Kari Bremnes Over en by

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Kjørte denne en runde i en stille stund her i på morgenen. Må si jeg syns lyden er utmerket, vet at endel ikke liker KKV sine produksjoner de om det. Vokalen sprekker ikke opp på høye frekvenser på denne skiva slik det gjør på et par andre K.B plater jeg har. Om dette er fordi det er komprimert, eller om teknikken er bedre vites ikke.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.589
Min mening er at denne er en av hennes aller beste. Mange tekstmessige og musikalske perler. F.eks. "Hvis du kommer tebake igjen", "Per og Pål og Janus" "Litt happiness..."

Lydmessig er den også en av de beste. Riktignok knusktørr akustisk sett (synd at produksjonsteamet bak Bremnes platene aldri tillater henne å synge i et levende rom). Men den er helt fri for digitale bi-produkter. Nydelig klangbalance og åpenhet. Sjekk dybden i lydbildet på "Over en by" !

Spørsmål :
De siste Kari Bremnes platene har jo vært HDCD kodet (desverre), selv om platene ikke alltid er lablet med HDCD logo. Denne plata høres for bra ut til å være HDCD kodet. Hva er tilfellet, dere som har HDCD spiller, lyser lampa på spilleren ?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hva er forskjellen på HDCD og SACD?
Hvilken spiller kan spille hva, og hva er forskjell i lydkvalitet?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Googlet litt og fant svar på mitt eget spørsmål:

It's about different techniques for digitalizing the analogue sound.

An ordinary CD uses a binary number (2^16) 44100 times per second. Commonly called 44.1KHz/16 bits PCM. Fairly accurate, but not perfect.

HDCD improves CD a little by using small parts of the bitstream to codify extra information. Sort of simulating a higher order bitstream.

DVD Audio is also PCM, but at least 96KHz/24 bits per channel. Much more accurate, of course.

SACD is a different technology, 2.8 MHz/1 bit. It has some drawbacks, but in the most important frequency ranges it is extremely accurate.

Whilst CD/HDCD is limitted to stereo, SACD/DVD-A can be multichannel.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.589
Hva er forskjellen på HDCD og SACD?
Hvilken spiller kan spille hva, og hva er forskjell i lydkvalitet?
HDCD står for High Definition Compatible Digital. Utviklet av et par amerikanere for å prøve å få litt bedre lyd innafor CD formatet enn hva formatet strengt tatt tillater. Kunne ha en viss relevans for noen år siden, men i dag er dette mest tøv, etter min mening.
HDCD = 16 bits oppløsning og frekvensområde 22.05 khz.
SACD = ca. 20 bits oppløsning og frekvensområde opp til 100 khz.

...ganske unødvendig å si hva som låter best. ;)

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Beklager at jeg ikke så den andre tråden, screenet trådene tilbake til tråder lenge får plata kom, å kunne merkelig nok ikke finne noen tråd om den. Ble lurt av subjektet på den andre tråden. Men en god ting kan man jo gjerne nevne flere ganger :)

O

om.s

Gjest
Beklager at jeg ikke så den andre tråden, screenet trådene tilbake til tråder lenge får plata kom, å kunne merkelig nok ikke finne noen tråd om den. Ble lurt av subjektet på den andre tråden. Men en god ting kan man jo gjerne nevne flere ganger :)
Så god musikk gjør det ikke noe om man løfter frem igjen, synes jeg ;)

mvh

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Musikalsk sett er det en meget pen og behagelig plate. Lydmessig mener jeg helt klart at det er den absolutt beste fra Kari Bremnes noen sinne. Stemmen låter mere "ekte" enn jeg har hørt noen gang på hennes tidligere plater, og her føles det virkelig som hun er til stedet i rommet når jeg slår av lyset og bare nyter...

Det virker som KKV har klart å motstå fristelsen for å overprodusere plata slik de vanligvis gjør, og selv om man kan argumentere med at ikke alt er 100% ekte så er det uansett ekte nok til at det låter fantastisk bra :).

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Idag var alle lydforstyrrelser ute av huset (kjerringa) høyttalerne ble flyttet dit de liker seg best, å plata fikk seg en snurr. FY F*** for en nærve, det blir liksom bare bedre å bedre for vær snurring. Kan ikke huske sist gåsehudfaktoren var så stor.

Skal på møte med jobben straks. Fikk mest lyst til å ringe å avlyse ;)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Spørsmål :
De siste Kari Bremnes platene har jo vært HDCD kodet (desverre), selv om platene ikke alltid er lablet med HDCD logo. Denne plata høres for bra ut til å være HDCD kodet. Hva er tilfellet, dere som har HDCD spiller, lyser lampa på spilleren ?
Ja, lampa lyser.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.589
Ja, lampa lyser.
Da er det helt klart den beste HDCD plata jeg har hørt. Kanskje det er bevyttet den nye 24 bit HDCD A/D konverteren ?

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4
dette er faktisk den eneste cd-en jeg har av henne, men absolutt ikke den siste!!! lyden på CD'en er som tidligere beskrevet, helt vanvittig! selv på billige anlegg, låter den bra! kanon CD og et absolutt must!

2roll

Medlem
Ble medlem
07.10.2005
Antall liker
1
Da er det vel på tide å snike seg ut av hulen sin og driste seg til et første innlegg her på forumet. Jeg begynner med en brannfakkel:

Jeg skjønner ikke helt at lyden er så bra på denne skiva, jeg. Stemmegjengivelsen er god og damen står pent plassert der framme, men hva med resten? Det virker hjemme hos meg som om noen har tredd en stor julesokk rundt pianoet... Har KKV bevisst trukket de andre instrumentene bak et tjukt teppe for å få stemmen til å stå fram? (Også krydrer de med litt tsk, tsk i diskanten for å lysne opp den mørke klangen.)

Over på smak og behag:
Dette er en av hennes mest kjedelige plater og hun virker totalt uinspirert der hun står og traller. Musikere/arr. minner meg om en østeuropisk synthtraktør som spiller cover av beatles på høyfjellshotel. Helt standard og veldig kjedelig. Tekstene har heller ikke mye og by meg, selv om noen ikke er så værst.

Nei, da tar jeg heller noen av de gamle platene med litt mer liv. F.eks Svarta Bjørn, Gåte ved Gåte og ikke minst Løsrivelse. De har sine mangler de og, men det er iallefall ikke sovemedisin.

Vel, jeg ble iallefall skuffet over denne plata, håper andre kan glede seg mer. På tide at KariKari kommer med noe mer spennende. Hun har ellers en stemme jeg liker godt.

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
100
Sted
Ås
Hjertet mitt blør når jeg leser 2roll sitt innlegg om for meg årets fineste plate. Fantastisk vokal og utsøkt lyd generelt.

Var også på konserten på Rockefeller. Veldig bra. Tommeslageren var verdt besøket alene. Han spilte så flisene føyk...bokstavelig talt. Han er riktignok mer behersket på plata men def. ingen sovemedisin.

Men Carola og Bjarne Vidars (ellernoesånt..) er jo kommet ut med riktig gladplater.. Kanskje det er noe?

N

nb

Gjest
Off topic: Man skal ikke kimse av østeuropeiske synthaktører på høyfjellshoteller. Disse er, etter min erfaring, som oftest brilijante musikkere som har funnet ut at de tjener mer penger på å spille Rai-Rai på Geilo enn de gjør på å være sessionmusikere eller spille i orkestre på Balkan;)

2roll

Medlem
Ble medlem
07.10.2005
Antall liker
1
Var akkurat det jeg mente. Kimser verken av dem eller Kari&co. Men selv gode musikere klarer til tider å produsere kjedelige greier. Har lite til overs for Rai-Rai.

Får hjem og gi plata en sjangse til, og iallefall finne sporet der det var så fremtredene at pianoet spiller fra innerst i sokkeskuffen. Var iallefall et av de første.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Tror at pianoet på plata er et syntpiano og derfor den "ulne" klangen. Ihvertfall var det et sånt "piano" som ble brukt på konserten på RF i høst. Ellers må jeg bare si at du må gi plata en sjanse til å krype under huden. Jeg måtte spille den noen ganger før den satt, men da satt den virkelig!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.406
Torget vurderinger
0
........Det virker hjemme hos meg som om noen har tredd en stor julesokk rundt pianoet... Har KKV bevisst trukket de andre instrumentene bak et tjukt teppe for å få stemmen til å stå fram? (Også krydrer de med litt tsk, tsk i diskanten for å lysne opp den mørke klangen.)
Det finnes ikke noe tjukt teppe på denne skiva, tvert i mot er dette hennes beste lyd-produksjon. Det virker som du har et alvorlig problem med mellomtonen og overdreven diskant, samt at ditt anlegg's evne til å framstille det enorme holografiske lydbildet på denne skiva...........er totalt fraværende.

Dette er i følge mine B&W 801 Matrix Series II.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Kan være enig i at pianoet har en spesiell karakter, men lyden er langt fra kjedelig. Her er det et utrolig rom og perspektiv hvor det ligger detaljer og instrument i et stort akustisk rom. :D

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Antall liker
0
Det virker hjemme hos meg som om noen har tredd en stor julesokk rundt pianoet...
Det er ikke noe sokk, det er en "Roland-funksjon". Det er en elektronisk pianolyd som Kari syntes var passende. Hvis du ikke syntes det var bra, burde du kanskje flytte den komentaren under "smak og behag"..

8)

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Denne platen har jeg hørt ofte i høst og passer meg fortreffelig. Utsøkt lydkvalitet og god musikk. Flere av sangere setter jeg stor pris på.

Denne er min første skive av Bremnes og i mellomtiden er det blitt tre videre ...

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.789
Sted
Nøtterøy
Av de Bremnes skivene jeg har liker jeg best "Norwegian Mood". Her synger hun på engelsk. Musikken er litt mer spennende her. Og lyden er også litt bedre i forhold til "Over en by"

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
491
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
HDCD lampa lyser ikke på min spiller

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Det finnes ikke noe tjukt teppe på denne skiva, tvert i mot er dette hennes beste lyd-produksjon. Det virker som du har et alvorlig problem med mellomtonen og overdreven diskant, samt at ditt anlegg's evne til å framstille det enorme holografiske lydbildet på denne skiva...........er totalt fraværende.

Dette er i følge mine B&W 801 Matrix Series II.
Har hørt denne platen på fantastisk godt anlegg, men musikken ble ikke bedre av den grunn :D

Lf

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Noen kan sikkert oppleve at høy mellomtone er litt fraværende, samt at høy diskant blir litt ekstrem på denne skiva.

Det er et fenomen som finnes i beggo to "hovedmikkene" til rainbow. Sony 800G og Neumann M-149.

Ikke galt observert.
Forøvrig er det jo ikke noe galt med å la instrumenter være dempet i diskanten, og kompensere med noe lys perc. Velkjent arrangementstriks siden tidlig 80-tall.

Jeg sliter med to ting på denne plata.

1/Jeg synes Tekstene er banale
2/Jeg synes produksjonen er for overdrevet klissete, og kunstiglåtende.

Nå har jeg vært fan av Jan Erik sin lyd siden 1969, så dette turte jeg faktisk å si.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
491
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Nå skal jeg på konsert med Kari Bremnes med band om 1 time. Gleder meg - skal bli spennende å høre om de klarer å fikse like god lyd som fra platene.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
bananrolf, hva synes du? Like mye golyd som på platene?
Var på konserten hennes i Bodø i november en gang og synes det var kanonbra.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
491
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
RJEL: konserten var helt topp uten at det tok helt av. Utrolig dyktige musikere, spesielt vil jeg fremheve trommisen. Lyden var helt ok, men som nevnt manglet det lille ekstra for at konserten kan få helt toppkarakter. Dog en solid 5'er hvis jeg skal slå terning.
Hvordan er du forresten fornøyd med Audiovector-høytalerne dine?? Er det Si6-utgaven du har eller S6??

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Det er nok den forrige modellen, S6 Avantgarde Arrete.
Har vurdert å oppgradere til Si6 men det har bare blitt med tanken. Ser litt mørkt på å spille inn elementer på nytt. Disse elemntene krever sine 500 timer med innspilling. Dessuten trur jeg ikke det alverden til forskjel på S6 og Si6.
Det er nok en av de beste høytalerne jeg har hørt, kanskje AudioPhysic Avanti 3 er hakket bedre. Litt vanskelig å si da jeg aldri fikk testet de "samtidig".
Det sto i mellom disse to høytalerne da jeg kjøpte.

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
44
Dette er den CD'n av K.B. som låter best i mine ører!!
Den er likevel ikke i nærheten av lyden på "Mitt ville hjerte" (1987) på vinyl!!

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Jeg skjønner ikke helt at lyden er så bra på denne skiva, jeg.....

Dette er en av hennes mest kjedelige plater ...

Nei, da tar jeg heller noen av de gamle platene med litt mer liv. F.eks Svarta Bjørn, Gåte ved Gåte og ikke minst Løsrivelse. De har sine mangler de og, men det er iallefall ikke sovemedisin.
Helt enig med deg!! I tillegg til platene du nevner må ikke Spor og Månestein glemmes, men Karis to siste plater er kjedelige greier i forhold til det hun drev med før. "11 ubesvarte anrop" er hennes svakeste plate, den har jeg store problemer med å høre gjennom fra A til Å.

Misforstå meg ikke: Kari Bremnes er en av mine absolutte favoritter.

T

theStig

Gjest
Jeg har en god slump Bremnes-plater, og dette er den jeg liker best. Musikalsk og arrangementmessig den beste skiva hennes synes jeg. Tekstene hennes er så som så (var best på Løsrivelse... hehe). Det låter subtilt, men likevel meget spennende. Og lyden da... meget bra, og FOR EN BASS!! Ikke overkomprimert heller, takk og lov.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.318
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har nettopp kjøpt den (nice price på platekompaniet) og likte den bra. Og tekstene, vel ikke mer banale enn 99% av det vi lytter på av engelske tekster; pussig nok det som lyder tøft på engelsk lyder ofte mer banalt om vi oversetter det til norsk.

Bassen er noe av det beste jeg har hørt innspilt; avgrunnsdyp, fast, impulspresis (selv med bassrefleks!) og funky.

Mitt ville hjerte er nok min Bremnes favoritt, men har ikke mye og har med interesse fulgt denne tråden. Takkk til alle for tips.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Re: Kari Bremnes Over en by (nå også på vinyl!)

Over en by har nå kommet på vinyl. Det må være hennes popularitet i Tyskland som er årsaken. Prisen fra USA er høy så det lønner seg for eksempel å bestille den fra Amazon.de eller et annet tysk nettsted. Jeg kjenner ikke til noen, men kanskje er det noen som gjør det.

Topp Bunn