Det der var dårlig gjort, @habicht@Røkrakare
Denne får mye skryt av diverse youtube folk. Nyeste varianten av Sage sine maskiner som er relativt enkle i bruk. Selv har jeg valgt en litt mer kranglete vei men det virker som noe slikt til ca 15 k kan være ok for de som ønsker en god nok espresso og ikke har tenkt gjøre kaffe til en hobby.
umulig. Espresso er en bryggemetode med høyt trykk, typ 6-12 bar.Er det noe særlig å lage espresso med handkvern og v60?
Tja. 15 bar trykk, OPV-justering til anbefalte 9bar. Enkel å rense og styre, innebygd kvern. (Den får litt kritikk for ikke å være stegløs, men har mange steg, både på steghjulet og i den interne settingen, der man kan øke minske finhetsgraden). 5 års garanti og mye info om hvordan de best kan brukes. Behøver ikke være et dårlig valg, det.En kamerat har en feit Miele innbyggingsmodell. Den klarer ikke å lage ordentlig espresso. Da klarer den heller ikke lage cappuccino.
Jeg hadde nok ikke kjøpt en slik maskin. Jeg tror du hverken får fugl eller fisk.
Kjøp deg enten pourover eller trakterkaffe eller denslags.
Bruk noen tusen på en god kvern, vannkoker og en chemex eller tilsvarende, så får du meget god kaffe der kvaliteten på bønnene gir store utslag i det du får i koppen.
Hobo er mørkest, på grensen til double crack. Outsider er lys, sammenlignet med en double-crack espresso, men jeg får utrolig crema og fylde.Tok en kikk på non-espressoen deres, men som vanlig står det ikke et ord om brenningsgrad noe sted. Da antar jeg at de kun fører lysbrent?
Isbiter i glassetLiker det enkelt. Høyt glass med masse is, kjøles ned litt før kaffen lages. Dobbel-trippel espresso av italienskbrent sort. Fyll opp resterende plass i glasset med h-melk, gjerne Røros sin. Noen ganger er jeg jackass og rører ut litt brun sukrin i kaffen først. Eller så lager jeg en shakerato.
H-Melk ??Jeg pleide å «skumme» melken kald i en presskanne. Sirup for å hindre litt bitterhet, dobbel espresso - gjerne fra Etiopia.
Alpro Original (den blå kartongen).H-Melk ??
Takk for tips der!!