Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    selv har jeg kd-a5 kd a-66.kd-95 og en D99:) velidig gode spillere men et helvette og holde på med hvis du skal "fixe" noe. D99 gikk i svart for meg i fjor og må repareres.. i 2023 har det ikke blitt mye kassett spilling eller opptak men håper jeg blir bedre på det i 2024.:giggle:
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.352
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Stavanger
    selv har jeg kd-a5 kd a-66.kd-95 og en D99:) velidig gode spillere men et helvette og holde på med hvis du skal "fixe" noe. D99 gikk i svart for meg i fjor og må repareres.. i 2023 har det ikke blitt mye kassett spilling eller opptak men håper jeg blir bedre på det i 2024.:giggle:
    Har JVC platespiller. The underdog sammenlignet med technics men dem er minst like bra
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.352
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Stavanger
    Kom over hva en kan bruke til rens av gummiruller/pinchroller.
    Hvorfor skulle ikke dem til gummirullere i printere være like god til brøkdelen av prisen.
    IMG_8638.jpeg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Kom over hva en kan bruke til rens av gummiruller/pinchroller.
    Hvorfor skulle ikke dem til gummirullere i printere være like god til brøkdelen av prisen.
    Jeg har brukt AF PCL 100 til rens av gummiruller og mellomhjul av gummi i 3-4 år nå. Det er veldig effektivt. Det er forøvrig dette rensemiddelet som anbefales brukt ved bytte av mellomhjul på Nakamichi-spillere av Nakamichi-spesialisten Electronic Service Labs i USA. Ref. (sakset fra epost jeg mottak fra de etter siste bestilling)
    1707058232283.jpeg

    Det er såpass "aggressivt" i den forstand at det tar bort skitt og gammelt materiale at det kanskje er litt overkill til vanlig vedlikeholdsvask. Jeg liker den gode gamle regelen om at man hele tiden skal bruke det minst aggressive vaskemiddelet som gjør jobben :) Eller sagt på en annen måte: ikke skyte spurv med kanon.

    Har man en gummirulle med brun stripe etter gammelt kassettbånd, så tar AF PCL 100 bort det lekende lett. Og man kan få litt ekstra liv ut av et gummi-mellomhjul som fortsatt er mykt/fleksibelt, men som har fått en "glassert"/glatt overflate.
     
    Sist redigert:

    teletor

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.05.2005
    Innlegg
    43
    Antall liker
    72
    Å bytte pressvals på disse Tandberg 300 og 400 typene medfører alltid behov for å justere dem inn.
    Dette er jobb for eksperter med måleutstyr og målejigger
    Sier dette får å advare deg mot å "lage et deleapparat" ved å prøve selv. Som eksperter ikke gidder å slite med og fixere ALDRI får skikkelig orden på.
    Disse Tandberg modellene er de vanskeligste maskinene jeg reparerer av alle merker. Jeg reparerer ca 300 apparater i året.
    Pressvalser er forøvrig ikke særlig ofte behov for å byttes på disse modellene da de er laget av bra gummi (ca 10% av apparatene jeg reparerer).
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Er det rom for å komme med et nybegynnerspørsmål i denne tråden?

    Jeg har en stund vært forundra over dette med kassettspillerens plass på hifihylla i 2024. Kan noen skrible ned noen linjer om hva kassettene byr på av lyd sammenlignet med for eksempel LP og CD? Jeg vokste jo opp med kassetter som mer eller mindre eneste kilde til musikk, men ble på et tidspunkt hekta på MD(!), før jeg etter hvert slutta å gjøre opptak av ting. Hva er styrker og svakheter med kassett ut over godfølelse og nostalgi?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det rom for å komme med et nybegynnerspørsmål i denne tråden?

    Jeg har en stund vært forundra over dette med kassettspillerens plass på hifihylla i 2024. Kan noen skrible ned noen linjer om hva kassettene byr på av lyd sammenlignet med for eksempel LP og CD? Jeg vokste jo opp med kassetter som mer eller mindre eneste kilde til musikk, men ble på et tidspunkt hekta på MD(!), før jeg etter hvert slutta å gjøre opptak av ting. Hva er styrker og svakheter med kassett ut over godfølelse og nostalgi?
    Du sier det jo selv egentlig.
    Det er godfølelse og nostalgi.
    I tillegg kan man jo si at man føler seg mindre avhengig av Internett og streaming. Og så er det moro å få tak i opptak på ferdig innspilte kassetter som kun ble gitt ut på kassett.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Du sier det jo selv egentlig.
    Det er godfølelse og nostalgi.
    I tillegg kan man jo si at man føler seg mindre avhengig av Internett og streaming. Og så er det moro å få tak i opptak på ferdig innspilte kassetter som kun ble gitt ut på kassett.
    Herlig.
    Det er deilig å slippe internett noen ganger. Å eie en musikksamling kun bestående av originalutgivelser som kun finnes på kassett må vel kvalifisere til opptak i hipsterforeningen.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.352
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Stavanger
    Selv brukt kassetter siden barndommen.
    Læreren truet med å ta walkman la jeg den ikke ned i ranselen. Helt ut av topic men humrer å ler når jeg se dem grine i dag får dem ikke trykke på mobil i timene.

    når jeg omsider for en 3-5år siden satte kassettopptakeren tilbake på stereobenken var følelsen den hører til
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Sitte flere kvelder og late søndager og lage mixtape fra obskure kilder, finne en rar tusj for å lage cover- for å så ta den frem noen år etterpå og spille den av.

    Det å drive med kassetter kan få frem en roligere mer saktegående måte å nyte musikken på, blant annet.
     
    Sist redigert:

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Sitte flere kvelder og late søndager og lage mixtape fra obskure kilder, finne en rar tusj for å lage cover- for å så ta den frem noen år etterpå og spille den av.

    Det å drive med kassetter kan få frem en roligere mer saktegående måte å nyte musikken på, blandt annet.
    Mer kassettbruk i samfunnet kan føre til at ting går saktere. Saktere er sunnere. Saktere betyr større oppmerksomhet, mer tid til forståelse. Kassett er sånn sett et slags tiltak for økt demokratisering. Kanskje jeg skal bli politiker og gå til valg på det der…
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Er det rom for å komme med et nybegynnerspørsmål i denne tråden?

    Jeg har en stund vært forundra over dette med kassettspillerens plass på hifihylla i 2024. Kan noen skrible ned noen linjer om hva kassettene byr på av lyd sammenlignet med for eksempel LP og CD? Jeg vokste jo opp med kassetter som mer eller mindre eneste kilde til musikk, men ble på et tidspunkt hekta på MD(!), før jeg etter hvert slutta å gjøre opptak av ting. Hva er styrker og svakheter med kassett ut over godfølelse og nostalgi?
    Med fett metallbånd og en god spiller kan den tekniske lydkvaliteten bli helt opp mot CD. Når det kommer til LP kan man jo si at kassett aldri kan bli så bra som LP (subjektivt) eller mye bedre enn LP for dem som synes CD er bedre enn LP 😏. Mange faktorer spiller inn. Men er anlegget forøvrig bra, låter alt dette meget bra 👍
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    bruk penga på kassetter stedet for en sånn box:D. men hvilken size på beltet trenger du ? det flate
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    God kveld kassettvenner 😀

    Spiller en del nyproduserte kassettutgivelser, de legger fra seg mye ‘gugge’! Tid for en liten rens av pressvalser og hoder igjen…

    Før:

    IMG_9314.jpeg


    Etter:

    IMG_9317.jpeg


    IMG_9318.jpeg
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    James walker produserer gummi pakninger , men da må man bestille i litt større volum
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Mye artig der ute, men jeg får utslett av billig kinesisk ræl. Sorry, men sånn er det. Det finnes mye artig gammelt også, spesielt fra Japan.
    Nånå Terje, fikk hjem lange q-tips for slikk og ingenting med fri frakt å greier. Fort gikk det og :cool:
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har en greie for vu led meter. synes det kan være sexy. threshold 400a var vel en av de første forsterkere med led vu meter? årstall ca 1979???
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Er blitt lett å fikse Sony sine DD modeller nå. Bare en finner til mensklig pris 🤣
    Pr. dags dato så ligger det en DC2 til salgs på finn.no til umenneskelig pris :) Regner med de fleste som er interesserte i walkmans allerede har sett annonsen siden den har ligget til salgs en god stund nå. Fra annonseteksten å dømme som beskriver den generelle historien til modellen, og ikke sier noe om tilstand og slitasje på den aktuelle spilleren, så må man vel anta at den er et oppussings/restaurerings-objekt.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.458
    Antall liker
    84.143
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Om noen har lyst på et "prosjekt", så har jeg lagt ut en 3 hoders Luxman på Torget nå. 😎
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn