Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Det er vel en balansegang et sted mellom å informere om folk som prøver å lure andre med finnannonser hvor pris ikke står ift til kvalitet, og regelrett utdriting. Jeg la merke til disse annonsene når jeg begynte å kjøpe kassettutstyr og mistenkte at prisene i en del tilfeller ikke var helt ok, og det var greit å få det bekreftet på et seriøst forum.
    Du har missforstått og burde snart se en advarsel fra moderator! Disse produktene har ikke vært mulig å kjøpe på flere tiår og er sjeldne. De har sin verdi av den grunn. Pris vs kvalitet gjelder nye produkter. Prisene hans er helt ok synes jeg. Han stiller tom garanti fordi han selv har renovert spillerne.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    En sånn klassisk "funn på finn.no"-tråd der man legger ut
    • tips til andre om gode kjøp, sære og sjeldne produkter etc.
    • spørsmål/diskusjon (f.eks. pris, hva man bør undersøke før kjøp) rundt konkrete produkter som er lagt ut for salg på finn.no, eBay etc.
    er jeg usikker på om er innenfor HFS regelverk, ref. punkt 6a. @Høvdingen ?
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Tråden her en av forumets beste med tonnevis av kompetanse og tonen har alltid vært vennlig.
    Eg syns vi skal fortsette med det.
    Pris kan godt diskuteres men eg syns det blir en avsporing når et menneske på Finn blir en gjenganger.
    Siste fra meg om saken, god helg :)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    De fleste her har nok fått øynene opp for overdreven prising. Det er det ganske greit å styre utenom. Men når et produkt forsøkes uvanliggjort for å skape et kjøps ønske på grunn av "sjeldenhet"? For meg er det forsøk på uberettiget vinning.
    Alle burde følge med på priser på hifishark.com. Mye fantasi prising der også, men det gir likevel en indikasjon på normal pris for et produkt når det samme er lagt inn flere ganger med hele tiden reduserte priser, til det omsider kommer på et prisnivå, som markedet finner aksepabelt.

    Ja, det finnes både uvanlige og ellers sjeldne spillere. Noen er prototyper, andre (f.eks TCD 911) svært små serier. Noen markerer starten på en ny era (første stereo, første hi-fi, første tre hoders, første dd, o.s.v) slikt vil altid passe inn i ei samling og kan være med på å drive priser opp. Selv har jeg ei antagelig prismessig uoverkommelig ønskeliste: Nakamichi 1000ZXL limited, Pioneer CT A1, ASC AS 3001, Hitachi D5500/M, Teac Z 6000, Sony WM-DD100. Vel og merke fullt fungerende. Ikke, som min Luxman 5K50 (den spiller bedre av enn min K-15!!!!) 5K50 kom i en variant med utskiftbare hoder for metall bånd.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    5k50 er sexy aldri hørt en ....ct a1/phase linear er på min ønske liste og . jeg har veldig fått sansen for luxman etter jeg fikk k8 i hus. og gleder meg til k 15 blir i orden en gang etter den kommer. post et bilde av den 5k50:love:
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Dette er da vitterlig en helt sivilisert diskusjon om prising, ingen grunn til å hisse seg opp.
    Jeg synes den er gjentakende og urettferdige angrep mot selger. Jeg håper virkelig ikke forumet tolererer slike angrep.
    Selger er i sin rett å prise sine produkter iht egne preferanser og kjøper plikter å sette seg inn i verdien til produktet før han kjøper det.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei, nå er det fredag og musikken strømmer på. McIntosh og kassetter er goodie. Denne kjøpte jeg på eBay for en stund siden....
    IMG_20210423_121602110.jpg

    Ifølge selger er den "serviced". Uansett hva som er gjort så fungerer den veldig bra.
    Ha en god helg 😊
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    5k50 er sexy aldri hørt en ....ct a1/phase linear er på min ønske liste og . jeg har veldig fått sansen for luxman etter jeg fikk k8 i hus. og gleder meg til k 15 blir i orden en gang etter den kommer. post et bilde av den 5k50:love:
    Skulle gjerne. Men p.g.a. feil i opptaks krets er den på langtids opphold hos reparatør. Da jeg skaffet den var det en, som beskrev slik spiller: Stor og tung walkman med skjøteledning. Dvs kun avspilling!
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes den er gjentakende og urettferdige angrep mot selger. Jeg håper virkelig ikke forumet tolererer slike angrep.
    Selger er i sin rett å prise sine produkter iht egne preferanser og kjøper plikter å sette seg inn i verdien til produktet før han kjøper det.
    Det er desverre alt for mange kjøpere, som ikke innehar slik kunnskap, noe jeg mener svært mange selgere har. Etter mitt syn blir slikt da forsøk på å skaffe seg uberettiget vinning. Men vi kan sikkert la temaet ligge ei stund nå!
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Det er desverrealt for mange kjøpere, som ikke innehar slik kunnskap, noe jeg mener svært mange selgere har. Etter mitt syn blir slikt da forsøk på å skaffe seg uberettiget vinning. Men vi kan sikkert la temaet ligge ei stund nå!
    Hehe uberettiget vinning, trur du skal la det ligge ja. :sneaky:
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Det er desverrealt for mange kjøpere, som ikke innehar slik kunnskap, noe jeg mener svært mange selgere har. Etter mitt syn blir slikt da forsøk på å skaffe seg uberettiget vinning. Men vi kan sikkert la temaet ligge ei stund nå!
    Så du mener han ikke har rett på vinne/tjene penger på en produkt han har ivaretatt, lagt ned x-antall timer på å reparere/overhale??
    Jeg har lest det meste i denne tråden, og det er ikke mange som reparerer kasettspillere lenger...således mangelvare.
    Det er da sørgelig å lese at hvis man er servicemann på kassettspillere så er man ikke berettiget på lønn for strevet??! Hvorfor skal da noen gidde?? Temmelig kort tankegang.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det er desverrealt for mange kjøpere, som ikke innehar slik kunnskap, noe jeg mener svært mange selgere har. Etter mitt syn blir slikt da forsøk på å skaffe seg uberettiget vinning. Men vi kan sikkert la temaet ligge ei stund nå!
    hva er uberettiget vinning?
    hvem avgjør hvor grensen går for uberettiget
    om man arver en spiller er kost 0, skal man da gi den bort for ikke å havne i uberettiget kategorien!?
    dummeste uttalelsen jeg har lest på lenge
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Så du mener han ikke har rett på vinne/tjene penger på en produkt han har ivaretatt, lagt ned x-antall timer på å reparere/overhale??
    Jeg har lest det meste i denne tråden, og det er ikke mange som reparerer kasettspillere lenger...således mangelvare.
    Det er da sørgelig å lese at hvis man er servicemann på kassettspillere så er man ikke berettiget på lønn for strevet??! Hvorfor skal da noen gidde?? Temmelig kort tankegang.
    Rett skal være rett. @BirgerG skriver ingen steder her at han synes det er galt at man tar seg betalt for arbeid som legges ned i reparasjon/overhaling. Det gjør han sannsynligvis selv også for det han selger.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Rett skal være rett. @BirgerG skriver ingen steder her at han synes det er galt at man tar seg betalt for arbeid som legges ned i reparasjon/overhaling. Det gjør han sannsynligvis selv også for det han selger.
    Det var derfor jeg skrev "Kort tankegang" ;)
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Uansett hvor mye arbeid og reperasjon man legger ned i en ting så er den ikke verdt mer enn markedsverdi for tilsvarende gjenstand, så nei, det er ikke alltid sånn at man kan ta seg betalt i "timeslønn" for hobbyarbeid man legger ned i fritiden. Skulle man tatt flere hundre kroner i timen for restaureringsarbeid på en kassettspiller så hadde de kostet uforholdsmessig mye. Det er markedet som bestemmer, ikke hva man selv mener man har fortjent for servicearbeid.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Det var derfor jeg skrev "Kort tankegang" ;)
    Fordi du mener han kritiserer andre for å tjene penger på kassettspillere, når han gjør det samme selv? Sånn jeg forsto @BirgerG så kritiserer han ikke andre for å tjene penger på kassettspillere sånn prinsipielt, kritikken hans går på at finn-selgeren priser de så mye høyere enn andre som nok også tjener penger på salget.

    Jeg synes selv det er nærmest umulig å kunne konkludere på om prisene er greie. Det er flere faktorer som er ukjente:
    • Aner ikke hva som er gjort med de og hvilke reservedeler som er byttet. En renovasjon som inkluderer bytte av motorer, elektriske komponenter, komplett demontering, oppsmøring og montering, justering av transport og hoder etc. kan fort bli veldig veldig dyr. En renovasjon som inkluderer bytte av et par belter og en dråpe olje på capstan-motoren er derimot som regel billig (og kan knapt kalles renovasjon).
    • Kjenner ikke til hvilken kompetanse personen sitter på. En kompetent servicemekaniker skal selvfølgelig ha bedre betalt enn en "hobby-mekaniker" (som meg selv) med begrenset erfaring.
    Det er et unntak, og det står jeg fast på til Dovre faller. Å ønske 17-18000 kr for en RX-202 det er overpris, så og si uavhengig av hva som er gjort med den.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Hm, fra en tråd på tapeheads nå. Jeg blir 65, har hørt mye høy db rock og blues. Vært skytter med masse magnum i 50 år (konkurranseskytter EM, VM). Hørte såvidt til 14500 hz :oops:
    Focal 946, gammel Yamaha M-4 og hodetelefon utgang inn på Tandberg TCA 3038A
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Jeg har også skutt et 6sifret antall skudd (inkl. EM og VM jeg også forsåvidt) og hørte et godt stykke over det jeg burde av frekvenser på en lignende test, men har også tinnitus, så hørselen er god og dårlig på en gang :rolleyes:
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også skutt et 6sifret antall skudd (inkl. EM og VM jeg også forsåvidt) og hørte et godt stykke over det jeg burde av frekvenser på en lignende test, men har også tinnitus, så hørselen er god og dårlig på en gang :rolleyes:
    Jepp. Etter testen var tinitus på plass :cry: Men roet seg igjen nå.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Jeg synes den er gjentakende og urettferdige angrep mot selger. Jeg håper virkelig ikke forumet tolererer slike angrep.
    Selger er i sin rett å prise sine produkter iht egne preferanser og kjøper plikter å sette seg inn i verdien til produktet før han kjøper det.
    Nå er det ikke kun prisen som er problemet i annonsen der, men også at spilleren beskrives som "meget god stand" når den har en skjemmende ripe over displayet. Vanlig kutyme er å opplyse om slikt i annonseteksten.

    Selger står fritt til å be om hvilken pris han vil, men når varen står usolgt i årevis så bør det kanskje ringe en bjelle?

    Fordi du mener han kritiserer andre for å tjene penger på kassettspillere, når han gjør det samme selv? Sånn jeg forsto @BirgerG så kritiserer han ikke andre for å tjene penger på kassettspillere sånn prinsipielt, kritikken hans går på at finn-selgeren priser de så mye høyere enn andre som nok også tjener penger på salget.

    Jeg synes selv det er nærmest umulig å kunne konkludere på om prisene er greie. Det er flere faktorer som er ukjente:
    • Aner ikke hva som er gjort med de og hvilke reservedeler som er byttet. En renovasjon som inkluderer bytte av motorer, elektriske komponenter, komplett demontering, oppsmøring og montering, justering av transport og hoder etc. kan fort bli veldig veldig dyr. En renovasjon som inkluderer bytte av et par belter og en dråpe olje på capstan-motoren er derimot som regel billig (og kan knapt kalles renovasjon).
    • Kjenner ikke til hvilken kompetanse personen sitter på. En kompetent servicemekaniker skal selvfølgelig ha bedre betalt enn en "hobby-mekaniker" (som meg selv) med begrenset erfaring.
    Det er et unntak, og det står jeg fast på til Dovre faller. Å ønske 17-18000 kr for en RX-202 det er overpris, så og si uavhengig av hva som er gjort med den.
    Det var også litt av poenget i mitt forrige innlegg. Når selger forventer topp-pris og vel så det for en spiller så mener jeg at det bør følge med en skikkelig servicerapport. Ikke nødvendigvis fra et verksted, men rapporten bør informasjon om hva som har blitt utført, hvilke komponenter som har blitt byttet, hvilke justeringer som har blitt foretatt og til slutt resultat fra "de vanlige" målingene, W&F, frekvensrespons og så videre.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Hm, fra en tråd på tapeheads nå. Jeg blir 65, har hørt mye høy db rock og blues. Vært skytter med masse magnum i 50 år (konkurranseskytter EM, VM). Hørte såvidt til 14500 hz :oops:
    Focal 946, gammel Yamaha M-4 og hodetelefon utgang inn på Tandberg TCA 3038A
    akuratt den testen der stolte jeg ikke helt på jeg prøvde den og en annen rett etter på , den andre kom jeg opp til 17500 før jeg ikke hørte noe mer. på den du la ut birger ga det seg ved 14500 hos meg og mulig vi blir lurt litt der.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Kan godt hende jeg ble lurt. Men har tidligere testet med annet annlegg og signal generator. Også da til ca 14 khz.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    hvorfor jeg hører opp til 17k her vet jeg ikke men noen andre som vil prøve ut?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror testen er ganske korrekt, jeg hørte opp til ca. 12K og det stemmer med tidligere tester.
    Jeg er forøvrig også en gammel pistolskytter, en .357 magnum som ble trukket av en halvmeter fra hodet mitt gjorde underverker. Uten hørselvern og resultatet er en pipelyd mellom øra. Han som trakk av skulle bare prøve et skudd opp i luften og ble nok overrasket han også. Men jeg hører godt forskjell på stereolyd likevel:) Spotify er ubrukelig i forhold til Qobus.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har selv drevet med mye smell og høytrykk maskineri. jobbet med dekk i over 12 år. men dekk smellene er ikke helt gode de heller. jeg har ikke drevet så mye med skyting men. jeg og en kompis klarte og dra av en knallpele på ei hagle patron for ikke mange ukene siden som stod og peka innover i en metal blink. og det suste godt i øra etter den episoden faktisk. dette var inne i en leilighet med luftgever. men jeg viste det kom til og smelle bra pga resonans fra metal boksen men viste ikke at det skulle smelle så høyt. var nesten like ille som dra et skudd inne. blink skyting er morro . jeg liker luftvåpen til slikt.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Uansett hvor mye arbeid og reperasjon man legger ned i en ting så er den ikke verdt mer enn markedsverdi for tilsvarende gjenstand, så nei, det er ikke alltid sånn at man kan ta seg betalt i "timeslønn" for hobbyarbeid man legger ned i fritiden. Skulle man tatt flere hundre kroner i timen for restaureringsarbeid på en kassettspiller så hadde de kostet uforholdsmessig mye. Det er markedet som bestemmer, ikke hva man selv mener man har fortjent for servicearbeid.
    Det er markedet som bestemmer, korrekt! Ergo er dette ikke noe problem. Han har en samling med spillere som han ikke har noe problem med å beholde hvis han ikke får en god pris for dem. Det burde være fair enough.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Nå er det ikke kun prisen som er problemet i annonsen der, men også at spilleren beskrives som "meget god stand" når den har en skjemmende ripe over displayet. Vanlig kutyme er å opplyse om slikt i annonseteksten.

    Selger står fritt til å be om hvilken pris han vil, men når varen står usolgt i årevis så bør det kanskje ringe en bjelle?



    Det var også litt av poenget i mitt forrige innlegg. Når selger forventer topp-pris og vel så det for en spiller så mener jeg at det bør følge med en skikkelig servicerapport. Ikke nødvendigvis fra et verksted, men rapporten bør informasjon om hva som har blitt utført, hvilke komponenter som har blitt byttet, hvilke justeringer som har blitt foretatt og til slutt resultat fra "de vanlige" målingene, W&F, frekvensrespons og så videre.
    En spiller kan være i god stand, selv med ripe i display. OG, hvis du klarer å se ripen på bildene, ja da har selger opplyst om dette mener jeg. Er enig mtp dokumentasjon. Hvis det ikke dokumentasjon medfølger står kjøper fritt til å avstå fra kjøpet.

    Jeg ser gamle Porscher selges ofte til høyere pris enn de nye. Det er helt vanlig. Selvom de er i dårligere stand enn de nye....hvorfor det?? Uberettiget vinning?? Nope, det er bare slik markedet fungerer 😊
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Når selger forventer topp-pris og vel så det for en spiller så mener jeg at det bør følge med en skikkelig servicerapport. Ikke nødvendigvis fra et verksted, men rapporten bør informasjon om hva som har blitt utført, hvilke komponenter som har blitt byttet, hvilke justeringer som har blitt foretatt og til slutt resultat fra "de vanlige" målingene, W&F, frekvensrespons og så videre.
    Ja, en servicerapport med live målinger er et kvalitetsstempel for at det som selges er "ekte vare", og kan ofte si langt mer om den reelle kvaliteten enn noen fine ord. Det er godt mulig man kan få det på forespørsel da, hvis man er interessert i en spiller. Jeg har ingen erfaring med å selge kassettspillere så jeg kjenner ikke til hva slags folk som tar kontakt, men det er godt mulig at så detaljerte data direkte i annonsen ville vært mer til forvirring for mange enn oppklarende?

    @BirgerG : Når du har hatt verdifulle high-end-spillere på service hos TeleTor, hva slags dokumentasjon får du når du henter spillerne igjen? Får du en rapport med målinger som W&F, frekvensrespons etc. ?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Jeg ser gamle Porscher selges ofte til høyere pris enn de nye. Det er helt vanlig. Selvom de er i dårligere stand enn de nye....hvorfor det?? Uberettiget vinning?? Nope, det er bare slik markedet fungerer 😊
    En annen likhet mellom høyt prisede bruktbiler på finn.no (og de er det mange av) og høyt prisede kassettspillere, er at begge er ganske så populære å diskutere i sine respektive diskusjonsforum :)

    Jeg synes det har vært bra med denne diskusjonen jeg. Det er tydelig at flere har hatt sterke meninger om de nevnte kassettspiller-annonsene som de har sittet på over lengre tid. Nå har alle fått blåst ut litt steam og fått sagt sitt. Fint at det er litt takhøyde her inne.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Jeg kan skrive under på at det er oppturer og nedturer med kassettspillere. Nå har jeg flere gode spillere som har fått grundig service, og jeg tror jeg får mest opptur de nærmeste årene.
    Jeg kommer til å legge ut en Sony K970ES på Finn ganske snart. Det er fullt i hylla og Nakamichi har overtatt.
    Antar at det er den sølv/champagne-fargede K970ES som ble lagt ut på Finn i dag?
    Synd at den ikke var sort farge, både ES-anlegget og det blandede anlegget mitt er sorte.
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Antar at det er den sølv/champagne-fargede K970ES som ble lagt ut på Finn i dag?
    Synd at den ikke var sort farge, både ES-anlegget og det blandede anlegget mitt er sorte.
    Ja det er meg!
    Selges med tap.
    Jeg kjøpte forresten en Sony KA6ES av Finn selgeren dere diskuterer, for et par år siden. Godt kjøp, den trengte ikke service. I motsetning til alle andre spillere jeg har kjøpt brukt.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Jeg har gått til innskaffelse av mer hobby-utstyr. Er spent på å få målt take-up og back tension torque på de spillerne jeg har fikset på selv.

    cassette_torque_meter.jpg

    Og inspisere tape path:
    mirror_cassette.jpg

    Neste blir eventuelt å gå til innkjøp av M300 måleverktøy for justering av hoder :unsure:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo et al: Markedet er som det er, og det handler som oftest om å få et kjøp som faktisk er.verdt utlegg. I kassettsegmentet er det PRODUKTET og DETS STAND som bestemmer pris. Vi har en GENERELL forståelse, men har egne merker og typer vi er villige til å betale mer for. Grunnet egen merkeskompatibilitet. HVEM vi kjøper av er like viktig som HVA vi kjøper. Hvis kilden er pålitelig går også prisene opp. Men kun for merkets venner, og innen rimelighets grenser. Basert på tilbud, etterspørsel, produkt, stand og type. Transaksjoner skal funke for alle parter, og det gjorde det da jeg for ei uke sia solgte ut restlageret av TDK type 2 for å dekke inn helserelaterte utgifter😊 Dessuten kommer det ei bitte lita endring i anlegg og musikalsk vibe hos meg i løpet av våren. Og jeg veit både hvor og hvorfor jeg solgte som jeg gjorde. Derfor er jeg fullt klar over hva mitt resterende tapelager er verdt, og heller ikke redd for å ta nettopp de prisene-eller mer-ved salg..
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Ja, en servicerapport med live målinger er et kvalitetsstempel for at det som selges er "ekte vare", og kan ofte si langt mer om den reelle kvaliteten enn noen fine ord. Det er godt mulig man kan få det på forespørsel da, hvis man er interessert i en spiller. Jeg har ingen erfaring med å selge kassettspillere så jeg kjenner ikke til hva slags folk som tar kontakt, men det er godt mulig at så detaljerte data direkte i annonsen ville vært mer til forvirring for mange enn oppklarende?

    @BirgerG : Når du har hatt verdifulle high-end-spillere på service hos TeleTor, hva slags dokumentasjon får du når du henter spillerne igjen? Får du en rapport med målinger som W&F, frekvensrespons etc. ?
    Nei, jeg har kun fått faktura med hva, som er utført. I tillegg vet jeg at han ikke leverer fra seg noe, som ikke holder hva produktet skal gi, med mindre man uttrykkelig ber at kun den ene detaljen skal fixes. Men nå er det veldig mange år siden jeg hadde noe hos han. Har skaffet meg mye kontroll/justerings utstyr selv og for mekaniske feil ordner jeg stort sett det selv. El komponent feil sender jeg til Mostue. De fleste av topp spillerne mine har vært hos Teletor og alltid vært fornøyd. Vært tilbake en gang og fikk fikset svært raskt. Om noe skal fikses her til lands, så anbefaler jeg Teletor. Han er etter MIN erfaring den flinkeste over hele skalaen. Det er mulig det finnes en og annen, som kan noen typer utstyr bedre, men som en total kan han trygt anbefales.

    Om jeg skal kjøpe noe, til en høy pris, vil jeg vite hva, som er gjort. Belte og evt idler bytte, samt rens, smøring? de magnetisering er ingen service og stort sett alt av dette utstyret har selv smurte lagre. Herdet fett må byttes. Om en DIYer påstår at han har gjort topp servise vil jeg vite hva, ikke bare en påstand. Da kjøper jeg heller noe til en fornuftig pris og gjør service selv, eller sender til en jeg stoler på. I mine øyne er oppkonstruerte priser og udokumentert påstand om topp tilstand forsøk på svindel. Men før fullbyrdet er det ikke straffbart og kanskje ikke da en gang.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Har skaffet meg mye kontroll/justerings utstyr selv og for mekaniske feil ordner jeg stort sett det selv.
    Jeg sliter sånn med å få W&F ned på fabrikk-specs for Nak 2-hoder Sankyo-transportene. Jeg rengjør det som skal rengjøres, smører det som skal smøres, og jeg bruker kvalitetsbelter og kvalitetsgummihjul. Og bruker W&F-testbånd av god kvalitet fra naks.es. Allikevel så ligger jeg og vaker mellom 0,08 og 0,09 når specs sier at de er gode for 0,06, og jeg ser proffene på Tapeheads virker å klare 0,06 uten større problemer. Det irriterer meg, samtidig som det gir meg enda større respekt for de som virkelig kan faget sitt. Har du noen tips?
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Ja det gjør vondt når det er en selv det handler om. Husk dette neste gang du vurderer å henge ut personen fra Grimstad! 😉
    Jeg tror du må lese tråden en gang til, jeg har ikke hengt ut noen som helst, jeg startet ikke diskusjonen en gang. og forumet har regler som omhandler personangrep, så igjen, oppfør dere som folk og diskuter sak.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Antar at det er den sølv/champagne-fargede K970ES som ble lagt ut på Finn i dag?
    Synd at den ikke var sort farge, både ES-anlegget og det blandede anlegget mitt er sorte.
    For meg så er den der nydelig. Og tenk hvor flott den hadde blitt hvis man hadde fått profesjonelt restaurert trepanelene på siden med noen nye finer-ark, kanskje i en litt lysere "skandinavisk" variant og oljebehandlet istedet for blank lakk. Kult at den fortsatt har klistremerkene :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn