Har vert en rolig påske med lite fysisk aktivitet da sjefen er på jobb hele påsken, så det har blitt litt tid til å spille musikk i fred og ro.
Har blitt mye innkjøp på kort tid, og mye utstyr som trengte timer for å bli innspillt, og er langt fra i mål, men her en kveld tok jeg frem noen av mine beste hodetelefoner for en liten shoot-out.
Diana 2 har rundt 100t nå å begynner virkelig å vise muskler. Var lenge skeptisk da de låt langt fra det jeg forventet, men har blitt positivt overrasket for de spiller mye bedre enn det jeg hadde fryktet etter å ha lest en del omtaler på nettet, der det for øvrig er mye rart, veldig mye rart....
Har mer og mer brukt denne herremannen som referanse når jeg leser om hodetelefoner og relatert utstyr. Han treffer i vertfall stort sett 100% på mine egne erfaringer, og han har gode tester, er ærlig og har mye kunnskap.
(85) ConvinceMeAudio - YouTube
Og når vi snakker om mye merkelige anmeldelser på nettet så kommer vi til Hifiman HE-R10P. Her også spriker tester fra ubrukelig, full av støy, og med målinger som skulle tilsi at de er ubrukelig for lydbruk...

, til anmeldere som omtaler de som verdens beste lukkede hodetelefoner.... Det jeg kan si om dette er at enten har de testet disse i innspillingsfasen, (som var fæl), eller så har det hatt et par hodetelefoner med skade. Mitt sett spiller fantastisk, og teknisk sett er de pr. nå bedre enn Hifiman Susvara på de fleste områder, med rundt100t spilletid. Men Susvara kommer nok sterkere tilbake da de bare har rundt 10t og trenger nok noen hundre til.
Brukte en gammel kjenning fra begynnelsen av 2000`tallet som ble spillt i alle demoer og i alle "hjemme hos" treff, nemlig Solveig Slettahjell, og med rette da dama har veldig god lyd.
Look for the Silver Lining
Solveig Slettahjell Slow Motion Orchestra
Som nevnt over så har Abyss Diana V2 virkelig åpnet opp og er blitt en av favorittene mine. Diana har et stramt lydbilde med mye attac og er dynamiske med mye rytme og liv, men klarer å inneha fyldigheten i lydbildet som gjør hele lydbildet realistisk og musikalsk. En fantastisk hodetelefon som bare har et minus i mine øyne og det er at komforten ikke er helt på høyden over tid. Kommer til å prøve Dekoni pads i fremtiden.
Hifiman HE-R10P blir bare bedre og bedre, og overskygger for tiden Susvara på de fleste områder, enn så lenge. De er mer åpen enn Susvara. Bedre på oppløsning, og stemmer kommer bedre frem og med bedre definisjon og detaljer, og de er bedre i bassområdet og har mer attac. Flott separasjon av instrumenter og stort oppløst lydbilde.
Når det gjelder Susvara så er det en ting som skiller seg ut, selv etter bare 10t, og det er hvor ekte, naturlig og realistisk lydbilde de setter opp. Der slår Susvara både HE-R10P og Diana V2. Alt er så homogent og troverdig, og er nok en av grunnene til at Susvara blir regner for å være en verdens beste Hodetelefoner. Det er rett og slett som en ikke tror det er mulig. Men rent hifi teknisk er de ikke ikke på nivå med HE-R10P og Diana V2, enda....
Det er som det ligger et "slør" over lyden, og håper dette vil bli bedre etter hvert som de blir spillt inn. Det er også et moment at Susvara er notorisk sulten på power, men Bliss har 12W til rådighet så det burde være nok. Visst ikke må en til med en "vanlig" forsterker å tappe fra høyttalerterminalene...
Uansett så er det utrolig artig å ha så mange alternativer å spille på etter humør og musikk! Og det står enda en utfordrer i skapet på minst samme nivå, og med sin egen unike måte å presentere musikken på. Focal Utopia...
Savner ikke det konvensjonelle anlegget slik det er nå, og har ikke spillt så mye musikk på mange år...