Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.525
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Hadde en coffee shootout i fjor høst, flere fra Lippe, Solberg & Hansen samt Wendelboe. Konklusjonen var på ingen måte rett frem eller konklusiv... alle var gode, ikke voldsom forskjell fra dyrest til "billigst" Det må tillegges at vi her snakker om traktekaffe. Regner med at forskjeller og preferanser kommer tydeligere frem hos de som driver med espresso og heftige maskiner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.525
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23

    Apropos filterkaffe... her er en variant som jeg skal prøve.
    Som den rabiate sløser jeg er så har jeg tenkt å bevilge meg en slik, bare for morro skyld.
    Har prøvd ut mange av Wendelboe's varianter før uten den helt store nirvanaopplevelsen. Men skam den som gir deg!

    caballero geisha.png
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Her i huset så blir det både V60 og espresso og da må man ha 2 kverner, kverna til filter gikk til h... her om dagen, selv litt bytte av diverse deler fikk den ikke i gang igjen så vi måtte ut og handle.

    Tenkte da at man kunne benytte muligheten til å finne noe som kan brukes til både V60 og espresso så valget falt derfor på en Ceado E37SD, altså en singel doser. Med mindre man lager kaffe »hele tiden» så er en singel doser helt perfekt. Aldri kaffe til overs, alltid tom kvern, alltid all kaffe helt fersk, kverna alltid klar for justeringer. Og når kaffen i tillegg smaker bedre så har man gjort noe bra.

    Dette er en veldig bra maskin med 83 mm titanium kniver som vil vare enda lengre enn meg så jeg anser meg selv ferdig med kverner for dette livet. En meget god investering synes jeg selv.

    IMG_1646.jpeg



     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet

    Apropos filterkaffe... her er en variant som jeg skal prøve.
    Som den rabiate sløser jeg er så har jeg tenkt å bevilge meg en slik, bare for morro skyld.
    Har prøvd ut mange av Wendelboe's varianter før uten den helt store nirvanaopplevelsen. Men skam den som gir deg!​
    Var den god?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.525
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Til mitt bruk definitivt ikke verdt pengene men det kan godt være at andre og mer bemidlede personer ikke er enige! Men god var den.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Kom over denne ved ren tilfeldighet da vi var på Hunderfossen for litt siden og må legge inn litt skryt. Rett og slett ren glede til espresso/americano.

    1693605232162.png

    Omsider fått dreisen på innstillinger, men tror jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for single dose kvern ala niche zero/df83.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Kom over denne ved ren tilfeldighet da vi var på Hunderfossen for litt siden og må legge inn litt skryt. Rett og slett ren glede til espresso/americano.

    Vis vedlegget 948195

    Omsider fått dreisen på innstillinger, men tror jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for single dose kvern ala niche zero/df83.
    Hvilken kvern bruker du?
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Den skal være bra til espresso. Leste at du vurderer oppgradering til Decent, de har salg nå 😃

    Ja, jeg er egentlig veldig fornøyd med den, men liker å bytte litt mellom 2-3 ulike kaffer og da er den litt knotete.

    Føler det er først nå jeg begynner å forstå espresso og ikke minst innstillinger i form av dose/yield/time. Tror jeg skal gi meg selv litt ekstra tid før jeg hopper på oppgraderingskjøret 😄 Men takk for tipset! Anslår et impulskjøp på nyåret.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg er egentlig veldig fornøyd med den, men liker å bytte litt mellom 2-3 ulike kaffer og da er den litt knotete.

    Føler det er først nå jeg begynner å forstå espresso og ikke minst innstillinger i form av dose/yield/time. Tror jeg skal gi meg selv litt ekstra tid før jeg hopper på oppgraderingskjøret 😄 Men takk for tipset! Anslår et impulskjøp på nyåret.
    Jeg har hatt en DE1Pro i halvannet år nå, læringskurven var veldig bratt i starten men når en lærer den å kjenne er den helt enorm. Bruker den til espresso, filterkaffe og te.

    en single dose mod til kvernen vil gjøre det lettere å bytte bønner :)

     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt en DE1Pro i halvannet år nå, læringskurven var veldig bratt i starten men når en lærer den å kjenne er den helt enorm. Bruker den til espresso, filterkaffe og te.

    en single dose mod til kvernen vil gjøre det lettere å bytte bønner :)

    your order has been placed with SingleDoseBrew

    Takk for tips, igjen... Blir spennende å se hvor bra det fungerer 🤓

    Så man kan lage filterkaffe med decenten også.. Det var jeg faktisk ikke klar over. Iom hussjefen ikke liker espresso så er jo det enda et påskudd! Er det mulig å oppgradere den etterhvert som de slipper nye utgaver? Hvilken grinder har du?
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig, satser på det fungerer veldig bra :)
    Det fine med Decent er at softwaren oppdateres hele tiden, så en har alltid siste versjon, i tillegg så er det aktive forum på Discord, basecamp og decentforum hvor en kan spørre om hjelp til å justere seg inn på de mange profilene. Maskinen kan også laste opp kurvene til senere sammenligning, hvem husker kverninstillingene fra en espresso en kjøpte i fjor…
    Angående hardware så kan en kjøpe oppgraderinger for en rimelig penge

    her er link til en filter kaffe profil eg brukte i morges, den er laget av en annen Decent eier, som jeg har laster ned og bruker mye for tiden. Alternativt så er det flere filter 2.0 profiler hvor en lager en slags konsentrert filter typisk 80ml som en tynner ut med 160-180ml varmt vann. Det finnes også et pour over portafilter for «vanlig» v60.


    angående kverner så har eg 3 forskjellige, en Niche zero til mørkbrente bønner og cappuccino (blir sjelden brukt), en df64 med Ssp MP kniver som snart skal selges da jeg venter på en ny kvern og til slutt en ditting 804 med lab Sweet kniver. Synes det er artig at kverner har så mye å si for hvordan kaffen smaker. decent har forskjellige profiler som fungerer til de forskjellige kvernene. Cremina lever, LRv2 til Niche zero, ex dos til 804, PSPH til df64 med 64MP.
     

    Vedlegg

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig, satser på det fungerer veldig bra :)
    Det fine med Decent er at softwaren oppdateres hele tiden, så en har alltid siste versjon, i tillegg så er det aktive forum på Discord, basecamp og decentforum hvor en kan spørre om hjelp til å justere seg inn på de mange profilene. Maskinen kan også laste opp kurvene til senere sammenligning, hvem husker kverninstillingene fra en espresso en kjøpte i fjor…
    Angående hardware så kan en kjøpe oppgraderinger for en rimelig penge

    her er link til en filter kaffe profil eg brukte i morges, den er laget av en annen Decent eier, som jeg har laster ned og bruker mye for tiden. Alternativt så er det flere filter 2.0 profiler hvor en lager en slags konsentrert filter typisk 80ml som en tynner ut med 160-180ml varmt vann. Det finnes også et pour over portafilter for «vanlig» v60.


    angående kverner så har eg 3 forskjellige, en Niche zero til mørkbrente bønner og cappuccino (blir sjelden brukt), en df64 med Ssp MP kniver som snart skal selges da jeg venter på en ny kvern og til slutt en ditting 804 med lab Sweet kniver. Synes det er artig at kverner har så mye å si for hvordan kaffen smaker. decent har forskjellige profiler som fungerer til de forskjellige kvernene. Cremina lever, LRv2 til Niche zero, ex dos til 804, PSPH til df64 med 64MP.
    Rått. Huff, nå kjenner jeg det impulskjøpet plutselig ble fremskyndet 🤯 Ser det er en del valgmuligheter etter man har trykket på kjøp. Hvis man helt hypotetisk skulle gå på en smell her, er det noe spesifikt man burde "choose a replacement" for?

    Jeg innbiller meg at Specialty'en har blitt 'innkjørt' nå. Kan riktignok være en kombinasjon av økte ferdigheter og smaken som har tilpasset seg ekte espresso (hadde en siemens fullautomatisk før denne), men de fleste kaffetypene smaker så mye bedre nå enn de gjorde i starten. Når du brygger filter-kaffe med decent, grinder du filter grovhet, eller er det noe spesiell magi den gjør med espresso grovhet? (tenker da spesielt på at profilen du linka heter "I Can't Believe It's Not Filter")
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Bruker en Nuova Simonelli MCD til kverning, ned til ultrafint malt.
    Skiftet kniver (vel, egentlig kvernskiver) på den i sommer, etter lang og tro tjeneste. Da oppdaget jeg en god after-market leverandør av slike, priset godt under "brand-burrs" og identiske.



    Skjermbilde 2023-09-02 kl. 16.57.12.png
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Rått. Huff, nå kjenner jeg det impulskjøpet plutselig ble fremskyndet 🤯 Ser det er en del valgmuligheter etter man har trykket på kjøp. Hvis man helt hypotetisk skulle gå på en smell her, er det noe spesifikt man burde "choose a replacement" for?

    Jeg innbiller meg at Specialty'en har blitt 'innkjørt' nå. Kan riktignok være en kombinasjon av økte ferdigheter og smaken som har tilpasset seg ekte espresso (hadde en siemens fullautomatisk før denne), men de fleste kaffetypene smaker så mye bedre nå enn de gjorde i starten. Når du brygger filter-kaffe med decent, grinder du filter grovhet, eller er det noe spesiell magi den gjør med espresso grovhet? (tenker da spesielt på at profilen du linka heter "I Can't Believe It's Not Filter")
    Jeg ville lagt til Decent tamper v5,tall auto-locking coffee funnel, puck rake (kan også lages enkelt selv), 20g filter.
    Utover det så er Decent scale et must (vekten er koblet til maskinen med blåtann og en programmerer til å stoppe på vekt i kopp), er veldig fornøyd med tamping standen, tea-portafilter om en liker te, ekstra thimble (vanninntaksfilter kan være kjekt å ha).
    Maskinen blir sendt i en koffert så det som får plass medi der går med samme sending, annet ekstrautstyr sendes for seg selv.

    Når jeg brygger med «I can’t believe…» så ligger jeg vel ca 1,5-2 ganger så grovt som med espresso, men det varierer med hvilken kvern jeg bruker :)
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville lagt til Decent tamper v5,tall auto-locking coffee funnel, puck rake (kan også lages enkelt selv), 20g filter.
    Utover det så er Decent scale et must (vekten er koblet til maskinen med blåtann og en programmerer til å stoppe på vekt i kopp), er veldig fornøyd med tamping standen, tea-portafilter om en liker te, ekstra thimble (vanninntaksfilter kan være kjekt å ha).
    Maskinen blir sendt i en koffert så det som får plass medi der går med samme sending, annet ekstrautstyr sendes for seg selv.

    Når jeg brygger med «I can’t believe…» så ligger jeg vel ca 1,5-2 ganger så grovt som med espresso, men det varierer med hvilken kvern jeg bruker :)
    Takk skal du f**n meg ha for den ekstra utgiften! 😂

    1693717985594.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Så var den på plass! Herregud for en morsom maskin. En del å sette seg inn i, men etter 4 forsøk kom det jaggu ut en meget god kaffe. Kommer nok til å drikke altfor mye kaffe de neste dagene. Takk igjen for at du "overtalte" meg @Perrin 🤩

    1694110700712.png
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så staselig , og ikke akkurat billig ut ! Plutselig er ikke kaffen, som har steget fantastisk i pris i det siste, ikke det dyreste lenger ?
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Så var den på plass! Herregud for en morsom maskin. En del å sette seg inn i, men etter 4 forsøk kom det jaggu ut en meget god kaffe. Kommer nok til å drikke altfor mye kaffe de neste dagene. Takk igjen for at du "overtalte" meg @Perrin 🤩

    Vis vedlegget 949829
    Kommer den med Eigentakt og Dirac? Rå maskin!

    Plutselig ble min Lelit-stasjon litt stusselig 😁
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Så staselig , og ikke akkurat billig ut ! Plutselig er ikke kaffen, som har steget fantastisk i pris i det siste, ikke det dyreste lenger ?
    Med det konsumet jeg kommer til å ha fremover nå så blir vel utgiftene til maskina peanuts i lengden 🤓

    Kommer den med Eigentakt og Dirac? Rå maskin!

    Plutselig ble min Lelit-stasjon litt stusselig 😁

    Fant ikke dirac i innstillingene, så har begynt å se på om det lar seg gjøre å porte Optimiser ut av trinnoven🤩
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det enkle er som regel det beste. Her har dere hva jeg drikker hver morgen enten jeg er i Norge eller i Italia. Det er bare melken som varierer fra land til land.

    pkaffee.jpg
    pkannemm.jpg
    pmeklee.jpg
    prorosm.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Det er ikke lov å kjøpe noe juleting før advent, unntaket er selvfølgelig juleøl, jule akkavitt og julekaffe. Årets julekaffe og juleespresso fra Jacu på plass, bare et par dager siden brennedato så jeg venter litt før jeg sjekker de ut.



    IMG_1754.jpeg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I fall noen skulle være interessert har RedBer Coffe sluppet sin nyeste Barrel Aged utgave, i tide for jula. Jeg plukket opp 2kg for eget forbruk, så nå er det fritt frem for flere.



    "We have taken our single origin speciality coffee beans and combined them with barrel aged Plantation Rum to create An exciting and unique, must have drinking experience!

    We’ve used freshly emptied, wet, Plantation Rum barrels to age our stunning Colombian Finca Sofia coffee beans for 18 weeks. Our barrels have been hand rolled daily to ensure all the coffee beans come into contact with the barrel.

    After aging the green beans we roast them to order to a medium dark profile, which we feel produces the perfect balance of sweet molasses & pineapple notes, along with the Finca Sofia's banana, caramel and butter notes
    ."

    Forrige utgave, Brandy VS Barrel Aged Guatemala Antigua, var helt fabelaktig og jeg angrer på at jeg begrenset meg til en kilo.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vakumpakk og rett i fryser'n. Holder seg i lang tid. Taper seg litt i forhold til nybrent, men ikke fryktelig mye og denne kommer høyst sannsynlig aldri tilbake.

    Hvis man forholder seg til Arrhenius-ligningen og regner ~22C som typisk romtemp og -18-20C som typisk for en fryser, så vil kaffe (og det meste annet) forringes 16-20X saktere i fryseren i forhold til å oppbevares på kjøkkenbenken. Om man så er en snobb og har en toleransegrense på max en uke før fersk kaffe er udrikkelig, så utvides den til rundt 4 måneder ved frysing.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Har ikke sjekket kverna etter at jeg kjøpte den så jeg tenkte at jeg skulle prøve og se, reklamen sier at det er så enkelt, og det var det. 3 skruer og så løfte av toppen, gjøre rent, det var egentlig ikke så mye der, sette tilbake og skrue i skruene igjen. Vips og den var klar igjen på samme innstlilling som før jeg løftet kniven opp. Tok meg 5 min. Knivene er forresten 83 mm Opalglide kniver.






    IMG_1798.jpeg



    IMG_1795.jpeg
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Hei, kaffe-folk.

    Har i mange år nå brukt kapselmaskin til vårt kaffebruk. Etter en tur til Gøteborg i fjor sommer, kom det en slags åpenbaring hvor fantastisk mye bedre kaffe/espresso er i forhold til kapsler. Joda, har drukket noen kopper utenfor heimen, og vært klar over det da også. Men det klikket i grunn bare da vi var i Gøteborg. Nok om det.

    Jeg har i de siste måneden vært veldig frem og tilbake på å investere i ny maskin, da tenkte jeg automatisk kaffemaskin. Jeg har skumlest denne tråden i søken etter de som har kaffemaskiner. Jeg har også lest litt her og der, og sett på noen maskiner. På et vis, er det litt for mange maskiner å vurdere opp og ned i mente(?)

    Jeg klarer ikke å bestemme meg, budsjett har noe å si, så jeg har satt ett tak på 10k. Jeg er opptatt av god kaffeopplevelse, så smak er jo selvfølgelig 1.prioritering. Så riktig brygging er også veldig avhengende av sluttproduktet som skal i koppen.
    Jeg drikker som oftest 1 kopp før jeg reiser på jobb om morgenen kl.0500, noen ganger 2. Da er det viktig at maskinen enkel i bruk. I grunn på bare slå på og brygge når den er klar. Ellers blir det en kopp etter middagen. I helgene blir det en del flere 7-8 fra min side. Maskinene støyer vel en del, så jeg må vel tenke litt på det også.

    Jeg har nylig vært på en liten visitt på Elkjøp hvor jeg så litt på forskjellige varianter, men jeg er lite kjent med slike maskiner så jeg mister fort fatningen når det er så mange å velg i mellom. Så nå skal jeg prøve å være kortfattet om produktene som er utstilt jeg så på Elkjop.(samtlige maskiner har godt utvalg med drikkevarianter, så nevner ikke dette lenger ned)

    Melitta barista t smart - best i test(Råd& rön) Liker designet, liker ikke plasten på siden(noe slark som vil fremprovosere støy/vibrasjone ved bruk) Melitta Barista T Smart kaffemaskin F83/0-102 (sort) - Elkjøp (elkjop.no)

    Siemens EQ6 Plus S100 - Liker designet, fornøydhetsgaranti, Liker ikke plasten på siden her heller(slark som fører til støy ved bruk) Siemens EQ.6 Plus S100 kaffemaskin - Elkjøp (elkjop.no)

    Phillips 5400 serie(EP544450) Liker designet, ikke så mye omtaler, fornøydhetsgaranti, virker mer solid satt sammen, ikke noe slark/rakling av deler Philips kaffemaskin EP544450 - Elkjøp (elkjop.no)

    DeLonghi Eletta Explore Cold Brew - Liker designet(ikke veldig ulik Phillips), godt rykte på å lage gode kaffedrikker, DeLonghi Eletta Explore Cold Brew ECAM450.65.G automatisk kaffemaskin - Elkjøp (elkjop.no)

    Dette ble et langt innlegg, men håper for de som har kommet hit kan gi noen erfaringer, tilbakemelding, eller andre tips på å gå fra kapselmaskin.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En liten refleksjon, @Røkrakare . Dette er ment som innspill, verken positivt eller negativt.

    Jeg har brukt 6-7.000kr på handkvern, vekt, vannkoker og V60. Og da har jeg bare regnet inn det jeg bruker i dag og ikke det som står i kjøkkenskapet og ble kjøpt på veien til det utstyret jeg likte. Ja, jeg har nok dyrere kvern enn nødvendig, men den er god.
    Så innspillet er hvor mye du vil legge i å lage kaffe, automat eller for hånd, og hva som skal til for at du blir fornøyd.

    Angående håndbrygg så er det litt mer arbeid, men det blir fort "bare en del av å drikke kaffe" :)

    Min lærdom er å smekke til med en gang. Det er dyrere å gå via via via via via for så å ende opp med det som jeg synes var for dyrt i første omgang.

    Siden jeg ikke aner noen ting om kaffemaskin så vet heller ikke noe om du nevner her.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Tja. Om du drikker mye melkebaserte kaffedrikker og ikke ønsker å trene deg selv opp i faget (med tilhørende utstyr) så kan en sånn maskin være en ok løsning.
    Men om du er opptatt av god smak på espresso og sort kaffe så er slike maskiner ikke å anbefale.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn