Kaldt!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Anonym skrev:
Det at det ble markedspris på strøm betyr ikke at strømmen til private husholdninger ble subsidiert tidligere.

Produksjonen av strøm i Norge er svært rimelig og kombinasjonen markedspris samt en utvidelse av markedet førte til dyrere strøm for norsk industri og norske private husholdninger siden vi har felles marked med andre land med høyere priser.
Når noe selges til lavere pris en markedspris så er det subsidiert!
Poenget er at dagens marked er ett annet enn tidligere og at det i dag finnes potensielle kunder med større betalingsvillighet som ikke var der tidligere.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
OMF skrev:
Honkey-Chateau skrev:
BT skrev:
8,18,-/kWh i Midt-Norge nå mot 0,4 på østlandet. Strømkraftmarkedet fungerer ikke helt som det skal.

Rart å måtte betale opp mot 100 kroner timen for strøm til heimen samtidig som det er rikelig med vann i magasinene og strømmen eksporteres ut av regionen...
Dette er prisen vi betaler for privatisering av grunnleggende behov. Ikke at jeg i dagens marked (nordpool) ser noe alternativ, men jeg synes det er et tankekors at en nasjon som er så totalt avhengige av el til oppvarming av bolighus (basalt behov), tillater at griske forretninger leker med oss på denne måten.

Honkey
Tja...kan ikke den enkelte bestille fastpris på strøm da hvis man er så bekymret for dette.....?

Rart med det....strøm skal subsidiseres for det har vi mye, bensin derimot der skal man avgiftslegge selv om vi i grunnen har vanvittig mye av det også.
Man kan lure på om det er en helhetlig tanke bak dette.....

Mvh
OMF
1. Legg merke til at jeg skrev at jeg IKKE pr i dag ser noe alternativ, vi har tatt dette steget, det fører ingen vei tilbake.
2. Eventuelle strømsubsidier skal vi ikke under noen omstendighet ha fordi vi har MYE av det, men eventuelt fordi vi benytter det til å dekke et basisbehov.
3. Eventuelle avgifter skal i tilfelle tas inn under produksjon av strøm med fossile midler; ikke direkte på forbruker, som tross alt ikke vet hvor han får strømmen fra. Slike avgifter vil uansett gi seg utslag på strømprisene, da leverandør må ha inntjening på sin leverte strøm.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
nb skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Dette er prisen vi betaler for privatisering av grunnleggende behov. Ikke at jeg i dagens marked (nordpool) ser noe alternativ, men jeg synes det er et tankekors at en nasjon som er så totalt avhengige av el til oppvarming av bolighus (basalt behov), tillater at griske forretninger leker med oss på denne måten.

Honkey
Mener du at staten burde drive et samvirkelang i hver bygd også? Mat er jo et betydelig mer basalt behov enn strøm.

Grunnen til at det kan være store lokale variasjoner i strømpriser i Norge kommer ganske enkelt av at nettet har begrenset overføringskapasitet. Stamnettet i Norge er for øvrig Statnett som eier og driver, et statsforetak underlang Olje- og Energidepartementet.
Dersom matprisene gikk drastisk opp fordi det var kaldt, eventuelt hadde 400% forskjell i pris fra sør til nord, mener jeg nok vi burde ha visse regulerende tiltak, ja. Ettersom dette ikke skjer, ser jeg ikke parallellen du forsøker å skape.

Honkey

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
656
Situasjonen kan fikses med et enkelt tiltak teknisk, men problematisk politisk: å starte reserveaggregatene på Tjeldbergodden og Nyhamna (Ormen Lange) , men det er Sterkt Forurensande Gasskraftverk.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Barbaresco skrev:
Situasjonen kan fikses med et enkelt tiltak teknisk, men problematisk politisk: å starte reserveaggregatene på Tjeldbergodden og Nyhamna (Ormen Lange) , men det er Sterkt Forurensande Gasskraftverk.
Ikke bare er de forurensende men de har også en elendig virkningsgrad.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Rørene fryser på dassen her.
Jeg løp til nærmeste elektromarked, og betjeningen var godt forberdt:
-"Kan vi tippe hva du ser etter?"
-"Ja, du tipper sikkert rett"
-"Ekstra varmeovn?"
-"Ja takk, kanskje en liten en?"
-"Glem det, de er utsolgt over hele byen"

N

nb

Gjest
Ringte rørleggeren i dag for å få oversendt noen dokumenter, første han sa da han tok telefonen var "Er rørene dine frossne nå eller?" Tydligvis travle dager i den bransjen nå for tiden.

P

Parelius

Gjest
Jeg merker liten forskjell inne, her i Latteland/urbaniteten. Selv det italienske vraket av et transportmiddel har holdt det gående ute.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Ringte rørleggeren i dag for å få oversendt noen dokumenter, første han sa da han tok telefonen var "Er rørene dine frossne nå eller?" Tydligvis travle dager i den bransjen nå for tiden.
Rørleggerkompis av meg på facebook idag.

Anbefaler å skru opp varmen i huset,samt og sette en ovn i kjelleren så ikke rørene fryser,sprekker og spruter! det er ekstremt mye telefoner med fortvila folk uten vann i krana,og store vannskader hjemme! det blir fort veldig dyrt! =) så ikke spar på strømmen.

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
R.Solhaug skrev:
Jepp. Men de med klasse D og varmepumpe sliter ??? ;)

Mvh. RS
Hehe, det er mer sammenlignbart enn du tror. Inverteren i varmepumpa er PWM og PAM basert.

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Sleiven skrev:
pstraums skrev:
Tusen takk for kjempefin info ! da er jeg på riktig spor iallefall :) .. får vasse meg en tur ut på "varmepumpeutedelsiden" av huset og se om det er noe is/snø eller annen dritt der jeg kan skrape av.. (Har en Daikin gulvmodell med R410a) Hadde det kanskje vært en god ide å lage et lite "skur" rundt utedelen? (eller hva med å sette den på loftet.. for å unngå den værste kulda ?) ???
Hallooo!
Du må tine vekk frosset avrimingsvann hvis du ikke har egen varmecoil for dette.Det er/var IKKE standard på Daikin. Tipper bunnen på utedelen din er proppfull med is. Det skal være en 2 cm hull i bakkant av bunnen for å drenere ut avrimingsvannet. Ved minus grader fryser dette hullet og hele driten fryser og fylles med is inntil hele stasen skjærer seg. Har du ikke ettermontert tinecoil må du regne med å måtte helle på 2-5 liter varmt vann 2 ganger i døgnet for å tine opp hullet . Helles på i bunn ved hjørnet nærmest veggen der hvor radiatoren buer seg.
Min virker OK og varmer første etasje(120m2) ved -16C, hvis jeg sper på med en liten 800w ovn.
-10 går greit med kun varmepumpe. Men bare så lenge drenshullet ikke fryser til. Østlendinger MÅ ha tinecoil,vestlendinger klarer seg som regel uten, men ikke nå for tiden...

Ved minus 20 og lavere tror jeg ikke det er vits mye å kjøre varmepumpen

Forøvrig bør inne delen stå på MAX luftmengde for beste økonomi/effekt
Setter du enehten på loftet ,tenk på kondensvannsølet, garanterte vannskader

Sleiven
De aller fleste varmepumper av luft/luft som leveres i dag er uten "varmecoil" i bunnpanna som du kaller det. Noen få unntak er det, men det blir montert varmekabel i bunnen på varmepumpene fra de fleste seriøse leverandører.

Har han det kan det allikevel fryse igjen hvis det er tåke og kaldt eller tett snødrev.

Så lenge varmepumpen har en virkningsgrad over 1 er det ingen grunn til å slå den av!

At vifta i innedelen skal så på max for å yte best medfører ikke riktighet. Varmepumpen beregner ideelt kondenseringstrykk selv.

Å plassere utedelen på loft er ingen god idè. Dette medfører som nevnt en del problemer + at hvis du ikke har MEGET god trekk oppe på loftet, kan det faktisk bli kaldere der oppe enn det er ute ettersom varmepumpen henter ut varmen fra lufta. Dermed er den lufta som blåser ut av utedelen kaldere enn den som suges inn. Hvis du har et ikke så godt isolert loft som er flere grader varmere enn ute er ikke dette noen god løsning. Teoretisk kan det fungere, men i praksis...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.586
Det er 46 grader kaldere ute enn det er inne i stua.
Likevel er det ikke spesielt varmt her inne.

Verden er død, dekket av et tykt lag med is og snø og kulde,
og det kan ta nesten 4 måneder før den våkner.

Hvis helvete hadde eksistert hadde det vært iskaldt.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Virkelig kaldt var det i 1966
http://www.yr.no/nyheter/1.6935365

Olsofjroden frøs da ut fobi Færder Fyr.
Det er nok den vinteren 1966 jeg hadde i tankene tidligere i tråden, hvor jeg kom inn på at jeg brukte toget til sentrum/jobb fra Nyland stasjon............og der nede er det skikkelig surt slike dager, husker det godt ;)

Fant ut i begynnelsen av uka hvorfor strømforbruket mitt har hatt en betydelig og jevn økning (hele året) de ca. siste 15 månedene :-\
Varmtvannet har jevnt og trutt konstant rent ut i sluket via overløpsrøret i hele (ca) 15 måneder :-[
Selvfølgelig burde jeg skjønt at det var noe gæli, i hvert fall med det strømforbruket som også var midt på sommern.
ca. 10 dobling av vannforbruk grunnet dette og så kommer strømforbruket på toppen, dette kommer grovt regnet på mellom 7-10K ekstra for meg.
Fikk det reparert i dag, så da ser jeg frem til en tilsvarende senking av søylene pr. avlesing fremover, det er da noe :)

Mvh.KW som i dag satte inn en liten ovn på soveromet, ikke for at det for meg blir for kaldt men det begynner å bli vel mye is på innsiden av vinduene.
-19,7 ute i dag morges.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.059
Sted
Oslo/Grebbestad
R.Solhaug skrev:
cash 63 skrev:
Blir ikke så svett o klam nu om dagen, i anleggsbransjen.

Gutta med store kl.a-trinn holder nok varmen ;)

Mvh. RS
Ehh Solhaug ::) du tenker nog litt vel mye på stereo-anlegg. Det jag mente er entreprenør/alegg bransjen (jobba ute)
alltså inget med klass A/ klass D, det burde jag naturligtvis forklart.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Kuldesjokk!!!

Kom hjem i dag - fra +30 til minus 20 på et døgn.........brrrr.....

Vedlegg

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Fredag kunne Opplysningskontoret melde at det så kaldt at Aftenposten trykker karikaturtegninger for å få islamister til å tenne på bygningen. ;D

Opplysningskontoret kunne også melde at det var så kaldt at selv Petter Northug pakket ordene inn i vatt og at miljøvernminister Erik Solheim hadde satt fyr på et par klimakvoter for å holde varmen. ;D ;D

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Ulf-B skrev:
pstraums skrev:
Noen erfarne varmepumpefolk her som kan gi meg råd ang om jeg skal bare slå den av, eller om det er mer "fornuftig" å gjøre som jeg har gjort nå og stille tempen på den mye lavere enn vanlig?

Mvh: PerS
Jeg har en god venn som har greie på slikt. Er det kaldere enn 10 kuldegrader, kan du like gjerne slå av alt sammen. Det har uansett minimal virkning.
Tror dette er veldig avhengig av hvilken pumpe man har. Jeg har en Mitsubishi Electric FD-Heat Kirigamine 6,6, og har så og si full effekt nå med -20. Varmer en etasje på ca 130 kvm.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Våren er her! -6 grader - rene sommertemparaturen

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
-4 i Stavanger idag, og fuglene sang av full hals!

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.586
Minus 22 her på østlandet.
Det er selvfølgelig varmere enn minus 30 som vi hadde i forrige uke ....

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
javel.så dette er resultatet av klimatoppmøtet i København ?

mvh. s,

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
mikefish skrev:
javel.så dette er resultatet av klimatoppmøtet i København ?

mvh. s,
Ja. Det vedtok en kuldeperiode, og nå er vedtaket nesten gjennomført i sin helhet. Litt utfordrende er det allikevel at vi har mange plussgrader nord for polarsirkelen midt i januar, men såpass må vi tåle.

Honkey

N

nb

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Ja. Det vedtok en kuldeperiode, og nå er vedtaket nesten gjennomført i sin helhet. Litt utfordrende er det allikevel at vi har mange plussgrader nord for polarsirkelen midt i januar, men såpass må vi tåle.

Honkey
Det var en meterolog som sa for litt siden at når det som nå er unormalt kaldt et sted, så er det unormalt varmt et annet sted i verden. Noe i den gaten i alle fall, og hørest forsåvidt logisk nok ut for min del. Han sa at temperaturene gikk i "bølger" rundt jorden. Mener han sa at det for tiden var uvanlig varmt på Grønland.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
nb skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Det var en meterolog som sa for litt siden at når det som nå er unormalt kaldt et sted, så er det unormalt varmt et annet sted i verden. Noe i den gaten i alle fall, og hørest forsåvidt logisk nok ut for min del. Han sa at temperaturene gikk i "bølger" rundt jorden. Mener han sa at det for tiden var uvanlig varmt på Grønland.
Ser ut til at det i det minste er NOE i den teorien:
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3460567.ece
http://www.dagbladet.no/2010/01/09/nyheter/utenriks/ver/9843132/
http://www.hegnar.no/okonomi/utenriks/article406427.ece

Mye vær der ute, ja.

Honkey

N

nb

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Tviler på det er en teori. Tipper at det sorterer under SED (Slik Er Det). Renger med at metereologer har koll på noe såpass grunnleggende. Mener det var en saksopplysning til de som levde i den villfarelse at det var unormalt kaldt over alt i Januar. Man hører jo sjelden om abnorme temperaturer den ene eller andre veien på steder uten folk, eller i det minste uten mediadekning. Lite sprukne rør og slikt midt på Grønlandsisen regner jeg med;)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Morsom historie. ;D

Morsomt at Aftenposten er den som skriver om dette. Trodde denne typen saker var Dagbladets domene.

Topp Bunn