Kule-Trygve skrev:
Jeg betviler f eks aldri de subjektive lytteinntrykkene andre beskriver
Men du forklarer dem titt og ofte med placebo og tilsvarende? Er ikke dette å "betvile"? Eller er det slik at dersom du betvilte så ville det tilsvare at lytteinntrykkene var fri diktning og fantasi, altså løgn?
Stort sett tar jeg folk bokstavelig, og går ut fra at de hører det de sier de hører. Sånn sett tviler jeg ikke på at de snakker sant om hva de har opplevd. Jeg tror du skal lete en stund før du finner ordet "placebo" i et innlegg fra meg. Hører folk forskjell på A og B, så er det formodentlig en forskjell. Da vil jeg vanligvis være litt nysgjerrig på hva den forskjellen skyldes. Som regel finnes det en naturlig forklaring, selv om vi ikke er enige om hvilken av alle mulige forklaringer som er den riktige. Noen ganger finnes det ingen plausibel teknisk forklaring, og da kan det være mest nærliggende at den opplevde forskjellen skyldes andre forhold enn de tekniske. Da ville nok jeg brukt et uttrykk som "kognitiv bias".
Et selvopplevd eksempel: Jeg satt i godstolen foran anlegget med laptopen oppe. Ikke uvanlig, det. Jeg nøt godlyden mens jeg diskuterte med en eller annen her på 'sentralen. Av en eller annen grunn fikk jeg for meg at jeg skulle gå inn på DEQX'en og se litt på hvordan delefiltre og EQ-profiler så ut. Da la jeg merke til at de var satt helt annerledes enn jeg trodde, og ganske langt fra slik som jeg mente låt best etter forrige runde med forsøk. Da
hørte jeg hvordan lyden ble dårligere og dårligere mens jeg kikket gjennom tallene. Til slutt låt det så forj...g at jeg bare måtte rette opp innstillingen til de jeg mente var riktigst. Da låt det bra igjen...
Her er historien:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,30164.0.html. Den opplevelsen - som var en helt virkelig, subjektiv lytteopplevelse - forklares ikke med kryogenisk lyttestol og mikrokrystallinsk kornstruktur, for å si det slik.