Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    Eller. Det er hva en person liker best, samme f. hva andre mener. Men samtidig ikke trenger å gå ut til all verden og gjøre dem til ...!!!!
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    493
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    … okei, halloisen og god søndagskveld 🤗tror det trygt å komme frem igjen nå, så jeg prøver meg på et innlegg.

    Husker i den tida da CDén tok over, før minidisc og mp3, så ble det murret litt om «gleden med å lage mixtape» og dens bortgang. Jeg hadde en dobbel Technics kassettspiller helt frem til 2000-ish, men den ble lite brukt fra da MD spiller ble anskaffet.

    I det lille miljøet jeg vanket i, var det en og annen som fortsatt snakket om mixtape og «gleden med det» og jeg syntes til slutt det ble en floskel, en klisjè. Å kopiere CDér på Minidisc som fattig student var helt OK for meg, og når mp3 og fildeling slo til for fullt åpnet det seg opp en verden med så mye at man kunne se (høre) seg blind!

    Spillelister ble laget i winamp, CDér brent i 54x lysets hastighet eller noe, USB pinner penetrerte skallet til bilstereoen, mp3 cd anyone? osv, osv…

    Jeg har hatt glede av alle formatene opp igjennom og like mye, om ikke MER frustrasjon (men sånn glemmer man ;-)

    Gleden med å lage mixtape ja, det er vel å ta det litt enkelt. Reflekterer nå litt over at det å ta opp musikk på kassett, mest fordi kontrasten er stor fra nå og da. Fra jeg var 8-9 år på åttitallet til utpå nittitallet tok jeg opp hundrevis av kassetter. Til og med sladrekvelden til mor ble tatt opp. Fiser, fulle folk, osv… Men mest musikk- og dette er ingen unik ting, regner med noen kjenner seg igjen? Å hjelpes, dette ble mange ord- hvordan kan jeg ro denne inn 😬

    OK, nåtid- Opptil ganske nylig har jeg aldri hatt sansen for spillelister. Har for det meste peiset på med alt mulig uten å tenkt på form og funksjon. Er mest en en album person, hører mye på vinyl og trives med det, blablabla…

    Det er bare de siste årene etter jeg anskaffet en OK kassettspiller og satte meg inn i funksjonene igjen at jeg begynte smått å lage spillelister på 30 og 45 minutt hver ☺ Det har blitt en besettelse, på best mulig måte. Jeg sitter i ledige stunder å legger til spor her og der på spillelistene jeg har lagret.

    Vil bare dele et par kassetter jeg nylig gjorde ferdig. Det som utløste lysten på å lage fire 45 min. lange spillelister med smooth og rolig musikk?

    Disse to kassettene:

    EE772E7A-24A7-4614-843D-78621632D82B.jpeg

    Jeg la på noen tobakksreklame snutter på enden av hver side, henholdsvis Salem og Camel.

    DET ER SÅ JÆVLA MORSOMT!!!!
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Stavanger
    Eller. Det er hva en person liker best, samme f. hva andre mener. Men samtidig ikke trenger å gå ut til all verden og gjøre dem til ...!!!!
    enig. men jeg og har noe jeg liker best 😊 ikke bare andre, finnes grenser for hvor å få forklart hva og hvorfor, og så for å bli servert en mening om hvorfor du har feil og en annen har rett. glad i diskusjoner men å vinkle dem så dem tolkes til noe er bastant. sier ikke det menes slik men for mange oppfattes det slik at vi er undersåtter, bøndene på sjakk bordet mens andre konge og dronning.
    snakker for flere når jeg sier dette regner jeg med
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Stavanger
    … okei, halloisen og god søndagskveld 🤗tror det trygt å komme frem igjen nå, så jeg prøver meg på et innlegg.
    investerte tidl i cdbrenner til pc å brente musikk fra div aplikasjoner sikker kjent og ukjent for Lars Ulrich

    treger nå jeg ikke hoppet på dette morsomme formatet ⬇

    Sony laget så mye fete systemer. har et midi Sony system i deler med MD, CD og radio i 1000 deler dog ..
    husker et system med cd veksler og md en kunne programmere å lage mix md fra det en ville fra alle platene i cd veksleren, trykke på en knapp så gikk alt av seg selv ikl tittel osv

     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    3.409
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Uten å starte den helt store diskusjonen ;) ; hvilken kassettspiller fra Tandberg kan tituleres som den "beste"?
    Må si TCD 3014 ser ut til å være en grom maskin - og etter å fått litt input via denne tråden så kan det også se ut som kvaliteten står i stil med utseendet(?)
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.433
    Sted
    vest
    Er vell en som heter TCD 910 som mange mener er denn bedste,ellers er det vell 3014/3014A som går får de grommeste
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Der vil alltid være litt delte meninger om det beste, en ultimativ maskin kunne være en Nakamichi med Tandberg elektronikk!
    Hierakiet i Tandberg er enkelt og der er en god grunn til hvorfor 3014 er ettertraktet. Som alltid, maskiner der har stått en del år og ikke fått service kan være en utfordring. 440A har mange sagt er nesten like god som 3014, men litt annen maskin jo, kanskje ikke helt samme eierglede, men langt billigere om du har litt flaks, betalte 2500,- for min.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    3.409
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Der vil alltid være litt delte meninger om det beste, en ultimativ maskin kunne være en Nakamichi med Tandberg elektronikk!
    Hierakiet i Tandberg er enkelt og der er en god grunn til hvorfor 3014 er ettertraktet. Som alltid, maskiner der har stått en del år og ikke fått service kan være en utfordring. 440A har mange sagt er nesten like god som 3014, men litt annen maskin jo, kanskje ikke helt samme eierglede, men langt billigere om du har litt flaks, betalte 2500,- for min.
    Eierglede er et nøkkelord. Selv om 440A er en meget flott maskin, så kommer den kanskje litt til kort mot 3014 boksen som virkelig er et "slagskip" og ser meget imponerende ut - samt oser kvalitet.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    631
    Antall liker
    1.015
    440A har mange sagt er nesten like god som 3014, men litt annen maskin jo, kanskje ikke helt samme eierglede, men langt billigere om du har litt flaks, betalte 2500,- for min.
    Interessant tidslinje på 440A. Fra hva jeg kan se så ble den solgt i 1979. Tandberg Radiofabrikk ble erklært konkurs desember 1978. Det betyr vel at 440A er den siste kassettspilleren som ble produktutviklet av originale Tandberg Radiofabrikk?
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.433
    Sted
    vest
    Eierglede er et nøkkelord. Selv om 440A er en meget flott maskin, så kommer den kanskje litt til kort mot 3014 boksen som virkelig er et "slagskip" og ser meget imponerende ut - samt oser kvalitet.
    Tiltredes!
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Stavanger
    stående 300-400 serie ruver ganske bra å er anderledes/spesielt utseende 👍
    ga 800kr for 330 den hikker litt men vanskelig å være missfornøyd
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Interessant tidslinje på 440A. Fra hva jeg kan se så ble den solgt i 1979. Tandberg Radiofabrikk ble erklært konkurs desember 1978. Det betyr vel at 440A er den siste kassettspilleren som ble produktutviklet av originale Tandberg Radiofabrikk?
    Du har egentlig rett. Den konkursen var dog ikke nødvendig, 3014 kom ut i 1983....910 og 911 i 1985.
    Vebjørn Tandberg fikk brev om at han ikke lenger var ønsket på fabrikken og at han måtte fraflytte boligen han hadde, da kom selvmordet....
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    631
    Antall liker
    1.015
    Du har egentlig rett. Den konkursen var dog ikke nødvendig, 3014 kom ut i 1983....910 og 911 i 1985.
    Vebjørn Tandberg fikk brev om at han ikke lenger var ønsket på fabrikken og at han måtte fraflytte boligen han hadde, da kom selvmordet....
    Det ble vist en tv-dokumentar om Tandberg på NRK på 90-tallet, og takket være Youtube så finnes den også her :)

    Snakker om solen... ikke akkurat en 440A men fortsatt en 3-hoders. Den ligger nok ikke lenge ute for salg
    1650902279932.jpeg
    Jeg lurer på om de som jobbet på fabrikken av og til laget seg sånne "spesial-utgaver"?
     
    Sist redigert:

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Stavanger
    På nrk tv ligger KORK og radioteaterets morsomme vri på livet til vebjørn. Spessiel type. Vårs egen steve jobbs.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    3.409
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Non her fik denna?
    Tanberg m glasfront!

    Oi - her gikk man glipp av noe svært spesielt!

    Det bare understreker at man må følge med.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Stavanger
    Non her fik denna?
    Tanberg m glasfront!

    skulle tatt kassettluken og azimuth luken i tillegg begge lette å ta av
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    3.409
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Apropos Finn og såkalte «funn»; jeg oppdaget denne lille rariteten(?) for noen dager siden – og kjøpte! Jaja…

    Nåvel - NSB opplæringskassetter! Bare no’ søl for ethvert normalt fungerende menneske selvfølgelig. Men siden undertegnede har en viss ferrovial interesse samt at kassettspiller / bånd er i fokus, så måtte jeg jo bare kjøpe elendigheten … 😂

    Kona spør hva jeg skal med dette! Hva skal en stakkar svare på det ...? :rolleyes:

    NSB og kassetter_2.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Apropos Finn og såkalte «funn; jeg oppdaget denne lille rariteten(?) for noen dager siden – og kjøpte! Jaja…

    Nåvel - NSB opplæringskassetter! Bare no’ søl for ethvert normalt fungerende menneske selvfølgelig. Men siden undertegnede har en vis ferrovial interesse samt at kassettspiller / bånd er i fokus, så måtte jeg jo bare kjøpe elendigheten … 😂

    Kona spør hva jeg skal med dette! Hva skal en stakkar svare på det ...? :rolleyes:

    Vis vedlegget 812291
    Foreta en strategisk kompensasjon, ta med madammen på spa på Støtvig hotel. (225,- pr.pers) :)
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Stavanger
    Apropos Finn og såkalte «funn; jeg oppdaget denne lille rariteten(?) for noen dager siden – og kjøpte! Jaja…

    Nåvel - NSB opplæringskassetter! Bare no’ søl for ethvert normalt fungerende menneske selvfølgelig. Men siden undertegnede har en vis ferrovial interesse samt at kassettspiller / bånd er i fokus, så måtte jeg jo bare kjøpe elendigheten … 😂

    Kona spør hva jeg skal med dette! Hva skal en stakkar svare på det ...? :rolleyes:

    Vis vedlegget 812291
    Har en LP boks fra røde kors med forskjellige store ting Norge har vært gjennom siden unionsoppløsningen
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.429
    Antall liker
    5.214
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tidslinje på 440A. Fra hva jeg kan se så ble den solgt i 1979. Tandberg Radiofabrikk ble erklært konkurs desember 1978. Det betyr vel at 440A er den siste kassettspilleren som ble produktutviklet av originale Tandberg Radiofabrikk?
    Det kan stemme. Selv har jeg en TCD-330 som vel må ha vært den siste kassettspilleren som ble lansert mens Vebjørn var i live.
     
    Sist redigert:

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    493
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fine bilder og innlegg siden sist, interessen min og nysgjerrigheten fornyes igjen og igjen. Nå er det kveld og musikk i luften her- ønsker en ditto fin kveld til dere!

    D9C76D10-5F8D-410D-8BF1-58817B9A76FD.jpeg
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    De av dere, somhar Nakamichi spillere med såkalt Classic transport (480, 580, 680 serie, ZXL, ZX-7/9, Dragon, 303/505)
    Over tid vil pressvalse armene på disse kunne skape problem ved at fettet på armens dreie aksling størkner. Da får ikke båndet korrekt styring over lydhodene og lyden er svært dårlig, samt at båndet kan bli skadet.
    Gammelt fett skal som hovedregel da fjernes ved å ta av pressvalse armene og smøre opp på ny.
    Men! Dette er en jobb, som krever bl.a. M300 "båndmal?) og spesielle test kassetter for å gjøres riktig. Om du ikke har dette og kunnskapen selv. Sendt til en, som har og kan, om du vil at spilleren skal levere optimalt.
     

    Vedlegg

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det kom en pakke i dag
    IMG_20220426_141709671.jpg
    Den var veldig godt pakket og katten ville inspisere.. Ut av esken.
    IMG_20220426_142122733.jpg
    Og inn i benken
    IMG_20220426_143219069.jpg
    Og nå spiller vi
    IMG_20220426_161337306.jpg
    Dette ser helt nytt ut, utvendig og når jeg ser ned på lydhoder og resten av mekanikken som er synlig. Lyden er også innafor😀
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ka3es ble dem solgt i Europa ?
    Nei, I utgangspunktet kun for hjemmemarkedet, men ifølge en på Tapeheads kom det også noen til Canada.
    Eksportversjonen var KA6ES, forskjellen er rimeligere hoder, andre forskjeller har jeg ikke funnet ut at det var.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Stavanger
    Nei, I utgangspunktet kun for hjemmemarkedet, men ifølge en på Tapeheads kom det også noen til Canada.
    Eksportversjonen var KA6ES, forskjellen er rimeligere hoder, andre forskjeller har jeg ikke funnet ut at det var.
    Var det Ikke en 7es og :
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn