Sleiven
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 27.12.2003
- Antall liker
- 22
Hallooo!pstraums skrev:Tusen takk for kjempefin info ! da er jeg på riktig spor iallefall .. får vasse meg en tur ut på "varmepumpeutedelsiden" av huset og se om det er noe is/snø eller annen dritt der jeg kan skrape av.. (Har en Daikin gulvmodell med R410a) Hadde det kanskje vært en god ide å lage et lite "skur" rundt utedelen? (eller hva med å sette den på loftet.. for å unngå den værste kulda ?) ???
Du må tine vekk frosset avrimingsvann hvis du ikke har egen varmecoil for dette.Det er/var IKKE standard på Daikin. Tipper bunnen på utedelen din er proppfull med is. Det skal være en 2 cm hull i bakkant av bunnen for å drenere ut avrimingsvannet. Ved minus grader fryser dette hullet og hele driten fryser og fylles med is inntil hele stasen skjærer seg. Har du ikke ettermontert tinecoil må du regne med å måtte helle på 2-5 liter varmt vann 2 ganger i døgnet for å tine opp hullet . Helles på i bunn ved hjørnet nærmest veggen der hvor radiatoren buer seg.
Min virker OK og varmer første etasje(120m2) ved -16C, hvis jeg sper på med en liten 800w ovn.
-10 går greit med kun varmepumpe. Men bare så lenge drenshullet ikke fryser til. Østlendinger MÅ ha tinecoil,vestlendinger klarer seg som regel uten, men ikke nå for tiden...
Ved minus 20 og lavere tror jeg ikke det er vits mye å kjøre varmepumpen
Forøvrig bør inne delen stå på MAX luftmengde for beste økonomi/effekt
Setter du enehten på loftet ,tenk på kondensvannsølet, garanterte vannskader
Sleiven