Hvis du fortsetter med dette vil jeg støtte deg neste år. Stor respekt og beundring for ditt opplegg. Tenker på uttrykket, " noen kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen"
Du kaller de gatebarn, hva betyr det? Bor de ute eller under tak? Har de nesten ingen familie?
Skulle vært mange fler som deg, som bryr seg om andre, jeg gjør også det.
Noen sover i pappkartonger gatelangs, andre bor hos tanter, bestemødre etc, det bor sikkert 3-4000 barn på søppelfyllinga i for meg totalt umenneskelige forhold, det er masser med shantytowns langs sjøen som er skur som er satt opp på pinner i vannet. Jeg skjelner ikke mellom eksakt hvor de holder til....... er de på gata eller f.eks på søppelfyllinga så inkluderes de hos oss. Men det er mange som bor i "hus" med tak over hodet som vi nordmenn hverken ville latt hundene eller hønene våres overnatte i, vi inkluderer alle som "har ikke noe" for og si det sånn.
Bestemoren til den vesle gutten Kai som jeg har nevnt tidligere i tråden bor i et hus, hun skulle bruke 2 hamburgere hun fikk av oss til Noche-buena på julekvelden fordelt på 4 barn og henne selv og alle 4 ungene er ute hver dag for og selge ting for og skaffe mat på bordet......ingen salg = sulten til sengs..... så enkelt er det. Det finnes ikke noe sosialen eller barneværn el lign som hjelper noen her borte..... blir du syk og ikke har penger.... vel, da dør du, end of story....... kan fortelle mange historier om det, så det vet vi alt om.
Folk burde komme bort her en tur og bli med meg inn i på søppelfyllinga og se hvordan de lever der og så definere ut hvem og i hvilken kategori de hører til i.....kan garantere at det vil bli en vanskelig og tøff jobb.
Første gangen vi begynte og kjøpe mat til unga på hjørnet var i 2003 og festen i år var no 13 og det vil bli både fest og Noche-buena i 2020 også, dog uten meg og kona og det rett og slett fordi vi ikke har råd til og reise bortover hver jul, men vi har et så velsmurt team at det eneste de mangler er en diger julenisse. Greier vi og samle inn f.eks 20.000 kroner, eller helst litt mer, så klarer vi en ny fest med kanskje 100++ barn + 100 poser Noche-buena.
Hvis vi skulle dratt bortover i 2020 så ville vi ikke hatt råd til og lage julefest og Noche-buena annet enn med de pengene som dere her på HFS gir..... og det finnes ingen garanti for at givergleden er den samme i 2020 som den var i 2019.....vi fikk 4 donasjoner på 3 uker i Desember måned i år hvilket er en tankevekker for fremtidige planer og at vi slettes ikke kan stole på og planlegge noe utifra at det kanskje kommer noen donasjoner........ vi må planlegge slik at vi er sikkre på at vi har penger til fest og Noche-buena, det er viktigere for kona og meg enn at vi besøker familien hvert år. Så for vårs gjelder det og samle inn og spare penger selv først og så når det er gjort..... så kan vi sjekke ut om vi har råd til ta noen tur selv. De kommende årene blir det og reise bortover noe enklere fordi de to eldste barna nå i fra 2019 jobber og klarer seg selv og kan betale for sine turer selv. Men uansett så er mat og fest prioritet no 1 for oss.
Det var flere på HFS gjennom 2019 som både skulle selge ting og lage auksjoner og hjelpe til med og samle inn penger..... men til nå har det kun vært tomt prat.....og vi får kjøpt akkurat 0 og niks for ikke noe.
Så og basere noe på tomme lovnader og ønsker kan vi ikke gjøre
Det med Noche-buena posene er veldig viktig fordi 100 poser kan gi julemat til så mange som 400-700 mennesker med store og små (mange små), for har du ikke mat på juleaften til barna..... da går du som bestemor eller tante el lign gråtende til sengs.....hvis du har noen seng da....... så det er viktig med Noche-buena poser........ jeg forstår det bedre nå enn noen gang tidligere etter turen inn i søppelbyen.