Politikk, religion og samfunn Kan Johnny Vassbakk dømmes?

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
735
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Mora mener det er fetteren som er drapsmannen. Støtter du den er du temmelig fjern…
kan garantere att den moren har bedre oversikt over denne saken en noen her på hifi sentralen :)

Så kan man mene hva man vil om bastante meninger og sakens utfall

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Joda, de DNA-sakkyndige var jo tindrende klare også overfor Viggo Kristiansen i mange år. Men det er ikke spørsmålet om hvorvidt Vassbakks DNA er å finne på offerets strømpebukse som er det springende punkt denne gangen.
Det springende punkt er når og hvordan det havnet der. Litt vanskelig å bevise ettersom dette ikke ble fremlagt for 27 år siden.

Som sagt kan DNA bli avsatt uten at folk dør.

Men retten har den oppfatning at dette DNA-sporet av en eller annen årsak MÅ ha blitt avsatt under drapshandlingen, hvilket er svært interessant. Jeg skulle like å vite litt mer om hvordan de har kommet fram til det. Jeg vil tro de har gode grunner for en slik påstand.
Slik jeg forstår saken så er hans DNA funnet i en blodflekk/blodavrtykk, klart det da blir naturlig å konkludere med at det er avsatt under drapshandlingen.

Denne saken kan vris og vendes på i enhver retning, selv er jeg overbevist om at han er gjerningsmannen hvordan saken enn vinkles, hans DNA er funnet på offeret og med hans bakgrunn og den han er... Bure mannen inne, jeg er glad han ble dømt for i mine øyne er han skyldig og bør få sin straff.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.667
Slik jeg forstår saken så er hans DNA funnet i en blodflekk/blodavrtykk, klart det da blir naturlig å konkludere med at det er avsatt under drapshandlingen.

Denne saken kan vris og vendes på i enhver retning, selv er jeg overbevist om at han er gjerningsmannen hvordan saken enn vinkles, hans DNA er funnet på offeret og med hans bakgrunn og den han er... Bure mannen inne, jeg er glad han ble dømt for i mine øyne er han skyldig og bør få sin straff.
Kan godt være, men det er da også helt på siden av poenget.
Jeg har tidligere linket til bevisbyrden /bevisføringsplikten, som innebærer at påtalemyndigheten skal og må fremlegge beviser som er udiskkutable, før man dømmer noen i en sivil straffesak.
Så mitt anliggende er rent prinsipielt, hva verden tror om skyldspørsmålet er sånn sett ikke av interesse.

I straffesaker er det påtalemyndigheten som har bevisyrden dvs. både bevisføringsplikten og tvilsrisikoen. For å oppfylle denne slik at tiltalte kan dømmes til straff må det ikke foreligge noen form for rimelig tvil om at vedkommende er skyldigin dubio pro reo»). Dette er begrunnet i at det er viktigere å unngå at uskyldige blir dømt enn at skyldige går fri. Det er imidlertid bare rimelig tvil som kan medføre frifinnelse – en ren teoretisk tvil trenger ikke retten ta hensyn til.
(https://jusleksikon.no/wiki/Bevisbyrde)

Spørsmålet i denne saken blir altså om det finnes rimelig tvil, eller om det utelukkende er en helt teoretisk tvil til stede. For å avgjøre det spørsmålet, er politiets og etterforskernes handlinger / mangel på handlinger i opprinnelig etterforskningsfase, samt kontroll på bevisene i de 27 år som har gått, problempunktene.
Retten har kommet til at det ikke finnes rimelig tvil, men med de åpenbare blemmene som ble begått den gang, samt i årene etterpå, er jeg ikke sikker på at akkurat det er glassklart.

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
21.557
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hadde vært noe tak i de som jobbet for Kripos og som begikk store feil med å peike ut fetteren, gikk ut i media og beklaget at de tok feil. Kanskje det hadde hjelpt moren til Birgitte med å komme seg videre. Men det skjer dessverre ikke.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jo men på en gjenstand som har vært "borte" i 27år.
Bare så redd for at man begår samme feil igjen.. modus kandidat osv
Så hvis en gjenstand blir oppbevart i en beholder så har den vært borte?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.310
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvis det har vært lagret på politiets bevislager så er så godt som borte.
Det virker til å være svært lite kontroll, våpen og narkotika feks er jo bare å forsyne seg av.
Kan ikke utelukke at noen har framet vedkommende. Han var jo ikke akkurat best likt rundt omkring

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Mener du at DNA-et har vært plantet, i håp om at noen analyserte DNAet 27 år etterpå og da ville han bli dømt?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.310
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg vet ikke, men prøvene ble i allefall ikke tatt umiddelbart.
Så hevet over enhver tvil er det nok ikke

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
425
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Vassbakk har levd et stille og tilbaketrukket liv de siste år før han ble tiltalt. I tidligere saker der han har vært tiltalt har han blånektet helt til uomtvistelig bevis er lagt fram. Da først har han tilstått.
I denne saken blånekter han også, kan det være at han ser på DNA-beviset som ikke uomtvistelig? Og kanskje backet opp av sine advokater (som ville fremstått i mye bedre lys dersom de fikk ham frikjent)
Kan han kanskje i løpet av de siste år totalt ha forandret fremferd og rett og slett fortrengt det som eventuelt har skjedd og dermed ikke husker denne saken?
Eller er han rett og slett uskyldig!
Ingen klare svar selv om alt peker på at han er gjerningsmannen.

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
21.557
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
27 år eller 2 dager, hvis en mener at politiet planter dna, så betyr vel tiden ingenting. Da kan vi egentlig legge ned hele politiet.

• Liker
Reaksjoner: OMF

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.667
Klart det. De er tross alt homo sapiens.
Det er derfor man har kvalitetssikringssystemer. Vi har sett at innenfor sykehus, politi og landets styrende organer, er det ikke alltid så viktig med sånt. Enda det kanskje egentlig er viktigere der enn noe annet sted. Da hadde vi sluppet unna en del tragedier.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.741
Utviklingen innen DNA analyse og prøvetaking har utviklet seg enormt på 27år. Derfor ser man flere svært gamle saker i dag , i verden, som blir oppklart. Dette er en av dem. Forsvarets noe kreative forklaringer på hvordan DNA hadde havnet der, ble faktisk beskrevet som usannsynlige.

"1. september i 2021 ble den nå 52 år gamle tiltalte mannen pågrepet for drapet etter at politiet hadde funnet DNA-et hans i en blodflekk på strømpebuksen til Tengs. Etter at det er blitt gjennomført nye og ekstremt grundige analyser av DNA-funnet, konkluderer retten med at genmaterialet stammer fra tiltalte.

– Retten finner at resultatet av DNA-analysene med sikkerhet samsvarer med funnene i referanseprøven som kommer fra tiltalte, konkluderte tingrettsdommer Arne Vikse da han hadde gjennomgått DNA-undersøkelsene i Tengs-saken."

1675768766614.png

J
ahr om Tengs-dommen: – En riktig og solid dom – Dagsavisen

Dr.E

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.310
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Syns det er litt rart man ikke bruker løgndetektorer og hypnose i sånne tvilssaker. Ikke det at det er noe sikkert, men kunne kanskje bygd på saken.

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
21.557
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Er er noen punket her som jeg er dum nok til gidde å stille. Hvorfor? Fordi jeg er syk og kjeder meg😉

Er dette en tvilsak? Var ikke dommerne enige?
Bør vi virkelig erstatte et sikkert dna treff med….. løgndetektor?
Legge ned politiet? Si meg det landet hvor det har blir gjort, og med suksess?

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.667
Syns det er litt rart man ikke bruker løgndetektorer og hypnose i sånne tvilssaker. Ikke det at det er noe sikkert, men kunne kanskje bygd på saken.
Det kommer av at det er greit bevist at disse teknikkene ikke er etterrettelige, og er svært usikre i slike sammenhenger.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.310
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det kommer av at det er greit bevist at disse teknikkene ikke er etterrettelige, og er svært usikre i slike sammenhenger.
Det virker ikke ut som noe mer eller mindre troverdig enn det vi har blitt presentert for i de store sakene.
"sokken fra Orderud gård" "jeg solgte orderud paret en pistol, bare tro på meg"
Eller hva med Fetteren i denne Tengs saken, beviset mot han var at han hadde blottet seg og derfor var en drapsmann

Politiet er mest opptatt av å jage småkjeltringer for å prøve å få oppklaringsprosenten over ynkelige 50%, ellers er de mest glad i henlegge eller vise at de ikke kan håndtere våpen, vådeskudd i bilforretning, i garderober, skyte ned en bonde midt på natta.

Domstolene er mest ute etter å ta noen, samme hvem bare det faller en dom.

Hele greia er jo en vits, kan like så godt legge ned hele driten for det fungerer ikke sånn det er i dag.
Og når det virkelig gjelder.. når de virkelig kan skinne, da klarer de ikke å trå til sånn som feks på Utøya

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hvis vi skal legge ned alt hvor noe har gått feil blir det ikke mye igjen.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.667
Det virker ikke ut som noe mer eller mindre troverdig enn det vi har blitt presentert for i de store sakene.
"sokken fra Orderud gård" "jeg solgte orderud paret en pistol, bare tro på meg"
Eller hva med Fetteren i denne Tengs saken, beviset mot han var at han hadde blottet seg og derfor var en drapsmann

Politiet er mest opptatt av å jage småkjeltringer for å prøve å få oppklaringsprosenten over ynkelige 50%, ellers er de mest glad i henlegge eller vise at de ikke kan håndtere våpen, vådeskudd i bilforretning, i garderober, skyte ned en bonde midt på natta.

Domstolene er mest ute etter å ta noen, samme hvem bare det faller en dom.

Hele greia er jo en vits, kan like så godt legge ned hele driten for det fungerer ikke sånn det er i dag.
Og når det virkelig gjelder.. når de virkelig kan skinne, da klarer de ikke å trå til sånn som feks på Utøya
Det er få grunner for den ekstreme svartmalingen du bedriver her.
Og uansett er en systemforbedring nærmest uendelig mye bedre enn systemnedrivning, det siste ender jo i totalt anarki og et mafiastyrt samfunn. Reis til Honduras først som sist, så du får litt førstehåndskjennskap til hvordan din tese fungerer i praksis.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.310
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg vet at i land som brasil, mexico etc så fungerer gatejustisen bra, og det er mindre små kjeltringer der enn mange av de landene vi helst vil sammenligne oss med. Hvis en kvinne blir frarøvet vesken sin på åpen gate så står ikke folk og ser på, de løper bort og rundjuler vedkommende. Det funker mye bedre enn i Norge hvor man roper stopp, jeg ringer politiet. Alle vet jo hva som skjer etterpå.. henleggelse hvis de i det hele tatt rykker ut (pga manglende ressurser)
Hvorfor tror du så mange anarkister drar dit. Herlige mennesker, godt vær og gode vilkår hvis du har litt penger.

Men ja svartmaler det fælt, og det er ikke så ille. Men allikevel så er det ganske ille for vi har gitt enkelte maktmonopol og vi godtar at de "vet best og er bedre enn oss" når vi ser gang på gang at det feiler.
Og når det kommer til straffenivå så er meg også helt ute å kjører og man ser hvem makt monopolet skal passe på... det er staten.
Gjør noe dritt mot staten feks unndra skatt etc så blir du straffa verre enn hvis du lar det gå utover andre borgere sånn som feks ved voldtekt e.l

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.929
Torget vurderinger
16
Jeg vet at i land som brasil, mexico etc så fungerer gatejustisen bra
Er du også et troll? Du er klar over at Sør-Amerika er verdens mest voldelige verdensdel med god margin?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.310
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Narkotikagjenger som kjemper over territorie er ikke vold som angår vanlige mannen i gata.
Kartellene holder gatene fri for pakk og turistene trygge, i tillegg deler de ut vann og mat til de trengende og i det hele tatt gjør de ofte mer for samfunnet enn myndighetene.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.929
Torget vurderinger
16
Narkotikagjenger som kjemper over territorie er ikke vold som angår vanlige mannen i gata.
Kartellene holder gatene fri for pakk og turistene trygge, i tillegg deler de ut vann og mat til de trengende og i det hele tatt gjør de ofte mer for samfunnet enn myndighetene.
Troll altså

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.667
Bullshit.
Kjenner personlig ei som bodde i Rio, hun ble ranet på åpen gate med masse folk omkring, hun hadde ei venninne med seg. På vei inn i bilen sin, fikk hun en skarpladd pistol mot panna, og ble bedt om å levere fra seg håndveska. Tror du mange gidder å stikke bort å jule opp pistolmannen når han holder den tett inn til panna på ei ung, vever dame??
INGEN gjorde noe som helst. Og politiet i Rio har så mange saker at de mer eller mindre driter i enda en. Det er DET som er gatejustis.

Tulling.

EDIT: FYI, så var antallet ranstilfeller i Honduras ca. 10 ganger høyere enn i Norge (per. capita), så gatejustisen din er i så fall ekstremt mye mindre effektiv enn det norske politiet.
Kilde: https://knoema.com/

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Vi er der, ja....

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.242
Sted
Oslo
For Bass sin del hadde Tengs saken vært ferdig for over 20 år sia.
Noen hadde knerta fetteren, og snipp snapp snute.
Selv med et rettsvesen som har sine feil foretrekker jeg vårt samfunn!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.310
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Bullshit.
Kjenner personlig ei som bodde i Rio, hun ble ranet på åpen gate med masse folk omkring, hun hadde ei venninne med seg. På vei inn i bilen sin, fikk hun en skarpladd pistol mot panna, og ble bedt om å levere fra seg håndveska. Tror du mange gidder å stikke bort å jule opp pistolmannen når han holder den tett inn til panna på ei ung, vever dame??
INGEN gjorde noe som helst. Og politiet i Rio har så mange saker at de mer eller mindre driter i enda en. Det er DET som er gatejustis.

Tulling.

EDIT: FYI, så var antallet ranstilfeller i Honduras ca. 10 ganger høyere enn i Norge (per. capita), så gatejustisen din er i så fall ekstremt mye mindre effektiv enn det norske politiet.
Kilde: https://knoema.com/
Jeg kjenner flere fra mexico og har selv vært der, aldri følt meg uttrygg, ingen andre steder i verden hvor jeg har valsa rundt alene med rolexen på handa og 2 i promille.
Hva er poenget
Jeg vet om flere i Norge som har fått gønner i trynet, så hva var poenget?
Var denne personen som rana fra et kartell eller var en thug som mest sannsynlig endte sine dager ganske rett etterpå.
Akkurat som politiet ikke kan være overalt så kan heller ikke gatejustisen det.

Men jeg vet hva jeg hadde valgt, og det er ikke modellen i Norge.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.310
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
For Bass sin del hadde Tengs saken vært ferdig for over 20 år sia.
Noen hadde knerta fetteren, og snipp snapp snute.
Selv med et rettsvesen som har sine feil foretrekker jeg vårt samfunn!
Det hadde aldri vært noe drap, for ingen hadde turt for da hadde vedkommende fått Karmøy justis

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.667
Jeg kjenner flere fra mexico og har selv vært der, aldri følt meg uttrygg, ingen andre steder i verden hvor jeg har valsa rundt alene med rolexen på handa og 2 i promille.
Hva er poenget
Jeg vet om flere i Norge som har fått gønner i trynet, så hva var poenget?
Var denne personen som rana fra et kartell eller var en thug som mest sannsynlig endte sine dager ganske rett etterpå.
Akkurat som politiet ikke kan være overalt så kan heller ikke gatejustisen det.

Men jeg vet hva jeg hadde valgt, og det er ikke modellen i Norge.
Poenget var bare at gatejustisen statistisk sett er bare 10% så effektiv som den norske politiet. Do the math.

Topp Bunn