Så for å konkludere litt utfra min "ideologi" samt input med lange dialoger om fase, dsp og forsterker bl. a. Mang en fin info og diskusjon, uten at eg egentlig har endret min forståelse. Så jeg tror fremdeles/allikevel den menige mann har stort utbytte av å få senket etterklangen i sitt lytterom, for det høres allment ut som bedre uansett hvem som hører på. Om du har jevne eller litt ujevn frekvensgang, eller enda mer ujevn frekvensgang, så lenge det ikke er helt på tryne, høres det bare ut som forskjellig lyd. Med forbehold om eksesser altså
Hadde man hatt valget mellom jevn og lav etterklang og jevn frekvensrespons, vil førstnevnte vinne hver gang.
Har man fin etterklang kan alltids frekvensresponsen fikses av DSP, har man jevn frekvensgang kan ikke etterklangen fikses med DSP.
Så er det jo sef. ett spørsmål om det uoppnåelige, lav etterklang er det for mange, så dermed unngår man den diskusjonen. Det er jo sånn dessverre. Penger, plass, WAF.
Og forsterkere, dac og signal kilde har en liten innvirkning på den endelige lyd, hvor høytalere og rom/akustikk står for sikkert 95% pluss av lydbilde. Mange tilter sikmert over det, but I stand my ground.
Bare min mening
Og som en anekdote, gamlingen sa alltid til meg når eg var uenig: "Bare du får tenkt deg om, så vet du at jeg har rett!"
Det var unektelig særs irriterende.
Ikkje noe å si på det, men man hører på andre, lærer mye underveis, men dette er fremdeles utfra rasjonlitet, mitt synspunkt.