;Dvredensgnag skrev:Etter denne dyptloddende analysen er man fristet til å stå svarløs tilbake.
Men jeg anbefaler boken Treasure Islands - den handler om hvordan dine livreddende kapitalister systematisk har skyflet pengene sine unna statene du mener de finansierer, og i stedet flyttet disse til skatteparadiser. Forfatterens hovedtema er at disse kapitalistene og deres virksomheter "har stjålet verden."
Sterkt lesestoff: http://treasureislands.org/telegraph-chelsea-feral-rich-as-bad-as-the-uk-looters/
Ja, det er jo ofte slik at i de landene kapitalismen står sterkest så har folk det dårligst sånn rent økonomisk...eller hvordan var dette.....Se bare på Norge hvor ille vi har det...vredensgnag skrev:Etter denne dyptloddende analysen er man fristet til å stå svarløs tilbake.
Men jeg anbefaler boken Treasure Islands - den handler om hvordan dine livreddende kapitalister systematisk har skyflet pengene sine unna statene du mener de finansierer, og i stedet flyttet disse til skatteparadiser. Forfatterens hovedtema er at disse kapitalistene og deres virksomheter "har stjålet verden."
Sterkt lesestoff: http://treasureislands.org/telegraph-chelsea-feral-rich-as-bad-as-the-uk-looters/
Neida, men det betyr vel ikke at alt som foregår tåler dagslys like bra.OMF skrev:Ja, det er jo ofte slik at i de landene kapitalismen står sterkest så har folk det dårligst sånn rent økonomisk...eller hvordan var dette.....Se bare på Norge hvor ille vi har det...vredensgnag skrev:Etter denne dyptloddende analysen er man fristet til å stå svarløs tilbake.
Mvh
OMF
Mer relevante eksempler på kapitalisme er Argentina før krisen, Venezuela før krisene og Chavez, Chile og "the Chicago road to sosialism" (Milton Friedmans disipler, det økonomiske systemet under Pinochet, hvor staten til slutt endte opp med å eie mer enn under soslialisten Allende), her i vesten så er kanskje Irland noe av det nærmeste enn kommer en kapitalistisk stat. Den skandinaviske sosialdemokratiske modellen er i større grad basert på blandingsøkonomi, og Norge er på ingen måte et godt kapitalistiske eksempel. Men hvorfor ikke redusere et interessant og komplekst spørsmål til floskler.OMF skrev:Ja, det er jo ofte slik at i de landene kapitalismen står sterkest så har folk det dårligst sånn rent økonomisk...eller hvordan var dette.....Se bare på Norge hvor ille vi har det...vredensgnag skrev:Etter denne dyptloddende analysen er man fristet til å stå svarløs tilbake.
Mvh
OMF
... eller leseferdigheteraudionut skrev:Å trekke frem Norge som et eksempel på land der kapitalismen står sterkest vitner om hårreisende mangel på kunnskap.
Er dette de samme formuende som har postboksadresse i Monaco osv?Kjendis skrev:Men det man ikke tenker på det er at det er kapitalistene som skaffer penga til staten.
USA skylder Kina 1,2 billioner dollar (norsk billion).audionut skrev:Å trekke frem Norge som et eksempel på land der kapitalismen står sterkest vitner om hårreisende mangel på kunnskap.
Da må du gjerne opplyse meg...audionut skrev:Å trekke frem Norge som et eksempel på land der kapitalismen står sterkest vitner om hårreisende mangel på kunnskap.
Nei, men det er det vel heller ingen som har hevdet! Men igjen - det er fremdeles bedre her enn hos alternative systemer!erato skrev:Neida, men det betyr vel ikke at alt som foregår tåler dagslys like bra.OMF skrev:Ja, det er jo ofte slik at i de landene kapitalismen står sterkest så har folk det dårligst sånn rent økonomisk...eller hvordan var dette.....Se bare på Norge hvor ille vi har det...vredensgnag skrev:Etter denne dyptloddende analysen er man fristet til å stå svarløs tilbake.
Mvh
OMF
I Norge også...?Kabeldragern skrev:Vil ikke kalle det undergang, men endring eller justering om du vil.
Og ja - det kommer.
Kapitalisme er ikke det verste man har. I allefall bør man ha et fornuftig alternativ om man ønsker å avskaffe den. Så undergangen tror jeg ikke på, MEN det er på høy overtid at man får bukt med den vanvittige grådigheten som får lov til å rå grunnen i dag. Kapitalster som ikke bidrar til samfunnet ved hjelp av all verdens "lure" triks har vi på sett og vis ikke bruk for. Når for få sitter på for stor del av kaka, og gjerne fordi de har drevet et kynisk skittent spill og "stjælt" penga fra fellesskapet vil dette bidra til uro og evt revolusjon. Jfr UK og det man med en smule "framsynthet" kan forestille seg vil kunne komme i USA hvis tanten med norske aner, og "et oppdrag fra Gud" ( «Titan-Michelle» Bachmann ) mot alle gode ønsker skulle vinne valget.Kjendis skrev:Kapitalismens undergang er et uttrykk som faller i god jord hos sosialister. Men det man ikke tenker på det er at det er kapitalistene som skaffer penga til staten.
vredensgnag skrev:USA skylder Kina 1,2 billioner dollar (norsk billion).audionut skrev:Å trekke frem Norge som et eksempel på land der kapitalismen står sterkest vitner om hårreisende mangel på kunnskap.
Det tilsvarer at USA skylder hver eneste kineser 900 USD.
Er det Kina du ser på som kapitalismens høyborg, siden du er så avvisende til Norges plassering?
USA betaler Kina 74 millioner dollar i rente pr dag. 856 USD/sek.
Syns kineserne er flinke, jeg.
Kan ikke være mere sikker!OMF skrev:I Norge også...?Kabeldragern skrev:Vil ikke kalle det undergang, men endring eller justering om du vil.
Og ja - det kommer.
Mvh
OMF
Er det privat eiendomsrett i Norge?audionut skrev:vredensgnag skrev:USA skylder Kina 1,2 billioner dollar (norsk billion).audionut skrev:Å trekke frem Norge som et eksempel på land der kapitalismen står sterkest vitner om hårreisende mangel på kunnskap.
Er det Kina du ser på som kapitalismens høyborg, siden du er så avvisende til Norges plassering?
USA er f.eks. mer kapitalistisk enn Norge.
Kina også, på sett og vis, selv om statens menn og kvinner stikker sine klamre, korrupte fingre borti det meste.
Hva mener du? Er Norge blant de landene i verden hvor kapitalismen står sterkest?
vredensgnag skrev:Er det privat eiendomsrett i Norge?audionut skrev:vredensgnag skrev:USA skylder Kina 1,2 billioner dollar (norsk billion).audionut skrev:Å trekke frem Norge som et eksempel på land der kapitalismen står sterkest vitner om hårreisende mangel på kunnskap.
Kina også, på sett og vis, selv om statens menn og kvinner stikker sine klamre, korrupte fingre borti det meste.
Hva mener du? Er Norge blant de landene i verden hvor kapitalismen står sterkest?
Er det grei etableringsrett for næringsvirksomhet?
Er det forholdsvis enkelt å omsette varer og tjenester, samt skifte eiendom?
Er det kapitalflyt og valutaflyt?
Markedet dominerer ikke på alle områder - men jeg ser ikke konfiskatorisk praksis fra "staten" mot private.
Kanskje det ikke er så ille som man mener det er i forhold til "kapitalistspektret"? Riktignok kunne jeg lese trådtittel på en debatt i VGd, der det stod at "Kongen er et sosialistsvin", og det er mulig at trådstarter var vond å vende når det gjelder Norge som sosialisthelvete.
Men det er rart hva man finner ut om man kikker på kjensgjerninger, og ikke tar dogmer og fordommer ukritisk inn i begrepsapparatet.
Du må gjerne komme med noen gode eksempler på hvor det står langt bedre til.audionut skrev:vredensgnag skrev:Er det privat eiendomsrett i Norge?audionut skrev:vredensgnag skrev:USA skylder Kina 1,2 billioner dollar (norsk billion).audionut skrev:Å trekke frem Norge som et eksempel på land der kapitalismen står sterkest vitner om hårreisende mangel på kunnskap.
Markedet dominerer ikke på alle områder - men jeg ser ikke konfiskatorisk praksis fra "staten" mot private.
Kanskje det ikke er så ille som man mener det er i forhold til "kapitalistspektret"? Riktignok kunne jeg lese trådtittel på en debatt i VGd, der det stod at "Kongen er et sosialistsvin", og det er mulig at trådstarter var vond å vende når det gjelder Norge som sosialisthelvete.
Men det er rart hva man finner ut om man kikker på kjensgjerninger, og ikke tar dogmer og fordommer ukritisk inn i begrepsapparatet.
Norge er ikke et "sosialisthelvete", og jeg mener at begrepene "kapitalisme" eller "sosialisme" er verken negativt eller positivt isolert sett.
Norge har et system som innebærer relativ høy grad av regulering (av næringsvirksomhet) og høye skatter og avgifter.
Jeg synes Norge drives godt, men vil vel neppe trekke Norge frem blant de landene hvor kapitalismen står sterkest.
vredensgnag skrev:Du må gjerne komme med noen gode eksempler på hvor det står langt bedre til.audionut skrev:vredensgnag skrev:Er det privat eiendomsrett i Norge?audionut skrev:vredensgnag skrev:USA skylder Kina 1,2 billioner dollar (norsk billion).audionut skrev:Å trekke frem Norge som et eksempel på land der kapitalismen står sterkest vitner om hårreisende mangel på kunnskap.
Norge er ikke et "sosialisthelvete", og jeg mener at begrepene "kapitalisme" eller "sosialisme" er verken negativt eller positivt isolert sett.
Norge har et system som innebærer relativ høy grad av regulering (av næringsvirksomhet) og høye skatter og avgifter.
Jeg synes Norge drives godt, men vil vel neppe trekke Norge frem blant de landene hvor kapitalismen står sterkest.
Du skriver at Norge drives godt, men at kapitalismen ikke står sterkt her. Og jeg ber deg fortelle oss hvor kapitalismen står sterkt.audionut skrev:vredensgnag skrev:Du må gjerne komme med noen gode eksempler på hvor det står langt bedre til.audionut skrev:vredensgnag skrev:Er det privat eiendomsrett i Norge?audionut skrev:vredensgnag skrev:USA skylder Kina 1,2 billioner dollar (norsk billion).audionut skrev:Å trekke frem Norge som et eksempel på land der kapitalismen står sterkest vitner om hårreisende mangel på kunnskap.
Hva mener du med langt bedre til? Levestandard, inntekt og stabil økonomi?
HVorfor skal jeg komme med eksempler på dette? Har jeg sagt at det står dårlig til med Norge?
Bortsett fra skatteparadis som Cayman Islands så er det lave skatter i Norge. Rikingene i Norge er av en annen oppfatning riktignok.audionut skrev:Norge har et system som innebærer relativ høy grad av regulering (av næringsvirksomhet) og høye skatter og avgifter.
vredensgnag skrev:Du skriver at Norge drives godt, men at kapitalismen ikke står sterkt her. Og jeg ber deg fortelle oss hvor kapitalismen står sterkt.audionut skrev:vredensgnag skrev:Du må gjerne komme med noen gode eksempler på hvor det står langt bedre til.audionut skrev:vredensgnag skrev:Er det privat eiendomsrett i Norge?audionut skrev:vredensgnag skrev:USA skylder Kina 1,2 billioner dollar (norsk billion).audionut skrev:Å trekke frem Norge som et eksempel på land der kapitalismen står sterkest vitner om hårreisende mangel på kunnskap.
Hva mener du med langt bedre til? Levestandard, inntekt og stabil økonomi?
HVorfor skal jeg komme med eksempler på dette? Har jeg sagt at det står dårlig til med Norge?
USAs forsvar/angrep representerer 50% av verdens militærbudsjett. Siden Pentagon ikke er privateid, men er en del av den amerikanske staten, er enhetens blotte størrelse og uavkortede tilgang til midler et konkret bevis på at USA umulig kan være en kapitalistisk nasjon, i henhold til definisjonen du har tenkt å bruke.
Det at Norge velger å bruke et forholdsvis stort beløp på helsevesen og sosial velferd, fremfor våpen og krig, er uten komparativ betydning, utover at vi kan si at vi har å gjøre med to ulike statsdannelser som prioriterer ulikt. Her bruker vi pengene på utdanning, helse og velferd - i USA bruker de pengene på militærmateriell, militærbaser, stående styrker, osv.
Det er i all vesentlighet ingen forskjell, med unntak av at vi har solid overskudd på vår handelsbalanse og en masse penger i "banken", der USA egentlig er konkurs.
Kom med noen eksempler.
Hopp over Det Kommunistiske manifest og gå rett videre til Kapitalen. Kanskje det hadde vært litt interessant for deg? Det vil meget mulig gi deg et mer nyansert syn på den uttalelsen du kom med her, hvis du leser uten skylapper.Kjendis skrev:Kapitalismens undergang er et uttrykk som faller i god jord hos sosialister. Men det man ikke tenker på det er at det er kapitalistene som skaffer penga til staten.
Reinert og Skarstein er nok begge mer overkommelige, selv har jeg påbegynt Kapitalen flere ganger, noen morsomheter om varer som ikke kan gå av seg selv til markedet og så videre var det, men ellers ikke mye underholdning. Men, seriøst, for den litt mindre ambisiøse så anbefales Ha-Joon Changs 23 Things They Don't Tell You About Captalism på det sterkeste, http://www.amazon.co.uk/Things-They-Dont-About-Capitalism/dp/1846144159. Ikke er han Marxist heller, sentrum-venstre vil jeg mene. Da får du inn litt grunnleggende økonomikunnskap og et oppgjør med en hel del slubbertmyter, både tankevekkende og engasjerende, noe en ikke kan si om all økonomilitteratur.baluba skrev:Hopp over Det Kommunistiske manifest og gå rett videre til Kapitalen. Kanskje det hadde vært litt interessant for deg? Det vil meget mulig gi deg et mer nyansert syn på den uttalelsen du kom med her, hvis du leser uten skylapper.Kjendis skrev:Kapitalismens undergang er et uttrykk som faller i god jord hos sosialister. Men det man ikke tenker på det er at det er kapitalistene som skaffer penga til staten.
Takk for link, skal sjekkes ut.vredensgnag skrev:God bok AK27 anbefaler. Harvey, hvis seneste bok jeg viste forsiden på tidligere, har et gratis kurs i 13 deler som går gjennom Marx teser omkring kapital. Man kan like godt lære hvorfor kapitalmakten frykter disse tesene, og lære det grundig.
Videokurs i 13 deler, gratis:
Kapitalen - en kritikk av politisk økonomi. Nærlesing ved David Harvey.
http://davidharvey.org/reading-capital/
Harveys CV: http://davidharvey.org/media/shortcv.pdf
Skatt i Norge på bedriftsnivå og på kapitalinntekter er stort sett på internasjonalt nivå. Norge har ganske høy marginalbeskatning av høye lønnsinntekter, men Sverige og Danmark har f.eks enda høyere. Det som er litt spesielt i Norge er formueskatten, det er ikke så veldig vanlig å ha. Det er vanligere med eiendomsskatt, noe som etter hvert er på vei inn i Norge også. De største inntektene til det offentlige kommer for øvrig ikke fra skatter - mva er en større inntektskilde for Norge enn hva skatter er. Den totale byrden fra skatter og avgifter i Norge er for øvrig betydelig mindre enn hva folk liker å tro. Det er ganske mange som tror de betaler halve inntekten i skatt i Norge, noe som faktisk ikke er mulig siden høyeste marginale skattesats er 47,8%.Pink_Panther skrev:Bortsett fra skatteparadis som Cayman Islands så er det lave skatter i Norge. Rikingene i Norge er av en annen oppfatning riktignok.
Jeg vil vel si at kapitalismen har styrket seg betydelig de siste 50 årene - gjennom globalisiering, internett/data, åpnere markeder, friere flyt av varer, tjenester og kapital og dramatisk økning av informasjonsmengde..... I Norge kan man i dag lett låne penger i utenlands valuta og spekulere i opsjoner på utenlandske børser - for 30 år siden måtte man ha "politisk tillatelse" for å låne penger til bolig. Hvis kapitalssmen representerer samfunnsnedbryting - hvorfor har vi da sett en enorm oppbygging av velferdstjenser og levestandar i samme periode som kapitalismen har fått langt bedre betingelser....?vredensgnag skrev:Nå representerer kapitalismen dramatisk samfunnsnedbrytning.
Gjeldsfinansierte velferdssamfunn har dårlige eksistensgrunnlag. Du har helt rett i at kapitalismen har utviklet seg i positiv retning, for kapitalismen - men det har skjedd på samfunnets bekostning i ulike land. Etterhvert som kapitalmakten har unndratt det de tidligere bidro med (ved finansoperasjoner til skatteparadis, ved å angripe beskatningsmodeller, osv), så har nasjoner måttet ty til lån for å opprettholde velferdstilbud, og vi ser hvor det bærer hen nå. Eller har du ikke fulgt med? Hvorfor møtes EUs finansministre jevnlig, hvorfor er det opprør og uro over store deler av EU -- og hva er det som skal skje: pensjonsalderen opp, pensjonsfordeler ned, velferdstilbud beskjæres, utdanningstilbud gjøres dyrere eller beskjæres, osv.OMF skrev:Jeg vil vel si at kapitalismen har styrket seg betydelig de siste 50 årene - gjennom globalisiering, internett/data, åpnere markeder, friere flyt av varer, tjenester og kapital og dramatisk økning av informasjonsmengde..... I Norge kan man i dag lett låne penger i utenlands valuta og spekulere i opsjoner på utenlandske børser - for 30 år siden måtte man ha "politisk tillatelse" for å låne penger til bolig. Hvis kapitalssmen representerer samfunnsnedbryting - hvorfor har vi da sett en enorm oppbygging av velferdstjenser og levestandar i samme periode som kapitalismen har fått langt bedre betingelser....?vredensgnag skrev:Nå representerer kapitalismen dramatisk samfunnsnedbrytning.
Mvh
OMF
Stadig effektivisering av produksjonen, dette har ikke nødvendigvis med kapitalismen å gjøre. Husk at "kommunsitene" i Russland ikke bare eksproprierte produksjonsmidlene, det var knapt noen produksjonsmidler å ekspropriere, de måtte utvikle det selv, et større økonomisk mirakel en Sovjets gang fra den tredje, til den andre og på vei inn i den første verden før det stagnerte har verden knapt sett maken til, er det et argument for Leninisme eller Stalinisme? Det ble også stadig bedre å være slave i Amerika, det ble til og med argumentert med at slaveriet var en mer solidarisk form for sysselsetting, siden man tar bedre vare på hva men eier enn arbeidskraft som en har rikelig med tilgang på og som lett kan byttes ut, er dette et godt argument for slaveriet? Du forenkler veldig synes jeg. Det handler stort sett ikke om kapitalisme eller ikke, de fleste mener at en form for marked er viktig for å allokere penger der den mest effektiv kan utvikle produksjonen. Problemet er heller hvordan å styre økonomien for best mulig å legge til rette for dette. Som sagt, det frie markedet er en myte.OMF skrev:Jeg vil vel si at kapitalismen har styrket seg betydelig de siste 50 årene - gjennom globalisiering, internett/data, åpnere markeder, friere flyt av varer, tjenester og kapital og dramatisk økning av informasjonsmengde..... I Norge kan man i dag lett låne penger i utenlands valuta og spekulere i opsjoner på utenlandske børser - for 30 år siden måtte man ha "politisk tillatelse" for å låne penger til bolig. Hvis kapitalssmen representerer samfunnsnedbryting - hvorfor har vi da sett en enorm oppbygging av velferdstjenser og levestandar i samme periode som kapitalismen har fått langt bedre betingelser....?vredensgnag skrev:Nå representerer kapitalismen dramatisk samfunnsnedbrytning.
Mvh
OMF