jokris sin lille lydkrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Jokris er ikke så aktiv på sentralen for tida, så jeg svarer i tilfelle han ikke følger med.
    Alt er vel med både han og familie, så ingen fare.
    Tror han tenker mye :rolleyes:, trener, tar seg av familie og barn (dedikert pappa skal vite).

Han er ødelagt etter å ha vært et par turer og hørt horn :cool: og har solgt det meste av utstyret, lagt hifi litt på hylla en periode.
    Han tenker og pønsker og funderer på åssen han skal få svære hønn i jokriskroken;).

/Per Olav

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Tskker POB for at han rundet av for meg her :) blitt en del helse og familie i stedet for haifai siste tiden, er forsiktig tilbake og kikker litt nå innimellom :)
    ikke fått dilla igjen men kan hende det skal inn litt klipsch og kino utstyr da barna vokser seg til og er glad i både film og musikk .)
    noen som kjenner til klipsch atmos høytalerne her kanskje ?

god helg til alle

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.488
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Tskker POB for at han rundet av for meg her :) blitt en del helse og familie i stedet for haifai siste tiden, er forsiktig tilbake og kikker litt nå innimellom :)
    ikke fått dilla igjen men kan hende det skal inn litt klipsch og kino utstyr da barna vokser seg til og er glad i både film og musikk .)
    noen som kjenner til klipsch atmos høytalerne her kanskje ?

god helg til alle
    Velkommen tilbake! Og ha en flott helg :)

O

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Long time no see. Kjekt at du er tilbake, for vi trenger litt aktivitet fra veteraner. Lykke til med helsa og familien, håper alt som kan krølle seg til går over snart.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Long time no see. Kjekt at du er tilbake, for vi trenger litt aktivitet fra veteraner. Lykke til med helsa og familien, håper alt som kan krølle seg til går over snart.
    Takker for det :) jobber med helsa og rett og slett ikke sunt for meg å ha så mye tid foran anlegget :) forsøket nå blir å lage noe som alle hjemme kan nyte godt av, både til film/tv / spill og musikk , streaming blir nok fremtiden og jeg er ute etter noe som kan spille nærest mulig slik jeg liker det , trenger hifiens svar på kinder egg og for meg er det Klipsch / marantz kombo, det har alltid kvaliteter som jeg liker , har kontaktet min gamle hi fi pusher JFS i drammen og håper å få til en løsning snart

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.488
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Viktig og tenke på helsa ja ;) god musikk/lyd er helsefrembringende vet du. Kjøp en ergometersykkel og rock on! :)

O

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trivelig å se deg her igjen J.. Fint at du dukker opp litt innimellom :): Ha en fin søndag!

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Var lite med marantz 7010/7011 på brukten så etter samtale med OHC ble det bestilling av en ny en i sort, gleder meg til å høre hva denne kan gi av både musikk og film opplvelser til hele familien :)

XL_sr7011_u_b_fr.jpg

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    nesten litt kleint å skrive om slike produkter her i tråden kjenner jeg , etter alt annet som har vært her :)

kjempestas at kidsa har vært de som har pusha litt på det her , skal bli gøy å skremme de med ett par klassiske grøsser filmer i mørket :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med kinoampen. Nå er du klar for full atmos. Går an å høre musikk med denne også. Regner med den ikke står tilbake for 7010.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Takk gutter :) litt rart å si det men gleder meg til å høre forte på den :) før veien går videre med nyere klipsch og flere kanaler

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med kinoampen. Nå er du klar for full atmos. Går an å høre musikk med denne også. Regner med den ikke står tilbake for 7010.

Regner med at de lydmessig er ganske like, eneste jeg ser så langt av forskjeller er vel heos og tror de har gjort noe med avspillingen av hd filer, ellers er det små ting tror jeg, ihvertfall ved en kjapp sammenligning, har den Marantz lyden så er jeg i mål :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I tillegg så kan du route forsterker kanaler dit du vil, mener jeg.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    det var nytt for meg, du har vel 13.2 pre out på din jeg får 11.2 , har ikke høydekanaler front inngang, ganske like, og effektdelen er identisk tror jeg

I tillegg så kan du route forsterker kanaler dit du vil, mener jeg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo om du feks bruker en ekstern effektt til L+R så mener jeg at du kan bruke de interne L+R effekttrinn til atmos.

Jo har 13.2 men kan bare bruke 11.2 av gangen. Om jeg forstår dette riktig. Jeg liker lyden best til musikk i pure direct eller audessy Flat.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    samme her, i hvert fall tidligere :) håper å få den neste uke en gang
    det er nok stort sett Heos saken + litt andre slike muligheter som er forskjellen på de, skulle gjerne funnet en 7010 selv jeg men tror ikke de er lettest å finne på brukten
    får se om jeg kjøper noen heos aktive høytalere til ett par andre rom på sikt, slik at jeg kan bruke det i hvert fall :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Da er høytaler valget tatt, snuste litt på Arendal sound men valgte å gå for tryggere løsning som er kjent og kjær for meg,
    nemmelig Klipsh , ingen stor bombe :):)

Iom at jeg ikke kan/vil ha takhøytalere så sto jeg igjen med to valg, 280f med tilhørende 140s atmos ht, eller 280fa med innebygd atmos ht , prismessig er det noen kroner å hente på 280f+140s.
    Utseendemessig er 280fa bedre i en stue imo, og det at den innebygde atmos høytaleren har større element og bedre demping rundt elementene , som igjen fører til bedre styring av lyden opp i tak, gjorde til slutt at jeg valgte den .
    Planen blir da å bli kjent med det nye utstyret og etterhvert bygge på med senter, to bakhøytalere og muligens to 140 s

WEB_Image Klipsch RP-280FA Dolby Atmos  black  stk-954654380.jpg

henting blir iløpet av denne uken da vekten er for stor til å sende i post , gleder meg til det :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir morsomt å følge gangen her. Jeg har nettopp finjustert kinoen så godt det lar seg gjøre med Audessy xt32 og er svært fornøyd med hvordan både film og musikk låter her nå.

Du kan glede deg til atmos. Det skjer virkelig noe med lyden. Jeg personlig har ikke hatt bedre filmlyd.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Høres bra ut det :)
    gleden er tilbake , det er det viktigste ,
    gleder meg både til å spille musikk/film/spill , sist gang gikk jeg meg litt vill i utstyr jungelen og
    lette etter noe jeg egentlig ikke kan finne,
    etter en god pause så er målet å bli underholdt og at man kan kose seg :)

atmos er veldig spennende for meg, har hatt total avhold lenge nå så har ikke fulgt med på noe
    skal litt i tenke boksen nå angående vei videre , hvor mange kanaler osv jeg skal satse på , blir det mer enn 7 så må jeg nok ha på ett effektrinn, og da kikker jeg nok gjerne etter marantz, en eldre 100 watter eller noe slikt :)
    husker at den beste opplevelsen av film her hjemme var med 3 monotrinn på frontene

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    ;Marantz og Klipsch på plass :) regner med at innspilling av Klipsch ikke har forandret seg mye siden sist jeg hadde nye på plass :)
    Spiller dog godt rett fra esken som vanlig :)
    denne komboen er akkurat så god som jeg håpet og husket fra sist :)

Må nok innrømme at jeg rett og slett ikke er en feinsmecker innen lyd , Kliopsch er fantastisk underholdende for min del, og spiller på hele følelses registret hos undertegnende :)
    Marantz har noe eget i sin fremføring, ikke de råeste muskelmessig, men de har en egen evne til å formidle musikk som jeg savner hos andre aktører :)

Mangler ikke muskler her, er trøkk fylde og en åpenhet som jeg umiddelbart liker :)
    Klipsch + marantz = nærmeste match in heaven jeg kommer for en forholdsvis rimelig penge :)
    atmos delen er også såvidt testet ut, og det har noe for seg på det meste, selv om jeg nå kun har to kanals + atmos, skaper en åpenhet i lyden som jeg liker, gleder meg å koble på fler kanaler etterhvert

umiddelbare inntrykk Av 280fa er at de virker mindre kresne enn f.eks RF63, lite boomy bass, rom vennlige , åpne og dynamiske, og ikke minst de ROCKER like bra som de takler f.eks akustisk musikk

gir meg selv klapp på skuldra for å ha gått tilbake til denne komboen :)

God Hælj alle sammen

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er alltid fint når en finner sin lyd. Og hva en tenker det er verdt i kroner og øre. Happy camper J, kos deg. Og god helg! :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Morsomt når ting treffer jokris. Marantz har nok krefter til 2 kanals lytting. Problemet kommer når man skal dra 11 kanaler opp mot -10 på mastervolum.

Kjører du med sub(ber) audessy bommer ganske mye her hos meg på både delay og crossover. Får henta ganske mye mer ut ved manuell justering av spes subb og crossover på L+R. Bare et tips.

Er ikke overrasket over at du liker det du hører. Dagens recivere har desverre et dårlig rykte på seg. Det at de ikke kan spille musikk. Jeg mener de kan det. Og med alle muligheter man har med en topp reciver. Så er det faktisk flere som burde gått for det.

En reciver til 20.000 har alt man trenger. Skal man dele dette opp i feks kilde. Dac delefilter, forforsterker, effekttrinn og kabler mellom de ulike så blir det ikke så mange kronene til hver. Pc, hdmi til reciver og ut på høyttalerene. ja det har noe for seg. Jeg mener ryktet er ufortjent, men det er meg.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Morsomt når ting treffer jokris. Marantz har nok krefter til 2 kanals lytting. Problemet kommer når man skal dra 11 kanaler opp mot -10 på mastervolum.

Kjører du med sub(ber) audessy bommer ganske mye her hos meg på både delay og crossover. Får henta ganske mye mer ut ved manuell justering av spes subb og crossover på L+R. Bare et tips.

Er ikke overrasket over at du liker det du hører. Dagens recivere har desverre et dårlig rykte på seg. Det at de ikke kan spille musikk. Jeg mener de kan det. Og med alle muligheter man har med en topp reciver. Så er det faktisk flere som burde gått for det.

En reciver til 20.000 har alt man trenger. Skal man dele dette opp i feks kilde. Dac delefilter, forforsterker, effekttrinn og kabler mellom de ulike så blir det ikke så mange kronene til hver. Pc, hdmi til reciver og ut på høyttalerene. ja det har noe for seg. Jeg mener ryktet er ufortjent, men det er meg.
    jeg synes nå ihvertfall at det har skjedd noe positivt på de årene jeg har vært foruten receiver :) og heldigvis har marantz/klipsch komboen en gjennkjennelig
    lyd som jeg har savnet.
    jeg er nok feridg med ren to kanals lyd i de nærmeste årene, unga vokser seg til og liker både film, musikk og spill så koselig å kunne benytte oss av ett felles oppsett
    har blitt fortrolig med å streame musikk fra kilder som Tidal også så kresen er jeg ikke lenger :) godt er det

når det gjelder krefter så virker det sm at øra gir seg lenge før forsterker her oppfatter klipschene som lettdrevne heldigvis, de har ikke rf63 sin kresenhet
    blir 5 eller 7 kanaler etterhvert, sub er jeg usikker på , plasskrevent og ikke nødvendig her faktisk, hvis man ikke skal ta helt av med dunking
    leser flere som har samme opplevelse av det med de frontene jeg nå har

marantz + klipsch er nok en kombo jeg kan leve med nok engang, tiden får vise om det blir effekttrinn til senter eller fronter, til film har jeg ofte opplevd at flaskehalsen har vært senter og ikke krefter til frontene

håper å få tatt en tur innom deg hvis jeg kommer forbi dine trakter Retep,tror oppsettet ditt rocker noe jævlig :) og ikke minst fristende å høre hva din stereo forsterker gjør sammen med receivier

God Påske alle sammen, :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er du velkommen. Stereoampen gjør heldigvis noe. Subb er nødvendig til film. Om ikke går du glipp av LFE sporet.

Hyggelig at du koser deg med amp høyttalere og musikk. Hifi jaget er nok jeg også ferdig med. Har landa for å si det slik.

Si ifra om du er på mine kanter.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Bak kanaler er på plass, to Klipsch atmos 140s er på vei, sunfire hentes ikveld :) senter bestilles til uken , da har jeg ett 5.1.4 oppsett som funker veldig bra og kan brukes til alt egentlig :) spiller ikke verst synes jeg, RP280 falt i smak hos meg som forventet , synes den er en god oppgradering fra tidigere RF høytalere jeg har hatt, med unntak av RF63, imo så er det Klipsch som funker best i stuen her, etter egen smak ihvertfall.
    blir spennende å se om det er nok futt i receiveren til å dra alle kanaler til ønsket behov, forløpig intet problem, og jeg digger sounden fra Marantz :)
    trenger jeg drahjelp så blir det nok bare å kikke etter brukt effekt trinn til senter og eller bak kanalene, mye pga det blir billigst , lett for å skli ut hvis man skal
    ha litt ekstra på frontene mhy både film og musikk

God Helg til alle

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Morsomt at det fungerer. Av egen erfaring så blir min 7010 litt kortpustet når den skal drive alle kanalene. 7.2.4 bruker derfor effekt på fronter, senter og det ene atmos paret. 7010 driver altså surround, surround back og ett atmos par. Det greier den helt flott.

Hva synes du om lyden i 2 kanaler i forhold til andre saker du har hatt tidligere. Jeg synes recivere i det hele har et ufortjent dårlig rykte. Og at de siste generasjoner av kinoamper har tatt et godt og meget viktig steg i riktig retning.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Morsomt at det fungerer. Av egen erfaring så blir min 7010 litt kortpustet når den skal drive alle kanalene. 7.2.4 bruker derfor effekt på fronter, senter og det ene atmos paret. 7010 driver altså surround, surround back og ett atmos par. Det greier den helt flott.

Hva synes du om lyden i 2 kanaler i forhold til andre saker du har hatt tidligere. Jeg synes recivere i det hele har et ufortjent dårlig rykte. Og at de siste generasjoner av kinoamper har tatt et godt og meget viktig steg i riktig retning.
    godt spørsmål, hvis jeg hadde hatt gode kilder her som jeg hadde når jeg hadde dyrt to kanals anlegg så ville jeg kunne svart mer utfyllende.
    kort svaret er at den spiller imo like godt som en to kanals forsterker til 10-15 k , men som sagt litt synsing
    jeg klarer meg utmerket og får gåsehud og rockefot av den :)
    jeg må også understreke at jeg har sansen for komboen klipsch Marantz
    etter å ha vurdert litt frem og tilbake så tror jeg muligens at jeg går for en dac/nettverkspiller på sikt, nettopp for å hente ut litt mer på signalsiden
    når jeg får huket på senter og atmos til uken så finner jeg fort ut når den eventuellt får pusteproblemer ved film, senter kanalen er jo kritisk imo
    tror kanskje det går greit, vet ikke helt hvor dine høytalere ligger på orådet lettdrevenhet osv kontra mine, men noe ulikhetl vil kanskje gi 3-7db forskjell på når pusteproblemene inntreffer ?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Kan ta med en liten tilleggs kommentar til spørsmålet, det er noen år siden jeg har hatt receiver av denne klassen og det har utviklet seg veldig i riktig retning
    for Marantz ihvertfall og skal man bruke oppsettet til mer enn bare musikk så er receiver/flerkanals oppsett veien å gå imo

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    fått koblet på alle 4 atmos kanaler idag og ble tilfreds med resultatet de kan gi, såvidt jeg forstår så er det mer å hente på takplassering av de men siden det
    ikke er aktuellt her så tror jeg at Klipsch sin løsning er ett godt alternativ ihvertfall, har lyttet på en del scener med atmos spor før jeg koblet opp idag og forskjellen er
    merkbar heldigvis :) også med vanlig netflix/tv er det noe å hente på det
    subwooferen har jeg ikke fått jobbet med , har 3 mulige plasseringer på den og tror jeg har funnet den verste på 1 forsøk :) senteren er bestillt, ble en 450c , fra samme serie , kikket på 450ca også men her skjønner jeg ikke at det skal kunne rettferdigjøre å bruke 3500 kr mer enn på en vanlig 450c
    er veldig spent på den fordi jeg ble bortskjemt med RC64 , som imo var en steike god senter ,selv om den var noe effekthungrig

musikk messig så streamer jeg fra NAS og sjekker ut Bla Tidal og Napster

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Moro at det blir litt lyd i stua igjen, Jokris.
    Lang pause og andre prioriteringer, skjønner jeg.
    Litt synd at vinylen forsvinner fra heimen din, selv om samlinga mi ble litt utvidet som en følge av det.

Gleder meg til å komme innom en dag og ta den nye lyttekroken i øyensyn :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn