HasseBasse
OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
- Ble medlem
- 29.10.2016
- Antall liker
- 25.048
- Sted
- Hjortshøj, Danmark.
- Torget vurderinger
- 2
Tror ikke, at jeg kan rose meg av serligt mye her....... men det virker fint
Det er et multikanal/stereo oppsett (9.6.4) Prosessor er Marantz 8805 effekt er 2x8077 + Mcintosh 601.Heftig! Hva slags anlegg er dette?
Det er brukt mer penger på kabelstøtter enn på kabler.
Det er brukt mer penger på kabelstøtter enn på kabler.
Veldig mange har jo ikke balanserte signalkabler, da.Kabelhygiene utgjør ingenting i en stereo, om man har robust elektronikk.
Bruker man balanserte signalkabler i tillegg så er det bare å koble til, de er designet slik til å ligge som et ormebol uten at det påvirker.
Å rulle sammen en kabel er alltid en dårlig ide, det lager en induktiv reaksjon som utvikler varme.
To forskjellige kabler som krysser hverandre 90 grader påvirker mindre enn to kabler som ligger ved siden av hverandre.
Man liker gjerne kabelhygiene i større installasjoner, skille nettverkskabel fra strøm, og fiber alene.
Grunnen er gjerne skade på andre kabler når man trekker nye kabler, eller fjerner gamle. Det er også ryddigere og enklere å finne igjen de kablene man jobber med. Her kan man få litt induktans, det er gjerne mange hundre og gjerne tusentalls kabler som ligger tett sammen. Strømkabler som til sammen trekker flere hundre Ampere kan påvirke annen kabling, samt lage uønsket varme som de ikke tåler like godt.
Som du sier så koster det ingenting, men heller ingen grunn til å miste nattesøvnen for nei om det ligger to kabler side om side hele to meter når det er de to eneste kablene man har.Veldig mange har jo ikke balanserte signalkabler, da.
Og som du sier «To forskjellige kabler som krysser hverandre 90 grader påvirker mindre enn to kabler som ligger ved siden av hverandre.», altså er det i alle fall mulighet for påvirkning, om enn liten.
Det er jo ikke noe å miste nattesøvnen for, men det gjør jo ikke noe å luke bort påvirkningsfaktorer der en kan (vibrasjoner, støy), og uten at det bør koste noe særlig. Alle monner drar.
Bare hvis du har skjermOg fladsølv gjør heller ingen forskel?
forutsatt at du ikke får støy inn i anlegget, så låter toppen mye mere frigjort og uanstrengtHvorfor ødelegger skjerm alt?
Hva med tvinnede kontra parallelle lederpar på f.eks. høyttalerkabler?forutsatt at du ikke får støy inn i anlegget, så låter toppen mye mere frigjort og uanstrengt
prøv selv
Med mitt mediokre anlegg i budsjettklassen, står jeg glatt over. Men takk for infoforutsatt at du ikke får støy inn i anlegget, så låter toppen mye mere frigjort og uanstrengt
prøv selv
Tenkte på om tvinnede høyttalerkabler ev. tapte noe i toppen kontra utvinnede.Smart å ha dem tvinnet inni forsterkerkabinettet i alle fall.
Har læst på et forum hvor nogle mente at tvinnede lyder bedre end skærmet.tvinnede er vel og bare for å utelukke støy.......jeg har de bare løse og ikke nødvendigvis parallelle
Tvinnede lyder høres nok bedre enn skjermede lyder.Har læst på et forum hvor nogle mente at tvinnede lyder bedre end skærmet.
Ikke om de krysser hverandre 1000 ganger, da er jo poenget litt borte.Heller rotete kabler på kryss og tvers enn tilsynelatende ryddige parallelle kabelføringer. Kryssing av kabler interfererer mindre enn felles føringsvei.
Ikke ved kryssing på normalen. Dessuten har jeg ikke så lange kabler.Ikke om de krysser hverandre 1000 ganger, da er jo poenget litt borte.
Det du då snakkar om, må vere ein såkalla utanlandskabel. Og det vil vi ikkje ha.Ikke om de krysser hverandre 1000 ganger, da er jo poenget litt borte.
Oh shit!
enigHeller rotete kabler på kryss og tvers enn tilsynelatende ryddige parallelle kabelføringer. Kryssing av kabler interfererer mindre enn felles føringsvei.
om skjerm kan unngås låter det alltid bedre, tvinnet eller ikke....tvinning er bare en annen måte å forsøke å unngå støyHar læst på et forum hvor nogle mente at tvinnede lyder bedre end skærmet.
Si ikke det. De begynner jo å bli dyre, og da kan det bli attraktivt her.Det du då snakkar om, må vere ein såkalla utanlandskabel. Og det vil vi ikkje ha.
Det er så noget helt andet.Jeg tipper skjermede kabler og uskjermede kabler måler veldig ulikt om man måler det om det oppleves så utrolig ulikt..
Balanserte kabler er jo gjerne skjermet by design, og gir jo en positiv gevinst lydmessig. Får ned støygulvet og forbedrer signalet.