Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil jo tro at det går ett krysningspunkt mellom bekvemmelighet og kvalitet. Hvor dette treffer er vel subjektivt, og avhengig av økonomi.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    @Røkrakare


    Denne får mye skryt av diverse youtube folk. Nyeste varianten av Sage sine maskiner som er relativt enkle i bruk. Selv har jeg valgt en litt mer kranglete vei men det virker som noe slikt til ca 15 k kan være ok for de som ønsker en god nok espresso og ikke har tenkt gjøre kaffe til en hobby.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En kamerat har en feit Miele innbyggingsmodell. Den klarer ikke å lage ordentlig espresso. Da klarer den heller ikke lage cappuccino.

    Jeg hadde nok ikke kjøpt en slik maskin. Jeg tror du hverken får fugl eller fisk.
    Kjøp deg enten pourover eller trakterkaffe eller denslags.

    Bruk noen tusen på en god kvern, vannkoker og en chemex eller tilsvarende, så får du meget god kaffe der kvaliteten på bønnene gir store utslag i det du får i koppen.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @Røkrakare


    Denne får mye skryt av diverse youtube folk. Nyeste varianten av Sage sine maskiner som er relativt enkle i bruk. Selv har jeg valgt en litt mer kranglete vei men det virker som noe slikt til ca 15 k kan være ok for de som ønsker en god nok espresso og ikke har tenkt gjøre kaffe til en hobby.
    Det der var dårlig gjort, @habicht :p
    Jeg har ikke begynt å drikke verken espresso, Americana eller så melkekunst, men nå fikk jeg lyst til å prøve.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe særlig å lage espresso med handkvern og v60?
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    89
    Antall liker
    122
    Det er mulig å lage ok svart kaffe ganske enkelt også. Jeg bruker vanlig vannkoker, måleskje, kvern og V60, og kunne sikkert droppet kverna uten katastrofalt resultat. Brukte litt tid på å finne ut at jeg ofte foretrekker lysbrent etiopisk kaffe og "riktig" kombinasjon av malingsgrad, filter og ish hvor full måleskjeen skal være. Er egentlig overrasket over hvor konsistent resultatet blir med så slumsete metode.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Beklager så mye.
    jeg trodde også at disse greien ikke var noe, men etter å sett på flere videoer fra noen kjennere på youtube ser det som at dette kan være et alternativ for de som ikke vil ned i kaninhullet. For sent for mitt vedkommende, menn
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er allerede langt nede i kaffehullet.
    Det i seg seg selv ser jeg ikke som noe problem. Men det er ikke det eneste hullet jeg frekventerer.
    ikke at det heller er noe problem. Det er som oftest rett hyggelig nede i slike hull, man må bare huske å hvorfor man fant det hullet og fortsette og nyte og se etter de positive opplevelsene ned i hullet. Ikke bare fokusere på at man gjør noe feil, nyte lære og bli bedre
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Så veldig fin ut den nye fra Sage. Jeg har en The Oracle og er veldig fornøyd, bortsett fra at jeg må re-distribuere og tampe manuelt på nytt for å unngå kanaldannelse i midten av kaffepukken? Ikke så lett å se, men med et åpent portafilter kan man se at det alltid starter i midten.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Har ventet ca. 1 uke på en pakke med go`kaffe fra Jacu, et eller annet har skjedd hos Posten. Her i dag får jeg en e-post fra Jacu om at de ser at Posten har rotet bort pakken min så de sender en ny i dag, dette helt uoppfordret, jeg har ikke spurt dem om noen ting. Dette kaller jeg god service.

    De lager forøvrig veldig god kaffe.

     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    114
    Antall liker
    171
    Sted
    Haslum
    Takker for innspill folkens. Jeg ser jo at dette er et kaninhull man fort kan falle i. Jeg tror kaffemaskinen fases ut, for nå i alle fall.

    Jeg går nok heller til en mer tradisjonell trakter, og kanskje en aeropress. Rimeligere og antageligvis bedre opplevelse enn med kaffemaskin.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En Wilfa Uniform kvern og en Sort Presisjon så har du god kaffe. Enkel i bruk også. Nøyaktig vekt har du sikkert fra før.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.411
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Eller en Uniform (med eller uten vekt) og en Aeropress. Kjapt, enkelt og rasende god kaffe.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    En kamerat har en feit Miele innbyggingsmodell. Den klarer ikke å lage ordentlig espresso. Da klarer den heller ikke lage cappuccino.

    Jeg hadde nok ikke kjøpt en slik maskin. Jeg tror du hverken får fugl eller fisk.
    Kjøp deg enten pourover eller trakterkaffe eller denslags.

    Bruk noen tusen på en god kvern, vannkoker og en chemex eller tilsvarende, så får du meget god kaffe der kvaliteten på bønnene gir store utslag i det du får i koppen.
    Tja. 15 bar trykk, OPV-justering til anbefalte 9bar. Enkel å rense og styre, innebygd kvern. (Den får litt kritikk for ikke å være stegløs, men har mange steg, både på steghjulet og i den interne settingen, der man kan øke minske finhetsgraden). 5 års garanti og mye info om hvordan de best kan brukes. Behøver ikke være et dårlig valg, det.

    Proffe baristaer liker Bambino Plus til Sage, så noe er det vel med merket. Det er den enkleste av utseende, men leverer det du trenger ...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.411
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tok en kikk på non-espressoen deres, men som vanlig står det ikke et ord om brenningsgrad noe sted. Da antar jeg at de kun fører lysbrent?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    Tok en kikk på non-espressoen deres, men som vanlig står det ikke et ord om brenningsgrad noe sted. Da antar jeg at de kun fører lysbrent?
    Hobo er mørkest, på grensen til double crack. Outsider er lys, sammenlignet med en double-crack espresso, men jeg får utrolig crema og fylde.

    De selger også franskrøstet espresso fra kollegaene i 1685-røsteriet, som også ligger i Göteborg. Da ber du om Fransmannen franskrost.

    Og de har nettopp fått inn denne fra El Salvador. Jeg har ikke prøvd disse to:

    Skjermbilde 2024-03-22 kl. 13.05.28.png
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.411
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Espressoen er sikkert fin, men her går det kun i presskanne eller AeroPress.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Feirer F1-helg med Golden Mullet

    IMG_6490.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn