JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Da måtte jeg dra frem John Patitucci, Brian Blade og Chris Potter Live på Gezmataz Festivalen i Genova 22 Juli i 2021, hele konserten på 3 tapes. Disse tapene er tappet ned direkte fra ferdigmiksen og det høres, dette låter vanvittig bra! Moderne trio jazz fra de beste folka dette. Tror det finnes på en CD fra Japan.

Yepp..

IMG_2012.jpeg

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.518
    Sted
    Bergen
    Hmm, høyst beklagelig, har satt stor pris på dine anbefalinger som dessverre (!) har satt sine, ganske så dype, spor i lommeboka.. Håper du likevel fortsetter med gode anbefalinger feks i de dedikerte genre trådene.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    ....på den annen side så ser jeg jo nå at det er greit å ha en plass hvor man kan gjemme seg og skrive noen greier om ting som ikke passer inn andre plasser, så jeg tenker at jeg kan sparke litt liv i tråden igjen.

Så..

Denne kom i hus for litt tid siden, mange har denne og vet hva det er så trenger ikke dvele så mye om musikken men må jo nevne at det er en ufattelig gitarspilling her. Og publikum, i ekstase fra første sekund, dette var før smart tlf. så da kunne man like gjerne følge med på det som skjedde på scenen. Hvis jeg ikke husker feil så har vel Impex gitt ut denne, det pleier og låte bra så veldig lett og anbefale. Tapen låter i hvertfall kanon+.

IMG_2064.jpeg

IMG_2066.jpeg

IMG_2065.jpeg

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.665
    Sted
    VestBredden
    Lar meg fremdels (med omvendt fortegn) fascinere av konsertgjengere, som skal oppleve konserten igjennom en liten skjerm, og miste det som virkelig skjer i nuet, la seg rive med og være oppriktig interessert i musikken og orkesteret. Konsertbilletter er heller ikke direkte billig imo, og da må man få med seg det en kom for !!!

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.995
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    ....på den annen side så ser jeg jo nå at det er greit å ha en plass hvor man kan gjemme seg og skrive noen greier om ting som ikke passer inn andre plasser, så jeg tenker at jeg kan sparke litt liv i tråden igjen.

Så..

Denne kom i hus for litt tid siden, mange har denne og vet hva det er så trenger ikke dvele så mye om musikken men må jo nevne at det er en ufattelig gitarspilling her. Og publikum, i ekstase fra første sekund, dette var før smart tlf. så da kunne man like gjerne følge med på det som skjedde på scenen. Hvis jeg ikke husker feil så har vel Impex gitt ut denne, det pleier og låte bra så veldig lett og anbefale. Tapen låter i hvertfall kanon+.

Vis vedlegget 1073377

Vis vedlegget 1073378

Vis vedlegget 1073379
    Har du Friday night også (?)

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Det blir mye jazz og klassisk som kommer ut på tape men nå har italienske Hemiolia kommet med en Led Zeppelin konsert, 4 tapes til ca 1600 EUR.

Skjermbilde 2024-11-13 kl. 14.00.21.png

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Jeg har alltid satt stor pris på utgivelsene fra Todd Garfinkle/MA Recordings, spennende musikk og ikke minst fantastisk lyd. i mine ører så er det ikke mye, om noe, der ute som er bedre. Han beviser hver gang at det er mulig å spille inn musikk digitalt og samtidig låte veldig bra. Ikke alle får til det.

Den siste utgivelsen derfra er en ny innspilling med Argentinske Sera una Noche, innspilt i en liten steinkirke i Argentina og låter aldeles fantastisk! Jeg liker musikk som høres ut som landet den kommer ifra, nydelig og stemningsfullt fremført av folk som har musikken under huden og i hjertet. Spiller fra en 176/24, finnes også på DSD, i flg ryktene så kommer den på CD og vinyl senere.

Har de fleste fra Sera una Noche og alle er utgivelser som kan anbefales. Prøv 45RPM utgivelsen Malena/Nublado og sjekk ut hva anlegget er godt for.

Her en anmeldelse..

Sera una Noche Otra Noche M092A WEBSITE.jpg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Denne TOS serien fra DG har, med rette, fått mye oppmerksomhet siste året, fantastiske produkter der man har kjørt linja ut. Har ikke så veldig mange av dem men de jeg har er veldig bra. Siste gang jeg bestilte så tok jeg også med Mozart/Gulda/Abbado utgivelsen, det jeg ikke visste før etterpå var at jeg hadde den fra før og da på en Speakers Corner utgivelse fra tidlig 2000 en gang, SC er vanligvis skikkelig kvalitet så hadde jeg visst det før jeg bestilte så hadde jeg ikke tatt den med selv om jeg er klar over forskjellen på utgangspunktet/master etc., men det gir jo en mulighet til å sjekke disse platene opp mot hverandre, ikke noen dyp analytisk test men mer hva man hører på en tilfeldig Søndag.

På TOS plata har de færre spor pr. side slik at det er en dbl. LP så her får man litt asso. til 45 rpm utgivelsene men det plager ikke meg.
    For det første så er jo dette nydelig musikk og i mine ører fantastisk utført. Lydmessig så låter begge veldig bra, TOS har kanskje et aning større og åpnere lydbilde der flygelet låter stort med nydelig klang, det gjør det jo forsåvidt på SC plata også men aner som sagt litt større på TOS, men der hvor det er en tydelig forskjell er på orkesteret og da strykerne i det øverste registeret, på TOS blir det faktisk litt tynt og litt frempå synes jeg, på SC plata så låter det mer naturlig og orkesteret henger mer i sammen. Hva som gjør dette vet jeg jo selvfølgelig ikke men tar det som en artig observasjon. Uansett kjekke plater og ha i hylla og som er så bra at de kommer til å få en del runder på spilleren fremover.

Så den dagen TOS er utsolgt så vil SC plata være en fullgod erstatning.

Dette i mitt rom, mitt anlegg og ikke minst med mine ører, andre hører kanskje noe helt annet.

IMG_2069.jpeg

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Glad i cello musikk så det ble noen tungvektere her i formiddag, den Starker plata der er fin altså...Flott lyd på begge disse. Etter hva jeg finner ut så er det Clearaudio som ga ut den DG plata der i 2011.

IMG_2073.jpeg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.720
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    fikk høre på ETF at det er Frank Schrõder som er med og har siste ordet på DG reissue slutt produktene

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Husfavoritten Rabih Abou-Khalil spilles med jevne mellomrom, nå i dag ble det denne, hans tredje utgivelse fra 1987. Jeg har vel de fleste av platene hans med unntak av et par stk. tror jeg og det er ingen av dem jeg ikke liker, de er alle veldig bra både musikk, produksjon og lyd, lyden på denne er veldig bra, innspilt i Tonstudio Bauer med Martin Wieland bak pulten, også en kjent combo på veldig mange ECM utgivelser. Alltid kjekt å spille disse platene hans høyt :cool:.

Mange dyktige musikere her, bl.a. Charlie Mariano, Glen Velez og Glen Moore fra Oregon, han spilte på flere av platene hans på 80 og 90 tallet.

IMG_2075.jpeg

IMG_2076.jpeg

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Litt mer Argentinsk musikk fra Sera una Noche, her på en fantastisk CD fra MA Recordings utgitt i 2003, dette er nydelig musikk synes jeg og lyden er så utrolig bra at veldig mye bedre blir vanskelig. Det interessante ang. lyd synes jeg er forskjellene mellom hi-rez og CD`en, jeg synes det låter litt mer naturlig og med mer kropp på CD`en enn på fila, får litt mer av den naturlige romfølelsen fra kirkerommet den er innspilt i. Fila er nok en aning mer oppløst og med et littegrann større lydbilde men også litt kjøligere lyd. Men det er egentlig details, noen liker mora mens andre....

IMG_2081.jpeg

IMG_2082.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Og nå noe helt annet. @raw la ut dette stykke musikk i klassisk tråden i går og etter å ha sjekket så er dette det samme stykket fra andre folk, orkester etc., innspilt 1967 og har rykte på seg pga lyden. Dette er veldig fin musikk og en lyd av en annen verden, på bildet en 2 x 45 RPM og tape fra Analogue Prod. dette er en dynamikkbombe, ute etter nydelig musikk med kanonlyd så er denne verdt å ha i hylla, usikker på om vinylen er å få tak i enda men tapen og hybrid SACD er tilgjengelig. Her må anlegget jobbe for pengene.

IMG_2080.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Reinspikka storband jazz på formiddagen, ikke ofte det blir spilt dette men det er veldig bra saker som svinger skikkelig, her på en nyutgivelse fra `97 på tung vinyl som ligger oppi et nydelig cover, lyden er også veldig bra.

IMG_2087.jpeg

IMG_2088.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Litt mer moderne amerikansk jazz, utgitt på Mack Avenue i 2012. Rytmisk og veldig velspilt dette, en veldig bra plate, litt kjipt cover med dbl LP uten utbrett, låter derimot veldig bra, LP master av Kevin Gray. Plater har en tendens til å gå ut men ser at denne ble trykket opp i nytt opplag i 2023.

IMG_2090.jpeg

IMG_2091.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Enda en av disse utgivelsene som har over gjennomsnittet god lyd, denne låter fantastisk bra, en dynamikk som det ikke er ofte man hører, en klarhet og en råskap som er helt utrolig. Mange har denne, 45 rpm`en er gone men for de som ikke har den så er den enda å få tak i fra Analogue Prod. på en 33 utgave + tape. Bare å kjore fast høyttalerne og skru opp.

IMG_2092.jpeg

Jeg klarer aldri og høre på Moussorgsky uten å begynne å mimre fra ungdommen, denne fikk mange runder dengang da og det var like tøft i dag. Ikke mange kompromiss fra disse gutta, der kjørte de linja helt ut.

IMG_2095.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    John Patitucci kommer med en ny utgivelse på Edition Records, planlagt ut 14 Februar neste år. Har med seg Chris Potter og Brian Blade, kommer på det meste av media. Har en 3 tapes konsert fra Italia med denne trioen som også kommer på CD fra Edition ser det ut til, den er kanonbra så den kan anbefales.

Her er den nye Spirit Fall allerede bestilt. :)

Kan også minne om Chris Potter utgivelsen Eagle`s Point med de samme folka + Mehldau fra samme selskap som kom tidligere i år, den er kanonbra men det kan se ut som at den er utsolgt hos selskapet men noen butikker har den kanskje enda i hyllene..?

Skjermbilde 2024-11-28 kl. 12.33.02.png

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Lørdag og da må vi blåse ut litt. Noe av det tøffeste som er laget, igjen i mine ører og i min tråd, er KC. Disse platene med Wetton, Bruford etc. er utrolig bra, selvfølgelig så er den første utilnærmelig men hvis man skal rygge i stolen så er det Starless, Red og ikke minst Larks`som gjelder, KC er blant de fra ungdommen som fortsatt spilles og det fremstår aldri som noe gammalt ræl som er gått ut av tiden.

Red kommer ut igjen i disse dager på en 50 års jubileum sak, har UK orig. palme Island og Panegyric/Dicipline utgaven fra 2013 og ikke minst en sm tape som triller as we speak så den trenger jeg ikke selv om det hadde vært artig og hørt den remixet av Wilson.

Nå altså på en 12» tape som gjør at jeg hører hele albumet i ett strekk, akkurat som fra en CD der altså...:cool:

IMG_2098 2.jpeg

IMG_2099 2.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Først var på kompromissløs 70 talls prog, nå denne på høyt. Spiller tapen, denne tapen inneholder utrolig bra lyd, kjekt å høre musikk frra denne epoken med slik lyd..

Også en UK orig. palme Island her i tillegg til en mofi utgave, fant også en US pressing i hylla så da har jeg så det rekker inn i evigheten...

Steintøft!

IMG_2100.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Miroslav Tadic og Mark Nauseef gjorde en del ting i sammen både på CMP Records og MA Recordings, nå i dag en fra hvert selskap der begge er spilt inn midt 90 årene. MA Rec plata er spilt inn i et stort rom/hall i Japan av og med Todd Garfinkle mens Enja plata er spilt inn i Studio Zzerkall med nå avdøde Walter Quintus. Ganske så forskjellig lyd på disse men samtidig kanonlyd, MA plata er mer nedpå og akustisk mens Enja plata med Michel Goddard på tuba er mer el. gitarer og tøffere musikk og lyd.

MA plata med Howard Levy harmonica og fløyter er veldig Balkan inspirert og igjen fra Garfinkle aldeles nydelig lyd, jeg hører veldig sjelden så bra lyd som på disse platene, Enja er som sagt tøffere og råere men som vanlig med Quintus så er det ikke mange kompromissene så det blir tatt helt ut. Nydelige saker dette.

IMG_2102.jpeg

IMG_2103.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: 2m
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Litt musikk fra den smale enden kanskje, uansett så er dette noe jeg liker og en type musikk jeg spiller ofte, liker trad. musikk fra div. land ute i den store verden. Her fra India spilt med violin og tabla, alltid artig å høre hvor beslektet trad.musikk kan være mellom de forskjellige landene. Denne finnes på det meste annet fra Yarlung Records. Som vanlig fra Yarlung så er lyden aldeles fantastisk, helt der oppe med det beste, kanskje det egentlig er det beste, hvem vet...Det meste gjort av Bob Attiyeh selv med mastringhjelp av Steve Hoffman.

Fun fact; Badal Roy som spiller tabla her var en musiker som ble mye brukt i jazzen på 70/80 tallet, også Miles Davis, så han er å finne på bl.a On The Corner, Get Up With It og Big Fun, også spilt med Ornette Colemann, John McLaughlin, Bill Laswell, Yoko Ono, Sanders+ en haug flere.

IMG_2112.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    En av de mest populære utgivelsene fra Yarlung er denne fra Antonio Lysy, aldeles nydelig argentinsk musikk som låter helt fantastisk! En utgivelse som har fått utrolig flotte omtaler opp igjennom årene, denne er lett å anbefale til alle som er glad i god musikk og nydelig lyd. Finnes på det meste av digitalt men denne er gjort all analog så da er det tape og vinyl som gjelder.

TAS Super LP List! Special Merit: Informal

The Absolute Sound 40th Anniversary Best Sounding Music!

Michael Fremer Rated 11/10 Music, 11/10 Sonics!!!
    Mastered by Steve Hoffman & Doug Sax from Analog Tape! Pressed on High Resolution 180 Gram Virgin Vinyl!
    11th Latin Grammy Award Winning Album!

"Among the most beautiful recordings of cello and piano you are likely ever to hear."
    - Michael Fremer, Musicangle, June 2011

IMG_2116.jpeg

IMG_2117.jpeg

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.720
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    har du de orgelutgivelsene fra Disney Concert Hall fra Yarlung?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Nei de har jeg ikke, men det hadde vært artig og hørt dem, regner med at det er vanlig Yarlung kvalitet på disse så de låter nok fantastisk bra.

• Liker
    Reaksjoner: LMC
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Appro Yarlung så kan det nevnes at de kommer med tre nye titler på vinyl, alle på 45 rpm og med bidrag fra de beste folka, presses hos Pallas (tror jeg...). Takacs og Orion platene frister veldig så de må jeg vel ha etter hvert selv om jeg har sluttet å kjøpe plater.

iMusic skaffer også Yarlung så de kommer vel der også etter hvert...

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    4
    . Takacs og Orion platene frister veldig så de må jeg vel ha etter hvert selv om jeg har sluttet å kjøpe plater.
    Du har også sluttet å kjøpe plater :) Jeg prøver å begrense meg så mye jeg kan og det skal være noe helt spesielt om jeg skal kjøpe flere 45rpm. Kjøpe noen nye japanske jazz re-utgivelser for en lien stund siden (BBE) og de var ikke merket som 45rpm så det ble en liten overraskelse når jeg satt på først lp.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Ja, det er en god stund siden jeg sluttet. Jeg løper ikke etter 45 plater jeg heller, trenger ikke flere men Yarlung sine kommer kun ut på 45 og da er valget enten å ha dem på 45 eller ikke ha dem i det hele tatt. Har ikke så mange plater derfra, jeg har flere tapes enn plater, men nevnt noen ganger så er kvaliteten på disse fantastisk bra så da sprekker jeg. Det er en god stund siden han kom med noen nye titler på tape så da blir det plater.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Alltid kjekt med nydelige innspillinger som kun er gitt ut på tape, her nå en tape med et stjernelag gitt ut International Phonograph/Johnathan Horwich fra 1980, veldig flotte disse opptakene gjort av JH, skal man nærme seg mest mulig det autentiske så er disse nydelige og høre på. Flott amerikansk jazz anno 1980.

IMG_2125.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.557
    Den fantastiske tablaisten (heter det det?) Zakir Hussein døde her i uka, en utrolig musiker som spilte med veldig mange musikere i karrieren sin, også Garbarek. Noe av det mest kjente er vel det som Shakti gjorde og da det med John McLaughlin. Her nå den første fra 1976, et konsertopptak fra året før. Hussein er i midten av 20 årene her og det som blir gjort på denne plata er utrolig bra! Det går såpass unna noen ganger at man faktisk lurer på om det er mulig, nydelig x-over musikk som egentlig skal stå i alle hyller. Et fyrverkeri på alle måter dette.

Veldig happy med å ha denne i hylla....

IMG_2126.jpeg

Skjermbilde 2024-12-21 kl. 14.53.03.png

Man har gjort seg bemerket også her i landet når det er et lite innslag i kulturnyhetene på kveldsnytt...

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn