POB
Hi-Fi freak
Det stemmer HC.
Takker for tips. alt er kjærkomment, har dempet 20cm nå ca 1.30 fra frontvegg og fremover og 1,40 cm høyde, dette er gjort likt på begge sider, i tillegg ble det dempet samme høyde men kun 80 cm , på hver side , bak høytalerneSpennende. Husk å knipse noen bilder slik at vi som er intr i akustikk delen får noe å sikle over. Veldig spennende dette her. Har selv gått fra 5cm plater til 20cm plater i refpunktene. Litt tynnere på veggen bak meg. Og angrer ikke på det. Såg penere ut med Auralex platene, men finish skal jeg at etterhvert.
Når du hiver inn såpass mye absorbson, følg nøye med på trøkket i bass, nedre mellombass om det forsvinner eller blir forlite, så har du bikket over nivået som du liker. Det beste hadde vert å kunne se dette med målinger. Men ikke alle gidder det.
Om du har hjørner i full høyde. Så er det med mine ører, helt nede ved gulvet, midt på hjørnet og het oppe ved taket som gir best effekt. Jeg brukte selv flexi A plater fra Rockwool og delte de i 4 firkanter, stablet dette oppå hverandre og satt en 5cm plate fremfor. trekte dette med stoff. jeg har det i 3 av hjørnene. Med den fjerde så ble det forlite trøkk. Romtjunig er veldig spennende, og om kman får det til så hanter man mye, virkelig mye på lytteopplevelsen.
Har du tenkt noen tanker rundt tiltak i taket?
Følger med på denne tråden fremover, så om jeg kan ha noe å komme med av tips så gjør jeg gjerne det. Men er ikke noen expert. Bare svært intr.
den ene siden av rommet mitt er jo åpent når man kommer 130cm utifra vegg, der er det lite mer å gjøre, har vurdert å sette opp skinne i taket med molton gardiner som kan trekkes for, både pga musikk men også pga lyskontroll når vi ser film på PJÅ lese målinger kommer relativt raskt. Det er hva man skal bruke de til og hvorfor det er som det er som er utfordringen å finne ut.
Siden dette er et fellesrom så kan takabsorbent være vanskelig å få til. Da blir det enten en kasse i taket med plater i som du trekker/maler i samme farge som tak.
Eller så må du lage deg noen stativ som kan stå på utsiden av høyttalerene ( fryktelig dårlig forklart skal lage en rask paint tegning) langs sideveggen hvor du kan legge plater når du virkelig skal kose deg.
Evnt så kan du skru opp kroker på vegg, slik at du kan henge opp wire/tau og legge plater på.
Fruen ble fornøyd og jeg er snart fornøyd jeg ogsåSer ut som en trivelig krok dette, Jostein.
Tenker husets frue er fornøyd over innsatsen også?
Riaa'ene du nevner er sikkert bra de, virker ihvertfall som de fleste som har de er fornøyde.
Siden du beholdte såpass mange skiver, må du ha en liten spiller. Firebirden er sikkert tung å selge siden den er såpass kostbar, men det går nok skal du se. Så kan du jo handle inn en rimeligere pent brukt ?
Hvordan går jobben med dempetiltak? Ble det vellykket?