Politikk, religion og samfunn Journalister til Strykkarakter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.284
    Torget vurderinger
    1
    DAGSAVISER
    Det er flere år siden jeg sluttet å lese Dagbladet. Det har rett og slett blitt en drittavis. Trenger ikke utdypes.

Nå virker det som VG er i ferd med å gå samme veien. Der har kvaliteten falt drastisk bare det siste året.
    Ikke bare i innhold, men også hvordan de lager misledende overskrifter, og hvordan de kynisk melker en nyhetssak til det kjedsommelige. Virker som desken skreddersyr produktet for mobilbrukere med manglende impulskontroll.
    VG er fortsatt god på siste nytt og features, men av prinsipp har jeg feks sluttet å klikke på overskrifter som begynner med en tankestrek.

Aftenposten holder seg fortsatt innenfor. Enn så lenge. De får mine abonnementskroner.
    Abonnerte i alle år på Dagens Næringsliv, men den ble tilslutt så rød, at jeg flyttet abonnementet over til Finansavisen. Den har holdt jevn god standard. Mindre god på kultur og weekendstoff, men super på næringsliv, skattepolitikk og denslags.

Abonnerer også på 2 lokalaviser for å holde meg oppdatert på lokalstoff: Harstad Tidende, mitt fødested og Budstikka, her jeg bor i Bærum.
    BONUS: Slo til på et kampanjetilbud fra aMedia: Ved å oppgradere Budstikka-abonnementet, kan jeg nå lese alle deres lokalaviser over hele Norge. Kjekt å ha når jeg skal lese meg opp på en sak.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.218
    Mener jeg leste for en tid tilbake at det er lokalavisene som øker mest, korriger meg hvis jeg tuller men hvis jeg ser på meg selv så gjør jeg det samme, har abn på 3 lokale/region og bruker mer tid på disse en nasjonale..

Korrigerer meg selv, det var dette jeg tenkte på.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dagbladet presterte denne i dag:

Til manges store glede falt Kristi himmelfartsdag i år på en torsdag. Det har gitt flere en ekstra mulighet til å pakke sakene og reise bort denne helga.

Vi som vet bedre, vet at Krsti himmelfartsdag ALLTID faller på en torsdag. Og at fredagen etter denne torsdagen er en inneklemt fridag for ganske mange.

Så vi får se hva Dagbladet skriver om denne torsdagen neste år. Like overraskende om ett år, kanskje???

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Kongsberg

Et selektivt utvalg av flott journalistikk fra forrige uke, Dagbladet/VG. Kan det være nødvendig med all denne dritten???

Politiker spiste bæsj... so what? Hva med all den dritten VI må svelge fra politikerne..

Vis vedlegget 1017760

Flott oppsummering av dritten. Tragisk at folk klikker på disse linkene.
    Ikke lett å finne gode nyheter i 2024, men youtube har en del gode kanaler. Jeg koser meg med Lex Friedman som intervjuer kjente og intelligente folk uten de latterlige spørmålene journalister kommer med

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.966
    Torget vurderinger
    23
    De jævlige er at det er mer enn nok tilsig av dette svineriet til å lage en ny og oppdatert "drittkavalkade" hver uke. Forfallet er totalt. Og som det nevnes her, VG kommer etter de også.

I tillegg til den åpenbare svinske og uappetitlige søpla kommer alle de intetsigende sakene hvor det er tilnærmet null sammenheng mellom overskrift og innhold.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det skal produseres klikk-genererende artikler over en lav sko, kvaliteten driter man i.

Det heter da «åpner opp om sine» og ikke «om hans». Når han leser fanbrev legger han kanskje spesielt merke til «ett av dem», ikke «ett av de».

Likevel mest imponerende at han blir to år eldre i løpet av artikkelen. 🙄😏

• Liker
    Reaksjoner: SAL

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Holmestrand
    hmmm ….
    Hva skal vi prøve å skape allmenn panikk med i dag?
    Jo, temperaturen er jo pluss overalt!
    La oss prøve å gi inntrykk av at Europa er i full fyr.
    IMG_7662.jpeg

• Trist
    Reaksjoner: SAL

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Folk vet jo ikke hvordan en jerv ser ut. I "Alle mot alle" quizz-programmet ble det lagt ut bilder av noen dyr som skulle identifiseres, deriblant en jerv, og deltagerne mente med 100% sikkerhet at det var "i hvert fall ikke en jerv".
    At de bommet på snømus kan man jo forstå.
    Folkeopplysning (men folk her er vel rimelig opplyste):
    Jerv:
    1716455526464.png

Snømus:
    1716455504159.png

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Holmestrand
    Dagbladet presterte denne i dag:

Til manges store glede falt Kristi himmelfartsdag i år på en torsdag. Det har gitt flere en ekstra mulighet til å pakke sakene og reise bort denne helga.

Vi som vet bedre, vet at Krsti himmelfartsdag ALLTID faller på en torsdag. Og at fredagen etter denne torsdagen er en inneklemt fridag for ganske mange.

Så vi får se hva Dagbladet skriver om denne torsdagen neste år. Like overraskende om ett år, kanskje???
    Som kjent så er det ingen grenser for hva folk i dag ikke vet.
    Med AI og en skole som mener kunnskap ikke er vesentlig så kan dette bli interessant.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    Snømus? Er det ikke Røyskatt?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Nei, Vanskelig å se forskjell på røyskatt og snømus.

"Snømus (Mustela nivalis) er verdens minste rovpattedyr og tilhører slekten Mustela i mårfamilien. Arten er nært beslektet med ilder og røyskatt, som den også ligner mye på. Faktisk ble snømus og røyskatt lenge regnet som samme art. På våre breddegrader er sommerpelsen rødlig nøttebrun med tilnærmet hvit bukside, mens vinterpelsen er helhvit. Utfarging varierer imidlertid med typen."

PS: Reven sier ikke Voff, @Voff ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.852
    hmmm ….
    Hva skal vi prøve å skape allmenn panikk med i dag?
    Jo, temperaturen er jo pluss overalt!
    La oss prøve å gi inntrykk av at Europa er i full fyr.
    Vis vedlegget 1026377
    Jeg kan bekrefte at det ble allmenn panikk i Trondheim i går. Alle skulle til uteserveringene samtidig.
    Det ligger an til å gjenta seg i dag.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.734
    Drukning er respirasjonssvikt som følge av at munn og nese kommer under vann eller annen væske. Drukning har tre mulige utfall: døden, sykelighet eller ingen konsekvens.
    Den generelle oppfatning av ordet drukning er DØD. En tidligere kollega av meg druknet for mange år siden. Overskrift: 32 år gammel mann druknet i elva.
    Men da lærte jeg noe nytt om fenomenet, og at pressen forholder seg til stringente definisjoner. Dette er jo lovende.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.766
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Screenshot 2024-05-27 at 08.52.05.jpg

E6

Screenshot 2024-05-27 at 08.52.48.jpg

Akkurat denne "upresisheten" er jeg rimelig lei av nå fra alle medier i grunn.

"Ulykke på E6".
    "Bilstans på E39"

Lokalmedier med slike overskrifter er helt ok riktignok.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Holmestrand
    Hva kan bli forbudt mon tro?
    Øl - eller pupper? 😳
    Begge deler ville være VELDIG synd.
    IMG_7689.jpeg
    Nei, ta det helt rolig, det er bare en italiensk sang. 😂

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.734
    Dagbladet hjelper oss.
    1717240020262.png
    LUFTING: Å ha vinduet oppe er naturlig når det er varmt, men om det er varmere ute kan det ha stikk motsatt effekt.
    Foto: Linn Merete Rognø

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.632
    Torget vurderinger
    10
    Dagbladet hjelper oss.
    Vis vedlegget 1028745
    LUFTING: Å ha vinduet oppe er naturlig når det er varmt, men om det er varmere ute kan det ha stikk motsatt effekt.
    Foto: Linn Merete Rognø
    Men da blir det kaldere ute!
    Ikke bra for den "såkalde globale oppvarmingen".....

Mvh.
    SAL

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Etter den tragiske go-kart ulykken i Sandefjord.

Relativt mange medier - inkl. Dagsrevyen meldte at ulykken inntraff da Go-kart'n havnet på taket :rolleyes:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.734
    Har min mistanke om hva det dreier seg om, men var redd innholdet er så sjokkerende at jeg ikke åpnet den.

Dagbladet.
    1717572643432.png

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Sjokkinfo i VG:

1717682949679.png

eller kanskje ikke. Det hadde vel vært et større sjokk om han hadde lagd en låt med C. Gambino etter at han ble drept.

Forøvrig synes jeg det er sørgelig at disse kriminell rapperne har så mange tilhengere.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Holmestrand
    En gang i tiden så hadde dette vært en notis i lokalavisa.
    I dag er det et oppslag i riksdekkende medier, med eksakt tid for når politiet ble varslet.
    Merkelig i grunnen at de ikke klarte å lage en «artig» spinn på god utnyttelse av morrabrød?
    IMG_7714.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn