kaap's stuekrok(er)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.986
    Torget vurderinger
    4
    Virkelig gode bilder ja!!
    Ikke verdens beste kamera...det kan da umulig være så verst.
    Hva er det du bruker?

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Takker for det StereoJoe og kjoenik :)

Bruker et 2 år gammel Canon 400D (10mpix kamera)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5

God jul alle sammen, og godt nytt år!

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.501
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk og likeså Kai.
    '08 ser ut til å ha vært et bra år for deg - la oss si at '09 kommer til å bli like bra.

Jeg har tyvstartet på "kokkingen" som bare det og har satt resten av fam'en i sving, men må titte innom HFS innimellom allikevel.

;D

/-Jan P.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Med linken som ble langt ut på side 4 i denne tråden i bakhode, vil jeg bare dele en liten kuriositet med dere. På fredag mottok en svært hyggelig pakke fra Kari Bremnes sin produsent/KKV. Dette var i korte trekk en takk for at KKV får benytte seg av mine bilder fra Dokkhus-konserten, til Kari Bremnes sin webside/myspace.

KB-Samlingen er herved komplett :)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.501
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så utrolig morsomt Kai. Det var en æresbevisning for deg som "fotograf".

Apropos var jeg innom Cash 63 for noen uker tilbake hvor vi kjørte noen spor med Kari i samspill med Marius Muller, den eneste av Karis skiver som jeg ikke har, nemlig denne;

På denne fant jeg noen av hennes beste spor imo.

Kjenner jeg deg rett, er du alt i gang med å skyte bilder av dyyyyr hifi ;D

Mvh
    Jan P.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Apropos var jeg innom Cash 63 for noen uker tilbake hvor vi kjørte noen spor med Kari i samspill med Marius Muller, den eneste av Karis skiver som jeg ikke har, nemlig denne;
    På denne fant jeg noen av hennes beste spor imo.
    Denne har jeg hatt veldig lenge, og er enig at denne er en av hennes beste..

Kjenner jeg deg rett, er du alt i gang med å skyte bilder av dyyyyr hifi ;D
    PGA av jobb og oppussingsprosjekt blir det tatt lite bilder om dagen desverre.

jeg vil jeg vil
    men tiden strekker ikke til

Vad dyyyr hifi angår, er det ikke all verden av slikt her nord.. dvs jeg vet det finnes, men "disse" er nok ikke aktive HFS'ere... :(

mvh Kai

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    A trip down memory lane...

Satt nettopp å titta litt inne på div hifi og hjemmekino oppsett på avforum.no. Plutselig var den noen som hadde et sett KEF K120 som baksatelitter i et rimelig stort KEF surrunt oppsett. Det trigga gamle minner fra gutterommet. Gode minner vel å merke. K120 var mine første trinn i hifiens verden. Husker hvor digg det var å spille bl.a Amused to death med Qsound.. det var noe annet enn de på min alder, som syns brødre/kompiser med Cerwin Vega var toppen av kransekaka. Nostalgien var såpass sterk at får jeg muligheten til å få tak i et slikt par i mint condition, kommer det nok til å kløi fingra ja :)

Et lite bilde tåler vi, dog ikke mitt av naturlige årsaker...

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Litt lørdags DIY...

Mens vi venter på maten...

Etter tilregnet tid i ovnen kom dette ut....

Go helg!

R

RoDa

Gjest
    Der ble det vann i munnen, gitt.....
    Kan jo ha litt å gjøre med at jeg har smakt resultatet av din kokkelering. :)

Go Helg Ja!!

R

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Da denne tråden heter kaap's stuekrok(er), tyder det naturlig nok på at det finnes flere en en lyd krok i huset. Har endelig fått ut fingern å prøvd å fange "steminga" inne i det vi kaller tvstua/hjemmekinoen. Rommet er ikke stort(!), men akkurat passe for to som er glad i hverandre. Rommer inneholder akkurat det som er nødvening, og ikke noe mer. En flatskjem, 5.1 oppsett med høyttalere, DVD/WII/forsterker, DVD&CD hyller og en dobbel-recliner (med individuell rygg justering) + en puff. Bildene ble ikke no særlig bra, men slike HDR bilder er litt vanskelige når man ikke har holdt på mer enn 5min tidligere med programvaren...

Frontrekka

Bak i rommet..

DVD hjørnet

CD + DVD hjørnet

(PS: de sorte rørene på de to nederste bildene er DIY basstraps som ikke har fått topp og bunn plate enda, som for øyeblikket er på visitt inne i hjemmekinoen...)

EDIT: Glemte utstyrslisten:
    42" Panasonic Plasma (ikkke noe LCD tull her i gården)
    Pioneer surrunt forsterker
    Pioneer DVD spiller
    Nintendo WII
    Dynavoice M65 5.0 sett
    XTZ W12 sub
    Div kabler :)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Kari Bremnes - Kulturhuset. Bodø - 26.02.09

Da har jeg gått gjennom de 330 skuddene jeg fyrte av under Kari's konsert for noen dager siden. Konserten var ikke like sprek som den under HiFi messa i høst, men likevel svært gjennomført. God lyd, litt lavt faktisk, men fortsatt god... Min plassbillett var laaaaangt oppe i salen, så jeg holdte meg et stykke nede i trappa. Skulle så gjerne ha kunne beveget meg mer i lokalet, men ønska ikke forstyrre de andre 500 som var der ...

<a href="http://www.photobykai.com/bremnes2">Link bildserie</a>

mvh Kai​

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.501
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk flotte bilder kaap. Disse gjenskaper varmen og atmosfæren som det sikkert var på konserten.

Du er utvilsomt forumets ubestridte Konsert-Fotograf-Konge.
    - Heretter bør KB la deg få slippe til on-stage og bli hennes personlige hoff-fotograf.

Gratulerer også med et smakfult lyd-og-bilde-rom. Her har du vært flink til å utnytte plassen.

:)
    Mvh
    Jan P.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Leste hele tråden nå. En av de beste trådene jeg har lest her inne. flotte bilder og levende og godt fortalt

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Grumpy skrev:
    Fantastisk flotte bilder kaap. Disse gjenskaper varmen og atmosfæren som det sikkert var på konserten.

Du er utvilsomt forumets ubestridte Konsert-Fotograf-Konge.
    - Heretter bør KB la deg få slippe til on-stage og bli hennes personlige hoff-fotograf.

Gratulerer også med et smakfult lyd-og-bilde-rom. Her har du vært flink til å utnytte plassen.
    - Takk for det Jan! Fikk nettopp mail fra pianisten, og den nye bildeserien falt hvisnok i smak der også.. Morro!
    - Hjemmekino er desverre fryktelig morsomt det også.. Pr idag er hjemmekinoen min ultra-low-budget, men prøver å gjøre det beste ut av det :)

65finger skrev:
    Leste hele tråden nå. En av de beste trådene jeg har lest her inne. flotte bilder og levende og godt fortalt
    - Tusen tatt. Veldig hyggelig tilbakemelding å få :D Skal gjøre mitt for å holde den i live fremover også..

mvh Kai

Hultan47

Medlem
    Ble medlem
    19.11.2008
    Antall liker
    1
    Tack för en mycket trevlig tråd!!
    Fantastiska bilder som visar att det är fotografen inte kameran som gör bilderna! (Canon 400D är förvisso en bra kamera ;)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg nådd en ny lydmessig milepæl. Har fra før brukt slike rammer med rockwool (byggebilder side 3 i tråden), men for å øke WAF nivået, fant jeg ut at jeg kunne bruke restene fra de gamle rammene jeg hadde liggende (disse vises på bilde på side 2, rødbrune rammer med blomstertrekk!). Disse ble så demontert og de lengste stavene i disse rammene ble tatt vare på. Rockwoolplatene ble delt på 3, dvs fra å være 120x60cm, ble så 120x20cm. De lengste stavene ble kappet til og brukt som stiftefeste, kort og godt. Først et lag med billi Jysk fleece pledd, så noe dukgreier med ca samme farge som veggene. Jeg laget totalt 8 slike.. 4 hjørner, 2 pr hjørne. Hver ble hengt opp ned en streng og en krok i veggen. Med at de henger, kommer de ikke i veien for støvsugern e.l. :D

Slik var det for noen mnd siden....

Venstre bak:

Høyre forran:

Og venstre forran:

PS: Maleriene som henger på veggen forran har også fått rockwool behandling :)
    PS2: Bildene er tatt med kompakt kamera, så det er ikke lagt stort håndverk i disse bildene.

Lytteerfaringer kommer om noen få strakser...

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.501
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nok en gang kaap'ern; du skaper idéer med alt du gjør. Godt for deg - men det er det pokker for oss andre også.
    Om jeg flytter "Karnappet" ned i kjellerstua med tid og stunder, vet jeg ihvertfall om én tråd jeg skal stjele
    idéer fra ;)

Si ifra hvordan dette virker da.

Mvh
    Jan P.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Skal prøve så godt jeg kan... er ikke den på HFS som er den mest begavede i å ordlegge seg, but here goes..

Jeg hadde, før jeg tok ned de hvite rammene jeg hadde på veggene, bestemt meg for å ha nøkterne forventninger til effektene til hjørnedingsene. Rammene hang i utmålte refleksjonspunkter og gav en OK virkning. Som en liten test prøvde jeg å fjerne alt av demping i rommet, og gradivis øke på med flere. Og logisk nok ble det helt jævli når rommet var helt udempet, MEN etter et vist punkt med mengden demping ble det for(!) dempet. Dvs at lyden ble død og veldig kjedelig.

Men så til saken.. Da jeg var ferdig med alle hjørnene og hentet en knippe utvalgte sølvskiver, var jeg på ingen måte forberedt på hva som ville skje.. Håpa selvsagt på resultat etter mange timer med rockwool kapping (og de ubehaglihetene de fører med seg) og x-antall stifter med stiftepistolen skulle være bra, men som jeg innledningsvis sa, lave forhåpninger. Merka egentlig fra første tone at noe hadde skjedd, men ville prøve flere typer musikk før jeg skulle "bestemme meg" for om det var positivt resultet eller ikke. Husker ikke pr dette øyeblikk hva skivene jeg spilte, men etter 3-4 stk var jeg rimelig sikker på hva jeg opplevde.... Mildt sagt sjokkerende! Rommet musikken oppstår i ble laaaaaaaangt større, og 10-ganger mer presis. På enkelte skiver opplevdes nesten som surroundlyd... Ble faktisk sittende å små-le for meg seg. Har ikke haifai-sjargong ordboka liggende forran meg, men kort forttalt, kom ting liksom på plass. Topp og mid ble presis og livlig, og bass stram og faktisk enda et hakk mer paddeflat i de nedre oktaver (for de få som har vært på visitt her, de kan kanskje tenkte seg hvordan det vil være :) )

Denne 0-krs oppgraderingen (da jeg kun brukte ting jeg hadde fra før, bare på en ny måte) har vært en av de bedre. Den har faktisk gitt litt haifai-livsgnist tilbake etter snart 2år med bannskap og fortvilelse. Nå ser jeg lyst på livet (-som audiofil) igjen, og gleder meg til å få andre småting på plass som kan være med å hevne nivået enda litt til.. Tenker da på ting som jeg har nevnt tidligere i tråden... Separat hifi strømkurs, nye strømkabler med skikkelige furutechplugger på, litt eksprimentering med underlag/føtter på høyttalerne (dette har vært en mareritt i forhold til tidligere bopeler). Det skal sies at jeg ikke er noe utpreget vintermenneske, men blir å nok å savne de møkte og stille kvelder forran anlegget om ikke lenge... det blir lysere og lysere for hver dag.

Ha en god audiofil aften folkes!

mvh Kai
    (tar ikke ansvar for evt skrivefeil)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Da jeg ikke tok bilder av selve produksjon av mine siste akkusikkreasjoner, så fant jeg ut at jeg i det minste kunne prøve å lage noen skisser i Google Sketchup. Er ikke den mest kyndige i dette programet, men la gå..

I de første bilde, til høyre, er 1/3 av en rockwoolplate med skråskjærte sider. Dette logisk nok for at panelene skal ligge fint inn i hjørnene. Til venstre, viser resirkulert rammeverk fra tidligere rockwool-rammer, kappet til passe lengde og plassert bak en rockwoolplate. Disse treplankene sin funksjon er ene og alene å være ryggmarken i hvert panel, holde panelet stivet og rett, være stiftefeste for trekkene, og være feste for opphenget... Dårlig forklart, men satser på at bildene forklarer det meste ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    kaap! håper du tilgir at jeg hermer og lager slike selv. igjen: flott tråd! :)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hele poenget med DIY er vel at det skal la seg herme etter :) (syns no eg)
    Bare fyr løs spm til byggingen til disse :)
    mvh

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Bildene forklarer seg selv meget godt, og jeg skal nok kopiere mye av det du har gjort her, med litt variasjon.

Jeg tillater meg å drodle litt i tråden din, siden du nå er skyldig i det jeg liker å kalle "Inspirasjon", men bare si fra, så starter jeg en ny tråd om du føler at det blir rotete.

Jeg har tenkt til å gjøre akkurat det samme som du har gjort til de to bakre hjørnene. Her skal jeg kopiere rått, det kan også hende at jeg skal lage noe tilsvarende til møtet mellom vegg og gulv bak, om jeg opplever for mye bass etter de første tiltakene.

Til frontveggen så har jeg noen andre tanker, har kommer drøfting og drodling..

Jeg vil lage noen tilsvarende dine til hjørnene ved forvegg, altså bak høyttalerne. Her vil jeg lage noe som er litt bredere, og muligens med en utvidet ryggmarg for å stive opp. Jeg tenker her å kjøre full bredde slik det leveres fra rockwool, skråskjæring slik du gjør det, og med ryggmarg på hver side, slik at jeg får en firkant bak, ikke bare en enkel ryggmark.

Hva er da deres tanker om å bruke en tynn sponplate eller tilsvarende i stedet? Ser at enkelte bassfeller bruker solid materiale for å "sperre" inne de lavere frekvensene, men fordrer dette at det ligger noe bak, i den trekanten som det da blir mellom vegg-vegg-plate. Hva tror dere?

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.501
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    kaap skrev:
    Hele poenget med DIY er vel at det skal la seg herme etter :) (syns no eg)
    Bare fyr løs spm til byggingen til disse :)
    mvh
    Du er en av de på Sentralen som definitivt kan stemples "Unik" ...i mange sammenhenger.
    - Vi får håpe at gløden din aldri dør ut.

;D
    Jan P.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    65finger skrev:
    kaap! håper du tilgir at jeg hermer og lager slike selv. igjen: flott tråd! :)
    Igjen, takk :)

tore_v1 skrev:
    Vanskelig å si. Mine paneler er et kompromiss mellom demping og anonymitet (dvs WAF). Vet/husker å ha sett en del bilder fra DIY hvor 10cm rockwool plater blir kappet til i trekanter og "stacket" oppover til 1m ++(Vil tro en plate på 120x60cm blir til 4 trekanter, og gir så 40cm i høyden pr plate)... Hvordan dette funker i praksis vet jeg derimot ikke. Nå har jeg dipolHT'ere, og slike akusikktiltak regner jeg med har forskjellige virkning etter hvordan TYPE ht det er.. (TROR EG)

Grumpy skrev:
    Du er en av de på Sentralen som definitivt kan stemples "Unik" ...i mange sammenhenger.
    - Vi får håpe at gløden din aldri dør ut.
    Om hvorvidt jeg har glød, før fruen avgjøre :D

Selv vil jeg karakterisere meg som HiFiADHD.. har sikkert 10 ideer per dag om hvordan ting kan bygges, løses, gjøres, kombineres... Nå har jeg imidlertid kommet til et punkt hvor jeg er fornøyd, og kan kanalerisere idè-energien min i andre retninger.

2009 sesongen blir nok ikke å by på enorme forandringer. Litt blir det, så den som følger med får se :) Kommer også snart med en liten oppdatering vedrørende minikinoen. Rommet er 99% slik jeg vil ha det. Har en søt liten ønskeliste til utstyret der inne, men det må bli på lang sikt...

mvh Kai

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Lukta svidd av kortet når jeg var å henta denne idag på postkontoret...

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Softbag og solblender, hm.. Tru om det kan ligge meir oppi der tru - kan me gratulere med nytt Canon objektiv, Kai?

:D

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Dæven kor eg sug å lage "pakke opp pakke bilde serie" .. ble alt for lett... jeezzezz

jejeje.. får bare ta et par til da...

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nice, lyssterke saker, og det over heile spekteret - her snakker me investering, Kai!

Gratulerer - gleder meg til å sjå resultater av innkjøpet i form av fleire lekre bilder :)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Takk for det LydKarl :)

970 gram med glass og litt aluminium :)

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    Dette lover godt når det gjelder fortsatt tilgang på ypperlige bilder. Gratulere!

PS: Kan vi regne med flere bilder av ho Kari, tro? ;D

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Dette lover godt når det gjelder fortsatt tilgang på ypperlige bilder. Gratulere!
    Takker for det.. Bilder blir det nok, av forskjellig karakter, nå som våren er her og lyset er tilbake :)

PS: Kan vi regne med flere bilder av ho Kari, tro? ;D
    Den som lever får se......

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    I must say

Denne nøtta er vesentlig hardare enn forrige ;)

Du kjem deg, Kai! ;D

Venter spent!

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    StereoJoe: nei, noe slikt har jeg ikke råd til å ha i hus (har ikke sååå stort matbudsjett)
    LydKarl: Takk.. Er veldig spent selv....

Ikke 100% hifi relatert, men noe annet er også på tur... *gleder seg*

PS: er en time innom tollkontoret i Oslo ny rekord?? :eek:

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Får følge opp "hovedpakken".. og den rører seg i riktig retning den også :)
    Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet, da den ligger i hendene til vår kjære venn Posten.. Dvs, den er her om 7 dager.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn