Dere er jo flinke til å backe hverandre opp, men hvor kan jeg lese mer om dette? At Valentino har gullører tviler jeg ikke på, men at han har hørt endring på -0.02v, +0.02v eller +-0.01v over en oktav , f.eks mellom 1 og 2khz, det er jo nesten for godt til å være sant.
Det vil beskrives som Just Noticeable Difference (JND), sannsynligvis noe sånt som frequency dependent intensity eller lignende. Eksakt hvor store avvik som blir hørbare kommer an på signal og nivå. Løft over brede frekvensbånd (lav Q) er mer hørbare enn smale dip’er. Toole & Olive demonstrerte hørbarhet av 0,25 dB med Q=1 på pink noise i 1988, gullører ikke nødvendige.
Human Hearing from an auditory and perceptual standpoint is studied in this series of articles. Part I deals with Amplitude Sensitivity.
www.audioholics.com
Min personlige tommelfingerregel har vært at nivåavvik på
mindre enn 0,1 dB bryr jeg meg ikke om, siden det neppe vil være hørbart. Jeg påstår ikke å kunne høre det, bare å være nokså sikker på at jeg ikke kan høre mindre avvik enn det. Interessen for «bedre kabler» stopper der, for å si det slik.
Det er også derfor meningsfylt sammenligning av komponenter først må sikre nivåmatch til bedre enn 0,15 dB. I motsatt fall kan konklusjoner av typen «A låter bedre enn B» farges av trivielle nivåforskjeller.
Her kan du selv teste hørbarhet av 0,1 dB endring i nivå, hele spektrumet.
Discover the smallest difference in level (dB) you can reliably hear.
www.audiocheck.net