Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.400
    Torget vurderinger
    0
    Noen som aner hvor man kan få kjøpt de gullfargede koppene som Evergood bruker i reklamene sine?

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.783
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Min amerikanske kompis beställde en espresso en gång i Italien och tyckte det var för litet kaffe i koppen. Barkillen frågade om han ville ha en "americano" istället? Amerikanen tackade ja varpå de tog hans kaffekopp, fyllde på den med en halv kopp kokande vatten och bad om 1 euro till i betalning...
    😂

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.473
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Min amerikanske kompis beställde en espresso en gång i Italien och tyckte det var för litet kaffe i koppen. Barkillen frågade om han ville ha en "americano" istället? Amerikanen tackade ja varpå de tog hans kaffekopp, fyllde på den med en halv kopp kokande vatten och bad om 1 euro till i betalning...
    😂
    Det stemmer det. Det er slik det er i Italia. Og når du ber om en ekstra tjeneste så er det vel naturlig å betale for den?

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    24.374
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    Ein kompis sat på Markusplassen med kona med kaffi og is for nokre år sidan då det dukka opp ein felespelar ved bordet.
    Like etter kom servitøren og byte ut rekninga med ei påplussa for musikken.
    Akkurat slik dei gjer i Italia.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.277
    Sted
    Oslo
    Tråkket i meg noen espressoer før vi tar toget fra Alicante til Valencia om 20 min. Her er kaffen god. Ikke overalt nedi her den er som i Italia. Der er kaffen nesten alltid prima.

Vis vedlegget 1108921
    Var på et sted i Cadiz, som skrøt av å ha den beste kaffen i Cadiz, den var ærlig talt ikke mye å skryte av.
    Men for meg og fettern, så sa vi alltid på resten av turen når vi fikk medioker kaffe:
    "Den er iallefall bedre enn den beste i Cadiz"

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.051
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Det smaker alltid bedre når en er på ferie. ;)

Var i Roma en par uker tilbake og bare å sitte i et Cafè og drikke en en espresso eller cappucino og nyte atmosferen er noe annet enn hjemme ved kjøkkenbenken.

Jeg er forresten litt fristet å eksperimentere med vannhardheten.
    Her på berget ligger hardheten av vannet under 3dH på de fleste plasser (som jeg har undersøkt) noe som fører til feks. dårligere crema og mer syrlig smak.
    Mange ølbryggere vet kanskje noe om det også.
    Kunne tenkt å prøvd flaskevann med litt mer calcium, bare for å ha en direkte sammenligning, men de fleste mineralvannskilder her i Norge ligger også på rundt 1-2 dH. Evt må jeg da lage en blanding selv.

Der finns type fiterpatroner som øker hardheten av vannet, men de er ikke helt billige.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.588
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Helt på linje med deg her @slartibartfast , jeg har en vannfilter med en stor patron, som renser og slikt +++
    Og jeg merker forskjell på kaffen... men det er et tema jeg enda ikke har dypdykket ned i
    En espresso består jo av mer en 95% av vann, så er definitivt noe enn bør ta seriøst om lista skal legges høyt.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.277
    Sted
    Oslo
    Helt på linje med deg her @slartibartfast , jeg har en vannfilter med en stor patron, som renser og slikt +++
    Og jeg merker forskjell på kaffen... men det er et tema jeg enda ikke har dypdykket ned i
    En espresso består jo av mer en 95% av vann, så er definitivt noe enn bør ta seriøst om lista skal legges høyt.
    Da jeg drev kaffebar, hadde jeg både vannfilter (husk å bytte jevnlig) og UV bestråling.
    Skal kanskje ikke ta det helt bokstavelig, men det var hyggelig, en italiener sa jeg hadde den beste espressoen nord for München

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    À propos vann. Dette er oppskrifta til Ingri Margrethe Johnsen da hun kom på andreplass i Aeropress-konkurransen i 2012. Oppskrifta ligger her, men nettsida er ødelagt (hvit tekst på hvit bakgrunn): https://aeropress.com/pages/wac-recipes

Coffee: 17g (light roasted fresh crop washed Sidamo from Heart Roasters)
    Grind: Fine, on a Mahlkönig Tanzania grinder
    Water: From Maridalsvannet (brought in glass bottles from my flat in Oslo, Norway)
    Brewer: Inverted
    Filter: Paper, rinsed with hot water

Directions:

1. Preheat AeroPress for 10 sec
    2. 96°C pour temp (gives about 90°C actual brew temp)
    3. 260 grams of water
    4. No stirring
    5. 50 sec steep time
    6. 20 sec press time – slow enough to get a clean brew but also some fines (yuck) and oils (yum)
    7. Stop pressing before air comes out
    8. Wait for the fines to sink and temp to cool, then pour but hold back the last part with the fines (taste sample for yourself!)
    9. The cup: a clean brew with floral notes and taste of sweet lemons.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.038
    😂
    Det er en americano ! Men den serveres ikke i espressokopp, det er det ikke plass til. Svært vanlig at man får en liten mugge med kokende vann ved siden av en cappucinokopp med en espresso oppi.

På type overfylt turiststed begynte de med kjempesvære kaffelatte "porta via" (ta med) type "halvlitere". Ufordragelige Amerikanske middelklasseungdom hadde klaget over at kaffen var altfor liten. Og en vantlig cappucino i kopp var steget til € 2.50 . Men de innfødte stamgjestene betalte fremdeles € 1.25 . Me like.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn