Jeg begynte å drikke kaffe hjemme først for en måned tid siden. Yes! Som vanlig blir jeg da hekta og skal teste det meste. Kjøpte en Wilfa trakter Classic og kvern fra samme merke. Og en presskanne. En liten test indikerte ikke noen forskjell. Skal skaffe meg en aeropresse også.
Så begynte jakten på de beste bønnene. Det er jo litt som med viner. Mange har ulike karakter utan at den ene nødvendigvis kan sies å være bedre enn den andre.
De jeg neppe kjøper igjen med det første:
Coffee Of The World Papua New Guinea, Coop Mørk og Kraftig, Friele Evergood Classic, Barista Ipanema Bourbo
Mange skryter av Evergood, men det er den mest anonyme av dem alle og rett og slett kjedelig. Ikke dårlig på smak og kvalitet, men jeg merker at det viktigste er at kaffen har litt karakter. En gjennkjennelig smak. Den jeg likte minst var nok den fra Barista og CotW.
De gode, men som ikke ble noen favoritt:
Kaffebrenneriet Fransk Kontinental, Cemo Nicaragua, Cemo Rwanda, Coffee Of The World Flores Raja Komodo
Rwanda synes jeg absolutt bra, men var litt udefinert. Om det gir noen mening. Raja Komodo er den mest karakterfulle av de jeg har prøvd, men litt vel spesiell kanskje. Markant.
Veldig bra kaffe:
Coop Smak Forskjellen Java, Zoégas Mørkröstad, Coop Smak Forskjellen Kenya, Kaffebrenneriet El Pedregal
Veldig positivt overrasket over Zoegas. Trodde ike jeg likte så godt mørkbrente, men det var virkelig en sterk, god og fyldig smak.
De foreløpige favorittene:
Solberg & Hansen Java Mokka, Kaffebrenneriet Tarqui, Coffee Of The World Cuba 1929
S&H med sn milde og meget aromatiske smak, Tarqui med sin flotte fruktike smak og Cuba kaffen som kanskje er den jeg likte aller best. Veldig karakterfull, rund og mild. Dessverre gikk den ut av sortimentet nettopp.
Meget uhøytidelig testing fra en amatør. Men er det noe som overrasker og er det noen dere mener jeg absolutt bør prøve?