Alt til hus og bolig Jernvarehandel som selger VERKTØY?

A

aardappeleter

Gjest
For ti år sidan var eg så dum at eg møtte opp på dugnad i barnehagen (“ta med verktøy!”) med Clas Ohlson-drillen min.
Mens jeg humrer kommer jeg til å tenke at jeg fort gjenkjente deg som en lesende og tenkende person. Hva man vet og interesserer seg for, hvordan man resonnerer og tenker, avslører det ganske fort. Hva man ikke vet, og ikke interesserer seg for, enda fortere.

Minner meg om mine dager som "student" og forelesernes rettferdiggjøring av tvunget femdelt statsvitenskap på laveste nivå med henvisning til dannelse, i "litt om alt, alt om litt"-betydningen, og min tanke om at dette er en gjeng som hadde vunnet mer dannelse i den betydningen ved å lære seg å bruke ei sag, eller en slagdrill, eller en loddebolt eller for den del et armégevær...

Jeg klarte ikke spagaten, fikk karakterer i spennet fra helt ræva til helt OK, og gjør nå noe som skulle befinne seg et sted midt mellom, men dessverre ikke gjør det...

Sist redigert av en moderator:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.632
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Alle i denne klassen er vanvittige gode maskiner.
Egentlig veldig like i ytelse. Vognverkstedet til trikken i Oslo er strålende fornøyd med Milwaukee.
Tror de blir brukt ganske hardt der. Men som man sier, noen liker moren andre datteren.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.288
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
1356 Nm for å være helt nøyaktig
Alle disse muttertrekkerne oppgir hinnsides med nm men det kan ikke stemme.
min dewalt er oppgitt til

• Opptil 1396 Nm festemoment for enklere fjerning av de mest gjenstridige boltene
  • Opptil 1898 Nm løsrivningsmoment for å løsne selv de mest gjenstridige boltene

Hvis jeg strammer en bolt med den på den sterkeste modusen måler jeg ca 120nm for å løsne den med momentnøkkelen

SÅ lurer på hvordan de måler dette

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.792
Sted
oslo
Alle disse muttertrekkerne oppgir hinnsides med nm men det kan ikke stemme.
...

SÅ lurer på hvordan de måler dette
Det vel ingen standard for å måle NM rating på verktøy, så om jeg ikke husker helt feil så går det stort sett på at man strammer en bolt til en viss NM med en momentnøkkel og så ser man om muttertrekkeren klarer å løsne den - mulig det er kommet noen faktiske standarder på det siden jeg leste om det, men ja, det er definitivt ikke en særlig nøyaktig rating.

Det er seriøse saker!
Pass på så den ikke river armene av deg. 😂
den store faren er å bruke den feil vei - da sitter man igjen med et løst mutterhode før man får sukk for seg ;)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.288
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
ok det forklarer saken litt bedre, og da er det kombinasjonen slag/moment som løsner og ikke momentet alene.
Jeg var i allefall på nippet til å levere min tilbake, men den er jo ganske nyttig selv om den er noe svak

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.432
ok det forklarer saken litt bedre, og da er det kombinasjonen slag/moment som løsner og ikke momentet alene.
Jeg var i allefall på nippet til å levere min tilbake, men den er jo ganske nyttig selv om den er noe svak
Hva trodde du var greia med en slag-trekker?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.432
Bare leketøy der har. Her er verktøy for mannfolk.

Ps. Les faktabladet.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.288
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hva mener du? Hvor hardt skal du slå for å dra til 1000nm?
Selvfølgelig er det kombinasjonen slag og trekkraft som er grunnen til at dette verktøyet er bra, men da kan ikke produsenten komme med tullespec som er tatt ut av løse luften.
Blir som en ghettoblaster med 1000watt

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.288
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
jo men hvis den er oppgitt til å løsne feks 1000nm så hjelper det lite når den knapt klarer å løsne noe man kan løsne med 100kg på 1mtr latmannsarm.
Er ikke ut etter å krangle altså
Bare deler min (dyrkjøpte) erfaring.
Har sverget til manuell skruing i alle år og ble skuffet.
Jeg skjønte jo at disse 1000vis av nm var fantasi, men jeg hadde håpet den kunne være sterkere enn meg med en kort latmannsarm.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.432
100 kg/m er vel sånn cirka 1000Nm?
Brukte tidligere i dag en liten Hikoki batterisak for å løsne/feste nedre bolt på støtdemper bak på en V50. Trangt, men...whrrr...biii... så var bolten ute.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.069
Torget vurderinger
0
Jeg benyter alltid luft trekker når jeg drar til hjulbolter, MEN jeg har en tosjonsstang mellom trekkeren og hjulbolten. Den begrenser til 110NM. Så bruker jeg en momentnøkkel og drar til de siste 10 til jeg har 120NM. Måtte bytte en løpehjul til en multireim i min SAAB 9000.
Trekkeren gikk rattatarattatarattatarattata i mer enn en tilme før jeg gav opp og ringte min venn med SAAB verksted i Sverige. Meldig derfra var ikke gi deg, kjør på! Og etter et par timer løsnet faenskapet. Muttertrekkeren var av typen amatør/Biltema så det var selvsagt noe begrenset hvor mye moment den maktet med, men man må jo også tenke på at man skal holde i mot med hendene så det er jo noe begrenset hvor mye man makter å utytte av dette momentet. Men etter lang tids hamring løsnet LockTite limet og bolten kom ut. og i følge de som kan slikt så var det etter boka. Masse hamring gir til slutt resultater. Jeg byttet et hjullager på Skodaen på jobben for noen år siden. Abeidsgiver har noe kraftigere verktøy enn jeg har og der sprakk koppen som sto på bolten. Etter det kjøpte jeg Wurth sine svarte kopper, de er solide! Og en laaang latmansarm av samme kaliber, da løsnet det. Men selvsagt er det behov for en grav eller en lift for å komme til disse boltene, så i dag er jeg nok like langt. Lift står på min ønskeliste, men ikke konas, så da kan dere tenke der hvor lang tid det vil ta før jeg har en slik! ;)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.288
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
100 kg/m er vel sånn cirka 1000Nm?
Brukte tidligere i dag en liten Hikoki batterisak for å løsne/feste nedre bolt på støtdemper bak på en V50. Trangt, men...whrrr...biii... så var bolten ute.
100kg på 1mtr arm er vel 100nm

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.288
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg benyter alltid luft trekker når jeg drar til hjulbolter, MEN jeg har en tosjonsstang mellom trekkeren og hjulbolten. Den begrenser til 110NM. Så bruker jeg en momentnøkkel og drar til de siste 10 til jeg har 120NM. Måtte bytte en løpehjul til en multireim i min SAAB 9000.
Trekkeren gikk rattatarattatarattatarattata i mer enn en tilme før jeg gav opp og ringte min venn med SAAB verksted i Sverige. Meldig derfra var ikke gi deg, kjør på! Og etter et par timer løsnet faenskapet. Muttertrekkeren var av typen amatør/Biltema så det var selvsagt noe begrenset hvor mye moment den maktet med, men man må jo også tenke på at man skal holde i mot med hendene så det er jo noe begrenset hvor mye man makter å utytte av dette momentet. Men etter lang tids hamring løsnet LockTite limet og bolten kom ut. og i følge de som kan slikt så var det etter boka. Masse hamring gir til slutt resultater. Jeg byttet et hjullager på Skodaen på jobben for noen år siden. Abeidsgiver har noe kraftigere verktøy enn jeg har og der sprakk koppen som sto på bolten. Etter det kjøpte jeg Wurth sine svarte kopper, de er solide! Og en laaang latmansarm av samme kaliber, da løsnet det. Men selvsagt er det behov for en grav eller en lift for å komme til disse boltene, så i dag er jeg nok like langt. Lift står på min ønskeliste, men ikke konas, så da kan dere tenke der hvor lang tid det vil ta før jeg har en slik! ;)
Dette var nytt for meg, at man skal holde på i timevis for å få løsnet ting. Jeg har kanskje ikke tålmodighet nok til dette.
Kan jo prøve det neste gang, men fort at man tar frem verktøy man vet funker (latmannsarm feks)
Når det kommer til bolter på reimhjul etc kan også startmotoren være til hjelp, den har masse nm å by på, løpehjul blir det litt verre med :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.069
Torget vurderinger
0
Dette var nytt for meg, at man skal holde på i timevis for å få løsnet ting. Jeg har kanskje ikke tålmodighet nok til dette.
Kan jo prøve det neste gang, men fort at man tar frem verktøy man vet funker (latmannsarm feks)
Når det kommer til bolter på reimhjul etc kan også startmotoren være til hjelp, den har masse nm å by på, løpehjul blir det litt verre med :)

Nå er biler gjerne konstruert etter motto "maksimal faenskap"! Ofte kommer du ikke til den "sa**ns" bolten med latmannsarm hvis du ikke har lift eller grav!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.288
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Nå er biler gjerne konstruert etter motto "maksimal faenskap"! Ofte kommer du ikke til den "sa**ns" bolten med latmannsarm hvis du ikke har lift eller grav!
en grunn til at jeg har gamle biler, generasjonen som kom si fra 06-08 og nyere er ikke bare et helvette å skru på, men du må koder moduler og masse styr.
Men når det er sagt, ingen bil gir meg mer frustrasjon enn å skru på e typen, der er det så mange idiotiske løsninger at man blir gal, og grunnen til at jeg skrudde den i molekyler og bygger opp i modernisert utgave :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Hvis man skal ha en jernvarehandel med godt utvalg tror jeg man skal lete lenge for å finne noen med bedre utvalg enn Skram i Kristiansund, det å ha olje og maritime selskaper på kundelisten gjør noe med utvalget.

For egen del så bryr jeg meg ikke om merket på verktøyet så lenge det er av bra kvalitet, en billig batterdrill overlever ikke mange hullene med en 78mm hullsag hvis brukeren (meg) tilfører litt rå makt mens en proff batteridrill tåler det fint.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.624
Sted
Ytterst i havgapet...
God faghandel nesten uansett fag er i ferd med å bli hønsetenner over hele landet, - bortsett fra i større byer hvor det alltids finnes noen mer eller mindre kjente. Her i hele regionen er stort sett alle borte. I Tromsø hadde man lenge gamle Tromsø Jernvare i Sjøgata.. I mange år hadde jeg god kontakt med en del av staben ved Nordlysobservatoriet, og der het det litt på fleip at om det var noe de manglet, så hadde sikkert Jernvaren, - hvis ikke så fantes det neppe...
Tromsø Jernvare er borte for rundt 15 år siden...
Jeg handlet vel første gang fra ClasOlsson i Sverige sånn ca 1970.. da var det en opplevelsereise å bla gjennom katalogen... i dag..? Kjøkkenutstyr og billige datadingser...

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.632
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jula er vel den eneste som har litt utvalg for oss hjemmemekkere.
Stort sett så må du til det vi kaller proff for å få handlet skikkelig verktøy. Maxbo har jo en del da.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.278
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Er du sikker? Min vekt på 100kg er jo inkludert gravitasjon
Kanskje på tide å være litt mindre verdensmester i alt da. Dette lærer man vel på ungdomsskolen.

Din masse på jorden er 100kg, mens tyngden din er 981 Newton. Og om du står på 1 meters arm - så blir momentet 980Nm.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.288
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Forskjell på å lære å huske, og skjønner ikke hvorfor du skal være frekk.
Stilte bare et spørsmål

Edit:så du hadde lagt til noe, takk

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
29.608
Sted
Oslo/Grebbestad
Var innom Monter og hentet materialer Millwaukee maskiner i sortimentet, den vippe saga M18 Fuel var noe av det mest uhanterlige/ergonomi jeg vært borti rett og slett klumpetet :p det nytter ikke med noen jente hender til den maskinen:rolleyes:

Sist redigert:
Topp Bunn