Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og Maxell UR er slettes ikke dårlig :) , har fått meget gode opptak med Maxell på mine Sonyer.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.044
    Torget vurderinger
    2
    Rasket med meg 10 stk fra clas olsen igår
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En boks med kun en hensikt? Dempe kløen etter nye ting.... :)
    Det var det jeg tenkte også. 😆 Noen flikker på lydrommet i tørketiden andre kjøper ubrukelig ræl. Nei, nå var jeg dum Ove.:oops: Unnskyld! Har tenkt tanken på å vekke liv i den gamle Proton spilleren min noen ganger. Blitt med tanken.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Fikk ike dreijsen på spileren. Den drog ut bånna så det blei masse bånn inni luka. Fik kjærinnga til å svinge inomm Isi med denn. Bånna ligeså. Blei så lei
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.393
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det var jo bare dustete å gjøre,noen her hadde gjerne overtatt den og fixet den🤬

    O
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Svullo: Båndsalat betyr som oftest en enkelt ting: DÅRLIG VEDLIKEHOLD. Det som skjer er at valser og capstans setter fast bånd, dårlige reimer fører til feil energioverføring og stramming/take-up mellom de to små spolene er feil. Fordi de sitter fast/går med feil hastighet. Grunnene kan være alt fra feil renseprosedyrer og -midler , via interne feil på f.eks. reimer og smøring til en solid dose partikler som har kommet dit de ikke skal være. Vil du fortsatt inn på kassetter? Kontakt Lydglede, se på den nye kombinasjonsmaskinen fra Teac. Evt. finn deg en topp vedlikeholdt 90-talls Denon..
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den nye kombimaskina fra Teac er dårlige greier, som kassettspiller å regne. Frekvensgang som er dårligere enn en halvdårlig walkman fra 80-tallet (-12kHz)

    Johan-Kr
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fenalaar: Teac/Tascam har dobbeldecks også. Og en ny Teac/Tascam er en mer enn god nok måte å ta vare på den samlinga man allerede har. Husk merkets bånd- og studiohistorie, du..
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket nå i uka data for de siste krumspringa fra Teac/Tascam og sammenlignet med tidligere dobbel dekk fra samme. Kjøp heller en pent brukt to hoders Fisher til en hundre lapp! De nye er svindel!😭
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fikk ike dreijsen på spileren. Den drog ut bånna så det blei masse bånn inni luka. Fik kjærinnga til å svinge inomm Isi med denn. Bånna ligeså. Blei så lei
    En av de aller beste spillerne fra Technics det der. Hvis den gikk i elreturen så var det trist.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fenalaar: Teac/Tascam har dobbeldecks også. Og en ny Teac/Tascam er en mer enn god nok måte å ta vare på den samlinga man allerede har. Husk merkets bånd- og studiohistorie, du..
    Teac/Tascam er ikke lengre hva det var.

    Det er bare en (kinesisk) produsent igjen av kassettmekanismer, og det er skrot alt sammen.

    Sammenlign spesifikasjonene på en Tascam 202mkIII (god, gammel Teac-produsert mekanisme, og Tascam 202mkVii (kinesisk ræl til mekanisme). Se på Wow&Flutter og frekvensgang.
    Bilder fra manualer lasta ned fra Tascam sine hjemmesider

    Gammel type mekanisme:
    7157EA9C-2505-4E42-9000-2F8B0B0EDF81.jpeg


    Ny, kinesisk mekanisme:
    68786B01-CAAC-4ACD-BEA0-C60BA17F1ADF.jpeg

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fenalaar: Teac/Tascam har dobbeldecks også. Og en ny Teac/Tascam er en mer enn god nok måte å ta vare på den samlinga man allerede har. Husk merkets bånd- og studiohistorie, du..
    Den nye Teac spillerne er ikke bra, de bruker en simpel kina mekanikk fra en boombox, wow og flutter er elendig. Det blir som BirgerG skriver en billig spiller fra nittitallet er vesentlig bedre. Les litt på Tapeheads om de siste Teac spillerne så slutter du sannsynligvis å anbefale disse til dine medforumister.

    Edit. Ser at Fenalaar kom meg i forkjøpet :)
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Det er da man reparerer. I hvertfall ta et skritt tilbake og spør her først.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.044
    Torget vurderinger
    2
    hvordan låter Springsteen på kassett?
    Noen Springsteen CD mastringer kunne vært bedre
    Låter som det skal ;)
    Når det gjelder sammenligning mellom cd og kassett er nok eg ikke rette mannen å spør,har en cd spiller men der stopper det.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Fikk ike dreijsen på spileren. Den drog ut bånna så det blei masse bånn inni luka. Fik kjærinnga til å svinge inomm Isi med denn. Bånna ligeså. Blei så lei
    Det var ikke så smart...

    Her er gjennomførte salg for Techincs RS-B965 på eBay den siste tiden:

    13.06.2020: 7245,24 kr
    11.06.2020: 4259,93 kr
    07.06.2020: 5916,56 kr
    10.05.2020: 6391,60 kr
    18.04.2020: 3627,96 kr
    05.04.2020: 6391,60 kr

    Hadde du lagt den ut på finn.no som auksjon og latt de få entusiastene i Norge som er igjen konkurrere om den, så hadde du fått en god slump penger.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjøper du bare sorte produkter?
    Det er en del bra ting som bare finnes i sølv (såvidt jeg vet)
    Vil helst ha sort, alt som står fremme er i sort. min Pioneer CT-F1000 som selvfølgelig er i sølv, står inne i benken så det går bra. Noe av Pioneerutstyret fra slutten av syttitallet ble også solgt i sort, men de er svært sjeldne, jeg har bare sett receivere i sort, tror de først og fremst ble solgt i Tyskland) Mulig det blir en liten endring i løpet av høsten, akvariet skal avvikles og det gir rom for endringer. Ikke færre bokser, men flere :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Poenget her er å kunne bruke kassetter ordentlig uten å måtte gå for en 25+ år gammel maskin, hvis tekniske stand som regel er mer enn tvilsom. Tanashin-mekanismen skal ikke undervurderes, men er man i målemafiaen, så... Jeg har lånt øre til Tascam 202 Mk7, og den spiller faktisk langtfra verst. Langt mer engasjerende enn en 90s Pioneer, Sett bort fra Urushi, da...Dog, min DRS spiser 202 til lunch.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Jeg har lånt øre til Tascam 202 Mk7, og den spiller faktisk langtfra verst.
    Den har noen røde flagg for min del:
    • Det er ikke mulig å gjøre opptak med type 4 kassetter
    • Ingen manuell eller auto-kalibrering av bias og rec level, noe som begrenser hvilke bånd man kan få gode opptak med.
    • Wow & flutter på hele 0,25% WRMS (til sammenlikning så er tascam 202 mk3 oppgitt til 0,06% WRMS)
    I valget mellom å betale for å få servet en 3-hoder fra kassettspillerens glansdager tilbake til god stand vs. å betale 4500 kr for en ny 202 MK7, så hadde jeg valgt "vintage" 10 av 10 ganger :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Det er mer enn logisk å bruke den kunnskapen som finnes, ellers blir den borte. Men bortsett fra Teletor er det svært få i Norge idag som KAN utføre slike servicer ordentlig. Deletilgang er relativt vanskelig også. Og du har oppdaget hvor sjeldent metalkassetter har blitt? For min del er ikke det et problem, all den tid at jeg har nesten 50 stykker- og veit hva jeg skal ta for dem HVIS jeg en gang selger, men velger du riktig er det LANGT lettere å finne OK type 2 som den Tascamen ALDRI gjør skam på..Problemfri kassettbruk, tilpasset det 21. århundre. Det er det Teac og Tascam har muligjort med disse maskinene. Da vil det ALLTID cære NOEN kompromisser, men prøv heller å se dem for det de er: Et mer enn habilt forsøk på å bevare et format. Fra ett av de tre merkene som VIRKELIG kan båndhåndtering. Bare det er da mer enn positivt,...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn