Kari Bremnes - et hatobjekt?

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Oi janfrt. Saftige ord. Du må da tilhøre den ypperste kulturelite, eller kanskje du våkner med en skikkelig hangover i dag? Uansett: god bedring!
Her var det mye dritt å få. La meg minne om at det er saken som skal diskuteres, Kari Bremnes´musikk, ikke mannen eller kvinnen som skriver.

Her blir jeg servert både det ene og det andre: Kulturelite, hangover, for mye Møllers tran, stenge HFS mellom kl. 2200 og 0700, jeg må lære meg å takle sosiale medier, mine egenskaper som diktanalytiker, kvalifikasjoner til å mene noe (!), god bedring osv.

Mener dere virkelig alt dette? Fordi jeg ikke kan fordra Kari Bremnes? Nå kom virkelig saueflokkmentaliteten frem. Og vulgariteten. Jeg tror jeg er ganske saklig både i og utenfor sosiale medier, men dette tar kaka. Jeg har aldri opplevd noe lignende på HFS. Skam dere.

Takk til Lgrons for støtte.
Trur eg utdjupa ganske grundig kva eg reagerte på, og kvifor eg trekkjer i tvil ditt grunnlag. Kunne du ikkje i staden ganske enkelt skrive at du ikkje likar KB?

På kva måte er det saueflokkmentalitet når det er ganske tydeleg konsensus i reaksjonen på utsegnet ditt? Kan det ikkje vere at du påstår ting som rett og slett ikkje stemmer? Berre innrøm det. Du synsar. Utan å korkje analysere kvaliteten eller grunngje noko vidare.

Kva er det du likar, då?
Dette gidder jeg ikke mer. Men tar noen korte begrunnelser:

1. Å mene noe nedsettende om musikk andre liker fører alltid til støy. At Bremnes og Eidsvåg er noe dritt i mine ører, det står jeg ved. Hvis noen skriver et eller annet dritt om Vidar Medaas, så blir det støy da óg.

2. Vi er i synseland, selvfølgelig, hvor ellers?, niks vitenskapelige metoder finnes for å analysere seg frem til om noe er bra, middels, eller dårlig. Vi er et synseforum på mange områder.

3. Når det gjelder musikere, så mener jeg at Bremnes er en middelmådig musiker. Hun har en fin stemme, men utvalget av musikk og tekster er svært dårlig, så da blir summen undermåls. I mine ører. Og hjerne.

4. Å gi meg karakteristikker som person er det bare de lutfattige som gjør; fattige på argumenter. Der er det lett å drite seg ut. Og flokken fulgte efter. Konsensus? Er det det samme som å ha rett? Men, å ikke åpne kjeften i redsel for å bli motsagt, det gjør jeg ikke.

5. Hva jeg liker, Arve? Spesielt Alf Prøysen og Frank Zappa.

Ha en fin aften.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Fortsett, janfrt. Eidsvåg er for meg hatobjekt nr 1 (ved siden av noen andre). Vet ikke hvorfor, jeg blir bare så j... forbanna.

-og Prøysen er stooor. Ved siden av Nora Brockstedt - og Frank Zappa. :)
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Fortsett, janfrt. Eidsvåg er for meg hatobjekt nr 1 (ved siden av noen andre). Vet ikke hvorfor, jeg blir bare så j... forbanna.
Du er sikkert muslim. Ta på deg bombebeltet og sett deg i godstolen :)
 
X

X186841

Gjest
Nei det var visst ingen voksne her som kunne hjelpe meg med diktanalysen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.964
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette gidder jeg ikke mer. Men tar noen korte begrunnelser:

1. Å mene noe nedsettende om musikk andre liker fører alltid til støy. At Bremnes og Eidsvåg er noe dritt i mine ører, det står jeg ved. Hvis noen skriver et eller annet dritt om Vidar Mediaas, så blir det støy da óg.

2. Vi er i synseland, selvfølgelig, hvor ellers?, niks vitenskapelige metoder finnes for å analysere seg frem til om noe er bra, middels, eller dårlig. Vi er et synseforum på mange områder.

3. Når det gjelder musikere, så mener jeg at Bremnes er en middelmådig musiker. Hun har en fin stemme, men utvalget av musikk og tekster er svært dårlig, så da blir summen undermåls. I mine ører. Og hjerne.

4. Å gi meg karakteristikker som person er det bare de lutfattige som gjør; fattige på argumenter. Der er det lett å drite seg ut. Og flokken fulgte efter. Konsensus? Er det det samme som å ha rett? Men, å ikke åpne kjeften i redsel for å bli motsagt, det gjør jeg ikke.

5. Hva jeg liker, Arve? Spesielt Alf Prøysen og Frank Zappa.

Ha en fin aften.
1. Veldig viktig avklaring - du har no presisert at det gjeld dine øyre. Då har vi fått ting på plass.
2. Greitt å få stadfesta. Men diktanalyse er rekna som vitskapleg metode. Om enn eit anna felt enn det naturvitskaplege.....
3. Det verkar som vi er i avslutningsfasen, elles skulle eg tatt bryet med å a) diskutere definisjonane på kvalitet innan tekstar og melodiar. b) diskutere kva som er ein god, middelmådig eller dårleg musikar. Dette får vi la henge, tenkjer eg....elles formulerer du det her som om det er utvalet som er dårleg, men det anar meg at det ikkje var slik du meinte det...jaja. Somme trykkjer seg dårleg ut innimellom...
4. Du meiner vel ikkje at eg har karakterisert deg som person? Eg har berre trekt dine kvalifikasjonar i tvil - spesielt innan tekstanalyse. Av årsakar eg skal la liggje. For husfredens skuld. Elles kunne vi godt ha diskutert "Den kompakte majoritet" versus doktor Stockmann i "En folkefiende" av Henrik Ibsen, for å gje deg nokre gratispoeng rundt massehysteri. Om vi er kvalifiserte, altså.
5. Her er vi på linje. Sjølv om begge har eit litt for stort utval av produksjonar, slik at det er mange bølgjedalar. Såleis kunne eg godt trekke fram eit par alternativ, som Jakob Sande og Tom Waits..
Kos deg, du også!
 
S

SAH

Gjest
Stor kunst, jfr. kunsten som KB formidler, skal ikke forklares, den må forstås :)
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
965
Antall liker
1.103
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Hvem skulle trodd at det var så mye sprengkraft i Kari Bremnes?
HFS er et underlig skue.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Hvem skulle trodd at det var så mye sprengkraft i Kari Bremnes?
HFS er et underlig skue.
Jeg velger, og håper å tror at det er kuliminering av folk som er lei av å bli idiotforklart her. For man blir gjerne det av de som har enten halvbra rørforsterker, aktive høyttalere eller hornoppsett.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.407
Antall liker
4.074
Torget vurderinger
0
JAAA! Vet du svaret så kom med det !!!

Nei det var visst ingen voksne her som kunne hjelpe meg med diktanalysen.
Akkurat kva var det du lurte på? Kysset?

Begynn med denne:

https://tidal.com/track/4977307

"Besame mucho": https://no.m.wikipedia.org/wiki/Bésame_Mucho

Fra Wikipedia-artikkelen: "Perderte despues betyr å miste deg i fremtiden. Tatt i betraktning at Velázquez var 15 år da hun skrev sangen, gjenspeiler denne setningen mindre erfaring og en uskyldig følelse".

Bremnes synger også for eldre enn de som er 15 år, jf. innledningen i diktet hennes ("Og har kommet dit i livet at du har te salt i såran").

"Det blir nesten som et kyss" kan forstås som minnet av gamle kyss (f.eks. fra da man var "15"), over tapet av kjærlighet som var, men ikke er. Når man er eldre, og kan ta frem tapt kjærlighet - som et kyss kan være et symbol på - kan man hente frem følelser, hvis det er det man vil, jf. denne setningen:

"Det e mykkje som e trist når det e dit du vil".

Dette var bare helt kjapt og kanskje gærent. Jeg kjenner ikke denne teksten utover det lille utklippet. Kanskje Bremnes har erfaringer som tilsier en annen tolkning.

Men jeg fikk i alle fall noe ut av det korte, elegante diktet.

Håper det hjalp, selv om vi alle har forskjellige referanser for tolkning.

:)
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Dette gidder jeg ikke mer. Men tar noen korte begrunnelser:

1. Å mene noe nedsettende om musikk andre liker fører alltid til støy. At Bremnes og Eidsvåg er noe dritt i mine ører, det står jeg ved. Hvis noen skriver et eller annet dritt om Vidar Mediaas, så blir det støy da óg.

2. Vi er i synseland, selvfølgelig, hvor ellers?, niks vitenskapelige metoder finnes for å analysere seg frem til om noe er bra, middels, eller dårlig. Vi er et synseforum på mange områder.

3. Når det gjelder musikere, så mener jeg at Bremnes er en middelmådig musiker. Hun har en fin stemme, men utvalget av musikk og tekster er svært dårlig, så da blir summen undermåls. I mine ører. Og hjerne.

4. Å gi meg karakteristikker som person er det bare de lutfattige som gjør; fattige på argumenter. Der er det lett å drite seg ut. Og flokken fulgte efter. Konsensus? Er det det samme som å ha rett? Men, å ikke åpne kjeften i redsel for å bli motsagt, det gjør jeg ikke.

5. Hva jeg liker, Arve? Spesielt Alf Prøysen og Frank Zappa.

Ha en fin aften.
1. Veldig viktig avklaring - du har no presisert at det gjeld dine øyre. Då har vi fått ting på plass.
2. Greitt å få stadfesta. Men diktanalyse er rekna som vitskapleg metode. Om enn eit anna felt enn det naturvitskaplege.....
3. Det verkar som vi er i avslutningsfasen, elles skulle eg tatt bryet med å a) diskutere definisjonane på kvalitet innan tekstar og melodiar. b) diskutere kva som er ein god, middelmådig eller dårleg musikar. Dette får vi la henge, tenkjer eg....elles formulerer du det her som om det er utvalet som er dårleg, men det anar meg at det ikkje var slik du meinte det...jaja. Somme trykkjer seg dårleg ut innimellom...
4. Du meiner vel ikkje at eg har karakterisert deg som person? Eg har berre trekt dine kvalifikasjonar i tvil - spesielt innan tekstanalyse. Av årsakar eg skal la liggje. For husfredens skuld. Elles kunne vi godt ha diskutert "Den kompakte majoritet" versus doktor Stockmann i "En folkefiende" av Henrik Ibsen, for å gje deg nokre gratispoeng rundt massehysteri. Om vi er kvalifiserte, altså.
5. Her er vi på linje. Sjølv om begge har eit litt for stort utval av produksjonar, slik at det er mange bølgjedalar. Såleis kunne eg godt trekke fram eit par alternativ, som Jakob Sande og Tom Waits..
Kos deg, du også!
He, he, ting tar tid. Refererer til punktene ovenfor:

1. Ørene og hjernen, ja, hva ellers?

2. Diktanalyse (og likeledes analyse av prosa) har man bedrevet i årtier og det er ren og skjær synsing. Fy faen. Det er ikke regnet som en vitenskapelig metode, kun synsing. Ingen tall, no facts.

3. Det finnes ingen definisjon av hva som er godt eller dårlig innen uvitenskapelige grener. Jfr. pkt. 2.

4. Upassende utsagn, Arve: "Bare trukket dine kvalifikasjoner i tvil?" Hvor har du det fra, at jeg har elendige kvalifikasjoner? Kom med facts og belegg påstanden. Vet du hva jeg har bedrevet? Skjerp deg. Ikke trekk andres integritet i tvil. Den trodde jeg ikke skulle komme fra deg.

5. Hva vi har lest, lyttet til, smakt og eksempelvis sett, er interessant. Poenget er at vi har en mening. Og synser, der vi ikke har et faktagrunnlag.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
965
Antall liker
1.103
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Hvem skulle trodd at det var så mye sprengkraft i Kari Bremnes?
HFS er et underlig skue.
Jeg velger, og håper å tror at det er kuliminering av folk som er lei av å bli idiotforklart her. For man blir gjerne det av de som har enten halvbra rørforsterker, aktive høyttalere eller hornoppsett.
Sånne som meg altså?
 
8

8x12_TOM

Gjest
Musikkpoliti går begge veier. Det å trekke det kortet er å være Musikkpoliti.
Nei, det er det ikke.
joda
Mobbing er ikkje morosamt. Iallfall ikkje for offeret.
Men diktanalyse er ikkje mobbing.
He-he har aldri latt meg mobbe. Det at jeg og finger er barnslig uenig har lite med mobbing å gjøre.
Ellers vil jeg vel tro at de fleste er voksne nok til å høre på det de liker, og blåser i det andre skulle mene.
 
6

65finger

Gjest

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
471
Antall liker
315
Sted
Fredrikstad
JAAA! Vet du svaret så kom med det !!!

Nei det var visst ingen voksne her som kunne hjelpe meg med diktanalysen.
Akkurat kva var det du lurte på? Kysset?

Begynn med denne:

https://tidal.com/track/4977307

"Besame mucho": https://no.m.wikipedia.org/wiki/Bésame_Mucho

Fra Wikipedia-artikkelen: "Perderte despues betyr å miste deg i fremtiden. Tatt i betraktning at Velázquez var 15 år da hun skrev sangen, gjenspeiler denne setningen mindre erfaring og en uskyldig følelse".

Bremnes synger også for eldre enn de som er 15 år, jf. innledningen i diktet hennes ("Og har kommet dit i livet at du har te salt i såran").

"Det blir nesten som et kyss" kan forstås som minnet av gamle kyss (f.eks. fra da man var "15"), over tapet av kjærlighet som var, men ikke er. Når man er eldre, og kan ta frem tapt kjærlighet - som et kyss kan være et symbol på - kan man hente frem følelser, hvis det er det man vil, jf. denne setningen:

"Det e mykkje som e trist når det e dit du vil".

Dette var bare helt kjapt og kanskje gærent. Jeg kjenner ikke denne teksten utover det lille utklippet. Kanskje Bremnes har erfaringer som tilsier en annen tolkning.

Men jeg fikk i alle fall noe ut av det korte, elegante diktet.

Håper det hjalp, selv om vi alle har forskjellige referanser for tolkning.

:)
Mine to ører:

"Du" koser seg med sin fremkalte tristhet eller bitterhet, siden det er det "du" vil i teksten. Kan man ikke være glad så vil det kanskje for noen være bedre å føle seg trist og deprimert enn likegyldig. Melankolsk, om man vil. Når man da vil være bitter eller melankolsk, så vil man da føle det nesten som et kyss når man klarer å finne frem til et bittert minne som man kan "hygge seg med."

Det er mange bra tekster på det albumet, forøvrig.

KB-sangen som åpnet mine øyne for henne er den melodramatiske "Elsker i Berlin". Fantastisk låt.
 
6

65finger

Gjest
Kari Bremnes er ikke et hatobjekt. Så stor er hun ikke med unntak av hos enkelte her inne. Har forøvrig flere plater av henne liggende men spiller de aldri (med unntak av svarta bjørn) Kari Bremnes er en ubetydelig artist for meg men fråden står ikke om kjeften hvis hun spilles, ei heller på HIFImesser, besøk o.l. svarta bjørn er bra men har elendig lyd. merkes godt hvis du kan høre dypbass i anlegget
 
8

8x12_TOM

Gjest
Kari Bremnes er ikke et hatobjekt. Så stor er hun ikke med unntak av hos enkelte her inne. Har forøvrig flere plater av henne liggende men spiller de aldri (med unntak av svarta bjørn) Kari Bremnes er en ubetydelig artist for meg men fråden står ikke om kjeften hvis hun spilles, ei heller på HIFImesser, besøk o.l. svarta bjørn er bra men har elendig lyd. merkes godt hvis du kan høre dypbass i anlegget
Helt enig, men problemene i dypbassen er egentlig ikke det værste. De blir bare mindre til bedre kontroll det er, eller sagt på en annen måte, til dårligere kontroll en har i dypbassen til mer sjenerende blir det.
 

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
247
Antall liker
227
svarta bjørn er bra men har elendig lyd. merkes godt hvis du kan høre dypbass i anlegget
Du kan tro skuffelsen var stor når den LP'n landet i postkassen her. En av mine favoritttsanger fra henne er på dette albumet (Sangen Om Fyret Ved Tornehamn), men lyden på dette albumet svarte ikke til forventningene. Syntes også S'ene hennes er veldig skarpe på dette albumet. Heldigvis har jeg sangen på andre album hvor lyden er meget bra.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.407
Antall liker
4.074
Torget vurderinger
0
svarta bjørn er bra men har elendig lyd. merkes godt hvis du kan høre dypbass i anlegget
Du kan tro skuffelsen var stor når den LP'n landet i postkassen her. En av mine favoritttsanger fra henne er på dette albumet (Sangen Om Fyret Ved Tornehamn), men lyden på dette albumet svarte ikke til forventningene. Syntes også S'ene hennes er veldig skarpe på dette albumet. Heldigvis har jeg sangen på andre album hvor lyden er meget bra.
Snakker vi om at KB har et plateproblem? Dårlig vinylproduksjon? Bør hun lyttes til ved bruk av CD?

http://www.hifisentralen.no/forumet...1-problem-med-kari-bremnes-svarta-bja-rn.html
 
Sist redigert:
6

65finger

Gjest
Pussig at de skivene blir bejublet av HiFi forhandlere og fraksjoner. Toppen låter svært så komprimert ogdå
 

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
247
Antall liker
227
svarta bjørn er bra men har elendig lyd. merkes godt hvis du kan høre dypbass i anlegget
Du kan tro skuffelsen var stor når den LP'n landet i postkassen her. En av mine favoritttsanger fra henne er på dette albumet (Sangen Om Fyret Ved Tornehamn), men lyden på dette albumet svarte ikke til forventningene. Syntes også S'ene hennes er veldig skarpe på dette albumet. Heldigvis har jeg sangen på andre album hvor lyden er meget bra.
Snakker vi om at KB har et plateproblem? Dårlig vinylproduksjon? Bør hun lyttes til ved bruk av CD?

http://www.hifisentralen.no/forumet...1-problem-med-kari-bremnes-svarta-bja-rn.html
Jeg har bare to av albumene hennes på vinyl, Svarta Bjørn og Ly, resten har jeg på cd. Jeg syns ikke Ly lider av samme problem som Svarta Bjørn.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Faen, nå måtte jeg ned å høre etter også:mad: Forferdelig komprimert, generelt dårlig balanse i bassen - en plate som sikkert også kan komme bedre ut med et par heldig plasserte dipper i bassen.
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.407
Antall liker
4.074
Torget vurderinger
0
svarta bjørn er bra men har elendig lyd. merkes godt hvis du kan høre dypbass i anlegget
Du kan tro skuffelsen var stor når den LP'n landet i postkassen her. En av mine favoritttsanger fra henne er på dette albumet (Sangen Om Fyret Ved Tornehamn), men lyden på dette albumet svarte ikke til forventningene. Syntes også S'ene hennes er veldig skarpe på dette albumet. Heldigvis har jeg sangen på andre album hvor lyden er meget bra.
Snakker vi om at KB har et plateproblem? Dårlig vinylproduksjon? Bør hun lyttes til ved bruk av CD?

http://www.hifisentralen.no/forumet...1-problem-med-kari-bremnes-svarta-bja-rn.html
Jeg har bare to av albumene hennes på vinyl, Svarta Bjørn og Ly, resten har jeg på cd. Jeg syns ikke Ly lider av samme problem som Svarta Bjørn.
Med andre ord: KB bør avspilles digitalt (CD, rippede filer og hires)?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.247
Antall liker
4.052
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er samme problem på CD. Er det først overmodulering så skurrer det uansett.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Oi janfrt. Saftige ord. Du må da tilhøre den ypperste kulturelite, eller kanskje du våkner med en skikkelig hangover i dag? Uansett: god bedring!
Her var det mye dritt å få. La meg minne om at det er saken som skal diskuteres, Kari Bremnes´musikk, ikke mannen eller kvinnen som skriver.

Her blir jeg servert både det ene og det andre: Kulturelite, hangover, for mye Møllers tran, stenge HFS mellom kl. 2200 og 0700, jeg må lære meg å takle sosiale medier, mine egenskaper som diktanalytiker, kvalifikasjoner til å mene noe (!), god bedring osv.

Mener dere virkelig alt dette? Fordi jeg ikke kan fordra Kari Bremnes? Nå kom virkelig saueflokkmentaliteten frem. Og vulgariteten. Jeg tror jeg er ganske saklig både i og utenfor sosiale medier, men dette tar kaka. Jeg har aldri opplevd noe lignende på HFS. Skam dere.

Takk til Lgrons for støtte.
Trur eg utdjupa ganske grundig kva eg reagerte på, og kvifor eg trekkjer i tvil ditt grunnlag. Kunne du ikkje i staden ganske enkelt skrive at du ikkje likar KB?

På kva måte er det saueflokkmentalitet når det er ganske tydeleg konsensus i reaksjonen på utsegnet ditt? Kan det ikkje vere at du påstår ting som rett og slett ikkje stemmer? Berre innrøm det. Du synsar. Utan å korkje analysere kvaliteten eller grunngje noko vidare.

Kva er det du likar, då?
Dette gidder jeg ikke mer. Men tar noen korte begrunnelser:

1. Å mene noe nedsettende om musikk andre liker fører alltid til støy. At Bremnes og Eidsvåg er noe dritt i mine ører, det står jeg ved. Hvis noen skriver et eller annet dritt om Vidar Medaas, så blir det støy da óg.

2. Vi er i synseland, selvfølgelig, hvor ellers?, niks vitenskapelige metoder finnes for å analysere seg frem til om noe er bra, middels, eller dårlig. Vi er et synseforum på mange områder.

3. Når det gjelder musikere, så mener jeg at Bremnes er en middelmådig musiker. Hun har en fin stemme, men utvalget av musikk og tekster er svært dårlig, så da blir summen undermåls. I mine ører. Og hjerne.

4. Å gi meg karakteristikker som person er det bare de lutfattige som gjør; fattige på argumenter. Der er det lett å drite seg ut. Og flokken fulgte efter. Konsensus? Er det det samme som å ha rett? Men, å ikke åpne kjeften i redsel for å bli motsagt, det gjør jeg ikke.

5. Hva jeg liker, Arve? Spesielt Alf Prøysen og Frank Zappa.

Ha en fin aften.
Der berører du en av mine kjepphester. I min bok er det stor avstand fra å ikke like en artists låter til å benevne vedkommende som en elendig musiker.

F.eks. orker jeg ikke høre på Gheorghe Zamfir på panfløyte. Men han er sikkert en røver på instrumentet sitt, og jeg ville aldri finne på å kalle ham en dårlig musiker.
 
Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.088
Antall liker
5.071
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
2. Diktanalyse (og likeledes analyse av prosa) har man bedrevet i årtier og det er ren og skjær synsing. Fy faen. Det er ikke regnet som en vitenskapelig metode, kun synsing. Ingen tall, no facts.

3. Det finnes ingen definisjon av hva som er godt eller dårlig innen uvitenskapelige grener. Jfr. pkt. 2.
I forhold til setningen som er markert i rødt, kan det være verdt å merke seg at det faktisk finnes et fagfelt som heter litteraturvitenskap. Kanskje også greit å ta med seg videre at ikke all forskning baserer seg på tall.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Fortsett, janfrt. Eidsvåg er for meg hatobjekt nr 1 (ved siden av noen andre). Vet ikke hvorfor, jeg blir bare så j... forbanna.
Du er sikkert muslim. Ta på deg bombebeltet og sett deg i godstolen :)
:confused:
Tråden sier jo at KB og BE trer kristendom nedover oss.
Jeg skjønte bare ikke det med bombebeltet. Bomben er jo inne i meg allerede når jeg hører på - trenger ikke noe belte da, bortsett fra å holde magan inne etter utallige pils.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.964
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Veldig viktig avklaring - du har no presisert at det gjeld dine øyre. Då har vi fått ting på plass.
2. Greitt å få stadfesta. Men diktanalyse er rekna som vitskapleg metode. Om enn eit anna felt enn det naturvitskaplege.....
3. Det verkar som vi er i avslutningsfasen, elles skulle eg tatt bryet med å a) diskutere definisjonane på kvalitet innan tekstar og melodiar. b) diskutere kva som er ein god, middelmådig eller dårleg musikar. Dette får vi la henge, tenkjer eg....elles formulerer du det her som om det er utvalet som er dårleg, men det anar meg at det ikkje var slik du meinte det...jaja. Somme trykkjer seg dårleg ut innimellom...
4. Du meiner vel ikkje at eg har karakterisert deg som person? Eg har berre trekt dine kvalifikasjonar i tvil - spesielt innan tekstanalyse. Av årsakar eg skal la liggje. For husfredens skuld. Elles kunne vi godt ha diskutert "Den kompakte majoritet" versus doktor Stockmann i "En folkefiende" av Henrik Ibsen, for å gje deg nokre gratispoeng rundt massehysteri. Om vi er kvalifiserte, altså.
5. Her er vi på linje. Sjølv om begge har eit litt for stort utval av produksjonar, slik at det er mange bølgjedalar. Såleis kunne eg godt trekke fram eit par alternativ, som Jakob Sande og Tom Waits..
Kos deg, du også!
He, he, ting tar tid. Refererer til punktene ovenfor:

1. Ørene og hjernen, ja, hva ellers?

2. Diktanalyse (og likeledes analyse av prosa) har man bedrevet i årtier og det er ren og skjær synsing. Fy faen. Det er ikke regnet som en vitenskapelig metode, kun synsing. Ingen tall, no facts.

3. Det finnes ingen definisjon av hva som er godt eller dårlig innen uvitenskapelige grener. Jfr. pkt. 2.

4. Upassende utsagn, Arve: "Bare trukket dine kvalifikasjoner i tvil?" Hvor har du det fra, at jeg har elendige kvalifikasjoner? Kom med facts og belegg påstanden. Vet du hva jeg har bedrevet? Skjerp deg. Ikke trekk andres integritet i tvil. Den trodde jeg ikke skulle komme fra deg.

5. Hva vi har lest, lyttet til, smakt og eksempelvis sett, er interessant. Poenget er at vi har en mening. Og synser, der vi ikke har et faktagrunnlag.
Kvalifikasjonar er interessant. Det heng ikkje nødvendigvis saman med kompetanse. Og det er ikkje slik at realkompetanse og formalkompetanse fylgjest år heller.
Når eg trekk dine kvalifikasjonar i tvil, er det på syltynt grunnlag. Men det baserer seg på
- at du hevdar at Bremnes & co er middelmådige eller dårlege musikarar. Du har moderert deg, gått attende frå å hevde at det du ikkje likar, er dårleg. Det er eit godt teikn. Men likevel ikkje overtydande nok. For meg.
- utsegn om dårlege tekstar. Dette vitnar etter mitt syn om manglande innsikt i tekstanalyse, og manglande forståing av dette. (Så burde eg vel definere kompetanse, men det kan vi vente med). At du ikkje likar tekstanalyse, har du all rett til. Men det vert litt dumt om du avfeiar diktanalyse som metode.

Diktanalyse-metodikken er med på å forklare kva som ligg i eit dikt. Det går ikkje tydeleg fram av dine utsegn om du har aversjonar mot dikt og poetiske uttrykk og det er med fare for å legge ord i munnen på deg at eg nemner dette. Men det er eit faktum at minst sidan Gilamesj har menneska skrive skjønnlitteratur. Rett nok er det fyrste skrevne ord som sumerane dreiv med, reknskap. Reknskap er viktig. Og det same er naturfag. Men det har sine avgrensingar. Du kan ikkje måle eller talfeste alt. Og grisen vert ikkje feitare om du veg han.

Poesi er å beskrive det ubeskrivelege, sa min gamle norsklærar på gymnaset. Han sa også at det vart tekstkonsentrat - tilsett vatn (refleksjon), og du fekk eit fullverdig måltid ut av noko ganske lite.

Skjønnlitteratur generelt, og poesi spesielt, rettar seg mest mot høgre hjernehalvdel, og er av natur kunst. Det vert såleis vanskeleg å ha ei naturvitskapleg tilnærming til slikt. Det har kanskje du? Eg veit ikkje, har berre mistanke. Når du trekk fram Prøysen og Zappa som musikalske kvalitetar, er det kanskje også naturleg å konkludere med at du likar deira litterære kvalitetar. Eg tenkjer på begge desse som meir episke (tenk på Romjulsdrøm, Musevisa, Julkveldsvise som Prøysen-episk, medan "Titties and beer" som Zappa-episk.), og der er ikkje der korkje Bremnes eller Eidsvåg held seg.

Så over til Bremnes sine tekstar. Det er mykje å velje mellom med tanke på å analysere, og med tanke på å få fram kvalitetsaspektet. Og du likar ikkje Bremnes, så her er det ei utfordring i utgangspunktet. Så eg trekk inn eit par allegoriar:
Om du ikkje likar fisk, kan du ikkje nekte for at det er sunt. Og motsett, om du likar å røyke, kan det vanskeleg motstridast at det er usunt.

Før eg går vidare (Ja, no nærmar vi oss juleferien, så vi kan prioritere dette litt), ville eg gjerne at du avklarar ditt kunnskapssyn. Ser du vitskapsomgrepet som utelukkande (eller i all hovudsak) basert på registrering av direkte målbare faktorar? Eller godtek du psykologi, pedagogikk, historie m.m. som vitskaplege felt? I så fall, kan du utdjupe dette synet ditt på tekstanalyse?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
1. Veldig viktig avklaring - du har no presisert at det gjeld dine øyre. Då har vi fått ting på plass.
2. Greitt å få stadfesta. Men diktanalyse er rekna som vitskapleg metode. Om enn eit anna felt enn det naturvitskaplege.....
3. Det verkar som vi er i avslutningsfasen, elles skulle eg tatt bryet med å a) diskutere definisjonane på kvalitet innan tekstar og melodiar. b) diskutere kva som er ein god, middelmådig eller dårleg musikar. Dette får vi la henge, tenkjer eg....elles formulerer du det her som om det er utvalet som er dårleg, men det anar meg at det ikkje var slik du meinte det...jaja. Somme trykkjer seg dårleg ut innimellom...
4. Du meiner vel ikkje at eg har karakterisert deg som person? Eg har berre trekt dine kvalifikasjonar i tvil - spesielt innan tekstanalyse. Av årsakar eg skal la liggje. For husfredens skuld. Elles kunne vi godt ha diskutert "Den kompakte majoritet" versus doktor Stockmann i "En folkefiende" av Henrik Ibsen, for å gje deg nokre gratispoeng rundt massehysteri. Om vi er kvalifiserte, altså.
5. Her er vi på linje. Sjølv om begge har eit litt for stort utval av produksjonar, slik at det er mange bølgjedalar. Såleis kunne eg godt trekke fram eit par alternativ, som Jakob Sande og Tom Waits..
Kos deg, du også!
He, he, ting tar tid. Refererer til punktene ovenfor:

1. Ørene og hjernen, ja, hva ellers?

2. Diktanalyse (og likeledes analyse av prosa) har man bedrevet i årtier og det er ren og skjær synsing. Fy faen. Det er ikke regnet som en vitenskapelig metode, kun synsing. Ingen tall, no facts.

3. Det finnes ingen definisjon av hva som er godt eller dårlig innen uvitenskapelige grener. Jfr. pkt. 2.

4. Upassende utsagn, Arve: "Bare trukket dine kvalifikasjoner i tvil?" Hvor har du det fra, at jeg har elendige kvalifikasjoner? Kom med facts og belegg påstanden. Vet du hva jeg har bedrevet? Skjerp deg. Ikke trekk andres integritet i tvil. Den trodde jeg ikke skulle komme fra deg.

5. Hva vi har lest, lyttet til, smakt og eksempelvis sett, er interessant. Poenget er at vi har en mening. Og synser, der vi ikke har et faktagrunnlag.
Kvalifikasjonar er interessant. Det heng ikkje nødvendigvis saman med kompetanse. Og det er ikkje slik at realkompetanse og formalkompetanse fylgjest år heller.
Når eg trekk dine kvalifikasjonar i tvil, er det på syltynt grunnlag. Men det baserer seg på
- at du hevdar at Bremnes & co er middelmådige eller dårlege musikarar. Du har moderert deg, gått attende frå å hevde at det du ikkje likar, er dårleg. Det er eit godt teikn. Men likevel ikkje overtydande nok. For meg.
- utsegn om dårlege tekstar. Dette vitnar etter mitt syn om manglande innsikt i tekstanalyse, og manglande forståing av dette. (Så burde eg vel definere kompetanse, men det kan vi vente med). At du ikkje likar tekstanalyse, har du all rett til. Men det vert litt dumt om du avfeiar diktanalyse som metode.

Diktanalyse-metodikken er med på å forklare kva som ligg i eit dikt. Det går ikkje tydeleg fram av dine utsegn om du har aversjonar mot dikt og poetiske uttrykk og det er med fare for å legge ord i munnen på deg at eg nemner dette. Men det er eit faktum at minst sidan Gilamesj har menneska skrive skjønnlitteratur. Rett nok er det fyrste skrevne ord som sumerane dreiv med, reknskap. Reknskap er viktig. Og det same er naturfag. Men det har sine avgrensingar. Du kan ikkje måle eller talfeste alt. Og grisen vert ikkje feitare om du veg han.

Poesi er å beskrive det ubeskrivelege, sa min gamle norsklærar på gymnaset. Han sa også at det vart tekstkonsentrat - tilsett vatn (refleksjon), og du fekk eit fullverdig måltid ut av noko ganske lite.

Skjønnlitteratur generelt, og poesi spesielt, rettar seg mest mot høgre hjernehalvdel, og er av natur kunst. Det vert såleis vanskeleg å ha ei naturvitskapleg tilnærming til slikt. Det har kanskje du? Eg veit ikkje, har berre mistanke. Når du trekk fram Prøysen og Zappa som musikalske kvalitetar, er det kanskje også naturleg å konkludere med at du likar deira litterære kvalitetar. Eg tenkjer på begge desse som meir episke (tenk på Romjulsdrøm, Musevisa, Julkveldsvise som Prøysen-episk, medan "Titties and beer" som Zappa-episk.), og der er ikkje der korkje Bremnes eller Eidsvåg held seg.

Så over til Bremnes sine tekstar. Det er mykje å velje mellom med tanke på å analysere, og med tanke på å få fram kvalitetsaspektet. Og du likar ikkje Bremnes, så her er det ei utfordring i utgangspunktet. Så eg trekk inn eit par allegoriar:
Om du ikkje likar fisk, kan du ikkje nekte for at det er sunt. Og motsett, om du likar å røyke, kan det vanskeleg motstridast at det er usunt.

Før eg går vidare (Ja, no nærmar vi oss juleferien, så vi kan prioritere dette litt), ville eg gjerne at du avklarar ditt kunnskapssyn. Ser du vitskapsomgrepet som utelukkande (eller i all hovudsak) basert på registrering av direkte målbare faktorar? Eller godtek du psykologi, pedagogikk, historie m.m. som vitskaplege felt? I så fall, kan du utdjupe dette synet ditt på tekstanalyse?
Hvor mye musikk skrev egentlig Prøysen?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.964
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Diktanalyse er fleire underdisiplinar, og vi brukar berre dei som er relevante i det aktuelle diktet. Lat oss sjå på fyrste aspekt: sjanger. Det er ikkje tvil om at dette er lyrikk. Altså å skrive om det kjendlemessige og/eller stemningsfulle, om subjektive opplevingar, gjerne her og no. Fyrste verselinje i denne strofa er:

Det e mykkje som e trist når det e dit du vil.

Her er det temmeleg opplagt, tykkjer eg. Når det er trist du vil vere, er det lett å finne påskot til tristessa.
Så då går vi på neste verselinje

Og har kommet dit i livet at du har te salt i såranNo tek det til å bli
interessant, her. Det brukast no eit litterært verkemiddel som kallast "allusjon". Dette er eigentleg ein slags skjult sitatbruk. Ein syner indirekte til ein allment (?) kjend tekst. Her vrengast to kjende uttrykk saman til eit nytt; å "ha til salt i maten" og "strø salt i såret" Slik språkbruk er kreativ. Men ein må rimelegvis kjenne til dei to opprinnelege uttrykka for å ha utbytte.

No vart eg opptatt. Skal halde fram seinare med kysset. Når eg får tid.
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Takk for hjelpen.

Altså bare tåkeprat for spesielt mottakelig mennesker med livlig fantasi.


JAAA! Vet du svaret så kom med det !!!

Nei det var visst ingen voksne her som kunne hjelpe meg med diktanalysen.
Akkurat kva var det du lurte på? Kysset?

Begynn med denne:

https://tidal.com/track/4977307

"Besame mucho": https://no.m.wikipedia.org/wiki/Bésame_Mucho

Fra Wikipedia-artikkelen: "Perderte despues betyr å miste deg i fremtiden. Tatt i betraktning at Velázquez var 15 år da hun skrev sangen, gjenspeiler denne setningen mindre erfaring og en uskyldig følelse".

Bremnes synger også for eldre enn de som er 15 år, jf. innledningen i diktet hennes ("Og har kommet dit i livet at du har te salt i såran").

"Det blir nesten som et kyss" kan forstås som minnet av gamle kyss (f.eks. fra da man var "15"), over tapet av kjærlighet som var, men ikke er. Når man er eldre, og kan ta frem tapt kjærlighet - som et kyss kan være et symbol på - kan man hente frem følelser, hvis det er det man vil, jf. denne setningen:

"Det e mykkje som e trist når det e dit du vil".

Dette var bare helt kjapt og kanskje gærent. Jeg kjenner ikke denne teksten utover det lille utklippet. Kanskje Bremnes har erfaringer som tilsier en annen tolkning.

Men jeg fikk i alle fall noe ut av det korte, elegante diktet.

Håper det hjalp, selv om vi alle har forskjellige referanser for tolkning.

:)
 
X

X186841

Gjest
Haster ikke lenger for min del.

Diktanalyse er fleire underdisiplinar, og vi brukar berre dei som er relevante i det aktuelle diktet. Lat oss sjå på fyrste aspekt: sjanger. Det er ikkje tvil om at dette er lyrikk. Altså å skrive om det kjendlemessige og/eller stemningsfulle, om subjektive opplevingar, gjerne her og no. Fyrste verselinje i denne strofa er:

Det e mykkje som e trist når det e dit du vil.

Her er det temmeleg opplagt, tykkjer eg. Når det er trist du vil vere, er det lett å finne påskot til tristessa.
Så då går vi på neste verselinje

Og har kommet dit i livet at du har te salt i såran
No tek det til å bli
interessant, her. Det brukast no eit litterært verkemiddel som kallast "allusjon". Dette er eigentleg ein slags skjult sitatbruk. Ein syner indirekte til ein allment (?) kjend tekst. Her vrengast to kjende uttrykk saman til eit nytt; å "ha til salt i maten" og "strø salt i såret" Slik språkbruk er kreativ. Men ein må rimelegvis kjenne til dei to opprinnelege uttrykka for å ha utbytte.

No vart eg opptatt. Skal halde fram seinare med kysset. Når eg får tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
Topp Bunn