Kapitalismens undergang.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Det største dilemmaet med dagens økonomiske system er kravet til evig vekst som før eller siden vil stå i kontrast til Gros drøm om en bærekraftig utvikling mht miljø, befolkningsvekst etc. Det vil tvinge seg frem et behov for et annet økonomisk system etter hvert. Ser noen økonomer tenker noe i retning av en form for balanseøkonomi. En fremtidig nobelpriskandidat kan kanskje fundere seg frem til et praktisk system i den retning. Noe som sikkert ikke er en enkel oppgave...

N

nb

Gjest
    kibsgard skrev:
    Det største dilemmaet med dagens økonomiske system er kravet til evig vekst som før eller siden vil stå i kontrast til Gros drøm om en bærekraftig utvikling mht miljø, befolkningsvekst etc. Det vil tvinge seg frem et behov for et annet økonomisk system etter hvert. Ser noen økonomer tenker noe i retning av en form for balanseøkonomi. En fremtidig nobelpriskandidat kan kanskje fundere seg frem til et praktisk system i den retning. Noe som sikkert ikke er en enkel oppgave...
    Verden blir stadig mer energieffektiv, men det forhindrer selvsagt ikke at totalforbruket fortsatt øker. Det mest effektive sånn sett er sannsynligvis å la være å reprodusere seg eller i alle fall sterkt begrense antallet, men det er jo ikke så veldig populært.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    FrP pleier å komme godt ut i valgomattester. Uansett,

Og det ble det da også den gang.
    Morsomt at både SV og Rødt står nærmere deg enn Frp og AP. Sammen med H og V danner de toppen av listen din. ;D
    Får vi se litt annerledes uttalelser fra Slubbert i fremtiden monn tro?

Det finnes forresten flere lite demokratiske land som er kapitalistiske, og som aldri har vært kommunistregimer. Så og si hele Latin-Amerika og Afrika har tvilsomme demokratier, men har alltid vært kapitalistiske. Også Asia kan vel sees på den måten, med unntak av Kina.

Nei, det finnes faktisk flere eksempler på kapitalistiske land med tvilsomt eller uten demokrati, så det er nok en total missforståelse at kapitalismen er en garantist for noe slikt. Man kan mene at det er en forutsetning, selv om det også er diskutabelt, men ikke noen garantist.

S

Slubbert

Gjest
    baluba skrev:
    Morsomt at både SV og Rødt står nærmere deg enn Frp og AP. Sammen med H og V danner de toppen av listen din. ;D
    Vil anta at side 2 på testen er ganske utslagsgivende her, og jeg kan ikke huske å ha uttalt meg med annet enn forakt for religion og religionskonservatisme tidligere heller. Så noen nye toner blir det neppe. Venstresiden er mest liberal på noen områder og høyresiden mest liberal på andre, da blir det sånn.

A

AK27

Gjest
    Slubbert skrev:
    baluba skrev:
    Vil anta at side 2 på testen er ganske utslagsgivende her, og jeg kan ikke huske å ha uttalt meg med annet enn forakt for religion og religionskonservatisme tidligere heller. Så noen nye toner blir det neppe. Venstresiden er mest liberal på noen områder og høyresiden mest liberal på andre, da blir det sånn.
    Det holder neppe som forklaring, i de to spørreundersøkelsene begge oss har deltatt i på foumet har jeg grafisk kommet ut som mer liberal enn deg, jeg ligger også til venstre for deg i så å si alle politiske spørsmål, det har med følelser knyttet til verdier og moral å gjøre også utover liberalt/ikke-liberalt.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Konkretiser/eksemplifiser gjerne hva du egentlig mener her...

A

AK27

Gjest
    Slubbert skrev:
    ^ Konkretiser/eksemplifiser gjerne hva du egentlig mener her...
    Det var bare en generell kommentar på at hva vi tror er rasjonelle valg har en følelsesmessig komponent. Uten emosjoner så er vi heller ikke i stand til å være rasjonelle (les f.eks. om Damsios somatisk markør modell). Ofte ender vi da opp med å lage rasjonelle forklaringer på verdivalg som er emosjonelle. Dette er nevrobiologisk, psykologisk og lingvistisk betinget og en såpass tung og vanskelig materie at jeg verken akter eller evner å gå inn på det i detalj, i alle fall ikke nå.

Ikke bare det, men desto mer aktivt vi bruker vår skjemaer, det vil si våre fortolkningsrammer (som i stor grad er emosjonelle), desto mer styrkes de på bekostning av konkurerende skjemaer, akkurat på samme måte som at nevroner (hjerneceller) styrkes ved å danne stadig nye synapser (kommunikasjonspunkter) ved bruk, mens nevroner som ikke benyttes dør ut. Hjernen er plastisk og emosjonell, det former også vårt perspektiv.

Så om en tror at en bare fungerer langs en linje, f.eks. liberal/ikke-liberal, og at hva e har av politiske oppfatninger er rent rasjonelle og kun relaterer til et dyptliggende begjær etter f.eks. mer frihet for alle mennesker helt uten at det er basert på verdier og moral, så tar en helt feil.

S

Slubbert

Gjest
    AK27 skrev:
    Så om en tror at en bare fungerer langs en linje, f.eks. liberal/ikke-liberal, og at hva en har av politiske oppfatninger er rent rasjonelle og kun relaterer til et dyptliggende begjær etter f.eks. mer frihet for alle mennesker helt uten at det er basert på verdier og moral, så tar en helt feil.
    Jeg tror ikke jeg har gitt veldig sterkt uttrykk for å ville konstruere definisjonsrammeverk for mine politiske meninger, men jeg tror jeg skjønner hva du mener i og med at mange (som et eksempel, DLF) tar utgangspunkt i en teoretisk konstruksjon ("liberalisme") og lar denne til enhver tid definere deres standpunkter i henhold til en dertil hørende rasjonalisering. Jeg vet ikke hvor ofte jeg nevner "liberalisme", mulig det er for ofte, men selvsagt er utgangspunktet for ens politiske oppfatninger i stor grad emosjonelle. Feks har jeg en iboende motvilje mot å skulle bestemme over andre, muligens frykt for å ta gale beslutninger for andre, og ville pr. i dag vært ubrukelig som oppdrager eller sjef.

A

AK27

Gjest
    Slubbert skrev:
    AK27 skrev:
    Så om en tror at en bare fungerer langs en linje, f.eks. liberal/ikke-liberal, og at hva en har av politiske oppfatninger er rent rasjonelle og kun relaterer til et dyptliggende begjær etter f.eks. mer frihet for alle mennesker helt uten at det er basert på verdier og moral, så tar en helt feil.
    Jeg tror ikke jeg har gitt veldig sterkt uttrykk for å ville konstruere definisjonsrammeverk for mine politiske meninger, men jeg tror jeg skjønner hva du mener i og med at mange (som et eksempel, DLF) tar utgangspunkt i en teoretisk konstruksjon ("liberalisme") og lar denne til enhver tid definere deres standpunkter i henhold til en dertil hørende rasjonalisering. Jeg vet ikke hvor ofte jeg nevner "liberalisme", mulig det er for ofte, men selvsagt er utgangspunktet for ens politiske oppfatninger i stor grad emosjonelle. Feks har jeg en iboende motvilje mot å skulle bestemme over andre, muligens frykt for å ta gale beslutninger for andre, og ville pr. i dag vært ubrukelig som oppdrager eller sjef.
    Men det kan også gå andre veien, at liberalisme blir en merkelapp man tilpasser sine meninger like mye som at man tilpasser sine meninger en liberaralistisk ramme, man er liberal, altså er ens meninger liberale. Og om man da anser liberale meninger som iboende korrekte så har en gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å begrense rommet for refleksjon over egne meninger og meningsdannelse; liberalismen er korrekt, derfor er jeg en liberaler, mine meninger er derfor liberale og korrekte.

Dette var ikke ment spesifikt mot deg, men ideen om at man er liberal/konservativ/sosialist hva nå enn det er, og at det er et rasjonelt valg som ikke er knyttet opp mot følelser og verdier en tildels har blitt sosialisert inn i og som tildels er en del av å være menneske og følgelig motivert av emosjoner. En trenger på alle måter skjemaer/rammer. For å forstå ordet salg, må man ha en forestilling rundt hele prosessen i kommersiell handel, om ikke hadde det bare blitt en tom sammenstilling av vokaler og konsonanter. Men om en forståelse av f.eks. kapitalisme reduseres til en ramme bestående av underordnede positivt ladde ord som demokratisk, liberalt, effektivt og så videre, så blir debatten en samling innholdsløse floskler. Og det er vanskelig ikke å være preget av blindsyn ovenfor kapitalismen når man er et produkt av den.

Dette gikk i alle andre retninger enn hvor jeg hadde tenkt, noe som er ganske vanlig om temaet blir for komplekst for denne karen.

Edit, skriverusk

S

Slubbert

Gjest
    Jeg vet ikke om "kapitalisme" trenger noen mer omfattende definisjon enn privat eiendomsrett, slike pleier i hvert fall å være ganske tendensiøse. En sterk trend, i det minste innen kompetanse-/teknologibedrifter ("moderne bedrifter" om du vil), er feks. å promotere ansatteeierskap gjennom opsjonsordninger og/eller aksjebonuser, siden eierskap gir de ansatte en personlig interesse i å yte for at bedriften går bra (se også ESOP). Slik sett er jo en kapitalistisk trend i tiden at de ansatte (eller "arbeiderne" om du vil) får eierskap over produksjonsmidlene, noe man i fordums tider forbandt med helt andre og motstridende ideologier. Kapitalismen er ingen ideologi imo, den var det kanskje i 1850, men teorien fra den tiden (og hele klassekonseptet som sådan) fremstår for meg mest som en anakronisme.

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    Jeg vet ikke om "kapitalisme" trenger noen mer omfattende definisjon enn privat eiendomsrett, slike pleier i hvert fall å være ganske tendensiøse. En sterk trend, i det minste innen kompetanse-/teknologibedrifter ("moderne bedrifter" om du vil), er feks. å promotere ansatteeierskap gjennom opsjonsordninger og/eller aksjebonuser, siden eierskap gir de ansatte en personlig interesse i å yte for at bedriften går bra (se også ESOP). Slik sett er jo en kapitalistisk trend i tiden at de ansatte (eller "arbeiderne" om du vil) får eierskap over produksjonsmidlene, noe man i fordums tider forbandt med helt andre og motstridende ideologier. Kapitalismen er ingen ideologi imo, den var det kanskje i 1850, men teorien fra den tiden (og hele klassekonseptet som sådan) fremstår for meg mest som en anakronisme.
    Hernan de Soto vil stusse veldig over dine rablerier. ;D

A

AK27

Gjest
    Slubbert, en operasjonell definisjon på kapitalisme (din eller en hvilken som helst annen) ligger utenfor problemstillingen jeg mente å skissere. Siden jeg ikke evner å formidle problemstillingen til deg, lar jeg det ligge inntil videre.

S

Slubbert

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Har ikke filla peiling på hvem Hernan De Soto er, jeg mangler dessverre både tid og vilje til å støvsuge nettet for info og poste to hundre lange utlegninger hver dag på et hifi-forum. En konkurranse i produksjon av referansehenvisninger frister heller ikke, jeg vet at jeg vil tape.

Det jeg vet er at jeg har en opsjonsplan, og at dette er svært utbredt, selv om jeg aldri har tatt meg bryet med å lese min. Jeg har aldri satt mine ben i en aksje, men at jeg ikke er kapitaleier er mitt valg og ikke noe jeg klager over. Hva det gjør med "klassetilhørigheten" driter jeg strengt tatt i.

S

Slubbert

Gjest
    AK27 skrev:
    Slubbert, en operasjonell definisjon på kapitalisme (din eller en hvilken som helst annen) ligger utenfor problemstillingen jeg mente å skissere. Siden jeg ikke evner å formidle problemstillingen til deg, lar jeg det ligge inntil videre.
    Jeg skjønner at du snakker om problemet med rasjonalisering av egne meninger og dertil hørende skylapper for andres. Ellers er jeg enig i at du fortsatt har litt å gå på når det kommer til å gjøre innleggene dine lett tilgjengelige. ;D

A

AK27

Gjest
    Slubbert skrev:
    AK27 skrev:
    Jeg skjønner at du snakker om problemet med rasjonalisering av egne meninger og dertil hørende skylapper for andres. Ellers er jeg enig i at du fortsatt har litt å gå på når det kommer til å gjøre innleggene dine lett tilgjengelige. ;D
    Nei, du har ikke forstått det overhodet. Men om jeg i stedet for å alludere til poengene mine i dette tilfelle skulle komme med en sammenhengende og lettfattelig fremstilling av dem så ville jeg fått en altfor stor oppgave. Kanskje utvikler jeg større formuleringsevne med tiden, det er lov å håpe.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Hvis en vil bli forstått av mange er det lurt å bruke ord som mange forstår.

Eksempelvis er "hentyde" eller "henvise" et godt alternativ til "alludere".. ;D

Mvh

A

AK27

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Slubbert skrev:
    Det kan være noe i at ansatte i høyere stillinger investerer noe mer av sitt overskudd i firmaet, og at for eksempel akseopsjoner er noe mer utbredd. Men akkumulasjonen og sentraliseringen av kapital er stadig økende og mer enn motvirker denne tendensen, da overskuddet stadig fordeles mindre egalitært.

A

AK27

Gjest
    Delle skrev:

Mvh
    Helt klart, på dette punktet har jeg ingen problemer med å ta selvkritikk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    AK27 skrev:
    Delle skrev:

Mvh
    Det er symptomatisk for sentralen at vi benytter oss av et så avansert og akademisk språk som mulig. Jeg tror nok det er endel som diskuterer andre steder som vil avskrive OT på sentralen som temmelig elitistisk.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    AK27 skrev:
    Delle skrev:

Mvh
    Det er symptomatisk for sentralen at vi benytter oss av et så avansert og akademisk språk som mulig. Jeg tror nok det er endel som diskuterer andre steder som vil avskrive OT på sentralen som temmelig elitistisk.
    Bra det. Vi vil da ikke ha all slags rask drivende innom!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Symptomatisk? Nå datt jeg av.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.677
    baluba skrev:
    AK27 skrev:
    Delle skrev:

Mvh
    OT, men morsomt. Jeg hørte Rigmor Aasrud forklare om sperringene rundt Regjeringsbygget "Vi setter opp bettongblåkker me 3.6 meter høge plankegjæler åppå"
    Man blir nesten glad bare av å høre på henne, totalt ujålete som hun er.

V

vredensgnag

Gjest
    Utenlandske studenter har i årevis kunnet reise til USA på J-1 visa, som ga dem rett til å arbeide i et par måneder før de reiste omkring i USA for å bli kjent med landet. Deretter måtte de reise hjem.

Arbeidet de fikk skulle være av en slik art at det skjedde en kulturoverføring, ved at de ble kjent med amerikanske forhold.
    Hundrevis av utenlandske studenter streiker nå ved Hersheys sjokoladefabrikk i Palmyra, New York. I senere år har nemlig de som skaffer studentene visa begynt å selge arbeidskraft til ulike virksomheter. Og i år ble 400 studenter solgt til Hersheys, via mellommenn.
    Der måtte de arbeide på produksjonslinjer, i åtte-timersskift, enkelte av skiftene midt på natten. Og kontakten med amerikanere er minimal, med unntak av supervisers som følger med via CCTV og kommer med påtale om de ikke arbeider hardt nok og fort nok.
    http://www.nytimes.com/2011/08/18/us/18immig.html?_r=1&hp

I går streiket studentene. "The students said the were expecting to practice their English, make money and learn what life is like in the USA." Vel, én av tre er da ikke dårlig?

Like many other students, Ms. Ozer said she invested about $3,500, which included the program costs, to obtain the J-1 visa and travel to the United States.

Several Chinese students, including Ms. Zhao, said they had paid more than $6,000 in the process of securing visas.

Ms. Ozer said she worked an eight-hour shift that began at 11 p.m.

“You stand for the entire eight hours,” she said. “It is the worst thing for your fingers and hands and your back; you are standing at an angle.”

At one of the sites where she worked, she said, cameras were trained on her, and supervisors told her that if she did not want to maintain the pace of work, she should leave.

Godwin Efobi, 26, a third-year medical student from Nigeria who is studying at a university in Ukraine, said his job was moving boxes. “Since I came here, I have a permanent ache in my back,” Mr. Efobi said. “Holding a pen is now a big task for me; my muscles ache.”

The students said they decided to protest when they learned that neighbors in the apartments and houses where they were staying were paying significantly less rent.

“The tipping point was when we found out about the rent,” Mr. Efobi said.

Ms. Ozer and other students said they were paid $8.35 an hour. After fees are deducted from her paychecks as well as $400 a month for rent, she said, she often takes home less than $200 a week. “We are supposed to be here for cultural exchange and education, but we are just cheap laborers,” Ms. Ozer said.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.677
    Å selge arbeidskraften var vel ufint, men hva hadde studentene forventet? Å jobbe i industrien er vel en del av det amerikanske levesettet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    AK27 skrev:
    Delle skrev:

Mvh
    Bra det. Vi vil da ikke ha all slags rask drivende innom!
    Helt korrekt, oddgeir. Og slik kan det gjerne fortsette, selv om det gjør oss til noen jålebukker. ;)

Er tildels enig i at et slikt jobbprosjekt bør ha en pedagogisk nyttig effekt som er bedre enn det som skisseres, men på den andre siden virker de som klager noe bortskjemte og snobbete. Det virker som om litt fysisk arbeid er under deres verdighet, og han legestudenten fra Nigeria kommer neppe fra noen arbeiderklassebakgrunn. Ikke fordi han har råd til å studere, det kan være sponset, men fordi han klager over å ha hatt vondt i ryggen siden han kom. Som medisinstudent bør han vite nok om å beskytte seg mot belastningsskader, så det å flytte på bokser burde ikke være noe som skader han. De har jo HMS i statene også, så jeg tipper at det ikke er arbeid som er mer slitsomt enn tilsvarende i Norge.

Slik har norske studenter det hver sommer, hvis de er så heldige å få sommerjobb. I starten er det strengt når det tyngste du har gjort siden august i fjor er å løfte på en ransel, men det går seg til etterhvert. I tillegg til at dette opplegget kanskje har for dårlig pedagogisk verdi, så tror jeg det også er snakk om problemer med å omjustere seg til en fysisk jobb på gølvet. De trodde vel at de skulle surre rundt på noen kontorer som bud, assistent eller noe annet som utføres med skjorte og slips. Kanskje selve skandalen ligger mer i hva som er blitt forespeilet, og at det å fungere som et bemanningsselskap ikke er hensikten til organisasjonen.

V

vredensgnag

Gjest
    Ah, det er dårlig samsvar mellom reklamen om oppholdet og det å stå på pakkelinjen sammen med en haug andre utenlandske studenter og ha null kontakt med amerikanere. Spesielt når man har betalt noen tusen dollar for gleden av å delta i programmet, så jeg har nok sympati med disse studentene.

På den annen side er det en god forberedelse på hva man kan forvente av jobb etter endte studier i disse dager.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Ah, det er dårlig samsvar mellom reklamen om oppholdet og det å stå på pakkelinjen sammen med en haug andre utenlandske studenter og ha null kontakt med amerikanere. Spesielt når man har betalt noen tusen dollar for gleden av å delta i programmet, så jeg har nok sympati med disse studentene.

På den annen side er det en god forberedelse på hva man kan forvente av jobb etter endte studier i disse dager.
    Joda, jeg forstår egentlig godt at de klager. Dette har nok vært annonsert som noe helt annerledes enn det som ble resultatet.
    Når man betaler for et opplegg så regner man med at det er for mer enn å bare oppnå en lønnet jobb i en periode.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    1
    De er selvsagt blitt lurt. Hvem er bakmennen her? Kanskje mafia i USA eller i landene de kommer fra?
    Ser at beløpene som studentene opererer med inkluderer reise, så en del kan vel avskrives på det etterfølgende ferieoppholdet som inngår i "pakken".

V

vredensgnag

Gjest
    Min datter brukte to sommerferier ved et college i Oxford da hun var seksten og sytten. Jeg hadde nok blitt litt sur på hennes vegne om hun hadde endt opp på Cadburys pakkelinje, for å si det slik.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn