Kabler bortkasta tid?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
nb skrev:
En annen ting jeg heller aldri har skjønt er følgende: Siden ingen kabelprodusenter kan gi et vettugt svar på hvorfor akkurat deres sak er best, så må man anta at ingen av de faktisk vet hva de driver med. Det er allerede etablert at forklaringen ikke er å finne i dølle R, C og L. Hvordan i svarteste granskauen klarer da en kabelprodusent å levere konsistent kvalitet?
+1, virkelig.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Kabler har som sin jobb og bringe signalet renest mulig fram. Hvorfor det skal være så vanskelig og få til, og koste tusenvis av kroner, det forstår ikke jeg.

Men en ting forstår jeg. kabeldiskusjoner er virkelig bortkasta tid.

L

lark

Gjest
rolfozzy skrev:
Kabler har som sin jobb og bringe signalet renest mulig fram. Hvorfor det skal være så vanskelig og få til, og koste tusenvis av kroner, det forstår ikke jeg.

Kanskje det er noen som ikke liker å høre et "rent" signal?
Og dermed prøver alskens kompliserte kabeldesign for å finne et som endrer signalet tilstrekkelig til at det kan aksepteres.

Det enkle er ofte det beste. Entrådet leder skrudd rett fast i terminalene uten noen form for lyd-degraderende terminering. Enklere blir det ikke :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
rolfozzy skrev:

Og dermed prøver alskens kompliserte kabeldesign for å finne et som endrer signalet tilstrekkelig til at det kan aksepteres.

Det enkle er ofte det beste. Entrådet leder skrudd rett fast i terminalene uten noen form for lyd-degraderende terminering. Enklere blir det ikke :)
Er dette en påstand eller fakta lark ? :). Du gir ikke mye rom til at andre faktisk tror noe annet...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
lark skrev:
rolfozzy skrev:

Er dette en påstand eller fakta lark ? :). Du gir ikke mye rom til at andre faktisk tror noe annet...
lark er kabelmisjonær.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
rolfozzy skrev:
HCS skrev:
lark skrev:
rolfozzy skrev:

lark er kabelmisjonær.
Tror jeg gjerne... ;D... Kan vel ikke bli annet når en har hørt ALT som er av kabler...og sett lyset.. 8)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
totte skrev:
nb skrev:
En annen ting jeg heller aldri har skjønt er følgende: Siden ingen kabelprodusenter kan gi et vettugt svar på hvorfor akkurat deres sak er best, så må man anta at ingen av de faktisk vet hva de driver med. Det er allerede etablert at forklaringen ikke er å finne i dølle R, C og L. Hvordan i svarteste granskauen klarer da en kabelprodusent å levere konsistent kvalitet?
+1, virkelig.
Videre kan vi jo lure på hvordan en kabelprodusent som f.eks Nordost, vet hvordan de skal lage så bra kabler når det er allment akseptert blandt kabelfolket at kabler ikke kan måles? Kommer de fram til et resultat via ren gjetning, eller kan kabler måles likevel? Og når de endelig har laget en bra kabel, og priset den opp i skyene, hvordan i all verden skal de argumentere for produktets kvaliteter og hvorfor de har valgt sånn og sånn produksjonsmetode? Bare et sp.mål til kabelfolket - jeg mener jo selv jeg vet svaret... :p

Vidar

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Low-Q skrev:
totte skrev:
nb skrev:
+1, virkelig.
Videre kan vi jo lure på hvordan en kabelprodusent som f.eks Nordost, vet hvordan de skal lage så bra kabler når det er allment akseptert blandt kabelfolket at kabler ikke kan måles? Kommer de fram til et resultat via ren gjetning, eller kan kabler måles likevel? Og når de endelig har laget en bra kabel, og priset den opp i skyene, hvordan i all verden skal de argumentere for produktets kvaliteter og hvorfor de har valgt sånn og sånn produksjonsmetode? Bare et sp.mål til kabelfolket - jeg mener jo selv jeg vet svaret... :p

Vidar
Du heter jo tross alt Vidar da, no offence, men det er faktisk en kabelinnbrenningsmaskin.

:D

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.401
Torget vurderinger
0
Kabler er ikke bortkastet tid.

Det som forundrer mest er hvorfor dere heller bruker tiden på å "diskutere" fremfor å bli med på en hyggelig samling - og lytte til forskjellige kabler ???

Kanskje dere også evner å høre forskjellene ?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Flageborg skrev:

Det som forundrer mest er hvorfor dere heller bruker tiden på å "diskutere" fremfor å bli med på en hyggelig samling - og lytte til forskjellige kabler ???

Nå er det vel fastslått at også "skeptikerne" ofte hører at det er forskjell på kabler, men at skeptikerne mener disse enten er beskjedne i forhold til betydningen av resten, eller at dyre, beskrytte kabler som låter annerledes enn ren, massiv kobber eller sølv bidrar med forvrenging som mange liker. Tråden handler jo også etterhvert om andre ting.

Det som ikke lenger forundrer meg er at noen forundres over at man diskuterer på et diskusjonsforum, og at disse også deltar i diskusjonen som de finner meningsløs ;)

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Flageborg skrev:
På blindtest? I så fall bør vi invitere James Randi samtidig. Han har en 1 mill. dollar å dele ut.

De fleste audiofile har vel på et eller annet tidspunkt testet litt ulike kabler, men det er enkelte som

A: Ikke hører forskjeller
B: Opplever forskjellene som ubetydelige
C: Allerede vært med på blindtest

L

lark

Gjest
[
HCS skrev:
lark skrev:

Første utsagn inneholder et "kanskje" og avsluttes med et spørsmålstegn. Hverken påstand eller fakta ;D
Utsagn nr. 2 er fakta.

rolfozzy skrev:
lark er kabelmisjonær.
Jeg er vel neppe mer kabelmisjonær enn de som hevder at kabler må være dyre for å duge?

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
[
HCS skrev:
lark skrev:

Første utsagn inneholder et "kanskje" og avsluttes med et spørsmålstegn. Hverken påstand eller fakta ;D
Utsagn nr. 2 er fakta.

rolfozzy skrev:
lark er kabelmisjonær.
Jeg er vel neppe mer kabelmisjonær enn de som hevder at kabler må være dyre for å duge?
Så dessto "enklere" design dessto mindre farging , er det det du sier lark ? Solidcore vile altså ikke farge whatsover? Uansett kobberrenhet, islolasjon, osv..? Hmm, stadig nye ting en lærer... Og det er derav automatikk i at firmaer som bruker litt penger på kablerforskning derav vil at deres kabler skal gi en signatur...? Ja, sikkert ikke en dum tanke... Men en må jo HØRE om det er slik det er da.. 8)

L

lark

Gjest
HCS skrev:
Så dessto "enklere" design dessto mindre farging , er det det du sier lark ? Solidcore vile altså ikke farge whatsover? Uansett kobberrenhet, islolasjon, osv..? Hmm, stadig nye ting en lærer... Og det er derav automatikk i at firmaer som bruker litt penger på kablerforskning derav vil at deres kabler skal gi en signatur...? Ja, sikkert ikke en dum tanke... Men en må jo HØRE om det er slik det er da.. 8)
Siterer meg selv litt ;D
lark skrev:
Mange produsenter bruker solidcore etter litz prinsippet, dvs. flere individuellt isolerte entrådete ledere. Straightwire hevder at de bruker "compression wound" ledere, dvs. veldig stramt tvinnete multistrand ledere, for å oppnå fordelene ved solidcore. Så da må det vel være noe med SC likevel, eller........?
Det ser jamen ut som også Nordost bruker sølvbelagte SC kobber-ledere i sine Odin ht-kabler :eek:
Med den "knowhow" dette firmaet besitter burde de vel vite bedre.............

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
HCS skrev:
Siterer meg selv litt ;D
lark skrev:
Mange produsenter bruker solidcore etter litz prinsippet, dvs. flere individuellt isolerte entrådete ledere. Straightwire hevder at de bruker "compression wound" ledere, dvs. veldig stramt tvinnete multistrand ledere, for å oppnå fordelene ved solidcore. Så da må det vel være noe med SC likevel, eller........?
Det ser jamen ut som også Nordost bruker SC-ledere i sine Odin ht-kabler :eek:
Med den "knowhow" dette firmaet besitter burde de vel vite bedre.............
Ja, er slik det er...Odin lyder kliss likt som en solidcore til 100 kr meteren...Ikke sant lark ? For dette har du hørt regner jeg med... ::)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Flageborg skrev:

Hadde vært interessant, men du har aldri skrevet noe om testprosedyrene. Heller ikke svart på det ved direkte spørsmål. Jeg har fått et inntrykk av dette skjer ved at folk sitter på ulike plasser i rommet, mens dere skifter kabler. Da er det i så fall helt uinteressant å delta på noe sånt for min del.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
lark skrev:
[
HCS skrev:
lark skrev:

Utsagn nr. 2 er fakta.

rolfozzy skrev:
lark er kabelmisjonær.
Ikke så alvorlig ment, lark. Vi bruker vel samme type kabler.

Og det er godt nok her.

L

lark

Gjest
HCS skrev:
lark skrev:
Du kan spare deg den øyerullingen!
Og du kan spare deg PÅSTANDER som almenngjøres for ALLE :-*
Hvilke påstander? At SC låter knallgodt og ofte like bra eller bedre enn MYE dyrere kabler? At man kan oppnå like godt resultat med relativt billige kabler som med svindyre kabler? At kabelbransjen er 90% bondefangeri, svada, "keiserens nye klær" og humbug? Velg fritt!

Det er forresten rikelig med allmenngjorde påstander om dette temaet som går i motsatt retning, bare så det er sagt!

PS. Heisann, 56fwb :)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
HCS skrev:
lark skrev:
Du kan spare deg den øyerullingen!
Og du kan spare deg PÅSTANDER som almenngjøres for ALLE :-*
Hvilke påstander? At SC låter knallgodt og ofte like bra eller bedre enn MYE dyrere kabler? At man kan oppnå like godt resultat med relativt billige kabler som med svindyre kabler? At kabelbransjen er 90% bondefangeri, svada, "keiserens nye klær" og humbug? Velg fritt!

Det er forresten rikelig med allmenngjorde påstander om dette temaet som går i motsatt retning, bare så det er sagt!

PS. Heisann, 56fwb :)
- Knallgodt ifht til hva da ? Og har det intet med komponentene forøvrig å gjøre tror du ?

- Hvordan har du målt at du får like godt resultat med billige kontra dyre kabler ? At det er mulig skal jeg ikke ta ifra deg..

- 90%, hvor tar du det tallet ifra ?

Som sagt, friske påstander. Og fint er det. Men det er mange veier til Rom... ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
Men det er mange veier til Rom... ;)
-men de fleste er tungt fremkommelige krøtterstier, så med mindre veien er målet kan man med fordel velge Autostradaen.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
totte skrev:
HCS skrev:
-men de fleste er tungt fremkommelige krøtterstier, så med mindre veien er målet kan man med fordel velge Autostradaen.
De fleste ?? Hvilke er disse ? Kom med noe konkret...

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
HCS skrev:
Unnskyld ;D Mer korrekt; 99,99999% ;)
Ja, det var et utsagn tuftet på erfaring og visdom...Bøyer meg i støvet, her må det bare bli solidcore...Alt annet er jo humbug, basert på nitidig lytting i alle oppsett og med alle kabler i de 1000 hjem... :)

Nei, larke-gutt...jeg skal gi deg at du kjemper hardt for din tro. Og ja, solidcore er sikkert det beste i DITT oppsett. Mens hos andre er det kanskje andre kabler som gjør en bedre jobb, du kan vel se den ? Det vi helt klart er enige om, er at dette hadde vært en drøm om så billige kabler hadde funka best, uansett.. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
totte skrev:
65finger skrev:
VilhelmW skrev:
Litt off-topic, men: Er høyttalere såååå 90-tall? Hva da med forsterkere, og for ikke å snakke om grammofoner? Uansett hvor mye man pynter og stafferer på vinylspillerne, er de jo basic en grammofon - og mediet, vinylen, er heller ingen ny oppdagelse. Sjøl komputerisert lyd er jo sååå 90-tall. Eller...???

8)
replikken om at høytalere var så 90tall oppfattet jeg som ironisk ment. Litt trist med et musikkanlegg uten høytalere 8)
Joda, det var nok en vittighet.

Jeg mener at mens CD-spilleren er utdatert er grammofonen bare gammel. Med grammofon kan man beholde signalet analogt og udiskretisert fra utøver i studio til øret til den som hører. Hvor viktig dette er kan man få mene hva man vil om, men rene analogoppsett har noe udiskutabelt puristisk over seg. CD-spilleren derimot hører kun hjemme på museum. Kom igjen den som mener noe annet!

[edit: legger til en ;) for å fjerne brodden]
Cd-spilleren er et ok supplement for oss som ikke ser noe råd for å rippe cd-samlingen. Jeg for min del har forforsterker med innebygd cd-spiller, så dersom den skal ut må jeg uansett ha ny forforsterker. Desverre er det en god del bra musikk som ikke finnes på vinyl.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
56fwb skrev:
totte skrev:
HCS skrev:
Og Autostradaen er da Kåre - eller...?
Vet ikke, men jeg skal prøve. I utgangspunktet har jeg stor tro på massivt, rent kobbers evne til å transportere signalet mellom komponentene (som har litt distanse med strømbaner inni seg fra før...). Jeg er ikke interessert i å prøve ut diverse påkostede hifikabler fordi:
-Jeg tror det er lite å hente
-Det er dyrt
-Beskrivelsene man kan finne av lytteinntrykk er til liten hjelp når man skal navigere i kabeljungelen.
-Beskrivelsen av kablene fra produsentene er imponerende nok enda mer ubrukelige i så måte.

Jeg har hørt forskjell på både signal- og høyttalerkabler hjemme, men ser på kabler som krøtterstien og aktive komponenter (kilde, amp, høyttaler) og DSP som Autostradaen. Når jeg tenker etter tror jeg at Autostradaen går helt frem, mens krøtterstiene i beste fall ender opp i utkanten.

N

nb

Gjest
HCS skrev:
Ja, det var et utsagn tuftet på erfaring og visdom...Bøyer meg i støvet, her må det bare bli solidcore...Alt annet er jo humbug, basert på nitidig lytting i alle oppsett og med alle kabler i de 1000 hjem... :)
Siden du nevnte tidligere nevnte Odin, så skryter f.eks nevnte firma fryktelig av at ledehastigheteten er så og så mange % av lyshastigheten, samt at båndbredden er enormt stor - opptil flere Megahertz. Alle med to åpne øyne og om man tenker seg om i ca 0.1 sekunder burde være i stand til å skjønne at dette er irrelevant for HiFi.

I følge Nordost-Leif er deres produkter av disse to grunnene "raske", samt at man hører den store båndbredden "når der sker meget i musiken samtidigt". At noen klarer å tro på dette vrøvlet er for meg fullstendig uforståelig - folk nikket i alle fall anerkjennende til denne svadaen på demoen jeg var på og synest åpenbart at det var klok tale. At han tydligvis heller ikke har forstått hva båndbredde er for noe er en annen sak.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
nb skrev:
HCS skrev:
Siden du nevnte tidligere nevnte Odin, så skryter f.eks nevnte firma fryktelig av at ledehastigheteten er så og så mange % av lyshastigheten, samt at båndbredden er enormt stor - opptil flere Megahertz. Alle med to åpne øyne og om man tenker seg om i ca 0.1 sekunder burde være i stand til å skjønne at dette er irrelevant for HiFi.

I følge Nordost-Leif er deres produkter av disse to grunnene "raske", samt at man hører den store båndbredden "når der sker meget i musiken samtidigt". At noen klarer å tro på dette vrøvlet er for meg fullstendig uforståelig - folk nikket i alle fall anerkjennende til denne svadaen på demoen jeg var på og synest åpenbart at det var klok tale. At han tydligvis heller ikke har forstått hva båndbredde er for noe er en annen sak.
Hva er båndbredde?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
BT skrev:
totte skrev:
Jeg mener at mens CD-spilleren er utdatert er grammofonen bare gammel. Med grammofon kan man beholde signalet analogt og udiskretisert fra utøver i studio til øret til den som hører. Hvor viktig dette er kan man få mene hva man vil om, men rene analogoppsett har noe udiskutabelt puristisk over seg. CD-spilleren derimot hører kun hjemme på museum. Kom igjen den som mener noe annet!

[edit: legger til en ;) for å fjerne brodden]
Cd-spilleren er et ok supplement for oss som ikke ser noe råd for å rippe cd-samlingen. Jeg for min del har forforsterker med innebygd cd-spiller, så dersom den skal ut må jeg uansett ha ny forforsterker. Desverre er det en god del bra musikk som ikke finnes på vinyl.
Selv har jeg CD-spiller og CDer på kontoret, men eier ingen platespiller i det hele tatt, hvilket jeg ser at er litt pussig, gitt det jeg nettopp skrev.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
nb skrev:
HCS skrev:

Hmm, ikke meg som nevner Odin her... Men ser poenget ditt og kan være enig i det du sier.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
HCS skrev:
lark skrev:
HCS skrev:
Unnskyld ;D Mer korrekt; 99,99999% ;)

Nei, larke-gutt...jeg skal gi deg at du kjemper hardt for din tro. Og ja, solidcore er sikkert det beste i DITT oppsett. Mens hos andre er det kanskje andre kabler som gjør en bedre jobb, du kan vel se den ? Det vi helt klart er enige om, er at dette hadde vært en drøm om så billige kabler hadde funka best, uansett.. :)
Bifalles :) :) :) ;)

N

nb

Gjest
BT skrev:
Hva er båndbredde?
Et mål på frekvensomfang. For Audio regnes den gjerne som ca 20Hz til ca 20khz som er et ganske smalt bånd regnet i antall Herz, men det dekker ca 10 oktaver. Og uansett hvor mange Mhz som kan sendes gjennom en slik med så og så lite avrulling så økes ikke den totale båndbredden til systemet siden følgelig alle andre ledninger har lavere båndbredde. Samt at kilematerialet ikke innholder slike høye frekvenser (i alle fall ikke med noe meningsfullt), diskantelementene ikke er i stand til å gjengi det og lytteren ikke er i stand til å høre det.

En synthesizer der det spilles på en og en tangent kan følgelig ha større båndbredde enn et 100-manns symfoniorkester, ett kor på 200 personer og 20 solister som fremfører en Opera av Wagner.

Se f.eks her
http://en.wikipedia.org/wiki/Bandwidth_(signal_processing)

Båndbredde kan også referere til mengde data som kan dyttes gjennom på en gitt tid (f.eks når man oppgir kapasiteten til en internettlinje). Men det blir noe annet, og siden Nordost-Leif snakket om Megahertz og slikt, så snakker han om den første betydnignen av ordet som altså ikke har noe med hvor meget der sker i musiken å gjøre.

L

lark

Gjest
HCS skrev:
Og ja, solidcore er sikkert det beste i DITT oppsett. Mens hos andre er det kanskje andre kabler som gjør en bedre jobb, du kan vel se den ?
Vanlig argument for å forsvare store utlegg på kabler. Det er igrunnen litt trist med de som har skaffet seg anlegg som må ha kabler til titusenvis av kroner for at det skal låte skikkelig :'( :'(

L

lark

Gjest
rolfozzy skrev:
Ikke så alvorlig ment, lark. Vi bruker vel samme type kabler.

Og det er godt nok her.
Jeg føler meg igrunnen mer som forfekter av den for mange ubehagelige sannhet, fremfor å være misjonær. Å pirke borti kabelmyten kan på mange måter sidestilles med å slakte hellige kyr i India eller å spotte Koranen.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
lark skrev:
HCS skrev:
Og ja, solidcore er sikkert det beste i DITT oppsett. Mens hos andre er det kanskje andre kabler som gjør en bedre jobb, du kan vel se den ?
Vanlig argument for å forsvare store utlegg på kabler. Det er igrunnen litt trist med de som har skaffet seg anlegg som må ha kabler til titusenvis av kroner for å låte skikkelig :'( :'(
jfr rød utheving - Det motsatte kan vel også hevdes lark.... ;) :)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
HCS skrev:
Vanlig argument for å forsvare store utlegg på kabler. Det er igrunnen litt trist med de som har skaffet seg anlegg som må ha kabler til titusenvis av kroner for å låte skikkelig :'( :'(
Forsvarer jeg noe som helst ? Synd du ikke har evne og forståelse av at andre kanskje ser andre løsninger enn solidcore som det optimale. Det handler også om respekt, om du skjønner det konseptet... :p. Uansett, jeg er glad på dine vegne at du har funnet DIN løsning og at dette funker for deg.

L

lark

Gjest
56fwb skrev:
lark skrev:
HCS skrev:
jfr rød utheving - Det motsatte kan vel også hevdes lark.... ;) :)
Og dermed kom påstanden om at anlegget ikke er godt nok. Også mye brukt argumentasjon i kabeldebatter ;D

Topp Bunn