Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.384
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg endte forresten opp med en av de billigere moddelene til Jura ena 3. Kjempefornøyd både med smak og funskjonalitet. Får prøve å finne noen flere spennende bønner etterhvert. På min lokale kiwi finnes det kun to typer, Jacobs italian roast espresso(eller noe sånt) og Evergood dark roast. Ser for meg at netthandel er veien å gå.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe styr i det hele tatt, og en nydelig duft i hjemmet

Kjøper mest i kaffebutikk ol. Du har ikke vurdert deg en ok kvern da, minutten? Ferskhet er jo nøkkelen til god kaffe, ved å kverne selv hver gang du trenger blir det noe helt annet. De flyktige oljene i kaffe som gir aroma, forsvinner temmelig fort ved kverning. Jo finere malt, jo kjappere.
    Har vurdert det men det virker å være vel mye styr for en kopp kaffe, eller? Drikker stor sett bare kaffe hjemme i helgene da jeg får min dose og vel så det på jobben. (helt ok kaffe)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 141504
    Wilfa Svart Manuell
    Noen som har prøvd denne? Utviklet sammen med Tim Wendelboe.
    Jeg kjøpte denne og Wilfa kvernen i går og det må jeg si, denne lager riktig deilig kaffe!
    Har bare forsøkt Löfbergs Lila dark passion hele bønner foreløpig men kjæresten og jeg ble imponert. Nå skal vi på bønnejakt :)

Vi kjøpte en Nespresso CitiZ til henne nylig og den lager også god kaffe synes jeg. Perfekt til å lage en kopp god kaffe på to minutter om morgenen.

Nå trenger jeg en thermos kanne, hva anbefales?

V

vredensgnag

Gjest
    Min kaffelars har vært med på mye.

Men nå er jeg tilbake på Herangtunet, som har utrolig kokekaffe. Innehaveren har skaffet seg en Behmoor 1600 kafferøster, som gjør det å få nyrøstet kaffe både enkelt og presist. Han røster i 17,5 minutt, og så er det ren herlighet på kokekaffe, og når sa man det sist?
    Man kan selvsagt røste for andre kaffegrader, men ikke opp til Wien/fransk/italiensk. 220-240V versjon settes automatisk.

Coffee Roaster, Home Brew | Incline Village, NV | Behmor 1600

Manualen: http://www.behmor.com/docs/english_manual.pdf

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Kaffekurs

Kurset vil gi deg en grundig og spennende innføring i kaffeverden. Kursene vil arrangeres hver tirsdag i september, oktober og november på brenneriet.

Bergen kaffebrenneri

Kursinnhold

Gjennom cupping, brygging og brenning vil du få en intensiv og lærerik innføring i kaffeverdenen. Vi starter med en slurperunde rundt cuppingbordet der vi går gjennom hele prosessen fra jord til bord, og relaterer den til smak og aroma i koppene foran oss. Så tar vi for oss forskjellige bryggemetoder og ser hvordan bryggingen påvirker kaffen vi drikker. Senere får du være med og brenne din egen kaffe på Fru Petroncini, før kvelden avsluttes ved espressomaskinen der vi går gjennom espressobrygging, og komponerer en espressoblanding sammen.
    Pris

750 kr pr person som inkluderer en pose av kaffe du har vært med og brenne.
    Antall

Vi vil ha min 3 personer, og maks 6 på hver kurskveld.
    Tid og sted

Kursene arrangeres fra 1800 til 2100 disse tirsdagene:

4.,11., 18., 25. september

2.,9., 16., 23., 30. oktober

6., 13., 20. 27. november

Bergen kaffebrenneri, Thormøhlensgt 45.
    Påmelding

Send en mail til post@bergenkaffebrenneri.no

eller ring Kenneth på 40840373

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Et lite tips til kaffeelskerene. Stavanger har fått enda et kaffebrenneri, Lervig kaffe. Åpnet for 1 mnd. siden. Har testet ut den mørke og litt lysere Espressoen, anbefales! Og så er det kjekt å støtte opp om lokale ildsjeler.

De har nettbutikk så bor man langt borte så er det ingen unnskyldning.:)

Lervig Kaffe AS

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Perkulator brygger allt mitt kaffe.
    Populärast är Classic Kok
    Kok_detalj.png
    Ett kaffe för kokning men smaken blir som jag vill ha i perkulatorbryggaren.

Red: raderade en bild på ett kaffe som köps när det inte finns nåot Svea Kok.

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    796
    Sted
    Porsgrunn
    Et lite tips til alle som har espressomaskin, men som vil ha forvarmede kopper:
    Bruk en eggkoker!
    Dette er en billig, rask og enkel måte å få koppene varme. Leter man litt i butikker kan det hende at man finner en med et bra design som passer inn i miljøet. (er selv på jakt etter en i metall finnisj)

Eggkokeren på bildet får man for noen hundrelapper og tar lite plass.

P1070070r.jpg

C

Cyber

Gjest
    Noen som har tips til en grei nettbutikk å handle bønner i som ikke koster uhorvelig mye?

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Bruk en eggkoker!
    Dette er en billig, rask og enkel måte å få koppene varme. Leter man litt i butikker kan det hende at man finner en med et bra design som passer inn i miljøet. (er selv på jakt etter en i metall finnisj)

Vis vedlegget 216699
    Er det nødvendig med slik oppvarming,burde vel holde med varmt vann i koppen i noken sekunder?

Mvh.

V

vredensgnag

Gjest
    Kanskje best å lete etter tyske nettsteder for kaffe? Porto derfra er latterlig lav og de trekker automatisk moms.

Noen tips?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Man trenger ikke å gå over bekken... Stavanger Kaffebrenneri har veldig bra kaffe, de har også nettbutikk. Bra utvalg i faitrade/øko. Ferskere enn dette er det vanskelig å få, ring og hør når de brenner diverse utgaver og bestill da.

ESPRESSO?250g? | Stavanger Kaffebrenneri AS

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da er både Chemex og V60 i hus.

Noen som har prøvd seg på Syphon? :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    0
    Har du kjøpt hjemmebrenningsapparat Morten??;)

Kenol

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Bruk en eggkoker!

Vis vedlegget 216699
    84-011_l.jpg
    Veldig bra også til eggkoking, denne :)
    Eggkoker - Biltema

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.350
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 141504
    Wilfa Svart Manuell
    Noen som har prøvd denne? Utviklet sammen med Tim Wendelboe.
    Jeg kjøpte denne og Wilfa kvernen i går og det må jeg si, denne lager riktig deilig kaffe!
    Har bare forsøkt Löfbergs Lila dark passion hele bønner foreløpig men kjæresten og jeg ble imponert. Nå skal vi på bønnejakt :)

Vi kjøpte en Nespresso CitiZ til henne nylig og den lager også god kaffe synes jeg. Perfekt til å lage en kopp god kaffe på to minutter om morgenen.

Nå trenger jeg en thermos kanne, hva anbefales?
    Når det gjeler termos vil jeg varmt anbefale å la vær!
    Kaffen er klart best fersk og rett fra produksjonen som jeg har erfart at du har full kontroll på.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Når det gjeler termos vil jeg varmt anbefale å la vær!
    Kaffen er klart best fersk og rett fra produksjonen som jeg har erfart at du har full kontroll på.
    Takk, det er hyggelig sagt av deg :)
    Jeg kjøpte en liten termos dog, til bruk når jeg lager kaffe bare til meg selv, for da er kopp 2 rimelig kald før jeg er ferdig med kopp 1 :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Da er både Chemex og V60 i hus.

Noen som har prøvd seg på Syphon? :)

Jeg har ikke prøvd å brygge med den personlig, men jeg har smakt kaffe som er laget på en flere ganger. Har man littegranne nørd i seg, kan man vel ikke unngå å synes den er kul. I daglig bruk tror jeg den blir litt omstendelig. Hvis du skal ha en, gå for en med elektrisk varmer, de med sprit blir vel langsomme. Jeg liker nok bedre V60 eller Kalita fordi man skal øve seg lenge på å bli mester. Siphon er lett å mestre.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Noen som har erfaring med import av kaffe? Fant akkurat ut at det er tollfritt. Noe som er kjekt, da det ofte blir noen kroner skal man bestille seg noen kg. Hele bønner, ikke malt. De bør helst være litt mørk og kraftig i smaken.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har helt sluttet å bruke alle former for traktere. Bruker kun en vakumbrygger. Det gir en helt annen og forbedret kaffeopplevelse enn enhver maskin. Og ikke er det tungvindt heller...
    Håndmalte kaffebønner hever opplevelsen ytterligere.

Vis vedlegget 245731
    Aldri testet selv men ser utvilsomt kult ut. Fin Aga forresten, gir god varme på kjøkkenet om vinteren tenker jeg.

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Det er litt kult, da det jo er et lite fysikkeksperiment å lage kaffe på denne måten, men hovedfordelen er jo at jeg synes kaffen blir bedre...

BTW: Det er ikke en AGA, men en Falcon med gasstopp. Samme produsent, men ikke samme prinsipp...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Etter morgenkaffen på terrassen på en aldeles nydelig 1. pinsedags morgen, fikk jeg lyst til å anbefale denne:

MONSOONED MALABAR AA, INDIA.

Sakset fra Solberg & Hansens nettsider: "En populær og intens kaffe herdet av naturkreftene. Navnet Monsooned Malabar henviser til en av kaffeverdenens mest karakteristiske foredlingsprosesser.vis mer…Om smaken: Duft av nøtter og sjokolade. Smaken er søt og minner om nøtter og tropisk krydder. Kraftig og intens munnfølelse med lang og bittersøt ettersmak."

Denne kaffen er forskjellig fra Royal Malabar, som etter hva jeg forstår dyrkes ved kysten, mens Monsoon Malabar dyrkes i 1000-1400 meters høyde. Videre synes jeg at nykvernet Royal Malabar har en lei tendens til å klistre seg til koppen i kaffekvernen.

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil i dette her. Monsoon Malabar er uansett en nydelig kaffe!

Kona og jeg vurderer å åpne kaffebar. Den skal i så fall hete "Malla Bar"! ;)

C

Cyber

Gjest
    Jeg har fått julegaveønsker på flasker med smak til å ha i latte og andre kaffesaker.

Noen som har tips på kvalitetsprodukter, smaker og hvor de fåes kjøpt greit? (Gjerne på veven da det er lite slikt i de grisgrendte strøkene jeg holder til i)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har fått julegaveønsker på flasker med smak til å ha i latte og andre kaffesaker.

Noen som har tips på kvalitetsprodukter, smaker og hvor de fåes kjøpt greit? (Gjerne på veven da det er lite slikt i de grisgrendte strøkene jeg holder til i)
    Baileys eller sjokoladelikør.

Fås i statlige avlukker landet over, eller på postordre fra samme foretak.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Etter morgenkaffen på terrassen på en aldeles nydelig 1. pinsedags morgen, fikk jeg lyst til å anbefale denne:

MONSOONED MALABAR AA, INDIA.

Sakset fra Solberg & Hansens nettsider: "En populær og intens kaffe herdet av naturkreftene. Navnet Monsooned Malabar henviser til en av kaffeverdenens mest karakteristiske foredlingsprosesser.vis mer…Om smaken: Duft av nøtter og sjokolade. Smaken er søt og minner om nøtter og tropisk krydder. Kraftig og intens munnfølelse med lang og bittersøt ettersmak."

Denne kaffen er forskjellig fra Royal Malabar, som etter hva jeg forstår dyrkes ved kysten, mens Monsoon Malabar dyrkes i 1000-1400 meters høyde. Videre synes jeg at nykvernet Royal Malabar har en lei tendens til å klistre seg til koppen i kaffekvernen.

Fiffig, jeg har en som heter Malabar Monsoon, husker ikke hvilken produsent den kommer fra.
    Men det er også en nydelig kaffe, selv om den også klistrer seg til koppen i kvernen og er litt grisete å ha med å gjøre.

Denne Malabar-en og Half&Half espressoblanding fra Solberg & Hansen er mine favoritter. Bruker AeroPress.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn