Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Beat Boy, var kreative med modellnavn ettersom Sony hadde copyright på Walkman-navnet. Freestyle ble vel brukt av flere såvidt jeg husker, men Beat Boy har jeg ikke hørt om før. Sikkert litt glad i spanking den tyskeren der, noe tyskere ofte er ifølge lugubre sider på nettet. :rolleyes:
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    "absolutt ingenting ble justert eller rørt inni i den"

    Jeg hadde en TC-KE230 inn her for en liten mnd siden som er så og si identisk med denne og ifra samme tidsperiode. Eieren var en fyr her i byen som ville ha den fikset opp da den ikke ville dra rundt mekanismen.. Viste seg at beltene var akkurat i ferd med å bli til tjære og pinch rolleren var hard som stein.

    Ikke vet jeg hvilken leverandør Sony brukte på disse delene rundt denne tiden men jeg har vært inni mange av disse 90s Sonyene produsert både før og etter og ikke sett maken til degradering av gummi som i denne 230`n. Det var igrunn slik jeg mer forventet ifra 70 talls deck.

    Så jeg håper virkelig ikke en stakkars fyr uten evne til å reparere slike ting biter på og kjøper denne. For den vil mest trolig ikke virke så lenge..

    Personlig ville jeg gjerne fått tak i en slik da jeg har en bra samling av sen 80 Sony deler liggende som jeg har samlet opp etter slakting av ymse dobbeldeckere jeg har funnet på dynga. Noen av disse delene, deriblant flywheels har en helt annen kvalitet enn de ifra tidsperioden til denne 200`n. Og jeg er rimelig sikker på at det er rene drop in deler da mekanismen på de er mer eller mindre identisk. Det hadde vært et artig prosjekt for å se hvor bra jeg kunne fått den til og bli kun ved å bytte ut de delene Sony kjipet ut på under 90 tallet..

    Men ikke til 1700,- nei.... Rundt 200,- høres bedre ut..

    Frog79
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dere Tandberg-folk er i og for seg heldige med det at den eneste kassetten som er lett tilgjengelig i norske butikker er Maxell. Vet ikke helt om det gjelder alle generasjoner med Maxell, men det skal i alle fall være det merket Tandberg selv brukte som referanse for default justering.

    Gratulerer med å få den fine maskinen opp å gå. Trenger det ikke selv, men har likevel lyst på en Tandberg av den liggende typen i samlingen. Vet ikke helt hvilket anlegg den skulle spilt i, men jeg har likevel lyst på en slik.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.017
    Antall liker
    9.847
    Sted
    Trondheim
    Det blir nok ikke gjort noe særlig med opptak på den nå, men jeg har over 300 innspilte kassetter liggende, så nå kan jeg spille dem igjen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dere Tandberg-folk er i og for seg heldige med det at den eneste kassetten som er lett tilgjengelig i norske butikker er Maxell. Vet ikke helt om det gjelder alle generasjoner med Maxell, men det skal i alle fall være det merket Tandberg selv brukte som referanse for default justering.

    Gratulerer med å få den fine maskinen opp å gå. Trenger det ikke selv, men har likevel lyst på en Tandberg av den liggende typen i samlingen. Vet ikke helt hvilket anlegg den skulle spilt i, men jeg har likevel lyst på en slik.
    Det er klart du har lyst på mer stasj, hvem har ikke det;)
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    826
    Sted
    Bergen
    Hei har lyst på en kasettspiller som gjør greie opptak og som er driftsikker men hva anbefales?pris fra 500-3000.-
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Hei har lyst på en kasettspiller som gjør greie opptak og som er driftsikker men hva anbefales?pris fra 500-3000.-
    Det er litt vanskelig å svare på..

    Kjøper man brukt så er man nesten garantert at det må gjøres en eller annen form for jobb på den for å få den til å gå skikkelig.. Gamle belter og pinch rollere samt dårlig eller manglende smørning er gjengangere.. Motorer med dårlig hjullager og utslitte lesehoder er også et vanlig problem på gamle deck.

    Hvis man ikke føler seg trygg på slike reparasjoner selv så er det tryggest og kjøpe noe som allerede har vært på service.

    Frog79
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei har lyst på en kasettspiller som gjør greie opptak og som er driftsikker men hva anbefales?pris fra 500-3000.-
    Har ingen tro på at det er mulig å finne det du ønsker deg til prisen du nevner. Det er som frog79 skriver; du må regne med å ta en service, alle aktuelle spillere er mellom 15-35 år gamle. Men uansett hva du ender opp med så er du hjertelig velkommen her i kassettspillertråden:) Hvis du lurer på hva du skal kjøpe så er Tapeheads et godt sted å få info om alt som har med dette å gjøre (og selvfølgelig vår egen tråd her) Hvis jeg var deg så hadde jeg kjøpt noe jeg liker utseende på. vintagecassette.com og eBay er også steder hvor du kan sjekke mer. En av de beste spillerne fra Nakamichi, Pioneer eller Sony produsert rundt 1990 blir aldri feil. Men det begynner å koste penger. Lykke til med jakten:)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.561
    Antall liker
    3.086
    Torget vurderinger
    2
    Den Integra'n ligger fremdeles ute Finn,det er vel en viss enighet om at den er et bra kjøp?
    Om den duger til opptak må ekspertene svare på.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.055
    Antall liker
    12.138
    Sted
    Hus
    Det blir nok ikke gjort noe særlig med opptak på den nå, men jeg har over 300 innspilte kassetter liggende, så nå kan jeg spille dem igjen.
    Viktig å bruke alle funksjonene slik at den holder seg over tid. :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.055
    Antall liker
    12.138
    Sted
    Hus
    Dere Tandberg-folk er i og for seg heldige med det at den eneste kassetten som er lett tilgjengelig i norske butikker er Maxell. Vet ikke helt om det gjelder alle generasjoner med Maxell, men det skal i alle fall være det merket Tandberg selv brukte som referanse for default justering.

    Gratulerer med å få den fine maskinen opp å gå. Trenger det ikke selv, men har likevel lyst på en Tandberg av den liggende typen i samlingen. Vet ikke helt hvilket anlegg den skulle spilt i, men jeg har likevel lyst på en slik.
    De gode kassettene som XL1-S, XL2-S og MX er det ikke lett å få tak i lenger. Det blir NOS kassetter til ganske bra priser vil jeg si. Har kjøpt meg opp et lager på 150 XL2-S i forskjellige lengder. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dere Tandberg-folk er i og for seg heldige med det at den eneste kassetten som er lett tilgjengelig i norske butikker er Maxell. Vet ikke helt om det gjelder alle generasjoner med Maxell, men det skal i alle fall være det merket Tandberg selv brukte som referanse for default justering.

    Gratulerer med å få den fine maskinen opp å gå. Trenger det ikke selv, men har likevel lyst på en Tandberg av den liggende typen i samlingen. Vet ikke helt hvilket anlegg den skulle spilt i, men jeg har likevel lyst på en slik.
    De gode kassettene som XL1-S, XL2-S og MX er det ikke lett å få tak i lenger. Det blir NOS kassetter til ganske bra priser vil jeg si. Har kjøpt meg opp et lager på 150 XL2-S i forskjellige lengder. :)
    Ja, den Maxell-en som fortsatt er i produksjon er for entry level å regne, men jeg har nå likevel kjøpt inn litt av den til eget bruk. Fungerer helt fint på NAD, har ikke testet på Nakamichi enda. Ellers har vi vel alle en liten stock med tapes i forskjellige kvalitetsklasser liggende. :)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Samme hva jeg har av kassettspillere, så er det nok Nakamichi, som føles, som mitt merke. Nå har jeg akkurat lest gjennom en SVÆRT informativ tråd på tapeheads.net om 581. Mye av det kan også overføres til alle andre klassisk transport Nakamichi spillere. (480 serien, 680 serien, ZX 7/9 ZXL, Dragon, tja og sikkern noen jeg ikke har :rolleyes: )
    Mange bilder. Tapeheads.net er et must! for Tapeheads!!!! Om dere ikke ser tråden, så er det bare å registrere seg. OG, det leses som japansk ??? fra siste side og nederst.

    Om du leiter etter DITT merke og Din spiller, er det bare å søke :)

    Her er linken: Nakamichi 581 - Tapeheads Tape, Audio and Music Forums (siste side)
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Støttes.

    Utrolig mye god kompetanse på Tapeheads. Brukt det mye selv for feilsøking og generell informasjon. Jeg poster sjelden der selv men når jeg har gjort det så har jeg alltids fått gode og informative svar ifra folk som vet hva de holder på med.

    Frog79
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Nytt konsept..

    Sakte-TV for tape tech nerds.. Laget av fulle idioter som ikke har noe bedre å gjøre i julen..

    Denon DRS-810 3Khz test tape hastighetssjekk.. "Minutt for minutt"..


    Jeg sender mail til NRK imorgen med ideen.... kanskje.....

    God Jul (Hikk)
    Frog79
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.011
    Antall liker
    1.344
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Den går utroligt jevnt den spiller...Tandberg er ikke i samme klasse. Apropos Tandberg, ikke noe problem å justere til annen båndtype om du føler for det, trenger litt utstyr men ikke så mye....
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Med tanke på at den fremdeles bruker de originale beltene og pinch rollerne ifra 96 så er det igrunn ganske utrolig hvor jevnt den går.. Tror ærlig talt ikke denne har blitt mye brukt før jeg tok over den.

    Igrunn det eneste jeg har gjort er noen ørsmå justeringer på inngang/utgang volum samt justere hastigheten opp til hvor den er nå (3010) da jeg foretrekker at den går litt fort enn for sakte. Etter justeringene har jeg ærlig talt vanskelig å høre forskjellen imellom source og tape når jeg bruker god Chrome tape..

    Håper det nye året blir fullt av slike Fretex funn..

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Er den Vietnam-tapen der noe du selv har?
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Trudde denne var kasta for mange år siden men jaggu dukka den opp på et roterommet hos muttern. Har ikke fått sjekka om det er lyd i den, men drivverket fungerer(lydløst:cool:). Mangler lys i venstre vu-meter. Skal bli spennende å koble den opp, må bare få leita fram noen kabler.
    JVC CD-s200
     

    Vedlegg

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Trudde denne var kasta for mange år siden men jaggu dukka den opp på et roterommet hos muttern. Har ikke fått sjekka om det er lyd i den, men drivverket fungerer(lydløst:cool:). Mangler lys i venstre vu-meter. Skal bli spennende å koble den opp, må bare få leita fram noen kabler.
    JVC CD-s200
    Artig design fra slutten av syttitallet, får du den til å fungere så tror jeg du kan oppleve god lyd med chrometape.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    P226: Reimer, rens og ei pære..det er nok det hele..Den der låter mer enn greit med vanlig Maxell UR også.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hentet KA3ES'n idag hos Teletor. Den ble helt perfekt. Han hadde hatt den koblet opp i flere dager og prøvd den over tid. Han ble imponert over hvor utrolig jevn hastighet den har og jeg ble imponert over at han greide å få tak i de delene i drivverket som var ødelagt.
    Dette ble bra. Anbefales. Og til de som lurer på hva dette koster, så fakturerte han 2,5 timer + deler og da kan dere vel regne ut resten på egenhånd.
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.055
    Antall liker
    12.138
    Sted
    Hus
    Trudde denne var kasta for mange år siden men jaggu dukka den opp på et roterommet hos muttern. Har ikke fått sjekka om det er lyd i den, men drivverket fungerer(lydløst:cool:). Mangler lys i venstre vu-meter. Skal bli spennende å koble den opp, må bare få leita fram noen kabler.
    JVC CD-s200
    Artig design fra slutten av syttitallet, får du den til å fungere så tror jeg du kan oppleve god lyd med chrometape.
    Bruk TDK chrome kassetter. JVC brukte TDK som referanse den gangen :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har lagt denne på finn. Gått over, byttet, justert og en topp spiller (som jeg har to av)

    https://youtu.be/wfrUrNMKCZM
    Knall spiller som noen burde plukke opp. Selv har jeg ikke behov for flere nå. Og skulle noen klage på pris så får du bare henvise til den 1000 ZXL-en som står annonsert til 56.000 kroner, for LX-5 bør være en bedre spiller når det kommer til lyden i alle fall.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    For den som ønsker noe virkelig uvanlig innen bærbar tape: FISHER SC300...;) Hadde den ikke vært så dyr, så.. Denne har nemlig noe høyst merkelig liggende på toppen sin. Ikke merkelig, men noe du IKKE venter å finne der..Ekte musikkmaskin. Hvis du har noen biter med Dynamat liggende, bruk dem til innsiden av høyttalerkabinettene. Det fjerner gufne resonnanser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn