Verdt ett forsøk og ikke minst fort gjortLMC skrev:en annen ting du lett kan gjøre:
ta ut rørene og puss rørbena litt med superfint sandpapir
rens soklene med crc
sørg for at alt er partikkelfritt og rent og remonter rørene
du kan gjerne dra de litt opp og ned i soklene noen få ggr og samtidig kjenner du om soklene holder et godt grep i alle rørbena, eller om noen er litt "slakke"
i så fall får du klemme /stramme de opp litt
kanskje det ikke skal mere til?
mvh
Leif
Ikke vet jeg hvem som har bygd eller modifisert den her.Andreas skrev:En annen idé er å spørre den som har gjort alle "modifikasjonene" om etter hvilket av alle inngrepene støyen kom. Kanskje du får et tips om hva det er lurt å se nærmere på..
Høres ut som en god planLMC skrev:bruk energien oppi kassa
blås i å forsøke å rekonstruere
enklere konstruksjon enn dette å feilsøke i, finner du ikke, så da er det bare å ikke gi seg på tørre møkka!
mvh
Leif
Godt å høreJanR skrev:Angrer nei, er du gal mann. Den spiller forykende bra
Ikke er det noe stort problem heller, men man vil jo både finne ut av det og lære litt underveis.
Heldigvis har vi endel dyktige folk her på forumet, så jeg "maser" så godt jeg kan.
Gjør som Leif og andre sier, lar den stå på hodet, og sjekker når feilen dukker opp.
Alltid prøve det enkle først.
/jan
Ei hånd dypt nede i lomma, ikke noe stress, tenke først - gjøre etterpå.Rune S skrev:Godt å høreJanR skrev:Angrer nei, er du gal mann. Den spiller forykende bra
Ikke er det noe stort problem heller, men man vil jo både finne ut av det og lære litt underveis.
Heldigvis har vi endel dyktige folk her på forumet, så jeg "maser" så godt jeg kan.
Gjør som Leif og andre sier, lar den stå på hodet, og sjekker når feilen dukker opp.
Alltid prøve det enkle først.
/jan
Jepp,man lærer ofte mye av slike seanser,og så er det veldig tilfredstillende viss man finner feilen 8)
Men ver for all del forsiktig når du roter inni der!!
Altså, ampen fysisk syk :mesut skrev:skal vi se... kikker i krystallkula... og ser janr i bilen gjennom oslofjordtunnelen, med joplin i baksetet, på vei til en fyr på dikemark...
Den her er som sagt modifisert så kan variere litt, ser det ut for.Dazed skrev:Verdiene de vel hadde i utgangspunktet står jo på skjemaet, hvis det hjelper.
Hadde lignende feil 2 ganger; periodisk støy ved drift og "fossefall" ved avslåing. På min forsterker var det rørsokkel første gang og rør siste gang. Nå har den vært stabil siden.JanR skrev:Takk for svarLMC skrev:minner om feil jeg hadde med Mills trådviklede motstand
kunne ikke måles for det var periodisk og sjelden
bare å begynne å bytte ut komponenter...
er det relatert til hvor lenge amp har stått på? termisk?
hvor lenge hadde den vært i drift på søndag?
mvh
Leif
Ikke noen mal på når og hvor ofte, ikke her hos meg.
Ampen står på 4-5-6 timer daglig, fungert helt greit i 3-4-5 dager, søndag begynte den etter å ha stått på kun ett par timer.
Slo av, byttet amp, byttet tilbake en liten halvtime senere og var i form helt til i går etter at jeg hadde hatt den oppe og knipset bilder. (og klådd litt nedi der)
Fungerte helt greit i går kveld igjen. Skal ned om 5 min og bytte rør så får vi høre hva som skjer.
Men, når den får raptusene sine og jeg slår av høres det ut som ett fossefall i den ene kanalen. Kan det relateres til noe ?
/jan
Takk for svarKabeldragern skrev:Hadde lignende feil 2 ganger; periodisk støy ved drift og "fossefall" ved avslåing. På min forsterker var det rørsokkel første gang og rør siste gang. Nå har den vært stabil siden.JanR skrev:Takk for svarLMC skrev:minner om feil jeg hadde med Mills trådviklede motstand
kunne ikke måles for det var periodisk og sjelden
bare å begynne å bytte ut komponenter...
er det relatert til hvor lenge amp har stått på? termisk?
hvor lenge hadde den vært i drift på søndag?
mvh
Leif
Ikke noen mal på når og hvor ofte, ikke her hos meg.
Ampen står på 4-5-6 timer daglig, fungert helt greit i 3-4-5 dager, søndag begynte den etter å ha stått på kun ett par timer.
Slo av, byttet amp, byttet tilbake en liten halvtime senere og var i form helt til i går etter at jeg hadde hatt den oppe og knipset bilder. (og klådd litt nedi der)
Fungerte helt greit i går kveld igjen. Skal ned om 5 min og bytte rør så får vi høre hva som skjer.
Men, når den får raptusene sine og jeg slår av høres det ut som ett fossefall i den ene kanalen. Kan det relateres til noe ?
/jan
Det skal jeg gjøre ila eftan Fikk akkkurat en fungerende loddebolt i hus.Rune S skrev:I første omgang kan du prøve å lodde opp igjen de punktene som har forbindelse med de 2 kondisene Jan.
Nei,desverre.Men har du noe å lime de fast med igjen så er det bare å løsne de regner jeg med.JanR skrev:Det skal jeg gjøre ila eftan Fikk akkkurat en fungerende loddebolt i hus.Rune S skrev:I første omgang kan du prøve å lodde opp igjen de punktene som har forbindelse med de 2 kondisene Jan.
Vet du verdien på de som sitter der nå ?
/jan
Om ikke kondisene er defekte så sitter det vel ett par motstandere i forbindelse med de på kortet. Neste trinn får evt bli å lodde de ut og sjekke.Rune S skrev:Nei,desverre.Men har du noe å lime de fast med igjen så er det bare å løsne de regner jeg med.JanR skrev:Det skal jeg gjøre ila eftan Fikk akkkurat en fungerende loddebolt i hus.Rune S skrev:I første omgang kan du prøve å lodde opp igjen de punktene som har forbindelse med de 2 kondisene Jan.
Vet du verdien på de som sitter der nå ?
/jan
Prøv ivertfall først med nye loddinger både på selve kondisene og der kablene fra de er loddet på printkortet,god varme så du ser at ting flyter godt og tilfør gjerne litt mer loddetinn.
Defekte kondiser tror jeg ofte bruker å bety mer brutale ulyder,men som sagt har jeg ikke så veldig mye kunnskap om dette.
Det kan tyde på en ustabilitet.JanR skrev:Er det støy og jeg sette pinnen fra multimeteret bort på + så blir det tyst.
/jan
I det spesifike komponentet da regner jeg med ?Audiomix skrev:Det kan tyde på en ustabilitet.JanR skrev:Er det støy og jeg sette pinnen fra multimeteret bort på + så blir det tyst.
/jan
Når det gjelder de der to kondisene er det ikke godt å flytte på de. De er fysisk 4-5 ganger større enn originalene som satt på printet.SvErD skrev:Har den som utførte modifikasjonen sjekket hvordan den monteringen med lange tynne ledninger påvirker kondensatorenes ESR og om den endringen passer i denne kretsen?
Det at du får en endring når du kommer med målepinnen tyder på ustabilitet som Audiomix sier, men det kan like godt skyldes monteringen som komponentene.
Prøv å flytt kondensatorene nærmere der de skal være.
Ja.Rune S skrev:Hvordan går det med Joppe Jan? Lager den fortsatt litt bråk?
Mvh
Rune
Jepp, tar det sånn innimellom slaga.Rune S skrev:Det viktigste først ja
Kjipt den ikke ble bedre av nye loddinger der du har prøvt det.Har du prøvt metoden jeg snakket om med å smått bevege på komponenter når støyen er der?
Når ampen spiller som den skal måler det helt korrekt, på begge sider.Rune S skrev:Min erfaring med ustabilitet i koblingskondiser er at de lager langt mer bråk enn denne støyen gjorde,men jeg kan absolutt ta feil.I tilfelle de er problemet så tror jeg du skal kunne måle vilken det gjelder.Sett multimeter på lav DCV innstilling og mål på "utgangen" .På ene siden vil der sannsynligvis vere i området 100-200VDC,mens andre siden,"utgang" , skal vere tilnermet 0V . En koblingskondis oppgave er å blokkere DC og slippe gjennom musikksignalet,AC.
Mye å velge i blant koblingskondiser,personlig tror jeg for eksempel jeg liker Solen bedre enn Sonicap.
Et artig alternativ kunne vere å spørre Motron om han har noen gode gamle papir i olje,men de er ofte litt store i fysisk størrelse.
Viss du finner en som virker mistenkelig så har jeg sikkert 0.22uF liggende som du kan få teste å se om problemet forsvinner. Det trenger heller ikke vere samme verdi viss det bare er for å teste.
Prøv i første omgang ivertfall å lodde om igjen der koblingskondisene sitter,viss du ikke allerede har gjort det.
Jeg har lærtRune S skrev:Husk foresten alltid å måle først inni rørforsterkere før du begynner å fingre inni der etter å ha slått de av;D Det har jeg praktisk erfaring med kan vere lurt
Kondiser i strømforsyninger bruker ofte en viss tid før de ladder seg helt ut. Den jeg fekk meg en skikkelig karamell på var tydeligvis en eller annen "feil-konstruksjon" i,for der ble spenningen liggende i evigheter.