Diverse Kan en CD produsert i SACD (Hybrid) låte like bra i vanlig CD kvalitet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Jo, det stemmer. Data lagret på en harddisk har ingen formening om timing. Det er kun data - enten er de korrekte eller så er de det ikke. Om en ripping blir korrekt eller ikke avhenger ikke av om CDen må gjenlese 0, 1 eller 100 ganger så lenge dataene hentes ut eksakt - noe som for øvrig ikke er en særlig vanskelig oppgave. Feilraten til et CD-ROM-drev til 200 kroner er vel noe slikt som 1 bit per 10^14 bits lest eller noe i den duren.

    Ellers fascineres jeg stadig over logikken din, eller mangel på sådann, der stort sett alle problemer du mener så finne med CDer forsvinner, eller i det minste minimeres om du velger å lagre på harddisk, men likvel er altså åpenbart dedikerte drev bedre.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    For det første så er det ikke korrekt at feilkorreksjonen som ligger innebygget i redbook formatet ikke foregår realtime. Det er dog av mindre betydning. For det andre er man tvunget til å forholde seg til at avspillingen av et musikkstykke som er lagret digitalt er en bitstrøm der første og siste bit henger sammen og at timingen av dekoding til analogt avhenger av at denne bistrømmen er tilgjengelig for dekoding når klokken som timer dekodingen tilsier at informasjonen skal dekodes for at musikken skal låte slik den ble lagret. Når en CD servo kommer til et sted i bitstrømmen den ikke klarer å avlese på første forsøk, andre forsøk etc. påvises det i presentasjonen av Professor Keith O. Johnson at det påvirker klokken. CD servoens økte aktivitet støyer på ulike måter som påvirker klokken. Da spiller det liten rolle om informasjonen til syvende og sist etter mange forsøk ble korrekt avlest av CD servoen og nå ligger klar i bufferet med korrekte verdier når klokkingen av dekodingen til analogt ut av bufferet er påvirket av CD servoens forsøk på å lese på nytt. Da oppstår det jitter.

    Dette har alså ikke noe med buffring eller caching å gjøre. Problemet oppstår uansett. Den eneste måten å komme unna dette på er å skille ut klokke, CD-servo og DAC i egne skjermede separate kabinetter der støy ikke påvirker hverandre. Slik er ikike en PC oppbygget.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De samme "problemene" gjelder jo SACD, det er samme type fysisk medie som CD. Men obs.... datatettheten her er mye større, så da burde avlesningsproblemene øke i like stor grad. Men SACD er visst best. Så rent logisk sett er det bedre lyd jo vanskeligere det er å lese av dataene. Jeg vil ha musikk på floppydisk tror jeg.
     
    N

    nb

    Gjest
    .. og jo eldre og mer slitt CD-plater er jo dårligere burde de låte. Kanskje man burde bytte ut hele samlingen sin en gang innimellom. Uansett om denne effekten er reell eller ikke er det uansett laaangt nede på listen over ting man burde bekymre seg for, men det er vel ofte det denen hobbyen essensielt handler om: Henge seg opp i en uendelig rekke uvesentligheter og annet av minimal betydning og bruke masse tid og ressurser på å løse problemer som i beste fall så vidt eksisterer.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jitter: Kun et problem ifm overføring på SP/DIF eller AES/EBU, siden disse protokollene ikke styres av en separat klokke (man klokker på basis av selve signalet). Dog løsbart ved å bruke separat Wordclock. Men en hvilken som helst vettug DAC reklokker jo signalet og fjerner jitter.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jitter: Kun et problem ifm overføring på SP/DIF eller AES/EBU, siden disse protokollene ikke styres av en separat klokke (man klokker på basis av selve signalet). Dog løsbart ved å bruke separat Wordclock. Men en hvilken som helst vettug DAC reklokker jo signalet og fjerner jitter.
    Målinger tilsier jo noe helt annet. Jitter fjernes ikke ved reklokking, men kan utbedres til bedre verdier. Det gjelder dog selvsagt dersom klokken som foretar reklokking ikke er påvirket av støy fra CD servoen som påvist i dette eksempelet. Da vil reklokkingen også påvirkes dersom ikke klokken befiner seg i et skjermet separat kabinett.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    De samme "problemene" gjelder jo SACD, det er samme type fysisk medie som CD. Men obs.... datatettheten her er mye større, så da burde avlesningsproblemene øke i like stor grad. Men SACD er visst best. Så rent logisk sett er det bedre lyd jo vanskeligere det er å lese av dataene. Jeg vil ha musikk på floppydisk tror jeg.
    Når man hevder at SACD er best handler det vel om en sammenligning mot CD. Ingen har vel påstått av avlesing av en SACD skive er fritatt for de problemene som her beskrives for en CD-skive.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    .. og jo eldre og mer slitt CD-plater er jo dårligere burde de låte. Kanskje man burde bytte ut hele samlingen sin en gang innimellom. Uansett om denne effekten er reell eller ikke er det uansett laaangt nede på listen over ting man burde bekymre seg for, men det er vel ofte det denen hobbyen essensielt handler om: Henge seg opp i en uendelig rekke uvesentligheter og annet av minimal betydning og bruke masse tid og ressurser på å løse problemer som i beste fall så vidt eksisterer.
    Nå er det vel du som overfører problemer med analoge medier til digitale medier. Det finnes et beskyttende lag over "mønsteret" som er lagret på optiske skiver som CD og DVD. Derfor betyr ikke alder og slitasje at "mønsteret" som den produserte skiven orginalet ble laget med blir forverret av alder og slitasje.

    Mvh
    Roysen
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Forsåvidt - jitter fjernes ikke totalt, men det reduseres til ikke-signifikante nivåer, dvs ingen økning i forvrengning i DAC'en.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For det første så er det ikke korrekt at feilkorreksjonen som ligger innebygget i redbook formatet ikke foregår realtime.
    Javel. Forklar meg så hvordan feilkorreksjon virker. På forhånd takk.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Ganske utrolig at de som holder fanen for objektivitet og målinger ikke ønsker å forholde seg til målinger når de faktisk viser at det de påstår ikke stemmer. I presentasjonen på videoen er det påvist at støy fra CD-servoen ved høye BLER verdier på CD vil påvirke klokken og skape jitter. Likvel ønsker man altså ikke å forholde seg til disse målingene fordi de ikke stemmer overns med egen overbevisning.

    Det er nytteløst å diskutere med slike folk. Jeg legger inn årene.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    For det første så er det ikke korrekt at feilkorreksjonen som ligger innebygget i redbook formatet ikke foregår realtime.
    Javel. Forklar meg så hvordan feilkorreksjon virker. På forhånd takk.
    Det er som sagt helt irrelevant for denne problemstillingen. Vi kan ta det i en annen tråd dersom du er veldig interessert. Jeg foreslår imidlertid at du slår opp informasjonen selv.

    Mvh
    Roysen
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg vet hvordan feilkorreksjon funker. Man ser på en blokk data og sammenstiller dette med en korreksjonskode som kommer på slutten av datablokken. Først når man har lest siste del av datablokken kan man se om det har vært en feil. Og da korrigerer man en feil som har skjedd tidligere i datastrømmen, og man sender så videre de korrigerte data. Det er ingen annen måte å gjøre dette på enn å mellomlagre (bufre) dataene, siden man må gjøre endringer på data som har ankommet tidligere i tid.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg vet hvordan feilkorreksjon funker. Man ser på en blokk data og sammenstiller dette med en korreksjonskode som kommer på slutten av datablokken. Først når man har lest siste del av datablokken kan man se om det har vært en feil. Og da korrigerer man en feil som har skjedd tidligere i datastrømmen, og man sender så videre de korrigerte data. Det er ingen annen måte å gjøre dette på enn å mellomlagre (bufre) dataene, siden man må gjøre endringer på data som har ankommet tidligere i tid.
    Det er korrekt, men nå tenker du på en og en datapakke. Et musikkstykke består av mange slike pakker og så lenge ikke hele musikkstykket er avlest før feilkorreksjonen slår inn vil det foregå i realtime. For det andre henviser du nå til en type feilkorreksjon. Det finnes også en annen type som muligens kalles noe annet, men CD servoen forsøker også å lese deler av innholdet på disken på nytt dersom den ikke har klart å avlese innholdet. Dette foregår også i realtime og ikke etter at musikkstykket er ferdigspilt.

    Mvh
    Roysen
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det eneste servoen gjør er å sørge for å holde laseren på sporet. En CD-spiller leser ikke dataene på nytt hvis de avleses feil. Det er ingen retry som det heter på dataspråket. Men det er riktig at man prøver på nytt hvis man ikke har klart å lese noe som helst, dvs bommet på sporet. Men det har ingen ting med jitter å gjøre. Det man da oppdager er dropouts i lyden.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Dette er ikke i henhold til hva Professor Keith O. Johnson hevder og jeg mener vel at det omtrent ikke finnes noen andre i verden som har bedre forutsetning for å uttale seg om det.

    For det andre må det jo være en grunn til at redbook standarden begrenser tillate BLER til 220. Når man så vet at normalt produserte CD skiver kan inneholde BLER med verdier på tusenvis sier det seg også at det vil ha en eller annen påvirkning som går ut over avlesningen av redbook formatet.

    Mvh
    Roysen
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nå må jeg presisere meg sjøl her litt. Forutsetningen for å bestemme seg for en retry er at feilkorreksjonen først har gjort et forsøk på å rette opp dataene uten hell. Først da vil det være noen vits å gjøre en ny lesning av dataene. En CD-spiller har ingen slik funksjonalitet. Feilkorreksjonen retter opp feilen eller ikke, og i sistnevnte tilfelle sender man data med feil i, og dette kan selvsagt være hørbart....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.850
    Antall liker
    38.288
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ganske utrolig at de som holder fanen for objektivitet og målinger ikke ønsker å forholde seg til målinger når de faktisk viser at det de påstår ikke stemmer. I presentasjonen på videoen er det påvist at støy fra CD-servoen ved høye BLER verdier på CD vil påvirke klokken og skape jitter. Likvel ønsker man altså ikke å forholde seg til disse målingene fordi de ikke stemmer overns med egen overbevisning.
    Som sagt, det er derfor jeg bare bruker harddiskbasert avspilling og har kvittet meg med alt som heter CD-spillere.

    Det riktige er vel likevel å si at dette kan påvirke klokken, ettersom det er avhengig av strømforsyninger etc internt i transporten. Min EMC-1UP med Philips CD-Pro drev var definitivt ikke god på dette, ettersom klokken satt på samme kretskort som servoene med felles strømtilførsel. Litt servoaktivitet ville umiddelbart føre til et strømtrekk som droppet spenningen aldri så lite til klokkekrystallen, og resultatet var hørbare mengder jitter i form av litt "hardhet" og litt mindre "organisk" og "tredimensjonalt" lydbilde. En Logitech Transporter er en klart bedre signalkilde enn en EMC-1UP brukt som ren CD-transport.

    Det eneste jitteret som betyr noe er forresten i den synkrone datastrømmen på vei inn i D/A-konverteringen. Hvert datapunkt har en verdi i både tid og amplitude, og avvik i tidsangivelse er like ille som bitfeil i amplitude. Hvis man bufrer til disk og klokker ut derfra igjen nullstilles alt gammelt jitter, og det er bare tidsvariasjonen i den nye datastrømmen som påvirker D/A-konverteringen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Logitech Transporter ja. Det er hva man trenger, og alle sorger forsvinner. :)
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    293
    Sted
    Tranby
    Data lagres på harddisker i logiske blokker. Operativsystemet avgjør hvordan dette gjøres i detaljer.
    Når man åpner en fil, vil sannsynligvis datamaskinen legge fila i hurtiglagret (cache) før den får brukt for dataene (les på forhånd).
    Datamaskinen vil derfor lese musikken fra internminnet, slik at den får tak i dataene mye raskere enn det som er nødvendig for å spille musikk.
    Spiller program, multimedia mixer, drivere og maskinvare for lyd avgjør hvor bra det blir.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Ganske utrolig at de som holder fanen for objektivitet og målinger ikke ønsker å forholde seg til målinger når de faktisk viser at det de påstår ikke stemmer. I presentasjonen på videoen er det påvist at støy fra CD-servoen ved høye BLER verdier på CD vil påvirke klokken og skape jitter. Likvel ønsker man altså ikke å forholde seg til disse målingene fordi de ikke stemmer overns med egen overbevisning.
    Som sagt, det er derfor jeg bare bruker harddiskbasert avspilling og har kvittet meg med alt som heter CD-spillere.

    Det riktige er vel likevel å si at dette kan påvirke klokken, ettersom det er avhengig av strømforsyninger etc internt i transporten. Min EMC-1UP med Philips CD-Pro drev var definitivt ikke god på dette, ettersom klokken satt på samme kretskort som servoene med felles strømtilførsel. Litt servoaktivitet ville umiddelbart føre til et strømtrekk som droppet spenningen aldri så lite til klokkekrystallen, og resultatet var hørbare mengder jitter i form av litt "hardhet" og litt mindre "organisk" og "tredimensjonalt" lydbilde. En Logitech Transporter er en klart bedre signalkilde enn en EMC-1UP brukt som ren CD-transport.

    Det eneste jitteret som betyr noe er forresten i den synkrone datastrømmen på vei inn i D/A-konverteringen. Hvert datapunkt har en verdi i både tid og amplitude, og avvik i tidsangivelse er like ille som bitfeil i amplitude. Hvis man bufrer til disk og klokker ut derfra igjen nullstilles alt gammelt jitter, og det er bare tidsvariasjonen i den nye datastrømmen som påvirker D/A-konverteringen.
    Dette er jeg enig i, Asbjørn. Når det gjelder reklokking betyr det imidlertid lite at alt gammelt jitter nullstilles dersom klokken som foretar reklokkingen også er påvirket av CD-transportens servo aktivitet.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Data lagres på harddisker i logiske blokker. Operativsystemet avgjør hvordan dette gjøres i detaljer.
    Når man åpner en fil, vil sannsynligvis datamaskinen legge fila i hurtiglagret (cache) før den får brukt for dataene (les på forhånd).
    Datamaskinen vil derfor lese musikken fra internminnet, slik at den får tak i dataene mye raskere enn det som er nødvendig for å spille musikk.
    Spiller program, multimedia mixer, drivere og maskinvare for lyd avgjør hvor bra det blir.
    Det er i og for seg greit og kjent. Det jeg tenkte mer på var hvordan den digitale informasjonen fysisk er lagret på harddisken. Andre har imidlertid gitt svar på det tidligere i tråden.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nå må jeg presisere meg sjøl her litt. Forutsetningen for å bestemme seg for en retry er at feilkorreksjonen først har gjort et forsøk på å rette opp dataene uten hell. Først da vil det være noen vits å gjøre en ny lesning av dataene. En CD-spiller har ingen slik funksjonalitet. Feilkorreksjonen retter opp feilen eller ikke, og i sistnevnte tilfelle sender man data med feil i, og dette kan selvsagt være hørbart....
    ...og hvordan forklarer du da at høye BLER verdier gir utslag i større aktivitet for CD servoen?

    Mvh
    Roysen
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.502
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det refereres mye til Professor her. Det er riktig han er blit kalt det men han har aldri vært noen professor. Bruk gjerne "" når han omtales som det.
    KOJ studied computer science, biology, and music at UCLA, and did his graduate studies in electronics at Stanford University. For most of his life, for good and sufficient reason, his name has been prefaced by the honorific "Professor"; most of the high end community knows KOJ as Prof. Keith O. Johnson.
    Mer her for de som er interessert. Virker som en flink type.
    Goodwin's High End - Keith O. Johnson Bio
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Høy feilrate er en indikasjon på at laseren er på villspor, ikke motsatt. Men man leser ikke dataene på nytt. Aldri. Dessuten er hele poenget med feilkorreksjon jo nettopp å rette feilen UTEN å lese på nytt....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.850
    Antall liker
    38.288
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jeg enig i, Asbjørn. Når det gjelder reklokking betyr det imidlertid lite at alt gammelt jitter nullstilles dersom klokken som foretar reklokkingen også er påvirket av CD-transportens servo aktivitet.
    Ja, og det er som sagt derfor jeg bare bruker harddiskbasert løsning. Serveren står i naborommet og streamer data som FLAC til en Logitech Transporter i anlegget. Tidsvariasjon i den datastrømmen har ingen ting å si, ettersom det ikke er et sanntidsformat. Transporteren pakker ut FLAC, konverterer datastrømmen til S/PDIF og klokker den videre til DEQX'en for videre prosessering og D/A-konvertering. Det er ingen servoer eller feilkorreksjonskretser i Transporteren, så klokken i den har noe sånt som 18 ps jitter. Det er veldig, veldig lite. I tillegg har den mulighet for å ta ekstern klokke fra DAC'en for å bli kvitt siste rest, men den muligheten har jeg ikke benyttet så langt.

    Fysiske CD/SACD/DVD-spillere med mekaniske komponenter som skal akselereres og kurskorrigeres, dynamiske feilrettingskretser som må virke i sanntid og alle andre elektromekaniske komplikasjoner er en mye mer krevende måte å gjøre samme jobb på, ihvertfall hvis de skal komme i nærheten av den klokkestabiliteten som Transporteren har.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det refereres mye til Professor her. Det er riktig han er blit kalt det men han har aldri vært noen professor. Bruk gjerne "" når han omtales som det.
    KOJ studied computer science, biology, and music at UCLA, and did his graduate studies in electronics at Stanford University. For most of his life, for good and sufficient reason, his name has been prefaced by the honorific "Professor"; most of the high end community knows KOJ as Prof. Keith O. Johnson.
    Mer her for de som er interessert. Virker som en flink type.
    Goodwin's High End - Keith O. Johnson Bio
    Ok, mulig du har rett i det. Jeg kjenner ham ikke personlig. Uansett er det få her i verden som har større kunnskap på området.

    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hørbar jitter er kjent for å gi noe mykere lyd. Ikke hardhet. Burde i så måte kanskje være en god ting for flere high-endere.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Høy feilrate er en indikasjon på at laseren er på villspor, ikke motsatt. Men man leser ikke dataene på nytt. Aldri. Dessuten er hele poenget med feilkorreksjon jo nettopp å rette feilen UTEN å lese på nytt....
    Nå svarte du ikke på spørsmålet mitt.

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Fysiske CD/SACD/DVD-spillere med mekaniske komponenter som skal akselereres og kurskorrigeres, dynamiske feilrettingskretser som må virke i sanntid og alle andre elektromekaniske komplikasjoner er en mye mer krevende måte å gjøre samme jobb på, ihvertfall hvis de skal komme i nærheten av den klokkestabiliteten som Transporteren har.
    Som sagt har jeg aldri skjønt hvrofor det ivres så mye for "gammeldagse" drivverkt når omtrent alt av innvendinger og ankepunkter man måtte ha mot tradisjonell platesnurring forsvinner, er irrelevante eller sterkt redusert om man baserer seg på datamaskiner i en eller annen form.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Høy feilrate er en indikasjon på at laseren er på villspor, ikke motsatt. Men man leser ikke dataene på nytt. Aldri. Dessuten er hele poenget med feilkorreksjon jo nettopp å rette feilen UTEN å lese på nytt....
    Nå svarte du ikke på spørsmålet mitt.

    Mvh
    Roysen
    BLER er en statisk verdi som måles over tid, ikke realtime. Den kan ikke ha tilbakevirkende kraft for å si det sånn.

    Men det er jo helt logisk at servoen er mer aktiv samtidig som har har avlesningsfeil. Hovedårsaken til lesefeil er normalt at laseren er (litt) på villspor. Men i praksis korrigeres alle avlesningsfeil av korreksjonskretsløpet (ref Reed-Solomon) slik at BLER blir lik 0. Eller var det 1 / 10^14 som ble nevnt tidligere her... Og i de ekstremt få tilfellene feilen ikke kan korrigeres så får man feil i datastrømmen.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Dette er jeg enig i, Asbjørn. Når det gjelder reklokking betyr det imidlertid lite at alt gammelt jitter nullstilles dersom klokken som foretar reklokkingen også er påvirket av CD-transportens servo aktivitet.
    Ja, og det er som sagt derfor jeg bare bruker harddiskbasert løsning. Serveren står i naborommet og streamer data som FLAC til en Logitech Transporter i anlegget. Tidsvariasjon i den datastrømmen har ingen ting å si, ettersom det ikke er et sanntidsformat. Transporteren pakker ut FLAC, konverterer datastrømmen til S/PDIF og klokker den videre til DEQX'en for videre prosessering og D/A-konvertering. Det er ingen servoer eller feilkorreksjonskretser i Transporteren, så klokken i den har noe sånt som 18 ps jitter. Det er veldig, veldig lite. I tillegg har den mulighet for å ta ekstern klokke fra DAC'en for å bli kvitt siste rest, men den muligheten har jeg ikke benyttet så langt.

    Fysiske CD/SACD/DVD-spillere med mekaniske komponenter som skal akselereres og kurskorrigeres, dynamiske feilrettingskretser som må virke i sanntid og alle andre elektromekaniske komplikasjoner er en mye mer krevende måte å gjøre samme jobb på, ihvertfall hvis de skal komme i nærheten av den klokkestabiliteten som Transporteren har.
    Den problemstillingen vi diskuerer her burde ikke være noe utfordring i den settingen der, nei.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Høy feilrate er en indikasjon på at laseren er på villspor, ikke motsatt. Men man leser ikke dataene på nytt. Aldri. Dessuten er hele poenget med feilkorreksjon jo nettopp å rette feilen UTEN å lese på nytt....
    Nå svarte du ikke på spørsmålet mitt.

    Mvh
    Roysen
    BLER er en statisk verdi som måles over tid, ikke realtime. Den kan ikke ha tilbakevirkende kraft for å si det sånn.

    Men det er jo helt logisk at servoen er mer aktiv samtidig som har har avlesningsfeil. Hovedårsaken til lesefeil er normalt at laseren er (litt) på villspor. Men i praksis korrigeres alle avlesningsfeil av korreksjonskretsløpet (ref Reed-Solomon) slik at BLER blir lik 0. Eller var det 1 / 10^14 som ble nevnt tidligere her... Og i de ekstremt få tilfellene feilen ikke kan korrigeres så får man feil i datastrømmen.
    Ok, dette kan har du sikkert rett i. Min antagelse var basert på at jeg ved dårlige skiver hører at CD-ROM avleseren på min laptop leser og leser og leser. Uansett er det den økte servoaktiviten ved høye BLER tall som er sentralt for denne problemstillinge og ikke om det leses om igjen eller ikke.

    Slik jeg har forstått BLER forklart av eksperter, er at det er selve produksjonen av skivene som fører til høye BLER tall og at produksjonsproblemene skyldes at når det flytende materialet som utgjør CD-platen fylles i master stamperen, fyller ikke det flytende materialet ut pits i masteren som skal utgjøre mønsteret laseren leser på en ordentlig måte. Altså er "mønsteret" uklart for laseren ved avlesning. For meg virker det da ikke logisk at dette har noe med hva laseren gjør og ikke gjør å gjøre dersom produksjonen av CD-skiven ikke gjør det mulig for laseren å avlese "mønsteret" slik det skal være.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du kan ikke sammenligne en CD-spiller med en CD-ROM leser. De to fungerer ikke på samme måte. En CD-ROM vil faktisk lese dataene på nytt ved en ikke-korrigerbar lesefeil. Det er nok dette du hører når leseren "tygger" på plata.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.850
    Antall liker
    38.288
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nettopp det som er fordelen med å rippe CD'er i et CD-ROM-drev i stedet for å prøve å spille dem av i sanntid. Drevet kan lese CD'en så mange ganger som nødvendig for å forsikre seg om at den har forstått alle data riktig. Dessuten kan den sammenligne checksum med databaser på nett, som AccurateRip, for å forsikre seg om at den har lest eksakt samme dataverdier som andre rips av samme CD. Det gjør ingen ting om det tar litt tid.

    Derimot, ved sanntidsavspilling må transporten forsøke å gjøre alt det der i sanntid uten å forsinke datastrømmen. Den må holde laseren eksakt på rett spor (servo) og bruke redundans i datastrømmen til å korrigere eventuelle lesefeil så langt som mulig. Det er en annen cup of tea.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja det er litt som musikk i studio vs live. I studio kan man reparere alt mens live er det litt værre.... Det er kanskje derfor man selger øl på konserter.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    En annen ting som jeg synes er litt interessant å bringe opp i denne diskusjonen er en funksjonalitet som finnes på min MBL 1611F DAC. Den har en knapp hvor man kan skru av og på feilkorreksjon. Lyden er hørbart bedre når feilkorreksjon er skrudd av selv om det kan medføre datatap på dårlige skiver.

    Hva kan det skyldes - at det lyder bedre når feilkorreksjon er slått av mener jeg?

    Mvh
    Roysen
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En annen ting som jeg synes er litt interessant å bringe opp i denne diskusjonen er en funksjonalitet som finnes på min MBL 1611F DAC. Den har en knapp hvor man kan skru av og på feilkorreksjon. Lyden er hørbart bedre når feilkorreksjon er skrudd av selv om det kan medføre datatap på dårlige skiver.

    Hva kan det skyldes - at det lyder bedre når feilkorreksjon er slått av mener jeg?

    Mvh
    Roysen
    En DAC med feilkorreksjon? Hva skulle den korrigere for da? Det finnes ingen mulighet for å feilkorrigere en SP/DIF eller AES/EBU datastrøm.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    En annen ting som jeg synes er litt interessant å bringe opp i denne diskusjonen er en funksjonalitet som finnes på min MBL 1611F DAC. Den har en knapp hvor man kan skru av og på feilkorreksjon. Lyden er hørbart bedre når feilkorreksjon er skrudd av selv om det kan medføre datatap på dårlige skiver.

    Hva kan det skyldes - at det lyder bedre når feilkorreksjon er slått av mener jeg?

    Mvh
    Roysen
    En DAC med feilkorreksjon? Hva skulle den korrigere for da? Det finnes ingen mulighet for å feilkorrigere en SP/DIF eller AES/EBU datastrøm.
    Det kan jeg ikke svare på. Det er dog en separat DAC med en knapp for å slå av/på feilkorreksjon.

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn