Gubra
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 18.08.2004
- Antall liker
- 799
Det er nok en generell kvinnebevegelse.BT skrev:Er det bare dama mi som tror det er lurt å skru kraftig på termostatene når det er uvanlig kaldt eller varmt?
Det er nok en generell kvinnebevegelse.BT skrev:Er det bare dama mi som tror det er lurt å skru kraftig på termostatene når det er uvanlig kaldt eller varmt?
De har rettet det nå ser det ut til, men man skjønner jo hva fyren mener om man legger lbittelitt godvilje til. Ikke lett å holde styr på enhetene. Jeg ble mer bekymret da en elektriker på et annet forum veldig hardnakket hevdet at en panelovn hadde en effekt på 1000 kilowattimer Han brukte også veeeldig lang tid på å gi seg.Barbaresco skrev:Et eksempel på at det er lite fysikk på sjonnalistskolen
staale.langorgen@adresseavisen.no skriver:
Det nøyaktige tallet er 23 950 megawatt i timen mellom klokken åtte og ni. Det er nesten 1000 megawatt høyere enn den forrige rekorden på 23 074 megawatt i timen som ble satt i 2001. Denne rekorden ble tangert i går.
Onsdagens rekord ble slått allerede timen etterpå, mellom ni og ti. Da endte forbruket på 23 960 megawatt per time.
Det er en helt "unormal" situasjon nå. Hele den nordlige halvkule er nedfrosset. Det er blitt betydelig kaldere i Nord Norge de siste fem åra i følge mine egne observasjoner. Slike kuldeperioder som dette har jeg aldri opplevd før.Honkey-Chateau skrev:Kuldeperioder som den vi har nå, var normalen i vintrene for få tiår siden, dette er ikke på noen måte eksepsjonelt, selv om folk under 25 aldri har sett det før.
Samme hvor mage ganger du gjentar den påstanden blir den ikke mer korrekt, Voff. Vi har hatt en trend som ikke kan forklares med kjente modeller, og i henhold til tidligere trender mht hastighet på endring/temperatur/sol/CO2/andre klimagasser/andre kjente faktorer. Det forskerne ikke enes om i dagens situasjon er HVORFOR det ser ut til at vår atmosfære holder bedre på temperaturen (energien) enn den strengt tatt "burde" i henhold til de faktorer vi kjenner. Det er faktor X man ikke er enige om, eller fullt ut klar over; man kan dog observere at denne faktoren finnes i større grad nå, enn i andre målbare perioder / situasjoner.Voff skrev:Honkey-Chateau skrev:Nei, nei, den "unormale" solaktiviteten er kun sammenfall av sykluser, og er ingen unormal situasjon, rent prinsippielt.
Korrekt. I likhet med de "klimaendringer" vi har sett de siste åra. Alt er vel innefor normale variasjoner.....
Da er du ikke særlig gammel, Voff. Knapt 30, vil jeg gjette.Voff skrev:Det er en helt "unormal" situasjon nå. Hele den nordlige halvkule er nedfrosset. Det er blitt betydelig kaldere i Nord Norge de siste fem åra i følge mine egne observasjoner. Slike kuldeperioder som dette har jeg aldri opplevd før.Honkey-Chateau skrev:Kuldeperioder som den vi har nå, var normalen i vintrene for få tiår siden, dette er ikke på noen måte eksepsjonelt, selv om folk under 25 aldri har sett det før.
Temperaturen i Norge bestemmes i all hovedsak av vindretningen. Er det vestavær i Bergen er det +3 om vinteren, er det østavær er det - 9. At vi nå har værsystemer som gir lokale temperaturutslag i en eller annen retning har ingen ting med om selve jordkloden blir kaldere eller varmere å gjøre. En grads oppvarming maskeres lett av de lokale og temporære endringer som værsystemene til en hver tid "legger oppå" de mer langsiktige, globale trendene. Hvis den globale oppvarming gir endring i værsystemer kan man godt oppleve at deler av verden blir kaldere og tørrere, selv om den generelle trend er varmere og våtere.Voff skrev:Det er en helt "unormal" situasjon nå. Hele den nordlige halvkule er nedfrosset. Det er blitt betydelig kaldere i Nord Norge de siste fem åra i følge mine egne observasjoner. Slike kuldeperioder som dette har jeg aldri opplevd før.Honkey-Chateau skrev:Kuldeperioder som den vi har nå, var normalen i vintrene for få tiår siden, dette er ikke på noen måte eksepsjonelt, selv om folk under 25 aldri har sett det før.
Jeg derimot, husker godt fimbulvinterne på 70 og tidlig 80 tall i Trøndelag og på Østlandet.Honkey-Chateau skrev:Da er du ikke særlig gammel, Voff. Knapt 30, vil jeg gjette.Voff skrev:Det er en helt "unormal" situasjon nå. Hele den nordlige halvkule er nedfrosset. Det er blitt betydelig kaldere i Nord Norge de siste fem åra i følge mine egne observasjoner. Slike kuldeperioder som dette har jeg aldri opplevd før.Honkey-Chateau skrev:Kuldeperioder som den vi har nå, var normalen i vintrene for få tiår siden, dette er ikke på noen måte eksepsjonelt, selv om folk under 25 aldri har sett det før.
Honkey
Honkey-Chateau skrev:Samme hvor mage ganger du gjentar den påstanden blir den ikke mer korrekt, Voff. Vi har hatt en trend som ikke kan forklares med kjente modeller, og i henhold til tidligere trender mht hastighet på endring/temperatur/sol/CO2/andre klimagasser/andre kjente faktorer.
Dette er en av de predikasjonene som ikke har slått til....erato skrev:PS: En av prediksjonen til klimamodellene er jo også at vi vil få mer ekstremvær enn før.
Det er ikke bedre i byggevarebransjen. Skulle spørre hvor mange Watt en batteridrill hadde, men fikk til svar at det var på en annen måte med batteridriller. De hadde Volt! Hadde vett nokk til å takke for opplysningen og ikke spørre mer.nb skrev:De har rettet det nå ser det ut til, men man skjønner jo hva fyren mener om man legger lbittelitt godvilje til. Ikke lett å holde styr på enhetene. Jeg ble mer bekymret da en elektriker på et annet forum veldig hardnakket hevdet at en panelovn hadde en effekt på 1000 kilowattimer Han brukte også veeeldig lang tid på å gi seg.Barbaresco skrev:Et eksempel på at det er lite fysikk på sjonnalistskolen
staale.langorgen@adresseavisen.no skriver:
Det nøyaktige tallet er 23 950 megawatt i timen mellom klokken åtte og ni. Det er nesten 1000 megawatt høyere enn den forrige rekorden på 23 074 megawatt i timen som ble satt i 2001. Denne rekorden ble tangert i går.
Onsdagens rekord ble slått allerede timen etterpå, mellom ni og ti. Da endte forbruket på 23 960 megawatt per time.
Jeg er 48 og aldri opplevd temperaturer som nå- I forgårs var de -14 på yttersida av Lofoten! I min bardom opplevde vi -8 grader. Det var rekord.Honkey-Chateau skrev:Da er du ikke særlig gammel, Voff. Knapt 30, vil jeg gjette.
Honkey
Riktig det: Det var færre tropiske orkaner i fjor. Katarina kan nok ikke tilskrives menneskeheten.Voff skrev:Dette er en av de predikasjonene som ikke har slått til....erato skrev:PS: En av prediksjonen til klimamodellene er jo også at vi vil få mer ekstremvær enn før.
Fryser vi skal alle termostater skrues opp til maks, er vi for varme skal den ned på minimum. Det samme gjelder selvfølgelig klimaanlegget i bilen også. Sånn er det bare! ;DBT skrev:Er det bare dama mi som tror det er lurt å skru kraftig på termostatene når det er uvanlig kaldt eller varmt?
Du får tilgi Voff - men dette skriver du to innlegg før du skriver det etterfølgende. Det syns jeg er litt morsomt.Voff skrev:Dette er en av de predikasjonene som ikke har slått til....erato skrev:PS: En av prediksjonen til klimamodellene er jo også at vi vil få mer ekstremvær enn før.
Jeg er 48 og aldri opplevd temperaturer som nå- I forgårs var de -14 på yttersida av Lofoten! I min bardom opplevde vi -8 grader. Det var rekord.
Så lav temperatur som nå og så langvarig er ikke normalt og jeg aldri opplevd det før.....
Har du ikker registrert ekstremkulda som du nettopp omtaler?Voff skrev:Dette er en av de predikasjonene som ikke har slått til....erato skrev:PS: En av prediksjonen til klimamodellene er jo også at vi vil få mer ekstremvær enn før.
erato skrev:Har du ikker registrert ekstremkulda som du nettopp omtaler?Voff skrev:Dette er en av de predikasjonene som ikke har slått til....erato skrev:PS: En av prediksjonen til klimamodellene er jo også at vi vil få mer ekstremvær enn før.
Jeg er klar over at du har utført disse studiene, men jeg finner intet reelt samsvar med dette og andre klimastudier jeg har lest. Klipper inn et innlegg fra klimatråden, da jeg aldri fikk noe svar på det:Voff skrev:Påstanden er helt korrekt den. Jeg studert dette i 20 år og har doktorgrad i geokjemi. Intet unormalt er observert; hurtige klimaforandringer er helt normalt. Det er bare å konferere den vitenskapelige litteraturen. Til og med historiske kilde kan brukes; både Norske og utenlandske.Honkey-Chateau skrev:Samme hvor mage ganger du gjentar den påstanden blir den ikke mer korrekt, Voff. Vi har hatt en trend som ikke kan forklares med kjente modeller, og i henhold til tidligere trender mht hastighet på endring/temperatur/sol/CO2/andre klimagasser/andre kjente faktorer.
Klimaendringene er faktisk så hurtige at folk må bokstavelig talt rømme fra gård og grunn på dagen.
Du har rett i at slike perioder er uvanlige i Lofoten. Men dette er ikke rekordvær der heller. Fra Lofotposten:Voff skrev:Jeg er 48 og aldri opplevd temperaturer som nå- I forgårs var de -14 på yttersida av Lofoten! I min bardom opplevde vi -8 grader. Det var rekord.Honkey-Chateau skrev:Da er du ikke særlig gammel, Voff. Knapt 30, vil jeg gjette.
Honkey
Så lav temperatur som nå og så langvarig er ikke normalt og jeg aldri opplevd det før.....
Jeg snakker ikke om Prekambrium selvsagt. I store deler av Prekambrium var det ikke engang oksygen i atmosfæren. Vi kan igrunnen holde oss til de siste 200 millioner år eller de siste 100 000 år om du vil. Når det gjelder CO2 er det et spørsmål om hvilke betydning det i det hele tatt har og jordas karbonysklus og evne til å ta opp CO2. Dette er på ingen måte en enkel affære. Når det gjelder variasjoner i CO2 verdier i prehistorisk tid er ikke datamaterialet finmasket nok til å avgjøre hurtigheten i variasjoner.Honkey-Chateau skrev:Noe av poenget med dette og din feilaktige sammenligning med prehistoriske verdier, er at endringene nå foregår i et tempo som er langt utenfor det som kan kalles "naturlige svingninger". I den tiden du snakker om hadde vi en mange millioner år lang periode med et gjennomsnittlig fall i CO2-verdiene på ca 0,000014 ppm/år, hvilket er ca 140 000 ganger LANGSOMMERE enn vi har økning i dag. Nåværende nivåer er høyere enn på minst 400 000 år, sannsynligvis mer. Så dine påstander om "normalsvingninger" blir rimelig håpløse.
Det samme gjelder dine påstander om havnivå og temperatur; du beskriver en klode ute av balanse, hvilket ikke er beskrivende for den planeten vi lever på i dag.
Riktig. På 2000-tallet ja. Vi opplevde praktisk talt aldri slik før den tid (så lenge vi snakker om min levetid). Og neppe over så lange perioder som vi opplever nå. Men jeg tror nå ikke dette er menneskeskapt men helt naturlig om enn uvanlig.Honkey-Chateau skrev:Du har rett i at slike perioder er uvanlige i Lofoten. Men dette er ikke rekordvær der heller. Fra Lofotposten:
Poenget er jo forklaringene til disse endringer. Du vet sikkert også at teoriene om jordaksens presesjon er den mest allmengyldige mht siste istid. I den sammenheng er det også lite som bringer oss i retning av en ny istid.Voff skrev:Jeg snakker ikke om Prekambrium selvsagt. I store deler av Prekambrium var det ikke engang oksygen i atmosfæren. Vi kan igrunnen holde oss til de siste 200 millioner år eller de siste 100 000 år om du vil. Når det gjelder CO2 er det et spørsmål om hvilke betydning det i det hele tatt har og jordas karbonysklus og evne til å ta opp CO2. Dette er på ingen måte en enkel affære. Når det gjelder variasjoner i CO2 verdier i prehistorisk tid er ikke datamaterialet finmasket nok til å avgjøre hurtigheten i variasjoner.Honkey-Chateau skrev:Noe av poenget med dette og din feilaktige sammenligning med prehistoriske verdier, er at endringene nå foregår i et tempo som er langt utenfor det som kan kalles "naturlige svingninger". I den tiden du snakker om hadde vi en mange millioner år lang periode med et gjennomsnittlig fall i CO2-verdiene på ca 0,000014 ppm/år, hvilket er ca 140 000 ganger LANGSOMMERE enn vi har økning i dag. Nåværende nivåer er høyere enn på minst 400 000 år, sannsynligvis mer. Så dine påstander om "normalsvingninger" blir rimelig håpløse.
Det samme gjelder dine påstander om havnivå og temperatur; du beskriver en klode ute av balanse, hvilket ikke er beskrivende for den planeten vi lever på i dag.
Havnivået, i likhet med klimaet er alltid i endrinng enten vi snakker isostasi eller eustasi. Folk som lever halv meter over havet må påregne å flytte uansett. Når det gjelder temperaturer, så er selv de selv de mest pessimistiske predikasjoner, som jeg ikke nødvendigvis abbonerer på, innenfor rammer planeten opplevde for få tusen år tilbake. Tusenårskala er nettopp i klimasammenheng.
Kloden er ikke ute av balanse men klima er per definisjon ustabilt. Tør jeg minne om at for 12 000 år siden var store deler av jorden dekket av et km-tykt islag?
... mimre, mimre ... Jeg var på «juleshopping» i Longyearbyen for noen år siden, noen og 20 blå + «frisk bris» ... dvs fort vekk 40 effektive blå, «morroa» er når man får brisen rett i trynet ... heldig vis var lufta ganske tørr.Voff skrev:...
Ett annet uvanlig trekk er at vi har hatt kuldegrader + sterk vind. Minus 12 grader og kuling er noe jeg ellers før kun har opplevd på Island.
minst -38 grader for lite på bestumgismo skrev:Hos meg viste det -35.5 på bilen på vei til jobb i dag tidlig, så nå holder det!!!
Langarmet underbukse er det eneste som duger nå JanJanR skrev:Best å kle på seg når jeg skal bortom Staale & Sønn i morgen da kanskje.
Her er det foresten kun -19.
/jan
;D ;DR.Solhaug skrev:Langarmet underbukse er det eneste som duger nå JanJanR skrev:Best å kle på seg når jeg skal bortom Staale & Sønn i morgen da kanskje.
Her er det foresten kun -19.
/jan
Mvh. RS