygget var det så som så med veier. Jernbanen var kjent teknologi som ga forustigbar veistandard og god driftsøkonomi. Størrelsen på dampmotoren velges etter behov. Små motorer var ikke uvanlig. Og dampdrift ble benyttet til alt mulig i industrien.
Du har helt rett i alle dine presiseringer.

Mitt poeng er at jernbanen utviklet seg med grunnlag i den teknologien, inkludert veier, eller mangel på veier, og annen infrastruktur, som man hadde på den tiden. Og at denne teknologien ble "overkjørt" da vår velkjente forbrenningsmotor kom på banen. I kombinasjon med en del andre nyvinninger, som for eksempel Dunlops luftfylte dekk.

Det er vel også snakk om litt onde sirkler her, sett fra jernbanens synspunkt. Med bil som allemanseie, kunne vi tillate oss et bosettings- og transportmønster som er tilpasset bilen, og ikke jernbanen, og dette er det ikke så lett å reversere. Eller sagt på en annen måte: Hadde ikke bilen blitt allemannseie, hadde vi bodd, jobbet og transportert langs jernbanelinjer, og denne diskusjonen om bil eller jernbane hadde vært helt overflødig.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Hadde ikke bilen blitt allemannseie, hadde vi bodd,  jobbet og transportert langs jernbanelinjer, og denne diskusjonen om bil eller jernbane hadde vært helt overflødig.
Hadde ikke bilen vært allemannseie, så hadde diskusjonen dreiet som om hvilket politisk parti som vil gjøre den tilgjengelig, og hvordan det best kan gjøres.
 
K

Khanate

Gjest
Du har helt rett i alle dine presiseringer.

Mitt poeng er at jernbanen utviklet seg med grunnlag i den teknologien, inkludert veier, eller mangel på veier, og annen infrastruktur, som man hadde på den tiden. Og at denne teknologien ble "overkjørt" da vår velkjente forbrenningsmotor kom på banen. I kombinasjon med en del andre nyvinninger, som for eksempel Dunlops luftfylte dekk.

Det er vel også snakk om litt onde sirkler her, sett fra jernbanens synspunkt. Med bil som allemanseie, kunne vi tillate oss et bosettings- og transportmønster som er tilpasset bilen, og ikke jernbanen, og dette er det ikke så lett å reversere. Eller sagt på en annen måte: Hadde ikke bilen blitt allemannseie, hadde vi bodd,  jobbet og transportert langs jernbanelinjer, og denne diskusjonen om bil eller jernbane hadde vært helt overflødig.
Et annet fortrinn med bilen er at den er demokratisk i den forstand at de som ønsker (og har pengene) kan skaffe seg en på egen hånd (uten at storting og regjering mener noe om akkurat det kjøpet). På denne måten har bilen presset seg frem til fordel for toget.

I USA hadde man et meget godt utbygd jernbanenett i begynnelsen av forrige århundre. Har arbeidet imidlertid industrien hardt for å legge forholdene til rette for bil. Gjennom intens lobbyvirksomhet fikk man etablert såkalte freeways finansiert av skattebetalerne. Jeg mener at det ble etablert busselskap for å konkurere ut toget. Når toget var borte ble busselskapene nedlagt. (Ok, dette er sikkert en fortegnet fremstilling).

Bosetningsstrukturen i Norge er vel mest av alt definert av vannveiene? I alle fall om man ser stort på det.

Det er selvsagt en utopi å tro at toget kan erstatte bilen. Om noen foreslår jernbane fra Fauske til Kirkenes, vil jeg protestere (her inne ;) ). I sentrale strøk (pendeltog), mellom store byer og mellom havner og f.eks. gruver, vil jernbanen ha sin plass. En godt utbygd bane mellom Drammen og Oslo, vil representere en avlastning av E18, noe selv bilister må kunne se fordelen av.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Ikke hvis folket var opplyst om bilens skadevirkninger.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Det er da ikke enten eller, det er både og. Bruker selvsagt bilen mest, men de få gangene i året jeg besøker Oslo synes jeg flytoget er helt supert, kommer meg fra Gardermoen til Skøyen kjapt, og greit, uansett rushtid.
Bor det mange mennesker på et lite område og som skal frem og tilbake hver dag er det bare tull at alle skal sitte i hver sin bil hvis det kan gjøres enklere.
Nå har de bestemt seg for bybane i Bergen, det vil sannsynligvis fjerne mange biler og busser fra veiene i rush-tidene, som vil gjøre livet lettere for alle, spesielt de som må kjøre bil.
Ser ikke problemet med tog for de som vil og kan, og bil til resten.
 
O

OldBoy

Gjest
Hadde ikke bilen vært allemannseie, så hadde diskusjonen dreiet som om hvilket politisk parti som vil gjøre den tilgjengelig, og hvordan det best kan gjøres.
Neppe.

For at noe skal bli allemannseie, må det i tillegg til å være et godt produkt, være BILLIG nok. Mobiltelefoner ble ikke allemannseie på grunn av politiske diskusjoner. Ei heller PC'er. Eller CD-spillere. Eller.....

Ta det motsatte. For eksempel DAB-radioer. For dårlige og for dyre, og langtfra allemannseie. Til tross for politisk "press" og til og med trusler om å skru av FM-båndet.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
7
Skal hundretusen vis av mennesker lide for politikeres våte drøm om 200 km/t gjennom Østfold? Det finnes ikke behov for det. Kjør bil, helt overlegent. Det eneste som er mer idiotisk enn å bruke 16mrd kr på å ødelegge Halden, Sarpsborg og Fredrikstad (175-200 tusen mennesker langs strekningen) er det å bruke 2mrd kr på bru hos fruktspiserne på vestlandet.
Vel, utvidelsen av E6 fra 2 til 4 felter (som det absolutt er behov for) koster heller ikke akkurat småpenger, og tar vel heller ikke akkurat lite ekstraareal, for å si det slik.

Men norske politikeres samferdselspolitikk er latterlig. Trafikken på E6 var for stor for mange år siden. For omtrent 10 år siden rettet de ut noen veistrekninger ved Sarpsborg og bygget tunnel. Resultatet var en 3-felts(!) tunnel til flere millioner. Og nå bygger vi 4 felter... Hvorfor i all verden kunne man ikke være LITT framsynte og bygget 4 felter med en gang? Alt politikerne gjør i Norge blir så smått. Resultatet er at kapasiteten er oppbrukt den dagen ting tas i bruk. Man bygger aldri for fremtiden, kun for nåtiden. Latterlig.
 
Topp Bunn