jokris sin lille lydkrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Jeg har en trinnløs l-pad her, bruker den på mellomtonen pr nå, treffer ikke riktig med klappenberger sitt , her tenkte jeg da å få inn den R100T l-padda for å treffe riktig dempepunkt
    Ahh ok.
    Kjører med autotrafo og har tatt ut 3-4 dempinger. (fra rundt -2db til -4.6db) Kjekt med hurtigkobling :)
    Tror jeg kjører med -3.8db pr i dag, og -5db på diskant. Begge er JBL, og det ser ut til å funker greit.

Leker litt med delefrekvens på diskant, men TTT.

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    jeg bruker filter fra klappenberger, min demping derifra, så inn på r-100t til mellomtone for å finne nøyaktig demping, på sikt må jeg ha komplett andre delfilter eller rett og slett koble ut autotrafo på de jeg har, har hentet r100 på posten nå og trengte vel ca 10 sekunder for å høre at de virkelig var verdt penga kontra de jeg hadde fra før :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en trinnløs l-pad her, bruker den på mellomtonen pr nå, treffer ikke riktig med klappenberger sitt , her tenkte jeg da å få inn den R100T l-padda for å treffe riktig dempepunkt
    Ahh ok.
    Kjører med autotrafo og har tatt ut 3-4 dempinger. (fra rundt -2db til -4.6db) Kjekt med hurtigkobling :)
    Tror jeg kjører med -3.8db pr i dag, og -5db på diskant. Begge er JBL, og det ser ut til å funker greit.

Leker litt med delefrekvens på diskant, men TTT.

/jan
    mitt problem var at mellomtonen skulle vrt dempet mellom 6.8 og 9.0 ett sted, men ingen uttak der på filteret, ergo inn med l-pad

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Du kan jo leke litt med enklere filter, etterhvert.
    Koster jo ikke allverden, artig å mekke litt sjøl, og kan selvsagt oppgraderes på sikt. Du har jo uansett klappenb. filtrene i bakhånda :)

Men først må du selvsagt komme i ordning med det du har. Ikke stress ;)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Nei, skal forsøke å kose meg, og se om jeg klarer å lære underveis i prossesen , har dog kommet meg ett lite hakk videre og det er digg :)
    får veldig respekt for de som virkelig har satt seg inn i dette her :) for egen del gjelder det å stole på øra og være tålmodig og kose meg underveis

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    rør av eget hjerte. Den reagerer veldig på rørvalgene. Mullard, telefunken, siemens, golde dragon thrustworthy, ja nær sagt hva som helst. Jeg ville nok fått den i hus, spilt en del for så å finne ut hva du liker og ikke liker med dem for så å finne rør som ligger nærmere preferansen din fremfor å rulle i bøtter og spann.

De originalrørene er vel samme dritten som leveres med de fleste røramper (Elektro Harmonix) så det er mye å hente.
    Planen er og høre en del for så og komme med kunklusjon som du skriver. Men liker og være føre var ;) Lærdom skader jo ikke, så kan like godt starte med litt undersøkelse på hva som anbefales osv i god tid..
    Første oppgraderingene nå i anlegget blir noen bedre kabler en de billigkablene jeg har og ikke minst demping av vibrasjoner under min Platespiller. Rørbytte kommer etter hvert rekner jeg med...

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Da føler jeg at jeg har kommet nærmere en løsning på dempepunktet på mellomtonen , og rett og slett så er nå lysten til å lytte musikk større enn å koble mer :)
    føler og oppfatter at lyden er mye mer homogen fra lavt volum til høyt volum, eneste merkbare forandringen er db nivået egentlig og da kan jeg ikke være langt unna det optimale med det jeg har idag tror jeg
    Belles har vel nå fått ett par hundre timer også, og tror jeg har funnet meg en stayer her, tenker svært lite på den og dens innvirkning på lyden, den rett og slett leverer varene tilfredstillende, og til alle som kikker etter klasse A amp i dette segmentet så anbefaler jeg å ta med denne i vurderingen over kandidater

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Noen skiver/cd til idag

porcupine tree. signify og Nil recurring, ac/dc -river plate live, Steve Hogarth- not the weapon, Doors -live at the bowl 68, aerosmith-music from another dimention,

i tillegg er endelig coma divine på vei i posten fra burning shed

large2736.jpg

Vedlegg

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    i tillegg er det ett lite lass med cd plater på vei deriblandt denne box serien fra rush

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Du som er litt "prog" fan.
    Regner med du kjenner igjen guttane :)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Ja, er noe kjent med de ja :) Prog er en "ny" sjanger for meg egentlig,ikke det at jeg ikke har hørt prog musikk før, men tenker på selve sjangeren, passer meg bedre nå enn for 20 år siden, og slik skal jo ting være :) at det er så mye bra innen denne sjangeren er ett stort pluss for meg som har mye å "ta " igjen :)
    rush f.ex likte jeg ikke når jeg hørte de på 80 tallet engang, nå synes jeg det er konge musikk og samler meg hele katalogen dems :)
    porcupine tree likeså

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Mm, bra sted å starte iofs.
    Alltid likt Rush, Marillion også egentlig. Men som du sier hører man vel mere på de nå, kanskje, enn tidligere. I tillegg til at man hører på mye "hard" musikk også. Blir pokker bare værre jo eldre en blir :D

YT linken, ett par Marillion kæll og ett ett par Dream Theatre kællær.

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Alltid likt Rush, Marillion også egentlig. Men som du sier hører man vel mere på de nå, kanskje, enn tidligere. I tillegg til at man hører på mye "hard" musikk også. Blir pokker bare værre jo eldre en blir :D

/jan
    cool, den har jeg ikke hørt før, ja hardt må til , gav junior en en time med Thrashens konger igår mens vi venta på at jentene lagde pizza :)

Sist redigert:

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

/jan
    cool, den har jeg ikke hørt før, ja hardt må til , gav junior en en time med Thrashebs konger igår mens vi venta på at jentene lagde pizza :)
    Er ei Marllion låt "easter"
    Hehe, tidlig krøkes - en god ting.

Appropå Dream theatre, vet ikke om du har noe eller liker de men uansett bør de har de her to i samlinga di. Iaf til å begynne med.

516NJNzsUYL._SL500_AA300_.jpg

61VQes8q5SL._SL500_AA300_.jpg

Sånn, nå skal jeg ikke mase mere ;)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en av de + 4 andre tror jeg :) veldig bra musikk

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7

/jan
    cool, den har jeg ikke hørt før, ja hardt må til , gav junior en en time med Thrashebs konger igår mens vi venta på at jentene lagde pizza :)
    Er ei Marllion låt "easter"
    Hehe, tidlig krøkes - en god ting.

Appropå Dream theatre, vet ikke om du har noe eller liker de men uansett bør de har de her to i samlinga di. Iaf til å begynne med.

Vis vedlegget 166360

Vis vedlegget 166361

Sånn, nå skal jeg ikke mase mere ;)

/jan
    Musikktips er jeg alltid glad for , overhodet ikke mas :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Train of thoughts plata til Drømme teatret likte jeg ikke noe spesielt til å begynne med, nå derimot synes jeg at den kanskje er den beste plata deres, digger siste sporet "in the name of god". Alltid noe bra på enhver DM plate, muligens med et lite unntak i when dream and day unite, hvor de har en annen vokalist enn LaBrie.
    Angående Rush så var nok test for ecco mitt første møte med bandet, har ikke helt fått taket på musikken fra deres storhetstid på 80-tallet enda, men vil tro det kommer etterhvert det også.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Train of thoughts plata til Drømme teatret likte jeg ikke noe spesielt til å begynne med, nå derimot synes jeg at den kanskje er den beste plata deres, digger siste sporet "in the name of god". Alltid noe bra på enhver DM plate, muligens med et lite unntak i when dream and day unite, hvor de har en annen vokalist enn LaBrie.
    Angående Rush så var nok test for ecco mitt første møte med bandet, har ikke helt fått taket på musikken fra deres storhetstid på 80-tallet enda, men vil tro det kommer etterhvert det også.
    Thank U :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Ikveld går det i Opeth og Still life her :) koser meg tom med en aldri så liten SM også :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Har kommet over en del interesange lp plater, deriblandt noen av procul harum ? vet det er en del som liker dette bandet, kanskje noen kan tipse hvem plate er verdt å ha av de ?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Led zeppelin - houses of the holy, us 77 utgave, kun solgt pr brevbestilling til columbia house records, er denne såpass sjelden at den kan være verdt ca 1000.-
    vi snakker da om en forsatt forseglet utgave ?

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Ser det er flere som liker Rush her, kanskje vi skulle samle en gjeng og reise på sveden rock til sommeren, Rush spiller den 8.juni hvis jeg ikke husker feil:)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Rush er veldig bra det, kanskje lodde stemningen for noe slikt ja

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    hadde vært Hyggelig med en `harrytur`til Sølvesborg:)
    hvordan funker den nye platevaskeren forresten?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Platene blir rene :) hard pris å svelge men over tid er det ikke en ueffen investering :) var det du som kjøpte min forrige forresten ?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Husket ikke nicket ditt her inne :) håper du er fornøyd også da ?

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Den funker greit fortsatt, holder på med et diy prosjekt med ultralyd nå men det tar litt tid.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    er forresten snart ferdig med å gå igjennom de platene jeg nevnte for deg :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Storhetstiden deres (målt i kvalitet, ikke salg) stoppet faktisk like før 80-tallet. :) Hovedregelen er at Geddy skal spille bass, ikke keyboard! :)

På nittitallet hjalp det, og på 2000-tallet er det flott igjen.

Just my two cents.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    noe av det spenennde med Rush, for meg, er nettopp denne variasjonen som en lang karriere gir, oppturer og nedturer, merkelig at jeg ikke hang meg på rush tidligere egentlig, men på den annen side, gir meg mye musikkglede og oppdage slike band senere i livet, alle deres plater er som nytt materiale for meg :)
    har en han gtil å skulle "samle" det meste fra de banda jeg liker så dessverre blir det noe tidkrevende og dyrt, har begynt med det eldste av rush på lp, jobbe meg fremover, mens på cd så kjøper jeg enkellt og greit de samleboksene

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Etter jeg anså meg som ferdig med demping av mellomtonen for øyeblikket, begynte jeg å kikke igjennom 12au7 samlingen, og jeg fant umiddelbart ett par jeg gjerne ville teste, nemmelig Amperex 7316, disse testet jeg ca 100 timer i L2 , med veldig godt resultat, og etter å latt de få ca 40 timer nå så gleder det meg å si at de passer i denne eklipsen også :) fant veldig mange andre kandidater også, deriblandt en eske med nye RcA 6189 rør :), sylvania bp fra 54, raytheon bp fra 57 og 59
    Genalex B309 Nos, tung sol varianter, mange forskjellige rca varianter deriblandt clear top av forskjellige årganger, 5814, commando ,
    kom på at jeg aldri har testet de 6680 rca cleartop rørene mine heller, så mye rørkos utover vinteren ser jeg for meg

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Liten tur til byen på behandling idag og da ble det Led zeppelin - celebration day + prog og classic rock magasin på meg, dessverre hadde ikke platecompaniet hverken mostly autumn eller the gathering inne

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Med så mye nytt utstyr du har fått siden jeg var oppe hos deg hadde det vært interressant med en prøvelytt til anlegget ditt en dag det passer:)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Med så mye nytt utstyr du har fått siden jeg var oppe hos deg hadde det vært interressant med en prøvelytt til anlegget ditt en dag det passer:)
    det skal vi sikkert få til, jobbet jo med dempingen av mellomtonen sist du var her også, er mer "imål" med den nå

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn