Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    @Terje-A Spiser de mye band da, eller er de enkle og rense?
    Ingen av mine spillere spiser bånd. :)Men Elcaset er litt klønete i bruk. Kassetten må settes stående slik at tapen lett kan tulles med når man tar kassetten ut og inn. "Vanlige" kassetter settes jo ned da lydhodene er nede i spilleren. Jeg kjører en rensekassett fra Nagaoka en sjelden gang. Elcaset bruker jeg en Q-tip og teknisk sprit på. MD har jeg aldri renset.:eek:
    TØFT!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    @Terje-A Spiser de mye band da, eller er de enkle og rense?
    Ingen av mine spillere spiser bånd. :)Men Elcaset er litt klønete i bruk. Kassetten må settes stående slik at tapen lett kan tulles med når man tar kassetten ut og inn. "Vanlige" kassetter settes jo ned da lydhodene er nede i spilleren. Jeg kjører en rensekassett fra Nagaoka en sjelden gang. Elcaset bruker jeg en Q-tip og teknisk sprit på. MD har jeg aldri renset.:eek:
    TØFT!
    Jeg ville vel vurdert single malt til den rensejobben. 8) Avmagnetisering er jo også noe som bør gjøres en gang i blant.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @Terje-A Spiser de mye band da, eller er de enkle og rense?
    Ingen av mine spillere spiser bånd. :)Men Elcaset er litt klønete i bruk. Kassetten må settes stående slik at tapen lett kan tulles med når man tar kassetten ut og inn. "Vanlige" kassetter settes jo ned da lydhodene er nede i spilleren. Jeg kjører en rensekassett fra Nagaoka en sjelden gang. Elcaset bruker jeg en Q-tip og teknisk sprit på. MD har jeg aldri renset.:eek:
    TØFT!
    Jeg ville vel vurdert single malt til den rensejobben. 8) Avmagnetisering er jo også noe som bør gjøres en gang i blant.
    Jada, en cask strength uten tilsatt farge er et alternativ, men jeg har ingen til overs.;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Der er BASFen, ja- i typisk MD74-lengde. Og den Nagaokaen funka etter hensikten? Bra! Her og! Jeg har plan om å gjøre det samme med den nyanskaffa Pioneeren imorra:cool: Bare forrige eier kunne tenke seg å lære å bruke leveljusteringene...ABSOLUTT ALL tapen jeg har testa til nå er overstyrt til Mars og tilbake- knallrøde metere.. Typisk tidlig 80s hjemmeopptaksteknikk type amatør..full spiker nivåmessig absolutt hele tida!!:mad: Heldigvis funker de altså fortsatt til nye opptak, og der kan jo det remedieres.Jeg velger å tro at de nivåene skyldes ungdommelig overmot, all den tid at mannen idag er ekte helproff, og en god venn av meg. Skal jo ikke stikkes under stol at jeg selv også har tatt opp hundrevis av kassetter på 80-tallet helt uten bruk av levels og Dolby NR. Noe skal man tross alt lære på/av.

    Kaeksen: Vil du unngå båndetere? Nagaoka HC800II rensesett kan hjelpe..inneholder både gummirens og capstan-/hoderens. Fornuftig prisa, og holder i årevis.

    www.elektroniskbureau.no

    Dagens lille tillegg: Klarte ikke vente, så jeg kjørte rens med QC220 på Pioneer CT3070R midt under svømmefinalene i Rio . Det var forresten ikke et minutt for tidlig. Selvfølgelig ikke den flateste responsen, men en svært engasjerende lyd i den halvt geriatriske kassettgubben fra Tokyo. AKG 518 DJ-innkjøpt for anledningen idag- satt til to døgns innspilling med sistegenerasjons Denon DX1 normalbånd- funker sålangt gull. Men så har jeg da også steinkontrollert nivåene på denne kassetten. Ikke antydning til å engang lure på overstyring der. Og Straits´siste plate som innhold, originalopptaket ble gjort på en sprell ny NAD 6340 i 1995. Atomsikker mekk må det være på CTen, for reversen høres bare som et lite, mykt "klikk". Til den pris jeg betalte for totalen må det være årets varp, den der. 3070R låter heller ikke på langt nær like balansert som fruas ex-TT- Onkyo TA-R300 eller min K-185X fra samme kant, men bra? Å, ja da! Noe så inn i capstanene bra også..Denne har jeg i minst ti år til..Å ta opp på HD8 med den blir nok en fryd..En god del støy- trolig pga lett degradering av bånd..det har ikke blitt spilt på tyve år. Likevel tok DX1 både hamsteren, rotta og beveren på de gamle LHene lydmessig. Det tøffe er at tyskerne -tross sin alder- faktisk fortsatt holder bra.Som om jeg ikke allerede visste det,men med den overstyringa de fleste av dem har er det ekstra overraskende. Ludwigshafen visste hva de gjorde. Får pelle fram noen av mine egne HD6-opptak i uka..Da får vi virkelig peil på CTs kvaliteter..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    No problem!:cool: De rensetapene og -væskene fra Japan er en av nøklene til å holde liv i et av Nordens beste tapemiljøer. Det sies at det er en i Kiruna (Kirunavaara på Vintagecassette.com) som skal ha Nord-Europas beste samling vintage kassetter. Vel har ikke jeg mer enn fire forskjellige forsegla typer nå, men det er flere på vei inn. Prøver bevisst å holde merkene under kontroll, og heller gå etter visse typer innen et gitt merke. Som du kanskje har skjønt, er That´s , Denon og nyere TDK favorittene her. Men dersom TP2 fortsetter å overraske kan den bli like ettertrakta som Denon HD8- toppen av den lista. SIstnevnte er nesten som en gammel venn, men jeg tør nesten ikke bruke dem, da jeg veit akkurat hvor sjeldne de er i Norden. Hente fra USA går vel, men da blir kostnaden fort prohibitiv..Var korka nok til å sprette en av fem uten å bruke den for et år sia, så de fire jeg har idag er omtrent låst inn i hvelv her. Hvis du ønsker Metal XR, Terje-A, bytter jeg gjerne fem av de seks jeg har mot et tilsvarende antall HD8..Har også prøvd Metal XR på to av moroskivene til Øystein Sunde..det funka, det:cool: Veldig gode.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takk for tilbudet, men jeg har så jeg greier meg med kassetter. Kjøpte diverse på Ebay for en god stund siden. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    OK! Så la meg omformulere, da: Hvilke har du kjøpt? Om det inkluderer That´s, Denon og TDK, hvilke modeller? Hiv opp en PM..Kan være interessert i å kjøpe..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    OK! Så la meg omformulere, da: Hvilke har du kjøpt? Om det inkluderer That´s, Denon og TDK, hvilke modeller? Hiv opp en PM..Kan være interessert i å kjøpe..
    Har kjøpt diverse chrome av Sony, Maxell og TDK. Sony og Maxell er ikke til salgs. Men se torget....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Hvor har du lagt dem? Har søkt i alle relevante kategorier..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Da går blodhunden i søkemodus igjen! Takk! Jeg gir en PM om noe av det er interessant..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    PM sendt, Terje! Jeg tar alt av TDK! Kan vi gjennomføre handelen som sist, tror du? (Sony Metal XR60 x 10:cool::rolleyes:- levert meg før jul ifjor..)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Beklager at entusiasmen for bånd har fått en liten knekk nå som jeg har blitt bitt av headfi-basillen. Før eller siden roter jeg fram Sony WMD-6C (eller hva den heter) og kombinerer headfi og tapeheads. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    De er her, Baluba..Vi får bare se hvor lang tid det tar, og hvor mange som kan reddes for førti år til før du kommer over fjellet på espresso og hjemmelaga tiramisú eller brownies (jeg har andre hobbyer enn Hi-Fi også, og trives på kjøkkenet). Samtidig er jeg ultrakresen på kaffe, bruker nesten aldri norskbrent, type Friele, og Evergood/Kjeldsberg tar jeg ikke i med ildtang engang). Jeg skal tross alt ha CD på plass også..:cool: PM meg gjerne om headfi-systemet..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når vi først er i støtet så kan jeg jo poste noe snadder. Bare Sony i dag. De som har andre preferanser får ha meg unnskyldt. ;)
    20160812_112309-1.jpg


    20160812_112252-1-1.jpg


    20160812_112454-1.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Pokker heller, Terje-A.. sitter du på forseglede UXer også? :cool: Hvor mange da? F..til fristelser her..Rundt tall til høsten, kanskje? Feks. tilsammen tjue?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vel, Kaeksen..det skal være moro med Hi-Fi..:rolleyes: Og tape er morsomt..Bestilte du rensesettet?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De er her, Baluba..Vi får bare se hvor lang tid det tar, og hvor mange som kan reddes for førti år til før du kommer over fjellet på espresso og hjemmelaga tiramisú eller brownies (jeg har andre hobbyer enn Hi-Fi også, og trives på kjøkkenet). Samtidig er jeg ultrakresen på kaffe, bruker nesten aldri norskbrent, type Friele, og Evergood/Kjeldsberg tar jeg ikke i med ildtang engang). Jeg skal tross alt ha CD på plass også..:cool: PM meg gjerne om headfi-systemet..
    Skjer kjapt nok at jeg kommer over fjellet. Riktignok skal jeg ha min årlige rotbløyte i Albir og omkringliggende tettsteder siste halvdel av september, så regner jeg med at en eller annen form for møte kommer til å bringe meg over fjellet etterpå. :) God og mørkbrent kaffe er det eneste jeg får ned. Magen vrenger seg ved andre kopp lysbrent, norsk kaffe. Uansett kvalitet. Melk kan riktignok forhindre det, men får jeg valget så er grunnlaget svartbrente kaffebønner med fin maling.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Som om jeg skulle beskrevet det selv, Baluba.. Lys kaffe har både mer syre og mer koffein. Så her er den svart som natta, og så sterkt brent at det skremmer lakkereren hos Steinway, du kan speile deg i koppen på morran og skjære innholdet med kniv. Uten å miste noen som helst form for sofistikert smak..Kverna er fra Nederland- som bryggeren..ingen fare, Det trengs nok iallefall en måned for å få et ekstra gjennomsyn..Det får vi se. Man legger ikke rufsete metal og Alan Holdsworth på samme tape- iallefall ikke her..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok alle de årene jeg har tilbrakt i redaksjonslokaler med en kaffetrakter som lager Friele Frokostkaffe til staben som står på nesten døgnet rundt som har ødelagt magen min for den lysbrente. Så da jeg begynte i Grieg Media en gang på totusentallet gledet det meg stort at de hadde en helautamatisk industrimaskin som laget espresso og latte i tillegg til den sedvanlige Moccamasteren. Ikke smakte de særlig godt, men de gjorde jobben og jeg fikk ikke mageproblemer.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo prøve en femdobbel Racehorse, laget på Malabar, Baluba..det pleide jeg å våkne på..men trenger ei halv kolbe Arvid Nordquist Festivitá nå..:cool:

    Takk til Terje-A for trivelig besøk og lagerpåfyll tidligere idag..:cool: Da kan jeg snart begynne redningsoperasjonen, og de nye er helt perfekte for feks Ian Anderson..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Og så har jeg sjanse nå til å pakke ei mindre kasse- med en 30-40 dubletter i..Dog trengs både Sony og mer TDK..sier fra, Terje:rolleyes: Og la meg få vite det om du finner noen aktuelle på Bayen? Har sett en fin pakke med Denon i Colorado som jeg gjerne skulle hatt ..samt en "murstein" med HD8 ovalvindustype et annet sted..Tar du inn den for meg? Dersom prisen ikke overstiger en tusing inn hit? Fra Outtasightdeals? Evt den tjuepacken BASF Chrome Super II lagt ut av Sammler-Werk i Tyskland?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og så har jeg sjanse nå til å pakke ei mindre kasse- med en 30-40 dubletter i..Dog trengs både Sony og mer TDK..sier fra, Terje:rolleyes: Og la meg få vite det om du finner noen aktuelle på Bayen? Har sett en fin pakke med Denon i Colorado som jeg gjerne skulle hatt ..samt en "murstein" med HD8 ovalvindustype et annet sted..Tar du inn den for meg? Dersom prisen ikke overstiger en tusing inn hit? Fra Outtasightdeals? Evt den tjuepacken BASF Chrome Super II lagt ut av Sammler-Werk i Tyskland?
    Hei, nå gjelder det å fokusere på esken med go'saker som er på lur. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Og hva tror du jeg gjør? Derfor trengs det såpass mye ny ..:cool:

    Har etter ny gjennomgang pakka 20-25 stykk fine dubletter ...i en langt mindre kasse..Bruker den andre til NOS-tapelageret..som blir tappet med 25% når jeg begynner å redubbe et tilsvarende antall i høst..

    Tapeline er etter min info det europeiske svaret på disse folka
    CD Duplication, Cassette Duplication, CD Pressing, DVD Duplication and Replication, Vinyl Record Pressing by Analogue Media ( Amtech ) in Montreal and Toronto Canada
    - som jeg nok kommer til å hente kassettmappene mine fra. Dog ser jeg at Tapeline har et begrenset lager sånne med plass til hele seks i hver..hmmm..
    Based in the UK. Vurderer du å hente derfra? Det tar jo for det første mindre tid enn fra Canada, og engelske firmaer pleier å være til å stole på..Virker som om du er nødt til å bestille etpar hundretalls i gangen- som i knøtt CD-opplag-, men vi er vel vant til det, vi..:cool: De lager lengdene på bestilling, så..det er vel mer for seriøs redubbing, der man veit akkurat hvor lang tapen skal være for å få minst mulig tapesvinn..

    Nå er jeg også endelig ferdig med tapemerking og tabout av 1200 små plastkvadrater..har pinadø sløva en liten skrutrekker jeg brukte til jobben..og har skrevet ut tre penner..men nå skal det altså dubbes utover høsten. EN måned har det tatt- sålangt..Takk til Europris for god tilbud på store SmartStore- kasser i plast..to står smekk fulle her.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at store uavhengige kassettprodusenter/små labels kjøper derfra, også for opplag på 50 stk. Men de kjøper nok flere i slengen. Det burde i alle fall være grunnlag for gruppekjøp fra en slik leverandør.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Du har en ting å gjøre, Baluba! Bestill inn alle de, samt litt for meg, så får du en liten pakke herfra i bytte for fem CDing 74 ...evt for tre sixpacks med Mitsubishitape.. fem pund pr pakke, koster de.....

    Får du DE TDKene til DEN prisen, er det NULL spørsmål..:rolleyes: Sjekk frakt og levering.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har en ting å gjøre, Baluba! Bestill inn alle de, samt to små for meg, så får du en liten pakke herfra i bytte for to ...Får du DE til DEN prisen, er det NULL spørsmål..:rolleyes:
    Er bare det at jeg er litt i skvis for dagen, men jeg håper ikke de er ute av business når jeg er ute av skviset. Har bestemt meg for å ikke bruke noe penger før jeg har vært på ferie i september. Men det brenner litt i lommeboken når du ser slike priser. Har jeg funnet fram til den eneste ærlige selgeren i universet?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Hold et øye med dem, så tar vi det i september. CDing er utrolig vanskelig å få tak i nå, men det gjelder mine SA-XS også.. Du ser vel at det er "last ones in stock"? På Bayen kan du gange den stykkprisen med ti- og plusse på frakt. Mitsuene er hønsetenner alle andre steder enn i UK, og der får du seks stykker til 45 kroner (C60)..Ferdig inn hit kan det vel dreie seg om tilsvarende prisen på en Maxell UR trepack..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ..pga dårlig vedlikehold over tid, Kaeksen. Tape spises kun hvis du har ett av flg problemer:

    -Avvik i hastighet mellom matespole og båndopptaksspole (venstre og høyre side av kassetten). Båndet må være såpass stramt at det legges ordentlig også. Hvis det ikke er tilfelle vil spolen gi ut mer enn det som tas opp, og båndsalat er et faktum.

    -Motorproblemer, kapstanproblemer, dårlige gummideler som båndet kan sette seg fast i..

    -Skitne mekaniske deler ujevne overflater, alt annet som kan degradere/holde igjen båndet..Avleiringer av magnetpartikler bidrar der, samt at restmagnetisme i hoder og kretser er en av flere andre grunner til dårlig lyd på kassett. Det rensesettet er utgående vare , så vær rask..




    -
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Kaeksen: Gryphon i Danmark har laget en meget god avmagnetisator for interne kretser i forsterkere, forforsterkere og kilder som funker litt på samme vis som for bånd- Gryphon Exorcist. For platespillere og phonotrinn heter den Exorcist LP:cool: Er fortsatt irritert fordi jeg ikke kjøpte sistnevnte sammen med sen standardversjonen jeg har. Idag får man ikke LP-versjonen noe sted. Min Exorcist Line ble kjøpt i Grønnegt 27-29, TOS..hos Dag, Harald, Ulf og co..ca tjue år siden..

    Tonar DeMag gjør dette for kassettspilleren.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Ved nærmere ettertanke burde vi vel bestilt femti sixpacks med Mitsubishi C90 normaltape fra UK á GBP 5,00, og så delt både utgifter og antall tvert over på midten? 150x - for 125 pund hver-pluss femti pund i shipping? Kunne det vært noe? ..
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nostalgi er ikke hva det engang var. Jeg hadde et sånt vidunder, men den havnet på dynga etter en tur bomtur i betonggulvet.

    Det er da en Technics M235 med DBX. Putt inn en TDK med metallhus og lykken er komplett.

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Syncrolux: Fin!! Den der kommer du langt med hvis du bruker en av mine TDK SA-XS60 også..men om den slår min nyrensa, direktedrevne Pio? Eller Onkyo TA-R300? Tror ikke det:cool: Ikke på rein lydkvalitet. Håper bare jeg greier å få Teac´en i stand også...uten prohibitive kostnader..Samme epoke, tre hoder, level på hodetelefonen ++. Men Pioneeren er svært spesiell på flere måter.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn