S
Syncrolux
Gjest
Hadde vært interessant å vite hva den egentlig gjør. Står det noe om det i brukermanualen til produktet?
Står litt om det i denne anmeldelsen, uten at det er noen garanti for at det faktisk er riktig eller presist beskrevetEn DAC med feilkorreksjon? Hva skulle den korrigere for da? Det finnes ingen mulighet for å feilkorrigere en SP/DIF eller AES/EBU datastrøm.
"Det som ikke er musikksignal" = STØY ?Utdyper mer om hva som menes med : mer plass til det som ikke er musikksignal.
Nja, det blir jo ganske mye ultrasonisk støy som sendes videre til neste trinn. En ting er å bli kvitt aliasing ned i audiobåndet, men ulineariteter i forsterkerne kan også folde ned ultrasonisk støy til det hørbare båndet. Derfor må det være et lavpassfilter på en DSD-avspiller også. Det skjer gjerne et sted rundt 40 kHz. Noen steder hevdes det at DSD/SACD har en båndbredde på 100 kHz. De har jo ikke det, ihvertfall ikke med noe meningsfylt signal/støy-forhold."Det som ikke er musikksignal" = STØY ?Utdyper mer om hva som menes med : mer plass til det som ikke er musikksignal.
DSD er en versting der ja.... Støynivå på -120 dB er jo heeeeeeelt på jordet. Hehe.
Impulsresponsen blir kjapp når man sampler på 2.8MHz uten filtrering ja, det den figuren viser er impulsresponsen til et system med 1.4MHz båndbredde. Impulsrespons og frekvensrespons er to sider av samme sak, og DSD må som nevnt over lavpassfiltreres ganske kraftig før avspilling, så en slik impuls vil se ganske annerledes ut når den kommer ut av avspilleren (for ikke å snakke om ut av høyttaleren). Laplacetransformen til en 3µs bred firkantpuls er (1-e^(-3E-6*s))/s så så da kan den interesserte lett finne frekvensinnholdet, eller sjekke hvordan den blir seende ut i tidsdomenet om man ganger den med en gitt filterfunksjon og transformerer resultatet tilbake."DSD 64fs (the format used for SACD) is a 1 bit format with a sample rate of 2.8224 MHz (64 x 44.1 kHz). The main advantage of this DSD format is the as close to perfect as we have ever seen impulse response, which is just a little more than 100% measured with a 3us pulse..
Samt at en 1bit-konverter (AD eller DA) aldri kan bli like bra som en multibit-konverter, og at alle ADCer og DACer derfor går via et intermediate-format som 6-bit 128xfs eller lignende. Alle vitenskapelige lyttetester tilsier at SACD er transparent, akkurat som DVDA og andre formater med nok båndbredde og dynamisk område. Så spørsmålet blir egentlig: Hva er poenget med å introdusere ekstra kompleksitet for en gevinst som er helt hypotetisk?The disadvantage of DSD compared to digital PCM is the noise performance and the fact that DSD can not be edited since it is only 1 bit.
Støygulv er en litt diffus definisjon, mener du totalstøy eller støytetthet? Man kan fint se en tone på -110dB i en måling på en 16-bit datastrøm, bare man sørger for å ha lang nok målesekvens. Den totale støyeffekten med 16-bit kvantisering er -96dBFS (for et uniformt distribuert stokastisk inngangssignal, relativt til en fullskala sinus er den -98.08dB), men denne støyeffekten er fordelt i hele området mellom DC og Nyquist (under antagelsen av at kvantiseringsstøy er hvit, som stemmer om man bruker dither). Om man tar en DFT som er 16 samples lang, vil støyeffekten i hvert punkt være 1/16 av den totale støyeffekten, og det visuelle støygulvet vil derfor ligge 12dB lavere. Hvis man tar en DFT som er 2^16 samples lang vil støyeffekten i hvert punkt være 48dB lavere, og det visuelle støygulvet vil være 48dB lavere. Det visuelle støygulvet er egentlig den spektrale støytettheten gitt en frekvensoppløsning på fs delt på sekvenslengden. Spektral støytetthet eller støygulv er som oftest definert som V/sqrt(Hz), så for å få det visuelt riktig (i henhold til den definisjonen) må man ha en sekvenslengde som er lik samplingsfrekvensen.Støygulv ved -120 dB til 20 kHz tilsvarer 20 bits PCM. Alminnelig 16-bits CD har et støygulv ved -96 dB, men alle triksene som brukes på DSD for å senke støygulvet fra -6 dB (1 bit) til -120 dB ved å flytte energien ut av audiobåndet kan også brukes på 16-bits PCM.
Interessant helt klart.Impulsresponsen blir kjapp når man sampler på 2.8MHz uten filtrering ja, det den figuren viser er impulsresponsen til et system med 1.4MHz båndbredde. Impulsrespons og frekvensrespons er to sider av samme sak, og DSD må som nevnt over lavpassfiltreres ganske kraftig før avspilling, så en slik impuls vil se ganske annerledes ut når den kommer ut av avspilleren (for ikke å snakke om ut av høyttaleren). Laplacetransformen til en 3µs bred firkantpuls er (1-e^(-3E-6*s))/s så så da kan den interesserte lett finne frekvensinnholdet, eller sjekke hvordan den blir seende ut i tidsdomenet om man ganger den med en gitt filterfunksjon og transformerer resultatet tilbake."DSD 64fs (the format used for SACD) is a 1 bit format with a sample rate of 2.8224 MHz (64 x 44.1 kHz). The main advantage of this DSD format is the as close to perfect as we have ever seen impulse response, which is just a little more than 100% measured with a 3us pulse..
Samt at en 1bit-konverter (AD eller DA) aldri kan bli like bra som en multibit-konverter, og at alle ADCer og DACer derfor går via et intermediate-format som 6-bit 128xfs eller lignende. Alle vitenskapelige lyttetester tilsier at SACD er transparent, akkurat som DVDA og andre formater med nok båndbredde og dynamisk område. Så spørsmålet blir egentlig: Hva er poenget med å introdusere ekstra kompleksitet for en gevinst som er helt hypotetisk?The disadvantage of DSD compared to digital PCM is the noise performance and the fact that DSD can not be edited since it is only 1 bit.
Det var en nyansert og god artikkel du linket til her.Ja, men det førsteordens filteret jeg viste er altfor slakt til å kunne gjøre jobben. Den ultrasoniske støyen øker mye fortere enn det. Her er et bilde, vist med åttendeordens støyforming:
Vis vedlegget 213636
dsd
Den støyen øker med ca 48 dB/oktav over ca 15 kHz. Altså må filteret være minst like bratt som det for å holde støyen nede, og da vil impulsgjengivelsen bli tilsvarende mye dårligere. SACD-standarden ("scarlet book") anbefaler minst 30 dB/oktav fra høyst 50 kHz, men det vil begrense støyformingen til mindre enn hva som er vist i grafen for at ikke støyen skal ta overhånd lenger oppe. Da vil også støyenergien i audiobåndet havne høyere enn hva som er vist her.
Men, bare for gøy, la oss se på en perfekt 3 us firkantpuls før og etter det anbefalte minimumsfilteret med 30 dB/oktav ved 50 kHz. Her har jeg brukt femteordens Butterworth. Grønn strek er impulsen, rød strek er slik den samme impulsen gjengis etter filtrering på den analoge utgangen fra en SACD-spiller som følger anbefalingen i "scarlet book".
Vis vedlegget 213648
Jeg vet ikke om det er så mye mer å si om den "perfekte impulsgjengivelsen" fra DSD, sånn som den nå engang må implementeres i en avspiller. Her har jeg forresten økt tidsoppløsningen i simuleringen, men måtte utvide tidsaksen for å få med mesteparten av ringingen.
Delta-sigma-modulering er konseptuelt veldig enkelt, det er bare en kvantiserer med et filter i en feedbacksløyfe.Jeg har ikke gjort regnestykket, men når noen skryter av å ha -120 dB støy til 20 kHz med et ett-bits format, så lurer jeg på hva man ville fått ved å bruke de samme teknikkene på noe som i utgangspunktet var 16 bits med -96 dB støy. Det er 90 dB bedre utgangspunkt for støyforming.
Du bør lavpassfiltrere hvis du ønsker høyttalerne dine vel, men et filter med knekkfrekvens på 50kHz kan ikke høres, slik man heller ikke kan høre frekvensinnhold opp til 1.4MHz i en 3µs bred puls. Så "fordelen" blir helt akademisk, og slett ikke reell, fordi en slik impuls består av frekvensinnhold vi ikke kan høre uansett (eller gjengi for den del). Alle vitenskapelige lyttetester har vist at DSD i likhet med hi-res PCM er helt transparent.Er du sikker på at DSD må lavpassfiltreres?
Slik jeg forstår det er den eneste reelle fordelen formatet har i forhold til PCM.
Jeg jobber med datakonvertere og har en rent faglig tilnærming til tema, synsingen får andre ta seg av. Alle vitenskapelige lyttetester såvel som all viten om lyd og hørsel tilsier at SACD og 24/96 (el 24/192) LPCM er transparent med god margin. Jeg har heller ikke sett noen vitenskapelig bevis/konklusjon på at CD-formatet (16/44.1) ikke er transparent også, men tatt i betraktning hvor lite headroom formatet har i forhold til hørbart frekvensområde og dynamisk område kan det nok være diskutabelt under visse forutsetninger. ARA konkluderte med at et transparent format burde være >20bits og ha >60kHz (ca) samplingsfrekvens.Spørsmålet i tråden handler om cd vs sacd og der mener jeg downsamplingen cdlaget går gjennom før det upsamples kan i de fleste tilfeller være en hørbar degradering (svært liten riktignok) fra høyoppløselige formater som SACD. Er dette feil?
Ting tyder på at det er feil. Her er et forsøk med å sette en A/D-konvertering til 16/44.1 og påfølgende D/A-konvertering i signalkjeden for hhv SACD og 24/96 PCM: http://drewdaniels.com/audible.pdf. Ingen kunne høre noen som helst forskjell.Spørsmålet i tråden handler om cd vs sacd og der mener jeg downsamplingen cdlaget går gjennom før det upsamples kan i de fleste tilfeller være en hørbar degradering (svært liten riktignok) fra høyoppløselige formater som SACD. Er dette feil?
Interessant. Stemmer godt med mine egne erfaringer ved lytting av lik musikk i andre formater. 24/96 eller 88 er godt nok.Jeg jobber med datakonvertere og har en rent faglig tilnærming til tema, synsingen får andre ta seg av. Alle vitenskapelige lyttetester såvel som all viten om lyd og hørsel tilsier at SACD og 24/96 (el 24/192) LPCM er transparent med god margin. Jeg har heller ikke sett noen vitenskapelig bevis/konklusjon på at CD-formatet (16/44.1) ikke er transparent også, men tatt i betraktning hvor lite headroom formatet har i forhold til hørbart frekvensområde og dynamisk område kan det nok være diskutabelt under visse forutsetninger. ARA konkluderte med at et transparent format burde være >20bits og ha >60kHz (ca) samplingsfrekvens.Spørsmålet i tråden handler om cd vs sacd og der mener jeg downsamplingen cdlaget går gjennom før det upsamples kan i de fleste tilfeller være en hørbar degradering (svært liten riktignok) fra høyoppløselige formater som SACD. Er dette feil?
Men mitt poeng er at 1bit-konvertering er avleggs, det er dårligere enn moderne multibit, og derfor har teknologien løpt fra SACD som format. LPCM derimot kan man skalere opp så mye man vil, teknologien vil aldri kunne løpe fra formatets fundamentale begrensinger rett og slett fordi LPCM ikke har noen fundamentale begrensinger. Vil du ha mulighet for 250dB dynamisk område (i teorien selvsagt siden det er ikke går an i praksis)? No problem, øk bitdybden til førtiognoe bits. Vil du ha en megahertz båndbredde? No problem, gjør sampling på 2MHz. LPCM er en direkte lagring av det du måler eller tar opp, så nøyaktig som det er mulig å måle det. LPCM som sådan har derfor ingen fundamentale begrensinger og er 100% future-proof. Det er ikke DSD, teknologien har faktisk alt løpt fra det.
De konkluderer med at 16/44 er transparent mot 24/96?Ting tyder på at det er feil. Her er et forsøk med å sette en A/D-konvertering til 16/44.1 og påfølgende D/A-konvertering i signalkjeden for hhv SACD og 24/96 PCM: http://drewdaniels.com/audible.pdf. Ingen kunne høre noen som helst forskjell.Spørsmålet i tråden handler om cd vs sacd og der mener jeg downsamplingen cdlaget går gjennom før det upsamples kan i de fleste tilfeller være en hørbar degradering (svært liten riktignok) fra høyoppløselige formater som SACD. Er dette feil?
ARA sin proposal (fra 1995) kan finnes her: https://www.meridian-audio.com/ara/araconta.htmInteressant. Stemmer godt med mine egne erfaringer ved lytting av lik musikk i andre formater. 24/96 eller 88 er godt nok.
14 bits @ 96 kHz ligner på oppløsningen fra vinyl. Størrelsen på vinylmolekylene i platen og metallatomene i masteren vil begrense "bitdybden", mens den kan gjengi ultrasoniske frekvenser overraskende langt oppover. Linker til enda en gang til disse to innleggene heller enn å gjenta meg selv her også:As a guideline, this would imply a requirement of:
20-bit precision for channels sampled at 48kHz
14-bit precision for channels sampled at 96kHz
Fin artikkel.ARA sin proposal (fra 1995) kan finnes her: https://www.meridian-audio.com/ara/araconta.htmInteressant. Stemmer godt med mine egne erfaringer ved lytting av lik musikk i andre formater. 24/96 eller 88 er godt nok.