Jonas Stueanlegg "Lyd er for alle" Musikk i 2 stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.648
    Sted
    Skien
    Var så heldig og få noen timer med musikk bak det flotte systemet til JonasH i går.

    Estetisk så glir dette naturlig inn i stuen. En stor fordel vis man kjøper av ØO Design (Øyvind og Willy Sand) er at de tydeligvis er flinke til og tilpasse ønsker.
    Samtidig som de i varetar lyden.

    Noe man her ser:

    IMG_0972.jpg


    Når man skal lytte på ukjente systemer så er viktigheten og nullstille så godt en kan sin egen preferanse. Det beste jeg gjør er da og spille en del låter uten og tenke får mye på lyden. Da blir det raskt enklere å sette min egen lydpreferanse til side. Lyd er egentlig noe jeg glemmer ganske raskt, mulig det er alderen ? Vi spilte en god del låter + at Jonas kjørte noen flotte kutt. Tiden nærmet seg etter noen timer om hvordan synes jeg etter min smak dette satt!
    Lydbildet i sin helhet: Det var veldig stort, noe som jeg ikke har noen mulighet til å få hjemme i min stue med mine forholdsvis "små" høyttalere V/S eclat som Jonas har. Likte dette svært gått! Rett å slett deilig og komme til et system som spiller så stort (ble misunnelig) Kapasitet opplevdes i bøttevis, dette er noe jeg synes spesielt DIY folk er flinke til å prioritere. Så kom en ting mine ører er litt ekstra var på når man bruker dsp og det er tidsdomenet. I tidsdomenet er det respons som er i fokus, at lyden ikke er forsinket. Vi snakker om millisekunder som ikke jeg greier å høre i en og en lyd, men som skaper tydelig hørbare konsekvenser om det er forsinkelser i lydbildet. Her kan jeg si at han som har skrudd dette ikke kommer rett fra Nav og går på tiltak 😅 Dette var etter mine ører ekstremt riktig! og samme opplevdes også frekvensdomenet som jeg mener (selv med mine gamle ører) var utrulig jevn og fin fordeling i hele frekvensområdet.
    Hørbart at Snicker`s som har skrudd dette vet hva han driver med, rett å slett imponerende får en sær aldrende mann som har hørt utrulig mye systemer. Jonas har nevnt i tråden at han opplevde i starten systemet litt frampå, det gjorde ikke jeg. Får meg så er dette åpenhet. Så kom spørsmålet til Jonas: Hva ville du ha gjort anderledels vis dette var ditt system! Vel... spør man rett frem får man svar...! Jeg personlig synes det spilte et lite knepp får lyst! Vi snakker ikke om mye (og igjen dette er min smak) Kunne gjerne ha fått dempet ned litt av "Sss ene" Av erfaring så vet jeg dette ligger rundt 5Khz. Og det er jo det som er det fine med dsp, koster ingen ting å teste! Jonas skrudde først 2 db, dette opplevdes får mye for oss begge. Han skrudde deretter til 0,7 db ved 5Khz, han ville samtidig også dempe ned ved 15Khz, her dempet han 0,5db dette gjorde han over et ganske bredt spekter, mener å huske det var 1Q ? Jeg er ingen ekspert på dette, prøver bare å bruke lytte erfaring, men vil vel da tru han ikke bare tar øvre mellomtone men også godt opp i diskant når man bruker 1Q? Uansett får meg satt dette ytterlige bedre etter min smak. Jeg var også så freidig at jeg spurte om vi kunne ta høyttalerne noen cm nærmere hverandre og med litt mer toe inn. Dette ble gjort og da opplevde jeg at det ble enda mer sammenheng i lydbildet. Samtidig som stemmer ble mer pin Point rett i midten. Da satt dette så godt at jeg merket muskulaturen slappet helt av og ørene gjorde jobben. Jeg åpnet meg enda mer får opplevelsen og ble bare dratt inn i musikken.

    Dette systemet spilte meget bra fra første tone og bassen satt hele tiden som ei kule, godt integrert i lydbildet. De små tingene som vi justerte på får å teste var kun får min egen ego og smak å ikke minst nysgjerrighet. Har man dsp så blir mulighetene større får og tilpasse. Kan godt være Jonas har justert alt tilbake allerede? Jonas dette spiller må et meget høyt nivå etter mine ører. Må også igjen nevne den flotte jobben med høyttalerne, rett å slett grise lekkert gjort fra A til Å. Spennende at dere har begynt å se på og sette "tråder" foran Eclat også :)



    IMG_0974.jpg



    Tusen takk får en kveld med mange timer med lytting på et system jeg likte svært godt.

    Mvh: Espen L
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.328
    Antall liker
    16.418
    Sted
    Østfold
    Så kom en ting mine ører er litt ekstra var på når man bruker dsp og det er tidsdomenet. I tidsdomenet er det respons som er i fokus, at lyden ikke er forsinket. Vi snakker om millisekunder som ikke jeg greier å høre i en og en lyd, men som skaper tydelig hørbare konsekvenser om det er forsinkelser i lydbildet. Her kan jeg si at han som har skrudd dette ikke kommer rett fra Nav og går på tiltak 😅 Dette var etter mine ører ekstremt riktig! og samme opplevdes også frekvensdomenet som jeg mener (selv med mine gamle ører) var utrulig jevn og fin fordeling i hele frekvensområdet.
    Hørbart at Snicker`s som har skrudd dette vet hva han driver med, rett å slett imponerende får en sær aldrende mann som har hørt utrulig mye systemer.
    Akkurat dette er etter min mening noe av det viktigste i en høyttaler, altså at man får til overgangene i de øvre oktavene riktig, og at man klarer å få bort "personligheten" til driverne. Jeg skal skrive litt mer om dette i en egen tråd, siden fremgangsmåten er blitt etterspurt, men kort sagt så gjorde jeg noen kjappe målinger, og en serie simuleringer, før jeg til slutt satte inn et filter og finjusterte timingen etter target fra simuleringen. Resultatet er at fasevinklene er svært moderate og ikke minst at overgangene er veldig slakke. Noe det snakkes mye om er fase, men noe det aldri snakkes om er den deriverte av fasen. Det finnes lite dokumentasjon rundt dette fenomenet men siden våre venner Fourier og Heisenberg viser oss en del interessante sammenhenger mellom frekvensrespons og fasekarakteristikk vet vi at raske overganger i faseresponsen nødvendigvis må indikere at noe uheldig skjer i frekvensdomenet også.

    MTP EQ så kan jeg forsøke å kaste litt klarhet i hva som er hva siden ting kanskje fremstod formulert med et slags spørsmålstegn bak. Skarpe S-er ved 5kHz, ja der er jeg enig. 3-7 pleier jeg å se på. Så har vi den klassiske litt harde upper mid, rundt 2,5k, der ser jeg gjerne på 1-4k. Over 8k snakker vi nesten utelukkende om "luft" eller en slags kontrast/whiteness. Justering i diskantområdet (av det myke slaget) minner litt om både hvitbalansen og kontrasten i fotoverdenen på en gang. Løfter man mye ved 15k (eller høyere) vil man få en litt overdreven hvithet, som om kontrastene "blør ut" en smule, og ting begynner å låte litt tørt, som om alle vokalister har spist 5-6 mariekjeks før de begynte å synge.

    Når man EQ-er er følgende greit å vite:
    Q=1 er det samme som 1/1 oktav. Q=0,5 er det samme som 1/0,5 oktaver, så altså 2 oktaver. Q=2 blir da 1/2 oktav, osv. Generelt er EQ i området 1-3 noe man vil unngå. Årsaken til dette er at vi som regel betrakter frekvensresponsen, og de fleste avvik vi ser som ligger i området Q=1 - Q=3 er summen av flere ting. Når vi korrigerer en liten stabel med avvik med ett EQ-punkt er fasekarakteristikken (der var den igjen) i EQ-en ulik det vi korrigerer for, så vi fikser tilsynelatende selve frekvensresponsen med kødder veldig med faseresponsen. Da blir trommene ofte slappe og diskanten ofte plastisk og nasal.

    Når vi EQ-er med Q=0,5 eller lavere hører de fleste greit forskjeller i størrelsesorden 0,1dB. Det er verdt å bruke tid på å fintrimme responsen i 0,1dB trinn når man føler ting nærmer seg. Dette gjelder selvsagt i mindre grad ved 15kHz der øret er lite følsomt, og en endring på 0,1dB der oppe er ikke i nærheten av 0,1dB ved 7,5kHz (en oktav ned).

    Når vi EQ-er med Q>3 er det vanskelig å høre trinn på 0,5dB, og man drar ofte på 3-6dB bare for å høre at man er på rett frekvens før man begynner å fininnstille. Et triks her kan være å løfte 6dB der man mistenker at det er for mye, bare for å høre at det man eksponerer er det samme som man leter etter. Så kan man forsiktig senke det til en plass under 0dB for å høre om det løser problemet.

    Til slutt vil jeg påpeke at det å finne lydpreferansen til en som bytter fra 8" fulltoner til domediskant og små mellomtoner er, vel, litt vanskelig. Ikke ment som kritikk til @JonasH på noen som helst måte, men det ble raskt klart for meg at her måtte jeg lage et "canvas" der det tekniske er godt ivaretatt slik at eieren kan utforske sin egen preferanse over tid, nettopp på den måten dere gjorde. Jeg har tross alt ikke hørt hans tidligere høyttalere så jeg vet bare på høyst generelt grunnlag hvilken "lydverden" han kommer fra.

    Så for å nøste det hele opp, dersom noe trenger å justeres med ganske høy Q er det gjerne en feil som jeg ikke har løst tilstrekkelig. Dersom noe kan eksperimenteres med i området under Q=1 er det mer en preferansegreie, selv om jeg har vanskelig for å tro at forskjellene fra utgangspunktet blir dramatiske.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.108
    Antall liker
    17.062
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Gøy å lese om @Espen L sin lytte seanse. Godt skrevet:) En liten ting jeg stusset på, mulig jeg misforstår, men det nevnes at det vurderes tråder foran høyttalerne, slik som på basstårna. Jeg må si at jeg synes tråder er kjempe kult og kler basstårna, men høyttalerne er buet, og jeg ser utfordringer med å få dette pent. Beklager at jeg blander meg her, men det er godt ment;-) Skulle hatt stive tråder som kunne hatt samme buen, men det er ikke lett;-)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Var så heldig og få noen timer med musikk bak det flotte systemet til JonasH i går.

    Tusen takk får en kveld med mange timer med lytting på et system jeg likte svært godt.

    Mvh: Espen L
    Takk for ett meget hyggelig besøk i går efta/kveld Espen.
    Også tusen takk for en god, fin og detaljert rapport fra besøket her❤
    Vi koste oss skikkelig med mye god musikk og mye testing.
    Jeg tror du har hørt alle oppsett som har stått i stua her de siste 10 årene. (så har vi vært på noen messer sammen)
    Aldri (foruten SF Amati) har jeg sett deg så beveget av musikk/lydformidling her i stua som i går kveld.
    Når ståpelsen kommer og en tåre i øyekroken lurer, da er det følelser og inntrykk i sving. Da treffer både musikere og lydformidlingen nerven slik den skal på ett godt oppsett! (foruten live selvfølgelig, da er det enda flere sanser i sving)

    Høyttalerne står fortsatt som vi finjusterte de, har ingen planer om å flytte på de.:)
    Blir å fortsette finlytting til helgen, men vi traff meget godt i går opplevde jeg.

    Skulle det være flere som er nysgjerrige på hvordan det låter og det passer slik, er det selvfølgelig muligheter for det.

    Jonas
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Gøy å lese om @Espen L sin lytte seanse. Godt skrevet:) En liten ting jeg stusset på, mulig jeg misforstår, men det nevnes at det vurderes tråder foran høyttalerne, slik som på basstårna. Jeg må si at jeg synes tråder er kjempe kult og kler basstårna, men høyttalerne er buet, og jeg ser utfordringer med å få dette pent. Beklager at jeg blander meg her, men det er godt ment;-) Skulle hatt stive tråder som kunne hatt samme buen, men det er ikke lett;-)
    Hei Sevald,
    Skjønner skepsisen din, buet front baffel krever gjennomtenking.
    Samtidig har jeg veldig lyst på tråder for å få settet helhetlig. tror det kunne blitt veldig pent.

    Grypon og Sonus faber er 2 produsenter som har benyttet tråder på sine høyttalere.
    Gryphon kjører litt røffere mer rette tråder på buet baffel.
    Sonus F. har rett baffel. men liker innfestingen på aluskinnen som holder trådene på de. (Denne er mulig på Eclat også)

    Så for meg noe ala Gryphon men kanskje at de følger baffelen med 2 alu stripet over under mellomtone så trådstrikk følger baffelen.
    Blir også da 1-1.5mm tråder. (Basstårna har 3mm tråder)

    Ikke bestemt noe som helst, men leker veldig med tanken :cool:
    Gryphon.jpg

    sonus.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å bruke gitarstrenger? 😆 så kan du skru lyden analogt som du ønsker 🤭
    Men jeg vil jo ikke skru det på den måten. 😅🤣😂
    Men må jo ha noen bass strenger også da.
    Jævla bra ide dette. Mulig vi kan klare oss uten DSP. Det nye analoge ASP. 🤪
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Akkurat dette er etter min mening noe av det viktigste i en høyttaler, altså at man får til overgangene i de øvre oktavene riktig, og at man klarer å få bort "personligheten" til driverne. Jeg skal skrive litt mer om dette i en egen tråd, siden fremgangsmåten er blitt etterspurt, men kort sagt så gjorde jeg noen kjappe målinger, og en serie simuleringer, før jeg til slutt satte inn et filter og finjusterte timingen etter target fra simuleringen. Resultatet er at fasevinklene er svært moderate og ikke minst at overgangene er veldig slakke. Noe det snakkes mye om er fase, men noe det aldri snakkes om er den deriverte av fasen. Det finnes lite dokumentasjon rundt dette fenomenet men siden våre venner Fourier og Heisenberg viser oss en del interessante sammenhenger mellom frekvensrespons og fasekarakteristikk vet vi at raske overganger i faseresponsen nødvendigvis må indikere at noe uheldig skjer i frekvensdomenet også.

    MTP EQ så kan jeg forsøke å kaste litt klarhet i hva som er hva siden ting kanskje fremstod formulert med et slags spørsmålstegn bak. Skarpe S-er ved 5kHz, ja der er jeg enig. 3-7 pleier jeg å se på. Så har vi den klassiske litt harde upper mid, rundt 2,5k, der ser jeg gjerne på 1-4k. Over 8k snakker vi nesten utelukkende om "luft" eller en slags kontrast/whiteness. Justering i diskantområdet (av det myke slaget) minner litt om både hvitbalansen og kontrasten i fotoverdenen på en gang. Løfter man mye ved 15k (eller høyere) vil man få en litt overdreven hvithet, som om kontrastene "blør ut" en smule, og ting begynner å låte litt tørt, som om alle vokalister har spist 5-6 mariekjeks før de begynte å synge.

    Når man EQ-er er følgende greit å vite:
    Q=1 er det samme som 1/1 oktav. Q=0,5 er det samme som 1/0,5 oktaver, så altså 2 oktaver. Q=2 blir da 1/2 oktav, osv. Generelt er EQ i området 1-3 noe man vil unngå. Årsaken til dette er at vi som regel betrakter frekvensresponsen, og de fleste avvik vi ser som ligger i området Q=1 - Q=3 er summen av flere ting. Når vi korrigerer en liten stabel med avvik med ett EQ-punkt er fasekarakteristikken (der var den igjen) i EQ-en ulik det vi korrigerer for, så vi fikser tilsynelatende selve frekvensresponsen med kødder veldig med faseresponsen. Da blir trommene ofte slappe og diskanten ofte plastisk og nasal.

    Når vi EQ-er med Q=0,5 eller lavere hører de fleste greit forskjeller i størrelsesorden 0,1dB. Det er verdt å bruke tid på å fintrimme responsen i 0,1dB trinn når man føler ting nærmer seg. Dette gjelder selvsagt i mindre grad ved 15kHz der øret er lite følsomt, og en endring på 0,1dB der oppe er ikke i nærheten av 0,1dB ved 7,5kHz (en oktav ned).

    Når vi EQ-er med Q>3 er det vanskelig å høre trinn på 0,5dB, og man drar ofte på 3-6dB bare for å høre at man er på rett frekvens før man begynner å fininnstille. Et triks her kan være å løfte 6dB der man mistenker at det er for mye, bare for å høre at det man eksponerer er det samme som man leter etter. Så kan man forsiktig senke det til en plass under 0dB for å høre om det løser problemet.

    Til slutt vil jeg påpeke at det å finne lydpreferansen til en som bytter fra 8" fulltoner til domediskant og små mellomtoner er, vel, litt vanskelig. Ikke ment som kritikk til @JonasH på noen som helst måte, men det ble raskt klart for meg at her måtte jeg lage et "canvas" der det tekniske er godt ivaretatt slik at eieren kan utforske sin egen preferanse over tid, nettopp på den måten dere gjorde. Jeg har tross alt ikke hørt hans tidligere høyttalere så jeg vet bare på høyst generelt grunnlag hvilken "lydverden" han kommer fra.

    Så for å nøste det hele opp, dersom noe trenger å justeres med ganske høy Q er det gjerne en feil som jeg ikke har løst tilstrekkelig. Dersom noe kan eksperimenteres med i området under Q=1 er det mer en preferansegreie, selv om jeg har vanskelig for å tro at forskjellene fra utgangspunktet blir dramatiske.
    Takk for ett flott innlegg JR.

    Er som jeg sa når du holdt på her.
    Min referanse over 5 år er nok ikke den riktige, krever tilvenning og justering igjen over litt tid.

    Justeringen jeg endte på i går kveld bår vi syretestet kjente låter var en nedjustering av 5khz på -0.7db på 0.5q.
    Vi startet på nedjustering på 2db over 1q.
    Dette etter tips fra deg, som du også skriver i innlegget.
    Gjør justeringen overdrevent for å se om du er i nærheten av hva du forventer.
    Den brede justeringen som lå som utgangspunkt på 2db ved 15k på 1q, justerte vi ned en tanke til 1.5db.

    Det handler til syvende og sist om preferanser😊

    Jonas
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Om noen har gode forslag til utforming av topp og bunnstykke (2D) til trådene, er dere hjertelig velkommen å sende forslag ;)
    Ser for meg en løsning ala Gryphon, med kun topp og bunnfeste. Da med noe buet trådprofil inn mot ytterkant av baffelen. (Ser delvis dette på bildet her av Gryphon)
    gryphon 2.jpg

    gryphon.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.328
    Antall liker
    16.418
    Sted
    Østfold
    Jeg ser for meg en liten plate over og en under MTM-delen, også har du trådløkker ut fra disse platene slik at hver strikk trekkes litt inn mot kassa og du ender opp med tre vinkler på strikkene mellom topp og bunn.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.648
    Sted
    Skien
    Om noen har gode forslag til utforming av topp og bunnstykke (2D) til trådene, er dere hjertelig velkommen å sende forslag ;)
    Ser for meg en løsning ala Gryphon, med kun topp og bunnfeste. Da med noe buet trådprofil inn mot ytterkant av baffelen. (Ser delvis dette på bildet her av Gryphon)
    Vis vedlegget 1012484
    Vis vedlegget 1012485
    Estetisk så vill dette bli lekkert JonasH


    Mvh: Espen L
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Jeg ser for meg en liten plate over og en under MTM-delen, også har du trådløkker ut fra disse platene slik at hver strikk trekkes litt inn mot kassa og du ender opp med tre vinkler på strikkene mellom topp og bunn.
    Ved en slik løsning med liten «plate» over og under mtm.
    Vil ikke dette påvirke disse elementene på noen måte?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.389
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det behøver ikke å være tette plater.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Kommer an på hvor mye de stikker ut
    I en rett line fra topp til bunn er det 50mm inn til baffel ved diskanten.

    Det behøver ikke å være tette plater.
    Nei kan være ett hult "kamformet" stykke.

    Trådene er på vei, så tenker jeg tester når de kommer med provisorisk topp/bunn feste først å ser hvordan det ser ut med noen tråder.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Poenget må jo være å trekke strikkene inn mot baffelen på disse to punktene.
    Ja, så om det skal noe i midten der, må det i tilfelle være noe tynnt noe.
    Samtidig ønsker jeg ikke å bryte opp den flotte linjen på frontbaffelen heller.
    Synes egenlig Gryphon sine som er uten noe i midten er pent. Disse går da ut fra baffelen da de er rette.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.328
    Antall liker
    16.418
    Sted
    Østfold
    Man kunne eventuelt bare sette inn noen tynne fester rett i baffelen gjennom ørsmå hull. En slags øyekroker i ca 2mm sort stål, en for hver strikk, som limes inn.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.389
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Elliptisk bro av aluminium. T=5mm. Ben (5x5mm) limes 15mm inn i baffel. Bredde på broen sett mot hullene er 7mm . Inntegnede hull dia 2,5mm (justeres)
    Luftig konstruksjon for null diffraksjon.
    Alternativ 3mm SS.


    jt.JPG
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Den der var nice Willy 👌
    Tenker du det er nødvendig med de 2 midterste bena?
    Mtp så få hull som mulig i baffel.
    Kanskje brukt tynne stålben for mindre avtrykk og styrke
    Ville ikke limt de for mulighet å ta av.
    Kanskje mulig å sette inn slik gummi/plast insert. (Uten gjenger)
    Som man trykker alu pinnene inn på?
    IMG_1588.png


    Frest ned ett lite spor på toppen av den øverste profilen som skjuler trådovergangen.
    Så må den nederste da være litt tykke og frest litt dypere mtp start/slutt knuter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.328
    Antall liker
    16.418
    Sted
    Østfold
    I topp og bunn bør vel ting utformes slik at det har en viss styrke i vertikalplanet mtp strikkenes samlede trekkraft.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.389
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ikke gummiinserts, heller plast eller bly. Strekkkraften er ikke høy. 5mm alu er rimelig stivt. Erfaring fra mine tildigere søyler.
    (Du lar ikke gjestene turne i de heller :) ) Laget arrangementet for ca 5cm strekk. Her med fresespor for snor:
    jt2.JPG
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.975
    Antall liker
    10.714
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Ikke gummiinserts, heller plast eller bly. Strekkkraften er ikke høy. 5mm alu er rimelig stivt. Erfaring fra mine tildigere søyler.
    (Du lar ikke gjestene turne i de heller :) ) Laget arrangementet for ca 5cm strekk. Her med fresespor for snor: Vis vedlegget 1013376
    Noe ala denne festet i topp/bunn + over/under mtm vil jo være elegant det ja👍
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Ikke gummiinserts, heller plast eller bly. Strekkkraften er ikke høy. 5mm alu er rimelig stivt. Erfaring fra mine tildigere søyler.
    (Du lar ikke gjestene turne i de heller :) ) Laget arrangementet for ca 5cm strekk. Her med fresespor for snor: Vis vedlegget 1013376
    Tror vi har løsningen her Willy.
    Tenker du det er penest mtp buet kontra rett?
    Eller er det andre tekniske årsaker for valget.

    De ytterste 2 hullene kan freses med litt større diameter halve dybden. (under på nederste og over på øverste profil til feste/knute)

    Får frest logo og e'clat på bunnfestet så blir det helt suverent :cool:

    Da er det midtstykkene om man skal ha dette som gir litt hodebry mtp "diskresjon".

    Jonas
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.389
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Penest med den elliptiske buen. Du kan bruke en liten metallisk krympehylse i fordypningen i stedet for knute. Litt vanskelig å lage logo på 5mm platebredde.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Penest med den elliptiske buen. Du kan bruke en liten metallisk krympehylse i fordypningen i stedet for knute. Litt vanskelig å lage logo på 5mm platebredde.
    Har slike krympehylser til wire mener jeg, men trenger noe ekstra plass da i disse 4 hullene på ytterkant.
    Tenker du tilsvarende innstikksprofil på de midterste festene? (om det skulle bli slik)
    Eller en mer "kam" lignende profil kun for å holde trådene på plass?

    Jonas
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.975
    Antall liker
    10.714
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hadde de 2 midtre vært med kamfunksjon så ville det ha spart deg for masse treing av tråd.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.389
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Har allerde tenkt på kam-profilen for de 2 midterste. Men da blir det jo lite gods igjen (ca 2,2mm) om vi skal holde samme bredden.
    Kan eventuelt flytte kam-spalten lenger ut. De få mm avvik vil uansett ikke bli synlige:
    jt3.JPG jt4.JPG
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.389
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    En flate med tverrsnitt 7 x5 mm flate ca 3cm utenfor baffel plassert mellom bass og mellomtone er neppe hørbart eller målbart?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn