Det er mye vitenskapsintresserte folk på forum..
Ofte folk med lite (ikke alltid) kunnskap om hifi, og som kan veldig mye om teknikk....
Vitenskapen forklarer ikke alt, og den gruses i enkelte av disse påstandene...
https://titan.uio.no/gar-det-an-a-hore-forskjell
Dersom jeg skal finne forskjeller på DAC, anlegg osv, så må jeg spille et stykke jeg kjenner godt... Om noe ikke stemmer, så merker jeg det ganske fort.. Jeg har diverse kjente innspillinger som jeg kjenner veldig godt... Et knep er å spille disse.... Ofte resulterer det at jeg må tune høytaleren annerledes... Eller eventuelt bruke en annen Dac. Det hadde jeg klart hørt i en test...
Når det gjelder forsterkere og matching til høytalere så er dette noe jeg er svært klar over at er reelt... Er ikke noen sak å vite dette... Om jeg ikke hadde bestått en 15 minutter test bryr meg ikke, jeg vet hvordan lyden er..
Når det gjelder oppløsning test, så er jeg ikke sikker på det.. Jeg liker best å høre Hi-rez og SACD, men en god Dac synes jeg gjør ypperlig jobb med Spotify extreme... Så jeg er ikke sikker på at jeg hadde klart dette.
Det er vel den Vitenskapsfolka sier at vi muligens KAN finne, men jeg er ikke så sikker.. Jeg er mer sikker på de andre faktisk.
Helt klart at forskjellige lydprodusenter har forskjellig lydfilosofi..
Når det gjelder kabler, så er det litt spesielt for meg, Signalkabel var min inngang til hifi, så kan si jeg har trua... For all del må ikke kjøpe dyrt men kjøp kvalitet er mitt råd...
Den jeg testet som tenåring fra hifiklubben mot noen slitne lisser hadde jeg klart fint på test, jeg klarte jo det selv, hva det var vet jeg ikke men det var mye mer lyd og liv....
Over tid så mener jeg ting, jeg mener at kvalitetskabler enn om de er billige er bedre enn lisser..
Er litt nevroser også, jeg hadde fått angst av Biltemalisse, hadde ikke brukt det i bilen engang.
Jeg tror ikke jeg hadde klart en god kabel mot en god litt dyrere kabel i test... Men jeg mener det er oppfattet forskjeller over tid...