Kaldt!

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
799
BT skrev:
Er det bare dama mi som tror det er lurt å skru kraftig på termostatene når det er uvanlig kaldt eller varmt?
Det er nok en generell kvinnebevegelse.

N

nb

Gjest
Barbaresco skrev:
Et eksempel på at det er lite fysikk på sjonnalistskolen :eek:

staale.langorgen@adresseavisen.no skriver:

Det nøyaktige tallet er 23 950 megawatt i timen mellom klokken åtte og ni. Det er nesten 1000 megawatt høyere enn den forrige rekorden på 23 074 megawatt i timen som ble satt i 2001. Denne rekorden ble tangert i går.

Onsdagens rekord ble slått allerede timen etterpå, mellom ni og ti. Da endte forbruket på 23 960 megawatt per time.
De har rettet det nå ser det ut til, men man skjønner jo hva fyren mener om man legger lbittelitt godvilje til. Ikke lett å holde styr på enhetene. Jeg ble mer bekymret da en elektriker på et annet forum veldig hardnakket hevdet at en panelovn hadde en effekt på 1000 kilowattimer;) Han brukte også veeeldig lang tid på å gi seg.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Kuldeperioder som den vi har nå, var normalen i vintrene for få tiår siden, dette er ikke på noen måte eksepsjonelt, selv om folk under 25 aldri har sett det før.
Det er en helt "unormal" situasjon nå. Hele den nordlige halvkule er nedfrosset. Det er blitt betydelig kaldere i Nord Norge de siste fem åra i følge mine egne observasjoner. Slike kuldeperioder som dette har jeg aldri opplevd før.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Voff skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Nei, nei, den "unormale" solaktiviteten er kun sammenfall av sykluser, og er ingen unormal situasjon, rent prinsippielt.

Korrekt. I likhet med de "klimaendringer" vi har sett de siste åra. Alt er vel innefor normale variasjoner.....
Samme hvor mage ganger du gjentar den påstanden blir den ikke mer korrekt, Voff. Vi har hatt en trend som ikke kan forklares med kjente modeller, og i henhold til tidligere trender mht hastighet på endring/temperatur/sol/CO2/andre klimagasser/andre kjente faktorer. Det forskerne ikke enes om i dagens situasjon er HVORFOR det ser ut til at vår atmosfære holder bedre på temperaturen (energien) enn den strengt tatt "burde" i henhold til de faktorer vi kjenner. Det er faktor X man ikke er enige om, eller fullt ut klar over; man kan dog observere at denne faktoren finnes i større grad nå, enn i andre målbare perioder / situasjoner.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Voff skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Kuldeperioder som den vi har nå, var normalen i vintrene for få tiår siden, dette er ikke på noen måte eksepsjonelt, selv om folk under 25 aldri har sett det før.
Det er en helt "unormal" situasjon nå. Hele den nordlige halvkule er nedfrosset. Det er blitt betydelig kaldere i Nord Norge de siste fem åra i følge mine egne observasjoner. Slike kuldeperioder som dette har jeg aldri opplevd før.
Da er du ikke særlig gammel, Voff. Knapt 30, vil jeg gjette.

Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.335
Torget vurderinger
1
Synes ikke det er så kaldt jeg. Jeg husker de milde vintrene på 90-tallet, og da var det bare vått, slaps og stadig ubekvemme isdekte forhold etter veier og gårdstun.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Temperaturen i Norge bestemmes i all hovedsak av vindretningen. Er det vestavær i Bergen er det +3 om vinteren, er det østavær er det - 9. At vi nå har værsystemer som gir lokale temperaturutslag i en eller annen retning har ingen ting med om selve jordkloden blir kaldere eller varmere å gjøre. En grads oppvarming maskeres lett av de lokale og temporære endringer som værsystemene til en hver tid "legger oppå" de mer langsiktige, globale trendene. Hvis den globale oppvarming gir endring i værsystemer kan man godt oppleve at deler av verden blir kaldere og tørrere, selv om den generelle trend er varmere og våtere.

PS: En av prediksjonen til klimamodellene er jo også at vi vil få mer ekstremvær enn før.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Voff skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Jeg derimot, husker godt fimbulvinterne på 70 og tidlig 80 tall i Trøndelag og på Østlandet.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Samme hvor mage ganger du gjentar den påstanden blir den ikke mer korrekt, Voff. Vi har hatt en trend som ikke kan forklares med kjente modeller, og i henhold til tidligere trender mht hastighet på endring/temperatur/sol/CO2/andre klimagasser/andre kjente faktorer.

Påstanden er helt korrekt den. Jeg studert dette i 20 år og har doktorgrad i geokjemi. Intet unormalt er observert; hurtige klimaforandringer er helt normalt. Det er bare å konferere den vitenskapelige litteraturen. Til og med historiske kilde kan brukes; både Norske og utenlandske.
Klimaendringene er faktisk så hurtige at folk må bokstavelig talt rømme fra gård og grunn på dagen.
Det å forklare klimaendringer med enkle modeller er umulig fordi systemet er så kompleks. Hele denne hypotesen om menneskeskapt klimaendring er basert på så forenklede forutsetninger at blir direkte banalt.
Den har stor appell, spesielt for folk med bakgrunn i humanoira, fordi det fremstiller mennesket som allmektig, ikke liten og ubetydelig, herre over naturen og med potensiale for å redde verden. Dessuten har det politisk appell i visse leire fordi det bygger opp under hypotesen om at egentlig, til syvende og sist er det den hvite mann som har skyld i alt som er galt i verden, og at den hvite mann må redde de "sorte" og "ville" ;D fra den hybris de har påført dem. Det får Erik Solheim til å føle seg betydningsfull.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
1
erato skrev:
PS: En av prediksjonen til klimamodellene er jo også at vi vil få mer ekstremvær enn før.
Dette er en av de predikasjonene som ikke har slått til....

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
656
nb skrev:
Barbaresco skrev:
Et eksempel på at det er lite fysikk på sjonnalistskolen :eek:

staale.langorgen@adresseavisen.no skriver:

Det nøyaktige tallet er 23 950 megawatt i timen mellom klokken åtte og ni. Det er nesten 1000 megawatt høyere enn den forrige rekorden på 23 074 megawatt i timen som ble satt i 2001. Denne rekorden ble tangert i går.

Onsdagens rekord ble slått allerede timen etterpå, mellom ni og ti. Da endte forbruket på 23 960 megawatt per time.
De har rettet det nå ser det ut til, men man skjønner jo hva fyren mener om man legger lbittelitt godvilje til. Ikke lett å holde styr på enhetene. Jeg ble mer bekymret da en elektriker på et annet forum veldig hardnakket hevdet at en panelovn hadde en effekt på 1000 kilowattimer;) Han brukte også veeeldig lang tid på å gi seg.
Det er ikke bedre i byggevarebransjen. Skulle spørre hvor mange Watt en batteridrill hadde, men fikk til svar at det var på en annen måte med batteridriller. De hadde Volt! Hadde vett nokk til å takke for opplysningen og ikke spørre mer.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Jeg er 48 og aldri opplevd temperaturer som nå- I forgårs var de -14 på yttersida av Lofoten! I min bardom opplevde vi -8 grader. Det var rekord.
Så lav temperatur som nå og så langvarig er ikke normalt og jeg aldri opplevd det før.....

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
656
Voff skrev:
erato skrev:
Riktig det: Det var færre tropiske orkaner i fjor. Katarina kan nok ikke tilskrives menneskeheten.

N

nb

Gjest
Da fant jeg figuren jeg så etter:

I bildet under er de gule kvadratene 600km*600km. De "små" røde er 145km*145km. Om ett av de gule arealene dekkes fullstendig med solceller gir det en energimengde for 1 milliard personer tilsvarende 125kWh pr. person pr dag som tilsvarer snittetforbruket i Europa. Merk at dette er <i>energiforbruket</i> og ikke bare <i>strømforbruket</i>. 1 milliard mennesker tilsvarer befolkningen i Europa og Afrika til sammen. I areal tilvarer et av de gule kvadratene arealet av Tyskland sånn ca. Et av de røde dekker energibehovet til England og Wales.

Så spørst det hvor gira Europa er på å ha sin energikilde i Afrika eller Saudi-Arabia;)

Vedlegg

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
BT skrev:
Er det bare dama mi som tror det er lurt å skru kraftig på termostatene når det er uvanlig kaldt eller varmt?
Fryser vi skal alle termostater skrues opp til maks, er vi for varme skal den ned på minimum. Det samme gjelder selvfølgelig klimaanlegget i bilen også. Sånn er det bare! ;D
Etter mange forklaringer har min samboer forstått den (men det tok tid), verre er det tydeligvis å forstå at det er ikke noe galt med gulvvarmen selv om gulvene ikke er varme når rommet faktisk har den temperaturen termostaten er satt til.
Gulvet skal nemlig være varmt hele tiden (for det er så deilig) mens rommet aldri skal bli for varmt. Jeg har foreslått at hun da kan åpne et vindu for å få det som hun vil, men at hun da samtidig tar over betalingen av strømregningen.
Det har merkelig nok (heldigvis) ikke skjedd. Men fornøyd med den nye vannbårne gulvvarmen er hun da selvfølgelig ikke :mad:

V

vredensgnag

Gjest
Voff skrev:
erato skrev:
Du får tilgi Voff - men dette skriver du to innlegg før du skriver det etterfølgende. Det syns jeg er litt morsomt.

Jeg er 48 og aldri opplevd temperaturer som nå- I forgårs var de -14 på yttersida av Lofoten! I min bardom opplevde vi -8 grader. Det var rekord.
Så lav temperatur som nå og så langvarig er ikke normalt og jeg aldri opplevd det før.....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
erato skrev:
Har du ikker registrert ekstremkulda som du nettopp omtaler?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Voff skrev:
erato skrev:
Har du ikker registrert ekstremkulda som du nettopp omtaler?

Det er misforståelse at klima skal skal være konstant og at en endring er ekstrem og er unaturlig og dermed et miljøproblem. Det er ingen grunn til å anta at ekstremkulda nå eller varmerekorder er noe annet en utslag av naturlige variasjoner. Det jeg benekter er at kulda vi opplever nå er "normal" eller mer presist, vanlig. Jeg ser ingen motsetninger i dette. Når jeg nvener ekstremvær tenker jeg på økt stormaktivitet som følge av økt temperatur på kloden. Intet slikt fenomen har blitt påvisst.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Voff skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Samme hvor mage ganger du gjentar den påstanden blir den ikke mer korrekt, Voff. Vi har hatt en trend som ikke kan forklares med kjente modeller, og i henhold til tidligere trender mht hastighet på endring/temperatur/sol/CO2/andre klimagasser/andre kjente faktorer.
Påstanden er helt korrekt den. Jeg studert dette i 20 år og har doktorgrad i geokjemi. Intet unormalt er observert; hurtige klimaforandringer er helt normalt. Det er bare å konferere den vitenskapelige litteraturen. Til og med historiske kilde kan brukes; både Norske og utenlandske.
Klimaendringene er faktisk så hurtige at folk må bokstavelig talt rømme fra gård og grunn på dagen.
Jeg er klar over at du har utført disse studiene, men jeg finner intet reelt samsvar med dette og andre klimastudier jeg har lest. Klipper inn et innlegg fra klimatråden, da jeg aldri fikk noe svar på det:

Nja... Hvor lenge er de historiske "normaltilstander" aktuelle for denne problemstillingen? Klodens klima, liv og livgivende muligheter var fullstendig annerledes i Prekambriumtiden (fra ca dannelsen av kloden til ca 550 millioner år siden!!) enn de er nå. Klodens balanse er i dag en helt annen. Videre er det av essensiell verdi for OSS, menneskene, at nåværende balanse ikke tipper over for brått. Ergo må vi forholde oss til det på et noe mindre pragmatisk nivå enn det du her gjør. CO2-nivået er IKKE innenfor normalområdet med dagens aktive biomasse dersom det (altså CO2-nivået) er 20 ganger høyere enn nå. Dette du her fremfører er altså fullstendig misforstått. Snarere er det slik at dagens hurtig økende CO2-nivå utgjør et økende problem for den balansen vi rent faktisk er avhengig av.

Se f.eks. hva World Meteorological Organization kunne fortelle oss om nivåene målt i løpet av 2006:
The 36 per cent rise in CO2 since the late 1700s has largely been generated by emissions from the combustion of fossil fuels. Around one third of N2O discharged into the air is a result of human activities such as fuel combustion, biomass burning, fertilizer use and some industrial processes. Human activity such as fossil fuel exploitation, rice agriculture, biomass burning, landfills and ruminant farm animals account for some 60 per cent of atmospheric CH4, with natural processes including those produced by wetlands and termites responsible for the remaining 40 per cent.
Noe av poenget med dette og din feilaktige sammenligning med prehistoriske verdier, er at endringene nå foregår i et tempo som er langt utenfor det som kan kalles "naturlige svingninger". I den tiden du snakker om hadde vi en mange millioner år lang periode med et gjennomsnittlig fall i CO2-verdiene på ca 0,000014 ppm/år, hvilket er ca 140 000 ganger LANGSOMMERE enn vi har økning i dag. Nåværende nivåer er høyere enn på minst 400 000 år, sannsynligvis mer. Så dine påstander om "normalsvingninger" blir rimelig håpløse.
Det samme gjelder dine påstander om havnivå og temperatur; du beskriver en klode ute av balanse, hvilket ikke er beskrivende for den planeten vi lever på i dag.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Voff skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Du har rett i at slike perioder er uvanlige i Lofoten. Men dette er ikke rekordvær der heller. Fra Lofotposten:

Leknes (målt på Leknes Lufthavn): - 15,4 (30. desember 2002)

Røst: (målt på Røst Lufthavn): -12,4 (18. januar 1966)

Svolvær: (målt på Svolvær Lufthavn Helle): -12,3 (30. desember 2002)

NB! På Vervarslinga i Nord-Norge har man eldst målinger fra Røst i sine datasystemer. Målingene fra Leknes er gjort siden 1972 og frem til i dag. I Svolvær har man bare målinger fra 2002 og til dags dato tilgjengelig.

Honkey

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Noe av poenget med dette og din feilaktige sammenligning med prehistoriske verdier, er at endringene nå foregår i et tempo som er langt utenfor det som kan kalles "naturlige svingninger". I den tiden du snakker om hadde vi en mange millioner år lang periode med et gjennomsnittlig fall i CO2-verdiene på ca 0,000014 ppm/år, hvilket er ca 140 000 ganger LANGSOMMERE enn vi har økning i dag. Nåværende nivåer er høyere enn på minst 400 000 år, sannsynligvis mer. Så dine påstander om "normalsvingninger" blir rimelig håpløse.
Det samme gjelder dine påstander om havnivå og temperatur; du beskriver en klode ute av balanse, hvilket ikke er beskrivende for den planeten vi lever på i dag.
Jeg snakker ikke om Prekambrium selvsagt. I store deler av Prekambrium var det ikke engang oksygen i atmosfæren. Vi kan igrunnen holde oss til de siste 200 millioner år eller de siste 100 000 år om du vil. Når det gjelder CO2 er det et spørsmål om hvilke betydning det i det hele tatt har og jordas karbonysklus og evne til å ta opp CO2. Dette er på ingen måte en enkel affære. Når det gjelder variasjoner i CO2 verdier i prehistorisk tid er ikke datamaterialet finmasket nok til å avgjøre hurtigheten i variasjoner.
Havnivået, i likhet med klimaet er alltid i endrinng enten vi snakker isostasi eller eustasi. Folk som lever halv meter over havet må påregne å flytte uansett. Når det gjelder temperaturer, så er selv de selv de mest pessimistiske predikasjoner, som jeg ikke nødvendigvis abbonerer på, innenfor rammer planeten opplevde for få tusen år tilbake. Tusenårskala er nettopp i klimasammenheng.
Kloden er ikke ute av balanse men klima er per definisjon ustabilt. Tør jeg minne om at for 12 000 år siden var store deler av jorden dekket av et km-tykt islag?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Du har rett i at slike perioder er uvanlige i Lofoten. Men dette er ikke rekordvær der heller. Fra Lofotposten:
Riktig. På 2000-tallet ja. Vi opplevde praktisk talt aldri slik før den tid (så lenge vi snakker om min levetid). Og neppe over så lange perioder som vi opplever nå. Men jeg tror nå ikke dette er menneskeskapt men helt naturlig om enn uvanlig.
Ett annet uvanlig trekk er at vi har hatt kuldegrader + sterk vind. Minus 12 grader og kuling er noe jeg ellers før kun har opplevd på Island.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Det er da bare plasseringen av høy- og lavtrykk som fører luftmassene fra Ishavet til oss. Siden disse holder seg i ro vedvarer kulda.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
La oss få leve med livsløgnen om att vi styrer alt og alle på denne planeten da ::)
Helt sjef lissom, mens Gud drukner i sine egne tårer...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Voff skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Jeg snakker ikke om Prekambrium selvsagt. I store deler av Prekambrium var det ikke engang oksygen i atmosfæren. Vi kan igrunnen holde oss til de siste 200 millioner år eller de siste 100 000 år om du vil. Når det gjelder CO2 er det et spørsmål om hvilke betydning det i det hele tatt har og jordas karbonysklus og evne til å ta opp CO2. Dette er på ingen måte en enkel affære. Når det gjelder variasjoner i CO2 verdier i prehistorisk tid er ikke datamaterialet finmasket nok til å avgjøre hurtigheten i variasjoner.
Havnivået, i likhet med klimaet er alltid i endrinng enten vi snakker isostasi eller eustasi. Folk som lever halv meter over havet må påregne å flytte uansett. Når det gjelder temperaturer, så er selv de selv de mest pessimistiske predikasjoner, som jeg ikke nødvendigvis abbonerer på, innenfor rammer planeten opplevde for få tusen år tilbake. Tusenårskala er nettopp i klimasammenheng.
Kloden er ikke ute av balanse men klima er per definisjon ustabilt. Tør jeg minne om at for 12 000 år siden var store deler av jorden dekket av et km-tykt islag?
Poenget er jo forklaringene til disse endringer. Du vet sikkert også at teoriene om jordaksens presesjon er den mest allmengyldige mht siste istid. I den sammenheng er det også lite som bringer oss i retning av en ny istid.

Honkey

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.800
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
...
Ett annet uvanlig trekk er at vi har hatt kuldegrader + sterk vind. Minus 12 grader og kuling er noe jeg ellers før kun har opplevd på Island.
... mimre, mimre ... Jeg var på «juleshopping» i Longyearbyen for noen år siden, noen og 20 blå + «frisk bris» ... dvs fort vekk 40 effektive blå, «morroa» er når man får brisen rett i trynet ... heldig vis var lufta ganske tørr.

mvh
KJ

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Hater egentlig vintern som pesten, men når det er som nå, med 10-15 minus og klart vær, er det egentlig topp. Verre når gradestokken vaker en grad eller to under null, blåst, sludd, sørpe og møkkete snø.

Dager som det her så har det sine fordeler å ha leilighet i blokk. 129kvm holdes behagelig varm ved hjelp av to mobile panelovner. Den ene stilt på 800w den andre på 600w, begge termostatstyrt satt til ca 20C. Det er ikke så ille vel?

C

Cyber

Gjest
Da er det verre med et gammel, dårlig isolert hus med 2,8 kW på + fyrer hardt i ovnen for å oppnå god varme...

Men vinteren er helt topp den, mye bedre enn slaps-kjøret vi har hatt før.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg for min del liker vinteren, bortsett fra kulda, snøen og mørket. ::)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Nå var det jammen kaldt selv i Halden, såpass at jeg tok å hengte opp et termometer. Det minner meg om en vinter i bardomsheimen i Vikersundtraktene. Etter at jeg med skrekkblandet fryd kunne berette om 32 minus på soverommet fjerna fadern termometeret ;D

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.991
Torget vurderinger
2
Ja nå er det småkjølig her i Halden. -20.

Men da jeg var guttunge var dette helt vanlig hele vintern. Fra november til mars. Ofte var det ned i -30 også.

Men jeg ble rista nedi lange makkoer og diverse andre ubehagelige plagg og sendt på dør. "Ut i den friske lufta gutt !" "Og lukk døra etter deg"

Så det er ikke mye og syte for slik det er nå.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Best å kle på seg når jeg skal bortom Staale & Sønn i morgen da kanskje.

Her er det foresten kun -19.

/jan

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.918
Torget vurderinger
3
-31 her i fjellheimen i telemark i dag må vel være lov å kalle det friskt ;D

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.977
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hos meg viste det -35.5 på bilen på vei til jobb i dag tidlig, så nå holder det!!!
:mad: ;)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.586
Det virker som om mange her liker at det er ned mot 30 kuldegrader?

Har jeg forstått det riktig?

G

Gjestemedlem

Gjest
Alt er så vakkert og drømmeaktig ute når det er så kaldt, og her i Bergen er det lenge mellom hver gang vi får oppleve dette. Håper det varer en stund til for det kan bli lenge til neste gang.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
JanR skrev:

/jan
Langarmet underbukse er det eneste som duger nå Jan ;)

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
R.Solhaug skrev:
JanR skrev:

/jan
Langarmet underbukse er det eneste som duger nå Jan ;)

Mvh. RS
;D ;D

Du er hjemme på eftan i morgen ?
Bra, ha kaffen klar så svinger jeg innom en liten tur.

/jan

Topp Bunn