Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hold da et jevnlig øye med dem- en gang annenhver uke på tlf bør holde...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det dukket opp et vakkert stykke vintage i flyttelasset mitt denne uken. Følgere av Kryptens krønike vet jo at jeg har foretatt en flytting. Bergensavdelingen er forlatt, den stod som en siste oase igjen med en altoppslukende røverhule som vokste rundt den. Negativ gentrifisering ut av heite helvete! Men det til side, blant mine saker bakerst i skapet dukket det opp en boks av merke B&O. Hadde helt glemt at jeg fikk den en gang i tiden, og det er litt rart fordi den var faktisk starten på tankene om å gjenopplive kassettmediet i Krypten. Tankene da var ikke så ambisiøse som de er i dag, for den kom i hus før comebacket til kompaktkassetten var begynt.

    Har ikke koblet til strøm og funksjonstestet enda, men noe sier meg at dette er en av de Beo-ene som ikke er så vanskelig å jobbe på. Den er i såpass pen optisk stand at det vil være verdt et forsøk hvis den viser seg å ha en defekt. Men det vet jeg ikke enda, nå befinner den seg bakerst i snekkerbua i påvente av at jeg får plassert ting på loft og kastet mer overflødige saker. Derfor er jeg litt usikker på modellnummer, men jeg tror det er Beocord 2200 ut fra hvordan jeg husker utseende. Sjekker nærmere i morgen, akkurat nå frister faktisk ikke snekkerbua så voldsomt selv om det kan ligge gull der.

    beocord2200.jpg
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Auditor : De tar kontakt når de har sjekket den og kommer med et kostnads overslag.
    Så : Vente på tur- få en pris - vente på div deler - utføre servicen - betale og hente,dette vil nok ta litt tid og jeg har et avslappet forhold til det :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    HeyHo: Sjekk om du får en ekstra julegave fra dem....Jeg venter på en fra DDR...Blir etpar dagers jobb med det ekstra oversynet. Hvis jeg da må få bytta noen kondiser, kabler ++

    For den som sliter med en sprengt ghettoblaster: Sjekk MsMadLemons YT-kanal. Hu restaurerer en gammel Sanyo M4515KG fra bånn, med nye Visaton FRS-8 marine spec-elementer:rolleyes: De er litt mindre enn originalene, men det funker..Noe sånt innen gjennomgang skal Aiwaen min også få- om jeg noen gang finner reimene. Den Sanyoen har TRE reimer og 72- toogsøtti- kondensatorer. Wadda job...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer review/ research på RFTen har avslørt noe morsomt. 3000-seriens komplette anlegg ble lansert i 1982 , på messe i Leipzig. I motsetning til alle tidligere løsninger fra DDR , var SK3000 nasjonens aller første tomotorsdeck;) De "vestlige" LED-søylene som vi idag bruker til å justere REC-LVL ble også først sett fra DDR på SK3000. RMS NR er kompatibelt med Dolby B. Og den sølvfargen jeg får inn nå er en av de sjeldneste utførelser denne ble levert i. Får bare håpe de motorene er mindre følsomme for innstrålt EMI-/GSM-støy enn HMK200 har vist seg over tid...sjekk YT...Stikkord: Sprø hastighetsvariasajoner. På et deck der bakdekselet på nevnte motor er borte. (den med gullfarge på).

    Kjell: Håper decket ditt ikke har sånne problemer..Om så er , blir det vel motorbytte i en uten DDR-merking?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Og så lurer dagens unger på hva en kassett er? Bedre beskrivelse enn den på brystkassa der har jeg knapt sett noe sted;)

    For den som restaurerer: Flere reimer til Tandberg decks til salgs på Torget nå....:cool:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    RFT ankommer husholdet torsdag......Det trengs litt oppmuntring her, for å si det sånn...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bra vi fordeler ansvaret her slik at vi tar vare på spillere uansett hvor de er produsert.
    Mangfold er alltid spennende:)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    652
    Antall liker
    1.009
    Torget vurderinger
    1
    Har drevet pioner arbeide siste uke (mulig det heter Pioneer) 5 stk CTer, som har fått byttet belter, eller litt oppjustering. CT-900,CT-91a,CT-93, CT-95 og CT 979.

    Disse har alle cam åpning/lukking av kassettdøra. Stort sett fungerte de på åpning, men lukking måtte de hjelpes med.
    For ei helvetes mekanisme å jobbe med timing av mekanisme og dør! Jeg startet med problem og begynte å sjekke på nett. Fant en artikkel på tapeheads.net med bilder av hvilke possisjon drev o.a. skulle være, men om jeg ikke hadde hatt spiller å se på, hadde det vært en "haug" med bråte/reservedeler.

    Om du ikke vet edksakt hva du gjør, STYR unna å bytte belter på disse om de fungerer på alt annet enn å ha treg åpning og ingen lukking av kassettdøra:mad::mad:
    IMG_4966.jpg
    IMG_4967.jpg
    IMG_4968.jpg
    IMG_4969.jpg
    IMG_4970.jpg
    IMG_4971.jpg
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    652
    Antall liker
    1.009
    Torget vurderinger
    1
    Tar stabelen også. Øverste er en CT-9A. Den vil ikke gjøre Auto-BLE justeringer, så her må det antagelig en med kompentanse på elektronikk i sving ???
    Har også to CT-S920S. Den ene har vært på service hos "Tandbergeren" og fungerer 100%. Men siste har forbannelsen med åpne/lukke mekanikken og har stått i to-2 år!
    IMG_4985.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Dæven! FEM støkker på to uker??? Det er ansvar for sin hobby, gitt!! Respekt! Og de funker, alle sammen?? Sjekk med MsMadLemon...Om hu ikke kan forklare det veit hu om en som kan.. Jeg skal rense den tyskeren imorra.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    652
    Antall liker
    1.009
    Torget vurderinger
    1
    Nja, 95 og 979 var kun justering og samme ble med 91, da siste har en del fjærer og plater, som dekker transporten og beltene til kontroll drevet = (control cam) Derved får jeg heller hjelpe døra å komme inn på lasss igjen. Men 979 må jeg nok sjekke nærmere, da Auto-BLE henger. Uansett fornøyd med det jeg har fått gjort:)

    Husk jeg er pensjonist og ved siden av å ha sett halvannen sesong av Game of Thrones, ble det "Pione(e)r" arbeide. Neste nå blir CT-S920S, som mer, eller mindre står i deler.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG:Ikveld skal du få første rapport om RFTen...En halv time unna. Må bare ut og møte de etterblevne restene av Ylva Uvær først...:rolleyes:

    Edit: Første, utvendige overblikk: Meget pen kosmetisk stand- selger hadde pakka den med halve madrassen på innsia. Står tilogmed en kassett i. Nå skal den bare få stå i stua og varme seg, uten å være tilkobla strøm en tid. Henter ut kassetten i kveld. Blir spennende å se mekanismen i bruk. Tung som et uvær, det er den også.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    652
    Antall liker
    1.009
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til. Moro med noe, som ikke er så vanlig. Har bare standard? utgaver selv. Eneste litt utenfor er vel Eumig FL-1000. Men antall klager jeg ikke på :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Jeg liker det litt uvanlige. Men denne er vel ekstra uvanlig, da...Veit jo ikke helt om transporten var helt vellykka, forutsetningene er der, ja.. Mangler det adapterleddet, så jeg får ikke lytta på noen dager heller. Men jeg skal gjøre mitt til at den blir en liten juvel..

    Edit 2: Prøvd på strøm- den skriker litt i capstan/motor. Høyfrekvent "musepiping" der. Tipper det har med det å gjøre. Alle knapper funker, lys og dioder OK. Går signal inn, og det virker som den går jevnt...Rec Lvl pot treig, kunne trengt noe Deox-It... Tipper den har jobbet litt hjemme i Tyskland. All in all som forventet . Sålangt. Kosmetisk ligger den langt over forventning.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med din kommunistiske infiltrering av tråden, Auditor. Nå har sannelig østblokken klart å infiltrere oss fra to fronter. ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Takk!! Jeg er ikke kommunist, men pass deg for en lydinvasjon fra ALLE fronter;) Brede spektre gjør ofte at muligheten for sånt foreligger.. Men jeg komme aldri opp på Kjells nivå i Hon-Fi-eierskap. Til det bor jeg for trangt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg bare klart å få lagt ut et, så.. Det greier jeg dessverre ikke..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Jeg bruker ikke smarttelefoner, og kommer heller aldri til å gjøre det. Bevisst valg. Men kompetansen, den har jeg...
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Kamera og en pc holder i massevis Auditor,har du gjort dei opp noen meninger øst vs vest i samme tidsperiode?
    Intet nytt å melde om C-91,det blir vel å bruke dobbeldeckeren i jula tenker jeg.
    Litt off topic så går det i oppussing i mancave'n,malerarbeidet er ferdig og nå venter jeg på møblene.
    Nytt anlegg blir det på stua og,litt svart fredag med Triangle titus som et høydepunkt +litt andre ting
    God helg kassettvenner!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    HeyHo: For å svare deg- med fare for litt OT: Se da hva som skjer på fjesboka, fuglebrettet og alle de andre. Så prøver du å se etter om du VIRKELIG trenger det i livet. Hvis svaret der er NEI, legg ikke opp hele livet etter mobilen og andre digitaldyr som påstås å gjøre alt lettere for deg. Det resulterer bare i stress og nettrolling fra andre. Nettet skal brukes til å hente info. Samt som oversiktskanal ut til resten av verden. Om en da velger å heller bruke klassisk 35mm Fuji-film, so be it. Vi bruker tape, for pokker!! Jeg HAR kompetansen, men velger å ikke bruke den. Dessuten mangler kameraet minnekortet sitt for tida..Beklager. Det eneste jeg kan si er at jeg faktisk ikke ønsker å legge ut hele livet på nett. Og jeg veit hva jeg gjør.. ;) God helg til deg - og dere andre- også...

    PS: Den RFTen min er mer strøken enn den du finner hos Angelicaudio på YT- Dog, samme finish..Skal se hva jeg får gjort over nyttår. Du har rett, Baluba..dere fortjener det. Men jeg tenkte jeg skulle få den ferdig først. Opp til egne standarder og krav , mao...Det tar tid. Vurderer å hente den hodetelefonampen også- hvis det er plass. Begynner å bli noe fullt her.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    As it stands, there is some more Frog Food in Moustacheville!!


    Technics RS-X120: NOK 50,00
    Vintage Teac CX210: NOK 200.00 Needs a few parts...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Jeg bruker ikke smarttelefoner, og kommer heller aldri til å gjøre det. Bevisst valg. Men kompetansen, den har jeg...
    Skjønner godt hva du mener, jeg bruker smarttelefon men er ikke på noen sosiale medier i det hele tatt og kommer heller ikke til å være det.
    Med unntak av Hifisentralen og Tapeheads:)
    Men dette er ikke i konflikt med å ta et bilde eller to av det vi interesserer oss for. Derfor synes jeg du burde få tatt noen bilder og lagt de ut i denne tråden. Det fortjener både vi og kommunistspilleren:)
    Det haster ikke, men det hadde jo vært artig da. Det er du sikkert enig i. Innlegg med et bilde eller to sier mer enn tusen ord.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: For enkelte gjør det vel det. Du får komme innom en tur før jul...Ta med deg et adapterledd;D Så kan vi ta rensen. Kaffe og pepperkaker står jeg for..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: For enkelte gjør det vel det. Du får komme innom en tur før jul...Ta med deg et adapterledd;D Så kan vi ta rensen. Kaffe og pepperkaker står jeg for..
    Det er en akseptert oppfatning at et bilde sier mer enn tusen ord, Auditor.
    Takk for innbydelsen men det passer dårlig. Dette får du ordne på egenhånd:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Helt greit...Det vli ta meg to minutter uansett..:cool: Stoler jo ikke HELT på selgeren heller, og ett sted må man begynne. Tror jeg begynner med en demagnetisering.
     
    Sist redigert:

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Da får jeg vel nesten melde meg inn her. Fikk tilslag på en ‘ventespiller’ fra Italia, Teac V-9000. Ingen dau hest det. Men så dukket det jaggu plutselig opp en Tandberg 3014 på Finn også, og dermed var det gjort. Vips blir jeg visst eier av to. Ingen klager altså, lever fint med det. Nå må det rotes på loftet etter ungdomstidens ervervelser og tomme kassetter på bukta. Kjenner det kribler i mine nostalgiske sider :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med fine spillere, artig å høre at det er flere som kjenner nostalgikriblingen:)
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Lyden og følelsen av å håndtere en kassett, mixed tapes, den umiddelbare gleden man får når man har spolt seg helt perfekt frem til en låt. Mange deilige minner.
    Mon tro jeg lar meg friste til å spole et bånd med blyant ;D
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I går stoppet min fine KA3ESen opp gitt. Ingen fremdrift og ikke mulig å spole, capstanpinnene går rundt som de skal..... Reimene ser bra ut når jeg tok en visuell inspeksjon:confused:. Her er det ikke nok med en liten tur inn på hospitalet her i Moss. Derfor ble den fraktet direkte inn til intensiven i Oslo-området for et kirurgisk inngrep i dag. Denne spilleren har jeg blitt så glad i så her må det klemmes til.
    For de som lurer på hvordan spiller vi snakker om så har jeg et bilde her.
    D3S_8395-1600 (1).jpg
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Vakker spiller Terje-A,håper du får den tilbake i toppstand :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn