Den er helt sikkerOg så lar du vær å rote med brokobling.
Johan-Kr
Hvorfor, egentlig?Og så lar du vær å rote med brokobling.
Johan-Kr
Biamping kan absolutt ha sine meritter uavhengig av om delefilter sitter før eller etter effekt.Hvorfor, egentlig?Og så lar du vær å rote med brokobling.
Johan-Kr
Brokobling er ikke nødvendigvis dårlig.
Jeg ville foretrekke litt overflod av krefter fremfor ha to separate, identiske forsterkertrinn til bass/mellomtone og diskant. Sistnevnte gjør jo at man kaster bort masse tilgjengelig effekt som diskanten aldri vil bruke.
Med aktiv deling ser jeg et poeng, men uten: Neh.... Dette er bare en opplest og vedtatt "sannhet". Er forsterkeren bygget for å brokobles, tenker jeg det funker finfint.
Mange takk : ) tenke boksenLitt tidlige IcePower er ikke så veldig glade i lave impedanser har jeg blitt fortalt- de blir litt ulineære hvis du plager de med vanskelige høyttalere. Hypex-baserte (UcD og NCore) er vesentlig bedre her.
Johan-Kr
Hvis forsterkeren klarer lasten er det vel greit?Hver kanal i brokobling ser halve impedansen.
Joeys høyttalere har nominell impedans på 4 ohm. Hvis en tar slektningen Rubicon 8 som utgangspunkt, så ligger impedansen på den rett over 4 ohm ved rundt 32 Hz, og fasen i området under 100Hz svinger fram og tilbake mellom +-45 grader flere ganger. Dette er slettest ikke noen enkel last, og har du ikke bohov for effekten, såer brokobling ulurt. Isteden for å kjøpe to middelmådige forsterkere, legg den doble prisen i en forsterker.
Johan-Kr
OK. Hvis det "spiller like høyt" med biamping som brokobling; hvordan opptrer den høye gainen du opplever at brokobling fører til?Takk for alle innspill. Brokobling fører til høy gain og jeg føler at lyd bilde nesten raser tidliger en med biamp for det er mye mer kontroll da.
Biamp spiller tilnærmer like høy høyer uten at høytraleren raser
Bridemode høy med et lydbilde som raser litt og tøff lyd hehe
Sikkert.Biamping kan absolutt ha sine meritter uavhengig av om delefilter sitter før eller etter effekt.Hvorfor, egentlig?Og så lar du vær å rote med brokobling.
Johan-Kr
Brokobling er ikke nødvendigvis dårlig.
Jeg ville foretrekke litt overflod av krefter fremfor ha to separate, identiske forsterkertrinn til bass/mellomtone og diskant. Sistnevnte gjør jo at man kaster bort masse tilgjengelig effekt som diskanten aldri vil bruke.
Med aktiv deling ser jeg et poeng, men uten: Neh.... Dette er bare en opplest og vedtatt "sannhet". Er forsterkeren bygget for å brokobles, tenker jeg det funker finfint.
Jeg føler den mister altså lydsignaturen til dali høy nivå der jeg kan dra langt forbi med biamp !OK. Hvis det "spiller like høyt" med biamping som brokobling; hvordan opptrer den høye gainen du opplever at brokobling fører til?Takk for alle innspill. Brokobling fører til høy gain og jeg føler at lyd bilde nesten raser tidliger en med biamp for det er mye mer kontroll da.
Gidder ikke. Jeg vet at det kan være fordeler. Det kan det være med masse effekt også.
Spiller det høyere med volumkontrollen på samme sted når du brokobler som når du biamper? Da har du fått mer gain i kjeden. Hvis ikke, ikke.Jeg føler den mister altså lydsignaturen til dali høy nivå der jeg kan dra langt forbi med biamp !OK. Hvis det "spiller like høyt" med biamping som brokobling; hvordan opptrer den høye gainen du opplever at brokobling fører til?Takk for alle innspill. Brokobling fører til høy gain og jeg føler at lyd bilde nesten raser tidliger en med biamp for det er mye mer kontroll da.
Får mer volum på samme volum på resiveren jaSpiller det høyere med volumkontrollen på samme sted når du brokobler som når du biamper? Da har du fått mer gain i kjeden. Hvis ikke, ikke.Jeg føler den mister altså lydsignaturen til dali høy nivå der jeg kan dra langt forbi med biamp !OK. Hvis det "spiller like høyt" med biamping som brokobling; hvordan opptrer den høye gainen du opplever at brokobling fører til?Takk for alle innspill. Brokobling fører til høy gain og jeg føler at lyd bilde nesten raser tidliger en med biamp for det er mye mer kontroll da.
Jeg har ikke kalibrert noe som helst alt står flatt!OK. Det er jo ikke nødvendigvis heldig. Bør kalibrere på nytt, i hvert fall.
Klart det ,jeg kalibrer altid subben mellom bytte til det volumet jeg ønsker . ja men resten bruker jeg for øyeblikket ikke .Ja, men hvis plutselig frontkanakene endrer volum, endres jo også forholdet mellom disse og sub, samt senter- og surroundhøyttalere, ikke sant?
Gammel ICE er kilne på lav impedans, noe som kan føre til avvik i lineariteten. Men til 6500 kroner er det mye gøyalt på bruktmarkedet. Selv hadde jeg neppe valgt klasse D, jeg holder meg til de tradisjonelle teknologiene med enten rør eller klasse A/AB. Synes personlig de låter bedre av det lille jeg har hørt av klasse D, men jeg har ikke hørt høyklasseprodukter som Devialet og Spec. Ei heller nyere Hypex, det er det andre som har mer peiling på enn meg.
ja jeg vet det er 3db men det er dobbelt så høyt også så temmelig mye.Det stemmer ikke. En Ncore 400-modul koster €325 og en strømforsyning koster €180. For to kanaler blir det €1010. Så kommer moms, frakt, tollbehandling på toppen.
Det utgjør 12500kr. Så kommer kabinett, plugger, kabling og ymse som fort drar unna 2000kr til.
Ikke se deg blind på Watt-målingene. Forskjellen på en dobling av effekt utgjør 3dB. Økning fra 400 til 500W utgjør 0.9dB.
Johan-Kr
jepp det blir det ,men da frister nesten mer emotiva xpa 1 gen 2 klasse a på 60wattDen som er på torget er en stereoforsterker, med to strømforsyninger og to forsterkermoduler.
Hypex selger byggesett på monoblokker, med kabinett, strømforsyning, forsterkermodul og tilbehør til €650. Det blir ca 16000 for to, inkl frakt, moms og tollbehandling.
Johan-Kr
Det var opplevd volum jeg siktet til, for 3 db kan bety forskjellen fra høyt til fryktelig høyt, men i praksis betyr det fryktelig lite. Det er evnen til å drive høyttalerne som ofte er årsaken til å velge større forsterker, men det er ikke en almengyldig tommelfingerregel når forsterkere fra forskjellige merker med forskjellige topologier vurderes opp mot hverandre.3 db er dobbel lydstyrke, men ca 10 db oppleves av mennesker som en dobling.