Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør det. Forresten så foretar du samme feilstaving jeg gjorde før jeg googlet det for å være sikker, og perkolator staves med o og ikke u. Ukjent for meg fram til i kveld, noe som sikkert skyldes den engelske måten å uttale ordet på. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.300
    Torget vurderinger
    23
    Tror du har bomma på stavemåten du også, Beluga...

Tror det skal være Irrigator :D

irrigator.png

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La tenna mine være i fred, Sluket! Jeg har allerede blitt lokket til å få lyst på harde karamellkuler med sjokoladetrekk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.300
    Torget vurderinger
    23
    Det apparatet der er nok ikke beregnet på tenna, Beluga...... tvert i mot hehe....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det apparatet der er nok ikke beregnet på tenna, Beluga...... tvert i mot hehe....
    Slikt har nok ikke jeg omgitt meg med på mange år. Beluba, altså. Godt det, men koster litt mer enn de smaker så det spises helst på andres regning. ;) Er jo ikke så godt kjent med bruksområder til apparater med så rart navn at jeg måtte google.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    885
    Ikke kjøp Intenso filterkaffe fra Joh Johannson! Kaffen må være oppsop fra fabrikkgulvet, og blir nærmest til betong i filteret så det renner over hver eneste gang
    image.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.300
    Torget vurderinger
    23
    Slikt har nok ikke jeg omgitt meg med på mange år. Beluba, altså. Godt det, men koster litt mer enn de smaker så det spises helst på andres regning. ;) Er jo ikke så godt kjent med bruksområder til apparater med så rart navn at jeg måtte google.
    Holder ikke, Beolab, du må Google på tysk!! :D Da blir resultatet mer likt kaffen på bildet overfor, hehe....

https://shop.heilkundeinstitut.at/index.php?page=product&info=145

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Holder ikke, Beolab, du må Google på tysk!! :D Da blir resultatet mer likt kaffen på bildet overfor, hehe....

https://shop.heilkundeinstitut.at/index.php?page=product&info=145
    Beolab, lissom. Luringen... er det ikke du som har aktivt system av oss da? :p Men slike skumle innretninger fra et tysk firma som tilsynelatende kaller seg et institutt, da hjelper det ikke at det kun koster ti euro. Tvert imot, det gjør meg bare mer skremt. Slutt med det, kombinasjonen av å se noe så tvilsomt og lese om det på tysk i tillegg er ikke en hyggelig ting å få meg til å gjøre. :-\

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.300
    Torget vurderinger
    23
    If you can't take the heat, stay cool! Det er en risky business å ferdes her inne, Balboa!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ole_Martin: Hvis du får det resultatet der hver gang, sørg for at Moccamastern blir omtrent KLINISK rensa en tid. Og HOLD den sånn. Så kjøper du to forskjellige typer 1x4-filter..gjerne en klassisk Ali-pakke og en av europeisk merke- de er tilpasset forskjellig malingsgrad. Hvis du vil sikre deg ekstra, se på malingen Johannson bruker. En klassisk norsk maling har tre ganger så store korn som en kontinental. Se på Frieles røde.Er lik norsk. Mindre smak, større korn. To toppa Moccamaster stålskjeer i, rein trakter og vidåpent nedløp fra filteret så skjer ikke det der.. Pass også på at filterets sider IKKE skal brettes- og skyll filteret litt før du legger i kaffe. Da smaker den ikke papir..Hvis den der har norsk malingsgrad, mal den ned til kontinental.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    885
    Den 30 år gamle trakteren funker fett med andre typer kaffe inkludert andre kaffetyper fra Joh Johannson, bortsett fra Intenso. Den koster 10 spenn for posen så tenkte hvorfor ikke prøve. 4 ganger på rad gikk det at skogen. Men ikke så rart når gruten ser ut som betong oppi der etterpå. Jeg får spe den ut med noe kokmalt..

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.307
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er en perkolator, så det blir fort for sterk. Det gikk egentlg nokså fort å få høvelig styrke etter den var begynt å gurgle...

Johan-Kr

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ole_Martin: Prøv en dosering som jeg foreslår her oppe.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Sidamo er Etiopias beste, det...

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    885
    Ole_Martin: Prøv en dosering som jeg foreslår her oppe.
    Det går ann å lage en halvliter i en runde; mer vann medfører at det flommer over. Jallaprodukt som ikke burde vært merket med filtermalt, men presskanne ellign.

image.jpg

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Akkurat kjøpt oss kaffemaskin, og trenger tips til hvor vi bør handle kaffebønner. Pris er relativt viktig. Er det ett sted som skiller seg ut med gode priser og kanskje til og med gratis frakt? Finnes det typer på feks Coop som er drikkenes til hverdags? Vi drikker mest "vanlig" kaffe, men har muligheten (og lyst) til å lage kaffedrikker også om det har betydning.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den 30 år gamle trakteren funker fett med andre typer kaffe inkludert andre kaffetyper fra Joh Johannson, bortsett fra Intenso. Den koster 10 spenn for posen så tenkte hvorfor ikke prøve. 4 ganger på rad gikk det at skogen. Men ikke så rart når gruten ser ut som betong oppi der etterpå. Jeg får spe den ut med noe kokmalt..
    Tikroners-kaffe som ikke er drikkenes (og hvilken er vel det?) går i søpla. Den blir ikke bedre av å blandes ut med en eventuelt god kaffe, det er dritten som avgjør den endelige kvaliteten, ikke den gode. Riktignok blir det lettere å brygge den på kaffetrakter med litt grovere maling blandet i, men bryr du deg virkelig om å bruke det du har igjen av den posen?

Her har jeg nettopp skjenket meg en kopp Coop Blå Java. Det er faktisk en ganske god kaffe.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har slik ein framifrå Miele kaffekvern. Er lei av hele bønner fra Rema1000. Finnes det noen her inne i dette framifrå forumet som veit hvor ein kan bestille heile bønar på internettet ? image.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De fleste små brennerier og importører har vel hjemmeside der de selger produktene sine. Bergen Kaffebrenneri, for eksempel. Eller Wendelboe. Leser forresten på en engelskspråklig nettside at butikker som Wendelboes blir kalt micro roasteries. :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.307
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Her har jeg nettopp skjenket meg en kopp Coop Blå Java. Det er faktisk en ganske god kaffe.
    Coop blå er slettes ikke ille. Hvis en i tillegg bruker kokmalt i trakteren og så gir den en slant ekstra kaffe isteden, så får man med mindre bitterstoffer,, og kaffen blir rundere..

Johan-Kr

T

Tårnfalk

Gjest
    Ny og ukjent her i huset. Spenstig å satse på kaffebrenneri i Andenes. Viste den til husets barrista og en bestilling skal sendes...

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Drikkes svært lite av den blå..såfremt man brygger halve posen på en standardkolbe, så...Blå Java er- iflg frua- vann med farge:rolleyes: Sumatra Zambud, derimot...
    Ole_Martin: Den der er det noe seriøst feil med...Ta deg en tur over grensen- hent hjem et Löfbergs Lila årsforbruk.
    LFL: Samme tips til deg..Konsum har.. Hvis ikke, finn nærmeste Kaffebrenneriet:cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Aurora: Ka f....:cool: Den vesste æg ikkje om!! Takk!!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.944
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kaffebrenneri på Andenes - ja det kan dere si.... :) trond sjøl er forresten barista.....Kaffen er jævlig god,den, men smalen er som kjent som baken....
    Er liten kafe også.... det bildet med musefella og du som ikke liker kaffen, kommer derfra..... fant det ikke igjen her.. :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.868
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil anbefale Brazilian Pea Blend som selges på Meny. Har testet alle de andre de har, men ender alltid på den. Jeg pleier også å ta med diverse bønner hjem fra Italia, men ingen har så langt vært vesentlig bedre.
    image.jpeg

U

utgatt25555

Gjest
    I tillegg til den som cash viser kan man slenge på denne, da har man samlet ett lite knippe riktig gode Zoega varianter :cool:

8883203375134.jpg

...denne har jeg ikke sett i hele bønner ennu, men det gjør faktisk ikke noe, den er riktig god alikevel :cool:

12300287big.jpg

mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fick idag se, vad jag antar är, det senaste inom hotell och restaurang-näringen. iPad-kaffe. Snodig lösning, men kaffe kom det.

Radisson Blu Royal Stavanger.

FullSizeRender.jpg IMG_1894.jpg

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg begynte å drikke kaffe hjemme først for en måned tid siden. Yes! Som vanlig blir jeg da hekta og skal teste det meste. Kjøpte en Wilfa trakter Classic og kvern fra samme merke. Og en presskanne. En liten test indikerte ikke noen forskjell. Skal skaffe meg en aeropresse også.

Så begynte jakten på de beste bønnene. Det er jo litt som med viner. Mange har ulike karakter utan at den ene nødvendigvis kan sies å være bedre enn den andre.

De jeg neppe kjøper igjen med det første:

Coffee Of The World Papua New Guinea, Coop Mørk og Kraftig, Friele Evergood Classic, Barista Ipanema Bourbo

Mange skryter av Evergood, men det er den mest anonyme av dem alle og rett og slett kjedelig. Ikke dårlig på smak og kvalitet, men jeg merker at det viktigste er at kaffen har litt karakter. En gjennkjennelig smak. Den jeg likte minst var nok den fra Barista og CotW.

De gode, men som ikke ble noen favoritt:

Kaffebrenneriet Fransk Kontinental, Cemo Nicaragua, Cemo Rwanda, Coffee Of The World Flores Raja Komodo

Rwanda synes jeg absolutt bra, men var litt udefinert. Om det gir noen mening. Raja Komodo er den mest karakterfulle av de jeg har prøvd, men litt vel spesiell kanskje. Markant.

Veldig bra kaffe:

Coop Smak Forskjellen Java
    , Zoégas Mørkröstad, Coop Smak Forskjellen Kenya, Kaffebrenneriet El Pedregal

Veldig positivt overrasket over Zoegas. Trodde ike jeg likte så godt mørkbrente, men det var virkelig en sterk, god og fyldig smak.

De foreløpige favorittene:

Solberg & Hansen Java Mokka, Kaffebrenneriet Tarqui, Coffee Of The World Cuba 1929

S&H med sn milde og meget aromatiske smak, Tarqui med sin flotte fruktike smak og Cuba kaffen som kanskje er den jeg likte aller best. Veldig karakterfull, rund og mild. Dessverre gikk den ut av sortimentet nettopp.

Meget uhøytidelig testing fra en amatør. Men er det noe som overrasker og er det noen dere mener jeg absolutt bør prøve?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn