kan garantere att den moren har bedre oversikt over denne saken en noen her på hifi sentralenMora mener det er fetteren som er drapsmannen. Støtter du den er du temmelig fjern…
Så kan man mene hva man vil om bastante meninger og sakens utfall
|
kan garantere att den moren har bedre oversikt over denne saken en noen her på hifi sentralenMora mener det er fetteren som er drapsmannen. Støtter du den er du temmelig fjern…
Ja. Det kan være vanskelig å innrømme noe annet når man i over 20år har bebreidet sin egen nevø for mord og brutt all kontakt med familien....Selv mora til Birgitte mener det er et justismord.
Slik jeg forstår saken så er hans DNA funnet i en blodflekk/blodavrtykk, klart det da blir naturlig å konkludere med at det er avsatt under drapshandlingen.Joda, de DNA-sakkyndige var jo tindrende klare også overfor Viggo Kristiansen i mange år. Men det er ikke spørsmålet om hvorvidt Vassbakks DNA er å finne på offerets strømpebukse som er det springende punkt denne gangen.
Det springende punkt er når og hvordan det havnet der. Litt vanskelig å bevise ettersom dette ikke ble fremlagt for 27 år siden.
Som sagt kan DNA bli avsatt uten at folk dør.
Men retten har den oppfatning at dette DNA-sporet av en eller annen årsak MÅ ha blitt avsatt under drapshandlingen, hvilket er svært interessant. Jeg skulle like å vite litt mer om hvordan de har kommet fram til det. Jeg vil tro de har gode grunner for en slik påstand.
Kan godt være, men det er da også helt på siden av poenget.Slik jeg forstår saken så er hans DNA funnet i en blodflekk/blodavrtykk, klart det da blir naturlig å konkludere med at det er avsatt under drapshandlingen.
Denne saken kan vris og vendes på i enhver retning, selv er jeg overbevist om at han er gjerningsmannen hvordan saken enn vinkles, hans DNA er funnet på offeret og med hans bakgrunn og den han er... Bure mannen inne, jeg er glad han ble dømt for i mine øyne er han skyldig og bør få sin straff.
(https://jusleksikon.no/wiki/Bevisbyrde)I straffesaker er det påtalemyndigheten som har bevisyrden dvs. både bevisføringsplikten og tvilsrisikoen. For å oppfylle denne slik at tiltalte kan dømmes til straff må det ikke foreligge noen form for rimelig tvil om at vedkommende er skyldig («in dubio pro reo»). Dette er begrunnet i at det er viktigere å unngå at uskyldige blir dømt enn at skyldige går fri. Det er imidlertid bare rimelig tvil som kan medføre frifinnelse – en ren teoretisk tvil trenger ikke retten ta hensyn til.
Så hvis en gjenstand blir oppbevart i en beholder så har den vært borte?Jo men på en gjenstand som har vært "borte" i 27år.
Bare så redd for at man begår samme feil igjen.. modus kandidat osv
Hva med rimelig tvil?Jeg vet ikke, men prøvene ble i allefall ikke tatt umiddelbart.
Så hevet over enhver tvil er det nok ikke
Klart det. De er tross alt homo sapiens.Må bare innrømme en ting , jeg synes politiet og domstolene gjør mye rart.
Det er derfor man har kvalitetssikringssystemer. Vi har sett at innenfor sykehus, politi og landets styrende organer, er det ikke alltid så viktig med sånt. Enda det kanskje egentlig er viktigere der enn noe annet sted. Da hadde vi sluppet unna en del tragedier.Klart det. De er tross alt homo sapiens.
Ja hvis det skjer blir jeg den første til å juble.27 år eller 2 dager, hvis en mener at politiet planter dna, så betyr vel tiden ingenting. Da kan vi egentlig legge ned hele politiet.
Det kommer av at det er greit bevist at disse teknikkene ikke er etterrettelige, og er svært usikre i slike sammenhenger.Syns det er litt rart man ikke bruker løgndetektorer og hypnose i sånne tvilssaker. Ikke det at det er noe sikkert, men kunne kanskje bygd på saken.
Ja, det ante meg.Ja hvis det skjer blir jeg den første til å juble.
Det virker ikke ut som noe mer eller mindre troverdig enn det vi har blitt presentert for i de store sakene.Det kommer av at det er greit bevist at disse teknikkene ikke er etterrettelige, og er svært usikre i slike sammenhenger.
![]()
Spør en forsker: Er det mulig å lure en løgndetektor?
For snart 100 år siden ble den første løgndetektoren funnet opp, og siden den gang har tusenvis av forbrytere blitt testet. Men hvordan avslører maskinene løgn? Og er det mulig å trene seg opp til å lure en løgndetektor?forskning.no
Det er få grunner for den ekstreme svartmalingen du bedriver her.Det virker ikke ut som noe mer eller mindre troverdig enn det vi har blitt presentert for i de store sakene.
"sokken fra Orderud gård" "jeg solgte orderud paret en pistol, bare tro på meg"
Eller hva med Fetteren i denne Tengs saken, beviset mot han var at han hadde blottet seg og derfor var en drapsmann
Politiet er mest opptatt av å jage småkjeltringer for å prøve å få oppklaringsprosenten over ynkelige 50%, ellers er de mest glad i henlegge eller vise at de ikke kan håndtere våpen, vådeskudd i bilforretning, i garderober, skyte ned en bonde midt på natta.
Domstolene er mest ute etter å ta noen, samme hvem bare det faller en dom.
Hele greia er jo en vits, kan like så godt legge ned hele driten for det fungerer ikke sånn det er i dag.
Og når det virkelig gjelder.. når de virkelig kan skinne, da klarer de ikke å trå til sånn som feks på Utøya
Er du også et troll? Du er klar over at Sør-Amerika er verdens mest voldelige verdensdel med god margin?Jeg vet at i land som brasil, mexico etc så fungerer gatejustisen bra
Troll altsåNarkotikagjenger som kjemper over territorie er ikke vold som angår vanlige mannen i gata.
Kartellene holder gatene fri for pakk og turistene trygge, i tillegg deler de ut vann og mat til de trengende og i det hele tatt gjør de ofte mer for samfunnet enn myndighetene.
Bullshit.Narkotikagjenger som kjemper over territorie er ikke vold som angår vanlige mannen i gata.
Kartellene holder gatene fri for pakk og turistene trygge, i tillegg deler de ut vann og mat til de trengende og i det hele tatt gjør de ofte mer for samfunnet enn myndighetene.
Vi er der, ja....Narkotikagjenger som kjemper over territorie er ikke vold som angår vanlige mannen i gata.
Jeg kjenner flere fra mexico og har selv vært der, aldri følt meg uttrygg, ingen andre steder i verden hvor jeg har valsa rundt alene med rolexen på handa og 2 i promille.Bullshit.
Kjenner personlig ei som bodde i Rio, hun ble ranet på åpen gate med masse folk omkring, hun hadde ei venninne med seg. På vei inn i bilen sin, fikk hun en skarpladd pistol mot panna, og ble bedt om å levere fra seg håndveska. Tror du mange gidder å stikke bort å jule opp pistolmannen når han holder den tett inn til panna på ei ung, vever dame??
INGEN gjorde noe som helst. Og politiet i Rio har så mange saker at de mer eller mindre driter i enda en. Det er DET som er gatejustis.
Tulling.
EDIT: FYI, så var antallet ranstilfeller i Honduras ca. 10 ganger høyere enn i Norge (per. capita), så gatejustisen din er i så fall ekstremt mye mindre effektiv enn det norske politiet.
Kilde: https://knoema.com/
Det hadde aldri vært noe drap, for ingen hadde turt for da hadde vedkommende fått Karmøy justisFor Bass sin del hadde Tengs saken vært ferdig for over 20 år sia.
Noen hadde knerta fetteren, og snipp snapp snute.
Selv med et rettsvesen som har sine feil foretrekker jeg vårt samfunn!
Poenget var bare at gatejustisen statistisk sett er bare 10% så effektiv som den norske politiet. Do the math.Jeg kjenner flere fra mexico og har selv vært der, aldri følt meg uttrygg, ingen andre steder i verden hvor jeg har valsa rundt alene med rolexen på handa og 2 i promille.
Hva er poenget
Jeg vet om flere i Norge som har fått gønner i trynet, så hva var poenget?
Var denne personen som rana fra et kartell eller var en thug som mest sannsynlig endte sine dager ganske rett etterpå.
Akkurat som politiet ikke kan være overalt så kan heller ikke gatejustisen det.
Men jeg vet hva jeg hadde valgt, og det er ikke modellen i Norge.
Sånn er jo verden, alle land med dødsstraff har færre drap enn Norge, not?Det hadde aldri vært noe drap, for ingen hadde turt for da hadde vedkommende fått Karmøy justis
Av og til lurer jeg litt folks kognitive evner, altså.Sånn er jo verden, alle land med dødsstraff har færre drap enn Norge, not?
Jeg lurer ofte mye, men så er jeg ganske dystopisk anlagt.Av og til lurer jeg litt folks kognitive evner, altså.