Så er det dessverre for mange som innbilder seg at musikk generelt låter varmt og alltid behagelig. Det skaper mange missforståelser. Flere burde oppholdt seg tett på musikere.
For å være enig eller uenig med deg her, må jeg vite om du tenker PA - eller akustisk fremført.
Akustisk. PA-lyd er aldri noen form for referanse for meg.
Gudskjelov.
Etter over førti år med akustisk musikk - de aller fleste av dem som utøver, dirigent og konsertgjenger, har jeg nærmest til gode å tenke et hørt instrument eller gruppe - som ubehagelige. Ja, piccolofløyte spillt av ei kollega av meg på et par meters avstand, tenderte til "Well over the top" ved et par anledninger.
Sitter akkurat nå og hører
Stravinsky ; "The Rite of Spring" med Mariinsky Theatre Symph. Orch. - Gergiev fra 2001.
Har med den funnet en ny referanse hva dynamiske utsving i en innspilling kan være på akkurat på dette verket + en haug med andre ting.
Her kan det være såvidt fagotten høres på enerslagene i pp for så å få trompeter og tromboner slengt rett i trynet så jeg hopper i stolen (selv om jeg kjenner dette verket litt bedre enn det som kanskje sunnt er..)
Men slitsomt å høre på? Nei, ikke et sekund.
Kanskje er det demping av harde flater i rommet?
Kanskje er det måten 8 stk. 10" i trykkammer jobber sammen med 38 stk. 7cm`ere og to bånd-diskanter?
Kanskje er det hurtigheten i disse 7 cm`erne?
Kanskje er det størrelsen på rommet - 40m2 + åpninger for 40m2 til?
Kanskje gjør den aktive delingen noe riktig?
Det er mange kanskje jeg kan ramse opp som gjør at jeg veldig skjelden opplever akustiske instrumenter som slitsomme hjemme hos meg også. Nærmest uansett lydnivå (db)
Akkurat som jeg opplever det i hverdagen.
Derfor tror jeg at jeg er på riktig vei her i heimen. Ikke fremme, men i riktig himmelretning i allefall.
Det har blitt nevnt/ymtet frempå tidligere i tråden, at "det koster å være kar" Ja, jeg er tilbøyelig til å være delvis enig.
Men det hjelper ikke å pøse store beløp inn i kjøp av dyre komponenter og bare plassere godsakene inn til en vegg og tro (eller det er vel det en del tror...) at lydnirvana er nådd. Så skjer ofte det uungåelige, det låter pyton. Har både sett og hørt noen eksempler på dette.
Jeg har stor respekt for en del medlemmer her inne (og ikke medlemmer) - både de som kjøper ferdigvare og de som mekker mye av det selv, og får det til å spille høyst troverdig i eget hjem.
For noen koster det i form av tid og store kronasjer. For andre koster det også tid men kanskje litt mindre kronasjer. Med tid mener jeg å lese seg opp, høre på andre, samt teste og feile selv underveis. Men jeg er overbevist om at de som har fått det noenlunde til, har hatt/har en musikalsk GPS som følges, og som kan rekalkuleres ved behov.
Det hele kuliminerer for de fleste av oss i å nå et mål på de midlene en rår over - både økonomisk og kunnskapsmessig.
Slik er det bare.
Og så må vi ikke glemme den mennesklige faktoren i det hele - vi hører, oppfatter og memorerer forskjellig.