Politikk, religion og samfunn Journalister til Strykkarakter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    For en tid tilbake kunne man lese denne overskriften på Nettavisens sider: "HADDE HAN VÅKNET ÉN TIME SENERE HADDE HAN VÆRT DØD". Denne avisen har jo for vane å åpne for kommentarer til nær sagt hvilken som helst artikkel, så også her. Men da kommentarene fra leserne begynte å strømme inn, var man raskt ute med å stenge kommentarfeltet, gitt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Fascinerende å se hvordan VG framstiller terrorangrepet sør i Frankrike i dag. Saklig fremstilling av saken synes ikke å være noe mål for avisen, det synes ganske klart i alle fall. Leser man overskriften og ingressen ser det ut som om det er et angrep mot "uskyldige" muslimer i en moske utført av en ( rasistisk ) franskmann som bor i utkanten av Lyon. Leser man saken nøye vil man finne enkelte "hull i historien" og hvis man er "litt" nysgjerrig sjekker man franske nettaviser. Der er det en helt anne historie det berettes om. Det er en nordafrikaner som har angrepet soldater som var utplassert for å beskytte moskeen. De franske avisene er rimelig samstemte i at dette er et angrep på fransk militært personell og slett ikke noe angrep på en moske!

Greit at visse journalister synes å ha "en agenda" og et "budskap" de ønsker å spre, men det får da være måte på! I denne artikkelen er fanden ikke VG et hår bedre enn Fritt Folk! Jo jeg er ikke så veldig overasket men mer som det ble sagt i den dumme TV-reklamen: "Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet"!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    "Never let the truth stand in the way of a good story, unless you can't think of anything better." (Mark Twain)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0

Dette er selvsagt en helt annen debatt, men det STORE spørsmålet er jo om det egentlig var så veldig korttenkt, eller om det var med fullt overlegg?

Vi i vesten som synes krig er så ille at selv et godt formål knapt er verd en krig vil selvsagt se dette som korttenkt, men hva om Saudi Arabia slett ikke ønsker en forhandlingsfred der nede? Hva om de ikke ønsker noe annet enn at alle sjiamuslimer ble utryddet? Hvis krigens motor er religiøse motsetninger mellom to parter som begge tar sin religiøse overbevisning på største alvor ( en situasjon som er MEGET vanskelig for et sekulært vestlig menneske å sette seg inn i ! ) er det nok ikke så lett å få noen av partene til å se på tap av menneskeliv som en tragisk og unødvendig konsekvens av en unødvendig krig. Motivasjonen for å inngå en forhandlingsfred er kanskje ikke veldig stor. Og hvis man i tillegg lever i den illusjon at Allah skal gi deg seier og at Allah ønsker at du skal utrydde dine fiender ja da er det nok ikke helt urimelig å kunne stille et spørsmål om ikke denne henrettelsen kom akkurat nå for å gjøre fienden ( sjiaene ) mindre villig til å gå inn i en forhandlingsløsning?

"Noen" i vesten burde stikke fingeren i jorda og i alle fall gjøre et lite forsøk på å se hvem vår "venn" Saudi Arabia egentlig er og hvordan de faktisk opptrer. Bør vi egentlig ha slike "venner" bør være et helt naturlig spørsmål etter en slik øvelse! Men ikke hold pusten mens du venter på at Børge B. skal stikke fingeren i jorda!

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    Redaktøren i Fjell-Ljom er enten dum eller bare full på jobb, lurer litt på hva han hadde svart om noen spurte?

Mvh.
    SAL

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Uten navn2.png

Brukt sprengstoff på låven? Småpussig at de fant sprengstoffet, forsåvidt snålt at de fant låven også.....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. En av mine favoritter er

[video]http://www.side3.no/hadde-han-vaknet-en-time-senere-hadde-han-vrt-dd/3422792362.html[/video]

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aftenposten hadde nettopp en artikkel om terroren i Belgia hvor 3! journalister skriver at terroristene var kjent for politiet og hvordan kunne de klare å gjennomføre angrepene når de var under radaren. Sist jeg sjekket betydde under radaren at de ikke var kjent for politiet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Minner meg om en historie fra "nærheten av" Kristiansund N.

Brann i et hus om natten og dagen etter ( dette var lenge før twitter! ) sto det i avisen at det hadde begynt å brenne i huset midt på natten men begge beboerne hadde reddet seg ut i nattøyet.

Nå var saken den at fruen i huset var gift med som var sjømann i utenriksfart, og han var på jobb da det begynte å brenne.........................................!?!! :cool:

Hvem som fikk beholde huset sier historien intet om. :p

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Noe manglende presisjon i e24.no sin første omtale av skatteforliket:

Samtidig skal det innføres en verdsettingsrabatt på prosent innen 218 for aksjer og driftsmidler.

..

I tillegg skal det innføres en finansskatt fra 2017. Denne skatten skal være på merverdiavgiften i finansiell tjenesteyting, og sees i sammenheng med at sektoren er unntatt fra merverdiavgift.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.532
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har alltid lurt på hvor den t'en kommer fra. En håndt - håndten - flere håndter - alle håndtene???
    Hvordan har det seg at så mange ikke skjønner det handler om håndverk?

Nå også i Dagbladet.

image.jpeg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Fra NRKs nettsider i dag:
    "20. juli 2016 kl. 16:10[FONT=&quot] [/FONT][h=2]Omringet etter bombealarm i Brussel[/h][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]Politiet i Brussel har omringet en mann som de sier oppførte seg mistenksomt og som har på seg en «lang frakk med utstående ledninger», melder BBC. Bombegruppen er til stede, og politiet sier de har kontroll på mannen, selv om han ikke er pågrepet."
    [/FONT]

"Mistenksomt"?

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    "Vanvittig tordnevær på vei mot kysten"

BT har forsøkt å få en meteorolog i tale, men verken Vervarslinga på Vestlandet eller Meteorologisk Institutt i Oslo har folk tilgjengelige som kan snakke torsdag morgen.

Bergens Tidende, torsdag 21.juli. Har alltid trodd at alle meteorologer kunne snakke.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.532
    Torget vurderinger
    2
    Det går jo til helvete. Aftenposten lager en liten film om hvorfor Hollywood fløy Matt Damon til Trollfjorden.

Jeg syns opptakssted er bra. Bedre enn lokasjon. Og de mener nok topografisk og ikke typografisk. Og kanskje mente de geografisk?

Skjermbilde 2016-08-19 kl. 11.16.19.jpg Skjermbilde 2016-08-19 kl. 11.15.57.jpg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis var min tid i dagsmedia før de digitale mediene gjorde inntok i vår hverdag, da hadde jeg heldigvis kommet meg over i magasinverdenen. En verden der noen fortsatt insisterer på perfekt språk som er i tråd med dagens moderne norsk, og der korrekturlesing forekommer på flere forskjellige stadier. Journalist først, kanskje fulgt av segmentredaktør, så korrektur, så sidebrekking, og til slutt blåbok - og først når den har fått endelig godkjenning sendes det til trykk.

Dagens nyhetsjournalister i dagsaviser skal først publisere på nett, og det er ingen filtre mellom en ung journalist i en underbemannet redaksjon og publiseringen som vi får lese. Jeg er nok redd mange her ville gjort den samme feil hvis de var 24 år og journalistyngling med publiseringen hengende over nakken - se til helvete å få det ut før vg/db/kk eller whoever.

Slik jeg ser det var det først rundt den alderen at jeg lærte å skriver presis nok etter et års innhopp i reklamebransjen som tekstforfatter. Og da hadde jeg vært journalist en god stund, men beskyttet av litt lenger tid til deadline og noen som faktisk leste det jeg skrev etter at jeg hadde levert det fra meg. Det ble litt mer alvor når jeg plutselig skulle pitche tekstene mine for en storkunde, oh la la. ;)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.532
    Torget vurderinger
    2
    Språksans tar det tid å utvikle. Det er lett å oppfatte når noe er "overført" fra engelsk, kanskje i en fei. Men her må da en del mennesker ha vært med i prosessen?
    Rart at spesielt "typografisk" ikke fikk en varselklokke til å kime. Og lokasjon er et møkkaord, som fortjener å gravlegges med uttrykket "å adressere" som politikere og andre er begynt å anvende.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    To ord i hodet samtidig og faller ned på feil ord helt tilfeldig, men at det ikke rettes opp i en video er helt utrolig.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.892
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjip sak men det kartet der kunne journalisten kanskje spart seg?
    scene.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.532
    Torget vurderinger
    2
    Aftenpostens redaktør tok forsiden av eget blad i går, i tillegg til et oppslag med Zuckerberg på den ene siden og redaktøren på den andre. Han presterte også et bilde der han stod i venstre side av Vietnambildet. Jævla Bra Byline lurte på hvorfor han ikke var dypetset inn. Men redaktøren skjønte at det var nå det gjaldt - da utlandet begynte å lure på hvem David mot Goliat var, fikk han straksoversatt et ovlangt tidligere profilintervju med ham selv, for internasjonal distribusjon.

Kjennere av Norglish har mye å glede seg til, for her har det gått fort.

The story of Espen Egil Hansen - Aftenposten

image.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.532
    Torget vurderinger
    2
    I går angrep Aftenpostens redaktør facebook, i dag bruker han facebook for å selge aviser.

image.jpeg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Espen Egil Hansen ass. Hvilken mann, hvilken ryggrad, hvilken forkjemper for journalister og journalistisk virksomhet. Bare Tanta klare å presentere noe så kvalmt pretensiøst, navlebeskuende og skinnbedragende i lille Gnore.

ta dere tid til å lese denne, et lite bakteppe for stakkars lille Schibsted mot giganten Facebook
    Restverdien må takast | Dag og Tid

til høsten skal Espen Egil Hansen ut med sparekniven igjen, so long suckers.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.532
    Torget vurderinger
    2
    ^ Linket til Jon Hustad tidligere i BlåBlå tråden. Vel verdt å lese.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.532
    Torget vurderinger
    2
    Fra den gang Aftenposten virkelig visste hva som var hva. (Fra 1943 - merk oppslaget øverst til venstre, litt vanskelig å påstå at man ikke visste om jødeforfølgelsene).

Men her blir det gehorchet så det monner!!! Og om man ikke får med seg budskapet øverst til høyre, så bebudes det de frykteligste skuffelser for jødene i en liten artikkel under hovedoppslaget. Og det stemte jo.

10614282_10152600001080660_3567079774933249987_n.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I 1943 styrte vel tyskerne det meste. Nazivennligheten, og hetsen mot Ossietzky - før 9 april 1940 - er vel mye alvorligere enn dette. Men den var den gang, og itte nå, heldigvis.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.532
    Torget vurderinger
    2
    Jada, interessant å se. Avissiden gjør en runde blant journalister og mediafolk på fb i morgentimene.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Nytt militært forbudsområde skremmer folk

For ett år siden bordet bevæpnet politi og Forsvaret et oppdrettsanlegg i Herdlefjorden med henvisning til rikets sikkerhet. Nå er hundrevis av bolighus, flere store bedrifter og Meland golfklubb bekymret etter at Forsvaret har varslet utvidelse av det militære forbudsområdet.

Er trist med disse bekymrerte bolighusene, for ikke å snakke om bedriftene og selveste golfklubben !!! Står i BT - tirsdag 13.sept.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dagbladet har den siste tiden prøvd å finpusse click-bait i et stort antall overskrifter.

I VG prøver de å henge med ... med litt mindre suksessrate vil jeg tro ...

klikk.jpg

Stundom er Morgenbladet og Klassekampen å foretrekke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn