Jernbane på nårsk

O

OldBoy

Gjest
Ikke hvis folket var opplyst om bilens skadevirkninger.
Det går vel knapt en dag uten at vi tutes ørene fulle om skadevirkningene.

Men flertallet ELSKER bilen. Til tross for skadevirkningene. Til tross for avgiftsnivået. Til tross for bensinpriser (som også inkluderer avgifter). Til tross for køer. Til tross for parkeringsrestriksjoner. Tviler du på det, er det bare å telle antall biler.

Mine barn var eplekjekke da de var tenåringer. Nei, BIL skulle de i hvert fall ikke ha. Fy og fy! Det første de gjorde da de begynte å tjene sine egne penger var å kjøpe seg hver sin bil. Eneste formildende omstendighet i denne forbindelse var at de kjøpte seg stereoanleggene sine FØR de kjøpte bilene sine. Et slags bevis på evne til prioritering.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Vel, utvidelsen av E6 fra 2 til 4 felter (som det absolutt er behov for) koster heller ikke akkurat småpenger, og tar vel heller ikke akkurat lite ekstraareal, for å si det slik.

Men norske politikeres samferdselspolitikk er latterlig.  Trafikken på E6 var for stor for mange år siden.  For omtrent 10 år siden rettet de ut noen veistrekninger ved Sarpsborg og bygget tunnel.  Resultatet var en 3-felts(!) tunnel til flere millioner.  Og nå bygger vi 4 felter...  Hvorfor i all verden kunne man ikke være LITT framsynte og bygget 4 felter med en gang?  Alt politikerne gjør i Norge blir så smått.  Resultatet er at kapasiteten er oppbrukt den dagen ting tas i bruk.  Man bygger aldri for fremtiden, kun for nåtiden.  Latterlig.
Nettopp. Og 4 mnd etter at de var ferdig med forrige utbedring begynner de på den nye slik at man må kjøre på veier som jobbes med og dermed stengninger, innsnevringer og annleggstrafikk som gjør vondt myyyyye værre. Idioter!!
 
K

Khanate

Gjest
Jeg tok jernbanen fra Asker til Oslo i går kveld. Skulle danse tango i Vika. Og orket ikke tanken på leite etter parkeringsplass i snøkaoset. Tok riktignok bilen til parkeringsplassen ved jernbanestajonen, satte meg inn i det nye italienske pendeltoget, og kjente at freden senket seg i meg. Kom til å tenke på den underlige kverulanten Affas beskrivelse av en togreise, og kjente meg overhode ikke igjen. Mykt og stille. Man hører kun et søvndyssende sus. Om man dyttet all verdens muslimer inn i et slikt tog, så ville det bli fred i verden. Kanskje Affa også burde ta seg en tur? Naturligvis sammen med muslimene:D
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Affa kommer ikke til å ta tog før det blir lagt høyhastighetsbane mellom Bagdad og Birkenau.
Komponenten har forøvrig ett innlegg jeg støtter. God jernbanepolitikk er god bilpolitikk.
 
O

OldBoy

Gjest
Komponenten har forøvrig ett innlegg jeg støtter. God jernbanepolitikk er god bilpolitikk.
Enig. Leste Komponentens kloke ord omigjen etter at du nevnte innlegget.

Som ihuga bilist i Oslogryta vil jeg tilføye at jeg for min del mer gjerne betaler masse skatt og bompenger hvis det kan bidra til at flere tar toget og overlater en køfri veibane til meg. Da ville jeg spare nesten halvannen time om dagen i reisetid. Har ingen problemer med å betale, la oss si, en hundrelapp ekstra om dagen hvis jeg kunne oppnå noe slikt.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det går vel knapt en dag uten at vi tutes ørene fulle om skadevirkningene.

Men flertallet ELSKER bilen.
Jeg elsker bilen. Bil er teknologi, kultur, frihet, selvråderett; den er på mange måter limet i samfunnet. Jeg får frysninger av å se en Porsche 911 eller Ferrari F430, barnslig glede av å sette meg bak rattet på en manuelt giret kjøremaskin. Kollektivtransport kan aldri erstatte bilens plass i samfunnet. Det blir som å erstatte stereoanlegget med offentlige PA-systemer som står med hundre meters mellomrom i tettbygde strøk og repeterer en spilleliste fastsatt av kommunestyret.

Rushtrafikk? Kjøp en sånn:

 
O

OldBoy

Gjest
Kollektivtransport kan aldri erstatte bilens plass i samfunnet. Det blir som å erstatte stereoanlegget med offentlige PA-systemer som står med hundre meters mellomrom i tettbygde strøk og repeterer en spilleliste fastsatt av kommunestyret.
Herlig analogi! ;D ;D ;D
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Nei det å kunne kjøre selv vil vel for de fleste være viktigere enn å ta ansvar for miljø.

Jeg mener at om folk virkelig tar inn over seg skadevirkningene av bilen så ville bilbruken blitt radikalt endret. Men folk er gode til å ignorere kunnskap og de vil helst feste (les: kjøre) i dag og betale i morgen.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Hørte noen som regnet på det og kom fram til at EN sydentur i året for en familie fører til mer utslipp av CO2 enn samme families bilbruk i et helt år.
Selvsagt er det flere ting enn CO2 som kan nevnes som ulemper angående bil, men for mange er dette det store og fryktelige...

For meg er bilen kun et transportmiddel som jeg dessverre ikke klarer meg uten. Får bare frysninger den dagen bilen ikke starter...
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg mener at om folk virkelig tar inn over seg skadevirkningene av bilen så ville bilbruken blitt radikalt endret. Men folk er gode til å ignorere kunnskap og de vil helst feste (les: kjøre) i dag og betale i morgen.
Jeg er stygt redd at det ikke virker på den måten. Kunnskap om skadevirkninger har generelt liten effekt på vår adferd. Jfr. alt det vi vet om for eksempel tobakk, alkohol, fett i maten, sukker, manglende mosjon og alt det andre vi leser om nesten hver dag.

Du må nok vurdere virkemidler som FORBUD for å komme bilbruken til livs. Det er i hvertfall det eneste som ville virke på meg. Høye avgifter ville ikke virke, men kanskje skremme mange nok unna veiene til at JEG kom frem. Hvis du tenker i retning av kvoter på for eksempel CO2-utslipp, antall kilometer man fikk kjøre e.l. ville jeg satse på å kjøpe opp en masse kvoter slik at JEG fikk kjørt så mye jeg hadde behov for.
 
K

Khanate

Gjest
Enig. Leste Komponentens kloke ord omigjen etter at du nevnte innlegget.

Som ihuga bilist i Oslogryta vil jeg tilføye at jeg for min del mer gjerne betaler masse skatt og bompenger hvis det kan bidra til at flere tar toget og overlater en køfri veibane til meg. Da ville jeg spare nesten halvannen time om dagen i reisetid. Har ingen problemer med å betale, la oss si, en hundrelapp ekstra om dagen hvis jeg kunne oppnå noe slikt.
Du er inne på noe her. I praksis er folk villige til å betale temmelig store summer for den friheten en bil gir.

Gjennomsnitsbil til ca 300 000,-

Årlig avskrivning: 30 000,-
Forsikring: 5 000 - 15000
Service + vedlikehold : 4000 - 15000
Drivstoff: 15000
Bomvei: 3000-4000
Finansielle utgifter: 7500,-

Sum årlige kostnader: 64500-86500


Ingen ville finne på å gi dette for å reise fritt med hele familien kollektivt et helt år.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Neppe.

For at noe skal bli allemannseie, må det i tillegg til å være et godt produkt, være BILLIG nok. Mobiltelefoner ble ikke allemannseie på grunn av politiske diskusjoner. Ei heller PC'er. Eller CD-spillere. Eller.....

Ta det motsatte. For eksempel DAB-radioer. For dårlige og for dyre, og langtfra allemannseie. Til tross for politisk "press" og til og med trusler om å skru av FM-båndet.
Du misforstår.
I en verden der bilen ikke var allemannseie i Norge, men allemannseie i andre land, måtte det være særnorske forhold (skatter, avgifter) som gjorde det. Det kan politikerne gjøre noe med.
 
J

jekri

Gjest
Greit det der med avgifter for bilbruk for å presse folk til å ta kollektivt. Hva da med de som ikke kan benytte kollektivt?
Det bor tross alt folk utenfor de store byene (som egentlig ikke er store)
I min region bor det ca.100000 mennesker og her er en del idealister som drømmer om bybane, mellom to småbyer. Det syntes jeg er tull.
 
O

OldBoy

Gjest
Du misforstår.
I en verden der bilen ikke var allemannseie i Norge, men allemannseie i andre land, måtte det være særnorske forhold (skatter, avgifter) som gjorde det. Det kan politikerne gjøre noe med.
Sorry, tenkte meg ikke den muligheten.

Jeg hadde bare i tankene at de fleste nyvinninger som regel ikke kommer på den politiske agendaen før de er allemannseie. Og da er man i hvert fall ikke i forkant av utviklingen.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
332
Sted
Oslo Vest
Det blir som å erstatte stereoanlegget med offentlige PA-systemer som står med hundre meters mellomrom i tettbygde strøk og repeterer en spilleliste fastsatt av kommunestyret.

Enig i den barnslige gleden, men denne sammenlikningen er direkte dustete, i beste fall.
 
O

OldBoy

Gjest
Greit det der med avgifter for bilbruk for å presse folk til å ta kollektivt. Hva da med de som ikke kan benytte kollektivt?
Det bor tross alt folk utenfor de store byene (som egentlig ikke er store)
Menge muligheter der. Jeg vet ikke om jeg tør nevne alle, for "noen" kunne jo få noen gode idéer, men jeg får nå ta sjansen:

- Differensierte avgifter etter for eksempel bostedskommune, postnummer e.l.

- Bomstasjoner der det er køer såfremt det finnes kollektive alternativer

- Progressiv kilometerbeskatning. Et visst antall kilometer er billige, deretter blir det dyrere. Antall billige kilometre kan graderes etter hvor man bor.

- Progressiv drivstoffpris. Analogt med punktet ovenfor.

Ikke bry dere med å tenke på alle praktiske detaljer, de lar seg sikkert løse på en veldig upraktisk og byråkratisk måte. Jeg peker bare på noen muligheter.

På den annen side. Mange av bilbrukens negative sider opptrer vel også i distriktene, så egentlig burde vel alle flytte til sentrale strøk slik at vi kunne få best mulig grunnlag for kollektive løsninger.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
7
Du er inne på noe her. I praksis er folk villige til å betale temmelig store summer for den friheten en bil gir.

Gjennomsnitsbil til ca 300 000,-

Årlig avskrivning: 30 000,-
Forsikring: 5 000 - 15000
Service + vedlikehold : 4000 - 15000
Drivstoff: 15000
Bomvei:   3000-4000
Finansielle utgifter: 7500,-

Sum årlige kostnader: 64500-86500


Ingen ville finne på å gi dette for å reise fritt med hele familien kollektivt et helt år.
Er virkelig 300000 en gjennomsnittsbil, og er verditapet så høyt hvis man har den en stund? Vår familiebil, en vanlig Toyota Corolla st.v. kostet meg 135000 da den var 2 år, og har nå gjort jobben i snart 7 år for oss. Tror fortsatt jeg skal klare å få 60000 for den, og det vil si at verditapet er drøye 10000 per år for den.

Problemet til politikerne er at de ikke klarer å se at dersom de skal få folk til å velge kollektivt, så holder det ikke å gjøre bilbruk dyrt og kollektivt billig, så lenge det kollektive tilbudet innebærer få ruter som går sjelden med store forsinkelser og overfylte kupeer uten mulighet til å frakte barnevogner etc. Skal det være attraktivt å bruke kollektivt, så må man kunne stole på punktlighet, god nok plass, bra nok hyppighet til å ikke tape tid ved bytter, rask transport etc. I Oslo slår jo sykkel til jobb kollektiv transport, og da er tiden til dusjing medregnet.

Skal kollektivstatsning lykkes må funksjonen som tilbys være så bra at det er et alternativ til effektiviteten til bilen. Det hjelper ikke med billig kollektivtransport, så lenge bil er eneste mulighet til å rekke henting av barn i barnehagen før den stenger.
 
W

wurst

Gjest
Ikke hvis folket var opplyst om bilens skadevirkninger.
Jeg mener at de som er så imot bilen burde begynne med seg selv, og la være å ha bil. Det er den eneste fornuftige løsningen, alt annet blir synsing og svada.
 
O

OldBoy

Gjest
Er virkelig 300000 en gjennomsnittsbil, og er verditapet så høyt hvis man har den en stund?  Vår familiebil, en vanlig Toyota Corolla st.v. kostet meg 135000 da den var 2 år, og har nå gjort jobben i snart 7 år for oss. Tror fortsatt jeg skal klare å få 60000 for den, og det vil si at verditapet er drøye 10000 per år for den.
Nå skal Khanate få lov til å svare for seg, men jeg synes ikke at det spiller så veldig stor rolle om avskrivningene er 10.000 kroner i året eller 30.000.

Summa summarum: Det er DYRT å ha bil, dyrere enn mange tenker over. Jeg regnet på mine (ja, jeg har flere, nærmere bestemt to) biler for et par år siden, og kom til at hver av dem kostet meg den nette sum av nærmere 70.000 kroner i året, regnet med 20 års avskrivningstid og maks bonus på forsikringen på begge bilene. Hver bil: like mye som et ganske bra, og i hvert fall over middels, stereoanlegg. HVERT ÅR.

Men selge bilene? Aldri!
 
K

Khanate

Gjest
Er virkelig 300000 en gjennomsnittsbil, og er verditapet så høyt hvis man har den en stund?  Vår familiebil, en vanlig Toyota Corolla st.v. kostet meg 135000 da den var 2 år, og har nå gjort jobben i snart 7 år for oss. Tror fortsatt jeg skal klare å få 60000 for den, og det vil si at verditapet er drøye 10000 per år for den.

Problemet til politikerne er at de ikke klarer å se at dersom de skal få folk til å velge kollektivt, så holder det ikke å gjøre bilbruk dyrt og kollektivt billig, så lenge det kollektive tilbudet innebærer få ruter som går sjelden med store forsinkelser og overfylte kupeer uten mulighet til å frakte barnevogner etc.  Skal det være attraktivt å bruke kollektivt, så må man kunne stole på punktlighet, god nok plass, bra nok hyppighet til å ikke tape tid ved bytter, rask transport etc.  I Oslo slår jo sykkel til jobb kollektiv transport, og da er tiden til dusjing medregnet.

Skal kollektivstatsning lykkes må funksjonen som tilbys være så bra at det er et alternativ til effektiviteten til bilen.  Det hjelper ikke med billig kollektivtransport, så lenge bil er eneste mulighet til å rekke henting av barn i barnehagen før den stenger.
He he!! Du var nok lurere enn første eier. Han/hun må vel minst ha hatt en nedskrivning på 60 000,-. Om du får 60 000 for din gamle bil, så er du også lurere enn neste eier. Neste eier må vel regne med 10 000 i verditap pr år med dette utgangspunktet, samt større fare for havari/utbytting på/av viktige komponenter. Toyota og rust er jo gode venner ;) Vel vel, bruktbilprisene i norge er jo et kapittel for seg. I andre land er ikke en ni år gammel bil verd en dritt (ok, unntak for Cuba).

Med barnevogn og barnehage blir det hele helt umulig. På den annen side, om den ene ektefellen tar bilen til barnehagen. Så tar kanskje den andre kollektivt til jobben?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
7
Med barnevogn og barnehage blir det hele helt umulig. På den annen side, om den ene ektefellen tar bilen til barnehagen. Så tar kanskje den andre kollektivt til jobben?
Eller bor så nær at den ene kan GÅ. :D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det interessante er hvor massiv ekstrabeskatning en bil utgjør.

Gjennomsnitsbil til ca 300 000,-
Hvorav, hvis du inkluderer moms, omtrent 200.000,- er avgifter til staten.

Årlig avskrivning: 30 000,-
20.000 i årlig ekstrabeskatning.

Forsikring: 5 000 - 15000
Siden 2/3 av kjøpesummen er avgifter, er det rimelig å anta at 2/3 av premien er forsikring av avgifter, dvs 3-10.000 i ekstrabeskatning.

Service + vedlikehold : 4000 - 15000
Her er det vel bare momsen som er direkte beskatning, så 1000-4000.

Drivstoff: 15000
70% avgift på drivstoff gir ca 10.000 i ekstraskatt.

Bomvei: 3000-4000
Bomvei er en direkte beskatning, så 3-4000 ekstra her.

Finansielle utgifter: 7500,-
Igjen, siden 2/3 av finansene går til avgifter, slår vi på 5.000,-

Det vi si at en gjennomsnittsbilist beskattes med 42.000-53.000 i tillegg til ordinær skatt. Hvis vedkommende tjener 300.000 i året og betaler lønnsskatt på 30%, blir den totale beskatningen inkl. bil 48%. Hvis vedkommende tjener bare 200.000 i året og skatter 25% på lønn, blir den totale beskatningen inkl. bil så mye som 52%. For en som tjener en million betyr det imidlertid bare et par prosent fra eller til. Veldig sosialt.
 
O

OldBoy

Gjest
Det interessante er hvor massiv ekstrabeskatning en bil utgjør.

.......

Det vi si at en gjennomsnittsbilist beskattes med 42.000-53.000 i tillegg til ordinær skatt.

.......


Hvis vedkommende tjener bare 200.000 i året og skatter 25% på lønn, blir den totale beskatningen inkl. bil så mye som 52%. For en som tjener en million betyr det imidlertid bare et par prosent fra eller til. Veldig sosialt.
Til tross for denne massive ekstrabeskatningen kjøper vi og kjører vi biler som aldri før. Det tyder i hvert fall på at skattenivået ligger under smertegrensen. Hvilket vel er ett av poengene med de fleste skatter.

Ellers har det alltid vært slik at det er bedre å være rik og frisk enn fattig og syk. Så også med bilbruk og bilens relative kostnadsandel i totalbudsjettet. Sikkert ikke så sosialt, men bare sånn det er. Med mindre vi innfører et system med inntektsgraderte priser og avgifter rund baut.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
7
Avgifter med inntekter til staten som eneste begrunnelse er etter min mening en vederstyggelighet. Eneste måten å få en viss sosial rettferdighet på dette er å gjøre pengeinnkrevingen vi selvangivelsesbasert skatt. Det er det som slår minst skjevt ut.

Det er imidlertid begrunnelser som er gode for å kreve inn avgifterutenom skatt. Dette kan være miljøavgifter (for eksempel for å velge nedbrytbare materialer fremfor andre, mer miljøfiendtlige produkter), helsebegrunnelser (for eksempel på tobakk og alkohol) etc.

Når det gjelder bilen, så er det umulig å begrunne alle avgiftene rasjonelt. Det er visse miljøbegrunnelser som fungerer for drivstoff, og drivstoff er vel omtrent den eneste bilrelaterte avgiften som faktisk er relatert til kjørelengde. Årsavgiften burde fjernes og legges på her. Alle bommer burde fjernes og legges på drivstoffprisen. (Bommer fremmer køkjøring og er ikke miljøvennlig, samt at etablering, drift og avvikling av bommer er en unødig utgift). Importavgiftene, spesielt de som er relatert til vekt og motorkraft/størrelse bør fjernes helt. En miljøavgift i forhold til drivstofforbruk kan kanskje forsvares. Fornuftige priser på innkjøp av nye biler på linje med våre naboland vil gi en raskere utskiftning av en trafikkfarlig og forurensende bilpark, og vil gjøre det mindre nødvendig med adhoc-tiltak som heving av vrakpant i tilfeldig valgte tidsrom. Inntektene man taper på rimeligere biler hentes inn over skatteseddelen, men tapet blir sannsynligvis ikke så stort, siden utskiftningen av bilparken vil gå raskere, og dermed gi økt bilomsetning.

Hører dere, politikere: Det er på tide å slutte med å spille hasard med liv på norske veier gjennom en forfallen bilpark. Det er på tide å slutte med ekstrabeskatningen på å kjøpe seg en sikker bil som forurenser mindre. Det er på tide å slutte å bruke bilen som melkeku. Er det inntekter dere trenger, så er det bare å øke skatten eller redusere utgiftene (noe man også er flink til på helse, omsorg og utdannelse, mens man bruker penger på Opera, bruer til grisgrendte øyer på vestlandet og økte politikerlønninger og politikergoder).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.361
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Avgifter med inntekter til staten som eneste begrunnelse er etter min mening en vederstyggelighet.  Eneste måten å få en viss sosial rettferdighet på dette er å gjøre pengeinnkrevingen vi selvangivelsesbasert skatt.  Det er det som slår minst skjevt ut.

Det er imidlertid begrunnelser som er gode for å kreve inn avgifterutenom skatt.  Dette kan være miljøavgifter (for eksempel for å velge nedbrytbare materialer fremfor andre, mer miljøfiendtlige produkter), helsebegrunnelser (for eksempel på tobakk og alkohol) etc.

Når det gjelder bilen, så er det umulig å begrunne alle avgiftene rasjonelt.  Det er visse miljøbegrunnelser som fungerer for drivstoff, og drivstoff er vel omtrent den eneste bilrelaterte avgiften som faktisk er relatert til kjørelengde. Årsavgiften burde fjernes og legges på her. Alle bommer burde fjernes og legges på drivstoffprisen. (Bommer fremmer køkjøring og er ikke miljøvennlig, samt at etablering, drift og avvikling av bommer er en unødig utgift).  Importavgiftene, spesielt de som er relatert til vekt og motorkraft/størrelse bør fjernes helt.  En miljøavgift i forhold til drivstofforbruk kan kanskje forsvares. Fornuftige priser på innkjøp av nye biler på linje med våre naboland vil gi en raskere utskiftning av en trafikkfarlig og forurensende bilpark, og vil gjøre det mindre nødvendig med adhoc-tiltak som heving av vrakpant i tilfeldig valgte tidsrom.  Inntektene man taper på rimeligere biler hentes inn over skatteseddelen, men tapet blir sannsynligvis ikke så stort, siden utskiftningen av bilparken vil gå raskere, og dermed gi økt bilomsetning.

Hører dere, politikere: Det er på tide å slutte med å spille hasard med liv på norske veier gjennom en forfallen bilpark.  Det er på tide å slutte med ekstrabeskatningen på å kjøpe seg en sikker bil som forurenser mindre.  Det er på tide å slutte å bruke bilen som melkeku.  Er det inntekter dere trenger, så er det bare å øke skatten eller redusere utgiftene (noe man også er flink til på helse, omsorg og utdannelse, mens man bruker penger på Opera, bruer til grisgrendte øyer på vestlandet og økte politikerlønninger og politikergoder).
Tør jeg foreslå at du enten selv blir politiker, eller sørger for å velge de politikerne du vil ha, og la de demokratiske prosessene ellers sørge for at de avgjørelsene du foreslår tas (hvilket skjer hvert år ifm. behandling av statsbudsjettet på stortinget).

mvh
KJ
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Med barnevogn og barnehage blir det hele helt umulig. På den annen side, om den ene ektefellen tar bilen til barnehagen. Så tar kanskje den andre kollektivt til jobben?
Er du klin gæærn? Den ene leverer og den andre henter - derfor må man jo ha to biler...
Av en eller annen grunn blir jeg glad hver gang jeg ser noen som sykler med barnet på bagasjebrette eller "hengeren". Og mektig imponert. Denne typen mennesker respekterer jeg voldsomt (selvsagt kan det være mange grunner til at de sykler, men lell)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.312
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Stusser litt over samferdselspolitikken i vår kjære moderland. Det går ikke persontrafikk mellom Stockholm og Oslo, da SJ mener at banen fra grensa til Oslo er for dårlig. I dag kunne NSB meddele at de kanskje måtte legge ned ruten mellom Göteborg og Oslo fordi banen fra grensa til Oslo er for dårlig og at reisetiden derfor blir for lang i forhold til bil og buss.

NSB råder etterhvert over helt moderne tog, men de kan ikke utnyttes da banenetter er gammelt og vinglete. Sverige har i dag et helt moderne jernbanenett mellom de største byene. Turen Göteborg - Stockholm tar 3 timer med tog. Motsvarende strekning her: Oslo - Trondheim tar 7 timer.

En talsmann for NSB etterlyste satsing på ruten Drammen - Oslo. I dag tar denne turen ca 1 time, med flere linjer er det mulig å få reisetiden ned til 20 minutter. Jeg bor i Asker og ser hver morgen en laaang og ofte saktegående bilkø fra Drammen mot Oslo. Kanskje toget kan være et alternativ.

Om ikke fryktelig mange år, så er Nordsjøen og Barentshavet tomt for olje. I mellomtiden vil mest sannsynlig oljeprisene stige dramatisk. Dels på grunn av manglende tilgang, dels pga større behov fra Kina og India. I dag har Norge god økonomi, og således en gylden mulighet til å bygge opp infrastruktur for en framtid uten olje.

I alle år har Sverige vært bedre enn Norge i samferdsel (eller kom toget først til Norge?). I dag banker de oss i vinteridrett også. Dette er fanden ikke til å holde ut!
Toget er et alternativ, ja. Men ikke alle er så heldige å ha det... -lenge leve pivatbilismen! ;D
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Og så kom jeg på at jeg av og til liker å ligge i over 200 mens jeg samtidig leser Dagbladet. Om jeg gjør det med f.eks. en Mercedes SLK må jeg først ut med over 500 000, - og om jeg så overlever selve handlingen er sjansene for å være uten førerkort i overskuelig fremtid overhengende. Samt at jeg tildeles ferie på en kjedelig plass i Vestfold.
Ta Toget. 180,- pluss 10 kr til Dagbladet, og du kan ligge i over 200 på vei mot Gardermoen. Helt uten straffeansvar.

Honkey
 
S

slowmotion

Gjest
Tja, med bil til jobben tar det meg en time hver vei.
Skulle jeg tatt toget måtte jeg dratt kvelden i forveien for å komme tidsnok .
Ikke særlig tvil om hva man velger da....


;)
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Tja, med bil til jobben tar det meg en time hver vei.
Skulle jeg tatt toget måtte jeg dratt kvelden i forveien for å komme tidsnok .
Ikke særlig tvil om hva man velger da....


;)
Det er jo nettopp det som er problemet! Jernbanen er for lite utbygd! Jeg kommer opprinnelig fra en by på nesten 70000 innbyggere, og derfra er det 370 km til nærmeste jernbanestasjon (som er tilkoblet det norske nettet).
 
K

Khanate

Gjest
Kommunikasjon! Er det mulig?

Når jeg drister meg til å hevde at det kunne være fordelaktig å satse på noen jernbanestrekninger i dette landet, så tolket dette i ytterste forstand. Mange tolker meg dit hen at jeg ønsker å fjerne privatbilismen. Når jeg hevder at oljen vil ta slutt, tolkes dette i samme ånd. Derfor litt utdyping:

Nei, jernbanen vil aldri bli et alternativt transportmiddel for hele norges befolkning.
Nei, vi kan ikke fjerne privatbilismen.
Toget er ikke fleksibelt sammenliknet med privatbilen, det samme gjelder fly og skipstrafikk, og til dels buss.
Oljen vil ta slutt, men det er opplagt ulik oppfatning om når.

Toget kan benyttes til å avlaste veinettet i områder hvor man har mange mennesker eller mye gods med felles bevegelsesmønster. Som f.eks. strekningen Drammen-Oslo. Det burde være svært få som var mot dette, om vi er enige om at vi har råd til det.
 
O

OldBoy

Gjest
Kommunikasjon! Er det mulig?

.......

Toget kan benyttes til å avlaste veinettet i områder hvor man har mange mennesker eller mye gods med felles bevegelsesmønster. Som f.eks. strekningen Drammen-Oslo. Det burde være svært få som var mot dette, om vi er enige om at vi har råd til det.
Snakker du om en akse for eksempel Tønsberg-Drammen-Oslo-Lillestrøm-Gardermoen, burde det være greit med tog. Ingen tvil! Men der HAR vi jo tog allerede!
Jeg kan også strekke meg å godta en utbedret trasé i retning Moss-Oslo-Nittedal (der kjører de vel stort sett enkeltspor, såvidt jeg vet).

Og så har man kanskje noen korte strekninger rundt Bergen og Trondheim som kan tenkes. Men ellers? Kommer ikke på noe i farten, i hvert fall.

Norge blir nok uansett ikke noe STORT jernbaneland.
 
W

wurst

Gjest
Etter den siste tids hendelser er det nærliggende å kalle SAS/Bråthens NSB i lufta!
 
Topp Bunn