Tilbake...... det gikk jo bra....... men det er nok bra at jeg er under beskyttelse av Barangay mesteren Sol som hun heter for det er en del folk der som er ganske så påvirket av "ting".
Er jo litt morsommere og komme dit også nå, fordi jeg begynner og bli kjent og barna kommer løpende mot meg og hilser så respektfult som det lar seg gjøre........ bare fordi man er fattig så er ikke det ensbetydende med at man ikke kan oppføre seg...... mange av de voksne hilser meg og nesten alle ønsket meg godt nytt år.......så det videreformidler jeg til dere også.
Litt morsomt var at kona fikk lov og spasere litt rundt for seg selv og tok litt bilder og hun sa at hele tiden var det gutter og jenter som kom bort til henne og dro i henne og sa : se Ate (storesøster), jeg har fått nye slippers, ta bilde av meg og spesielt en møkkete liten tass var veldig ivrig etter og bli tatt bilde av fordi han hadde fått supermann slippers utenom køen av han store hvite mannen.
Vi hadde ca 70 slippers i dag, men vi kunne godt hatt 200 til, det var mange som ikke fikk denne gangen også.
På søppelfyllinga i dag fikk jeg også lov til og komme inn hos en dame som bodde sammen med mann og barn og barnebarn, hun var så stolt over at den ene datteren hennes gjorde det bra på skolen og hadde fått et diplom som hang på veggen til almen beskuelse for alle som kom innenfor. Hun viste meg hvor de sov og hvor de lagde mat og at de faktisk en gang i blant hadde strøm også........ det var strøm de tyvkoblet til når søppelfyllinga var stengt på kvelden. Men hun var så stolt over at hun hadde klart og sende et av barna på skole. Tenk hvilket press det er for den jenta til og gjøre det godt på skolen.
Lar bildene tale.
I "senga" (pappkartongene) sover det 8 stykker, bølgeblikktak er standard. Kjøleskapet virket for ca 5 år siden sa hun, men i og med at de vanligvis ikke hadde strøm ..... eller leftover mat, så var det ikke bruk for det.
Kan ikke få sagt hvor stolt jeg er av deg for det arbeidet du legger ned for disse barna.
Angrer ikke et sekund for de bidragene jeg har gjort.
Flere kommer vær du sikker.
Hvis vi alle hadde hatt den medfølelsen for andre som det du har, så hadde verden blitt et godt sted å være.
Ble enda mer sikker i min sak etter samtalen vi hadde i Horten.
Står på, jeg er stum av beundring, men ikke lammet for handling.
Takk, takk, det var en veldig hyggelig tilbakemelding....... den formidles videre til kone og medhjelpere.
Selv føler jeg liksom ikke at jeg gjør noe spesielt....... men det er en god følelse og kunne spre litt glede i en ellers mange ganger vanskelig hverdag for andre.
Ønsker bare å rette en takk for arbeidet og innsatsen du og din kone legger ned. Jeg ser virkelig behovet for barmhjertighet i en moderne verden. Jeg er med videre med litt bidrag, så ikke vær redd for å gi lyd neste gang dere reiser ned.
Så har vi bare 24t igjen her borte før vi tar fatt på den lange turen hjem igjen, Vi kommer definitivt IKKE til og savne Mosqito'ene, samtidig som vi kan konstantere at vi har hatt kjempeflaks (i allfall frem til nå)..... og det sier jeg fordi kusina + sønnen til en annen kusine havnet på sykehus med denge-feber og kusina har til nå fått 3 blod overføringer og hun har røde utslett over hele kroppen som ikke ser veldig godt ut og nærmere 40 i feber....... hittills har vi unngått både Denge og Malaria mygg selvom vi vel har fått et 50 tall's mosqito bites. Man smører på seg tykke lag med off-lotion, men like herlig får man støtt og stadig noen bitt....... men altså frem til nå har vi hatt flaks. Vi får holde oss innendørs i morgen frem til flyet går i håp om og unngå de siste dagen også. Hjemme i "øssfold" hører jeg at det venter pluss 7 grader på oss........ det er selvfølgelig en del ned fra pluss 34.......og vesentlig bedre enn en gang for en del år tilbake hvor det ventet minus 22 på oss på Gardermoen........ DET var kaldt det når man kom fra pluss 35..... ha ha.
Men nå er det bare og krysse fingerne for at flyreiser og slik går som de skal......... skal jeg være ærlig så ser jeg frem i mot frisk melk og et knekkebrød med grov leverpostei på.........
God tur hjem. Til fylket som før het Østfold.
Kan melde om 6 grader akkurat nå, fra billelitt snø og en par minus i morges.
Så kan du filosofere på turen hjem om vi nå bor i Våler i Østfold eller Våler i Viken
Ja det tenkte jeg ikke på...... altså at vi har "flyttet" mens vi har vært borte og at vi ikke lenger bor i Østfold....... nå må vi dra et godt stykke før vi krysser noen fylkesgrense, skal tro hva dette vil bety for mange ting som f.eks kollektivtilbudet...... men dette blir en avsporing fra topic og noe man kan ta opp i en annen tråd.
MEN....... husker dere Kai ?......... 9 åringen som er ute hver dag og skaffer mat på bordet til sin bestemor og sine 2 yngre brødre og en eldre søster.......... han er ikke lett og glemme...... hverken for kona eller for meg og et medlem her på HFS donerte penger til en måned med mathjelp........ men jeg er redd vi ikke kan stoppe der, så kona og jeg har bestemt oss for at vi må finne en måte og hjelpe de videre på. Det vi tenker og gjøre i første omgang er og gi de mat for 2500-3000 pesos (500-600 kroner) hver annen måned som et supplement til det Kai får inn av penger for eggene han selger, det vil gjøre at han ikke må gå rundt fullt så mye som han pleier og gjøre for og selge.
Han er allerede tilbake på skolen og studerer hardt for og catch up og når skoledagen er slutt, så er han ute på gaten og selger frem til kl 18-19 på kvelden 7 dager i uken........ han har IKKE bruk for noen skolefritidsordning (ha ha)........ men bare det at han nå er tilbake på skolen hver dag er en liten seier for oss........ og jeg håper at vi kan bidra slik at dette blir en liten solskinnshistorie oppe i alt det negative.
Jeg må fortelle om noe som skjedde mens vi var ute og handlet mat med bestemoren til Kai rundt juletider....... vi var inne i matbutikken i området hvor de bor og eieren av butikken snakket med bestemoren og begynte og gråte........ jeg spurte kona om hvorfor........ kona snakket med de begge og oversatte til meg at butikkeieren hadde sagt at Gud endelig hadde sendt noen for og hjelpe de og at bestemoren svarte at JA endelig ble hennes bønner hørt......... nå er jeg som jeg har fortalt tidligere ikke veldig relgiøs av meg, men må alikevel si at jeg fant det litt rørende.
Nå er det jo slik at hvis vi hjelper Kai...... så hjelper vi automatisk også hans 2 lillebrødre, hans storesøster og også hans bestemor til et bedre liv......... det betyr at vi faktisk har sjansen til og utgjøre en forskjell sammen......... enten med hjelp i fra dere på HFS eller at bare kona og jeg gjøre det sammen alene....... dere kan egentlig velge om dere vil være med eller ikke...... Kai's lillebrødre skal også gå på skole etterhvert.
Kona sier hun skal be mamma/svigermor om og besøke de hjemme og se om det er noe annet de trenger, som f.eks sanitær produkter etc etc. Kona har blitt venner på facebook med bestemoren og undersøkt litt og dette er en liten familie som trenger hjelp, bestemoren forsøker og holde fasaden og gjør det beste hun kan, men jeg tror ikke det er noen lett oppgave.
Vi har bla funnet ut av at hun har en mobil tlf, men hun bruker kun wi-fi som hun får lov og koble seg til gratis i matbutikken en gang hver dag......... kona sier at de er genuint "stakkars"......... stakkars er et ord hun kun bruker når hun omtaler ordentlig fattige folk.
Kom gjerne med innspill om det evt er en av dere eller flere som vil gjøre noe for denne lille familen på litt sikt.
Kai er i full sving og er veldig glad for og kunne studere for fullt igjen.
Kai med søsken og brødre, det viser seg at jeg har misforstått, de er 5 barn, bestemoren snakket om 4 barn, men det var 4 barn + Kai, så Kai jobber for og fø 4 søsken pluss bestemoren, her sover de tidligere i kveld, ligger på gulvet gjør de fordi de ikke har noen ordentlig seng eller for den saks skyld plass til noen ordentlig seng.....men de har tak over hodet..... det er da noe.
Jeg er imponert over bestemoren, hun er en ekte hverdagshelt.....ungene har noenlunde rene klær hver dag og både vasker seg og pusser tenner. Med en datter i fengsel for narkotika relaterte forbrytelseser og en svigersønn som bare stakk av med ei ny dame, hvorpå alle ungene bare ble dumpet hos bestemoren, så må jeg si at hun gjør det beste ut av alt hun får.
Vi må skaffe denne familien litt mathjelp fremover, så de i allfall slipper og lete i søppla etter mat og gå rundt og tigge og at Kai får litt kortere arbeidsdager med og selge egg så han kan konsentrere seg mer om skole arbeide.
Den eneste sjansen disse barna har i fremtiden er og få seg en utdannelse....... så her har vi sjansen til og konkret utgjøre en forskjell folkens. Jeg tror at med litt fast mathjelp og kankje litt penger til klær og sko en gang i blant, så vil den lille familien ha langt større sjanser i fremtiden til og klare seg.
I og med at det er narkotika tilknyttning via moren til barna så gir vi ikke penger direkte, men handler inn mat og den slags, 25 kilo ris annenhver måned er en god matauke og en 15-20 småbokser med hermetikk kommer sikkert også godt med...... litt klær må vi også få til.
Fikk i dag en melding fra en av niesene mine om at det fremdeles snakkes om barnefesten i Cavite City og at det har vært skriverier om det hele i avisen der....... og de lurer på om det faktisk var den ekte julenissen som var på besøk....... niesen min sier at de la det frem slik: Diger hvit mann med stor mage og stort skjegg som kom fra Nordpolen som ga bort gaver og kosedyr og mat til hundrevis av mennesker....... kan det ha vært den ekte julenissen som var på besøk hos oss ? spør de....... cos, who else could afford all of that ?....... or who else would want to do such an mercyful thing ?
Hyggelig at de tror det finnes en ekte julenisse, de trenger kanskje noe og tro på, hva vet jeg....... men litt morsomt er det nå og høre at det snakkes om det enda...... det gir motivasjon for meg til og få i stand noe i 2020 også.
To av våre tre ? faste donatorer har allerede begynt og sette inn penger, det mottas med takk, hadde gjerne sett at noen fler gjorde som disse, altså og sette inn en sum fast pr måned (stor eller liten, spiller ingen rolle)........ men får vi inn noen faste beløp så er det så mye enklere for oss og planlegge.
I år så skal vi gjennom året ha litt fast mat-auke til vesle Kai og de 4 søsknene hans også, så alle donasjoner er velkommne.
100.-
300.-
500.- via Vipps
Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.
Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger.
HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:
Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet.
Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som trengs.
To av våre tre ? faste donatorer har begynt og sette inn penger, det mottas med takk, hadde gjerne sett at noen fler gjorde som disse, altså og sette inn en sum fast pr måned (stor eller liten, spiller ingen rolle)........ men får vi inn noen faste beløp så er det så mye enklere for oss og planlegge.
I år så skal vi gjennom året ha litt fast mat-auke til vesle Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også, så alle donasjoner er velkommne.
100.-
300.-
500.- via Vipps
100.-
Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger.
HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:
For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som trengs.
Julefest for gatebarn i San Antonio, Cavite City, Filipinene 2020
To av våre tre ? faste donatorer har begynt og sette inn penger, det mottas med takk, hadde gjerne sett at noen fler gjorde som disse, altså og sette inn en sum fast pr måned (stor eller liten, spiller ingen rolle)........ men får vi inn noen faste beløp så er det så mye enklere for oss og planlegge.
I år så skal vi gjennom året ha litt fast mat-auke til vesle Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også, så alle donasjoner er velkommne.
100.-
300.-
500.- via Vipps
100.-
200.-
Mere update fra tidligere i dag....... Kai går jo rundt hver dag og selger egg..... og en liten sjarmør er han....... så rett som det er så får han leftover eller f.eks ikke avhentet mat på f.eks pizza resturanter...... og hva tror dere han gjør ?...... fråtser og spiser selv..... neida, han gir det han får bort til gamle foilk som sitter og tigger mat eller penger på gata...... DET er gutten sin det.
I en liten videochat i ettermiddag spurte jeg ham om hvorfor han ikke spiser det han får selv, han svarte noe sånn som: De har ingenting, så de har meg, jeg har deg (meg) som jeg får mat av......... grei logikk det der eller hva ?
Januar:
100.-
300.-
500.- via Vipps Februar:
100.-
200.-
300.-
500.- via Vipps
535.- Overskudd fra modelltogs salg
Kaken de fikk av oss til og spise på julaften...... de ville ha en Schawartzwaldskake og det fikk de....... og 25kg's sekken med ris står til høyre i bildet også, samt ass hermetikk og litt brus og godteri.
Januar:
100.-
300.-
500.- via Vipps Februar:
100.-
200.-
300.-
500.- via Vipps
1000.-
250.-
Skal ikke forundre meg nå om det blir stille i tråden igjen en tre ukers tid........ jeg oppdaterer om vi får inn flere donasjoner eller om det dukker opp noen nyheter fra Filipinene........ i slutten av neste uke er det mat-auke for Kai med familie om ikke annet
Du får legge inn en påminnelse javnt og trutt gjennom året så vi husker å donere.
Jeg har en plan, du vil forstå det på meldingene når det kommer gjennom året.
mvh
Du får legge inn en påminnelse javnt og trutt gjennom året så vi husker å donere.
Jeg har en plan, du vil forstå det på meldingene når det kommer gjennom året.
mvh
Slik et ser ut nå så sponser vi denne lille familien med 5 barn og en bestemor med ca 3-3500.- i mat auke + en tusenlapp til klær og litt ekstra så de får en kake et par ganger i året......... så da vet dere hvor ca 5000.- av hva vi får av donationer går henne. 5 barn slipper og gå sultne til sengs og de kan gå på skolen...... hvis ikke det er velanvendte penger så vet ikke jeg. Husk at vi/dere som sponser dette i følge bestemoren: er sendt fra gud for og hjelpe de ...... vet ikke hvordan dere føler det.....men greit nok.
Våre tre-fire ? faste donatorer har begynt og sette inn penger, det mottas med takk, hadde gjerne sett at noen fler gjorde som disse, altså og sette inn en sum fast pr måned (stor eller liten, spiller ingen rolle)........ men får vi inn noen faste beløp så er det så mye enklere for oss og planlegge.
Januar:
100.-
300.-
500.- via Vipps
Februar:
100.-
200.-
300.-
500.- via Vipps
1000.-
250.-
Mars:
100.-
1000.-
300.-
500.- via Vipps
Nå er det folketomt i gatene i Cavite city og det aller meste er stengt, desverre betyr det også at Kai ikke får solgt eggene sine og således er inntekten deres 0.-. Så nå må vi vurdere om vi skal hjelpe til litt ekstra....... desverre er det nok mange som er i samme situasjon der borte.
Jeg er veldig forsiktig med bruken av pengene dere donerer, men dette er kanskje et tilfelle hvor vi bør åpne opp litt ?........ tar gjerne i mot innspill.
En av de dumme tingene med og sende mindre beløp bortover er jo at det koster en del og sende pengene og gebyrer som blir trukket fra ved utbetalingen der borte, således blir kanskje 20% borte i gebyrer og det er nettopp slikt jeg forsøker og unngå....... hovedsaken for meg er alltid at mest mulig skal gå til de som trenger det og ikke til grådige banker.
Setter pris på noen av deres umiddelbare respons........ og jeg tror det er lurt med en ekstra overføring nå........ MEN, så har vi et nytt problem som må løses...... og det er jo at svigermor er i risiko gruppen så det holder og kan ikke gå ut...... og det er hennes konto jeg alltid overfører penger til og selv om hun skulle få tak på pengene....... vel ...... så kan hun ikke gå i butikken med bestemoren til Kai........ he-he..... er det ikke det ene.... så er det det andre. Dette må vi finne en løsning på og så sattser jeg på en overføring av penger over helga....... men så har jo også den norske krona begått hara-kiri, så det spørs hvor mye vi får nå da....... det skal ikke være lett........ men jeg krysser fingre og tær og håper på at det går bra....... man må jo forsøke og ha en positiv innstilling til det hele.
Våre tre-fire ? faste donatorer har begynt og sette inn penger, det mottas med takk, hadde gjerne sett at noen fler gjorde som disse, altså og sette inn en sum fast pr måned (stor eller liten, spiller ingen rolle)........ men får vi inn noen faste beløp så er det så mye enklere for oss og planlegge.
Januar:
100.-
300.-
500.- via Vipps
Februar:
100.-
200.-
300.-
500.- via Vipps
1000.-
250.-
Mars:
100.-
1000.-
300.-
500.- via Vipps
300.- via Vipps
500.-