Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Så hvilken spiller er det? En tredve år gammel Pioneer fra glansdagene (bygget 1986). Modell CT3070R To hoder, tremotors.
    Pluss- visstnok- flere hundre tapes:rolleyes: Her kan det være alt fra Agfa til R2R.. Setter Pioen på Nagaokakur såfort den kommer i hus, så skal tapen gjennomgås..Tror vi har en og annen overraskelse i vente der, Baluba. Det jeg veit er at det skal være MYE BASF der. Samt endel Fuji Metal Case..Musikkmessig MASSE prog, komplett Elton, masse Billy Joel..dette kan bli pokker så spennende..Rene julaften for en musikkelsker..Kan nok ikke beholde alt, da jeg har noe av det fra før, men det finner vi ut av..man sier ikke nei takk til den type tilbud:cool: Er det snakk om så mye tape som jeg tror, kan det ta flere mnd å sortere, men jeg er rimelig effektiv når jeg først har begynt..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Typisk 80s, ja..masse knapper, lys og funksjoner-- Får håpe jeg får den like strøken som den på bildet, da, Baluba..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    En klassisk , trehoders Teac V770 har visst også funnet vei hit idag. Får håpe dens iboende problemer lar seg fikse..Pioneeren funker, men Teac´en er ei utfordring jeg håper kan reddes ved å se over de nye reimene en gang til..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En klassisk , trehoders Teac V770 har visst også funnet vei hit idag. Får håpe dens iboende problemer lar seg fikse..Pioneeren funker, men Teac´en er ei utfordring jeg håper kan reddes ved å se over de nye reimene en gang til..
    De Teac-ene husker jeg kom mens jeg fortsatt jobbet i nærradio, men har ingen erfaring med dem selv. Sikkert verdt å gjøre litt for å få den i stand. Fint at den flotte Pioneer-en er i god stand. Sabla flott maskin. Fikk du tresidene med?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Tresider på 3070R?? De har jeg aldri sett:cool: Kan du kikke etter dem? Har satt av litt til å fikse Teac, men den blir nok solgt igjen..hint..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det er riktig, det, Baluba. Den der er en 3070R. Om tresidene er med ser vi klokka åtte i kveld. Da kommer både den og tapen på døra her:cool:
     

    Snejder

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Innlegg
    22
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Trogen Vän Till Kassettspelare!

    Riktiga vänner av kassettspelare har kassett även i bilen sin!

    Själv har jag en Blaupunkt.

    Blaupunkt Oslo RCC 24.jpg


    Med det passande efternamnet OSLO RCC 24!

    MVH S
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    :cool: Selvfølgelig passer den i en VW, Snejder! Selv sitter jeg og kvalitetssjekker nyankommet tape. Pr nå en Pioneer N2 og fire Nakamichier som kom inn døra idag. Sammen med

    -Nesten tre hundre BASF- Alt fra eldre LH og CRII til den siste referansen TPII, laget rett før insolvensen i 03..

    -Hundre pluss Agfa, Denon ( 17xHD8:cool:), That´s, TDK, Sony, SMAT og Fuji.
    ( Denon, TDK , Pioneer, Naka og That´s blir garantert her!!)

    .Noen-og-seksti Maxeller -eldre UD og XL. via UR til XLII

    -Ca 30 av andre merker.

    Tilsammen ca 500 stk- smekkfulle av musikk . På toppen av det er ovennevnte Pioneer tapedeck fra samme kilde strøken..Den har ikke tresider, Baluba..men jeg tror du kan bruke iallefall 75 - om ikke 100- av disse tapene..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    :cool: Selvfølgelig passer den i en VW, Snejder! Selv sitter jeg og kvalitetssjekker nyankommet tape. Pr nå en Pioneer N2 og fire Nakamichier som kom inn døra idag. Sammen med

    -Nesten tre hundre BASF- Alt fra eldre LH og CRII til referansen TPII

    -Hundre pluss Agfa, Denon ( 17xHD8:cool:), That´s, TDK, Sony, SMAT og Fuji.
    ( Denon, TDK , Pioneer, Naka og That´s blir garantert her!!)

    .Noen-og-seksti Maxeller -eldre UD og XL. via UR til XLII

    -Ca 30 av andre merker.

    Tilsammen ca 500 stk- smekkfulle av musikk . På toppen av det er ovennevnte Pioneer tapedeck fra samme kilde strøken..Den har ikke tresider, Baluba..men jeg tror du kan bruke iallefall 75 - om ikke 100- av disse tapene..
    Det er glimrende. :)

    Synd med tresidene. Det er mange som har foretrukket å ikke montere dem fra starten av for å få komponenten til å passe visuelt med resten av racket, og kanskje de også var ekstrautstyr på den modellen. Jeg har sans for tresider slik som japanerne gjorde det på åtti og nittitallet. Vintage Sansui av den litt nyere typen med tresider er jo bare lekkert. Har hatt to Sansui-forsterkere med slike tresider.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Bare si fra når du vil jeg skal sende dem. Pris OK? Må jo få inn litt, sånn at alle de gamle timestapene (bortsett fra dublettene, da) kan redubbes uten at lageret går helt ned? Hva sier du?:cool: Pakka- allerede ferdig- veier ca åtte kilo..antall og pris ref PM..Hadde du kunnet hente ville du nok ha fått Teac med for et symbolsk tillegg..Dessuten har jeg bestandig kaffe på..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi kommer nok fram til noe. Får se om jeg tar turen over fjellet, eller noe slikt. Det er jo ikke så sjelden at jeg er en tur i Oslo og omegn, og kaffe + god musikk smaker alltid godt. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: De blir pakka igjen idag- nettopp ferdig med gjennomgangen..Si fra, du..Har brukt en HALV RULL pakketape på, samt lagt i bobleplast Musikalsk sett kan du glede deg..her er alt fra Andraé Crouch og Earth Wind & Fire til Mantas, Judas Priest og Grobschnitt, Outlaws og BTO:cool:
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: De blir pakka igjen idag- nettopp ferdig med gjennomgangen..Si fra, du..Har brukt en HALV RULL pakketape på, samt lagt i bobleplast Musikalsk sett kan du glede deg..her er alt fra Andraé Crouch og Earth Wind & Fire til Mantas, Judas Priest og Grobschnitt, Outlaws og BTO:cool:
    Woohoo! Har sendt deg en pm. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg har svart...
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bygde meg en stereobenk i sommer. Ville ha plass til mine 4 kassettspillere i stua. :) Har selvfølgelig flere på lur. Bl.a en Technics RS7500 som trenger en service. Moro med mekanikk.
    .
    20160802_203455.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Det finnes andre merker enn Sony...hehe..men ikke så mye annet enn de på Elcaset og MiniDisc..Det var en grunn til at Beta/MD/ Elcaset var så kortlivet. Men tøft? Rimelig...Jeg tror jeg har funnet alle timestapene i den pakka, så om en liten tid vil jeg begynne å redubbe det jeg har av Agfa, eldre BASF og eldre Maxell i den lengden- samt noen få Sony og Fuji..That´s vil nok holde noe lenger enn de eldre LH, UD1, UD2 , XL2..men alle de sistnevnte tre funker fortsatt nær på plettfritt her. BASFen sliter litt..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det finnes mange go'saker der ute, men Sony har alltid for meg vært et selskap som går "all in" i det de satser på, enten det er Elcaset, transistorer, minidisc, beta, you name it. Men jeg har også et veldig godt forhold til alle de andre japanske merkene. Det er noe med japansk design, kvalitet og særhet.:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Japan? Sært? Det måtte da isåfall være Almarro i Nagano, og delvis Nagaoka..Dog er det svært bra at japanerne er så flinke til å ta vare på de gamle formatene, samtidig som de passer på de nye. Nagaoka er et kremeksempel der. Og samme med Taiyo Yuden (That´s) og Maxell.

    En av BASF LH´ene sprakk pinadø i liminga idag, da jeg tok av tabs på´n..:mad: Hater normalbånd sånn, da er "sidebreakers" (krom og metall) bedre..Dem slipper man å bruke vold på:cool: To tredeler er ferdigarkiverte nå. Regner med å bruke ca ei uke til..Først må man dog til tannlegen. Oversikten er 98% komplett- men så har jeg da også arkivert tape nær sagt døgnet rundt i ei uke. Det blir ikke bedre under OL i Rio heller..
     
    Sist redigert:

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    826
    Sted
    Bergen
    Hei.Da cd spilleren i volvo v70'en ga opp tenkte jeg å prøve kasettspilleren (orginalmontert).Så jeg kjøpte fem Maxell kasetter på Claes O til under hundrelappen og spilte inn noe musikk fra lp plater via en Technics spiller for å prøve.Satte på dolby b da dette står på bilanlegget.
    Lydkvaliteten?? Over all forventning ;) Men dette er jo billige bånd ,fem til hundrelappen så er litt spent på om det har noe for seg å prøve noe bedre? Men uansett var dette gøy.Leeeenge siden jeg har hørt kasetter i bilen,må innrømme at det ga litt mersmak hehe.
    image.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Ikke særere enn norsk kultur. Langt derifra. Det japanerne har er en utrolig fellesskapstenkning og arbeidsmoral. Det kan flere europeiske land lære mye av. Dog er det kanskje litt vel mye subserviens og respekt for autoriteter i den oppadgående sols land Noe som feks har resultert i Olympusskandalen. Ikke bra. Japan skal ha for å reise seg etter stjernesmeller, og industrielt sett ligger de fortsatt helt i forkant. Litt bikubementalitet, men det funker.

    Hadde tyskerne kunnet bruke det samme for noen tiår siden ville nok ikke BASF gått konk. Og AGFA ville vært enda større. Sistnevnte- nå belgiske- selskap"lånte" SM-konstruksjonen på lisens fra Ludwigshafen på åttitallet, og den tidligere Leverkusen-bedriften laget faktisk på den tida bedre bånd enn BASF (imo) selv. Likevel kuttta de båndproduksjonen såpass tidlig som i 1991- med en Goodbye Edition av toppkassetten sin -Agfa Metal XS 100.. De kassettene er uhyre gode, men ikke helt på linje med TP2. Som i sin tur- mekanisk sett- er det mest støysvake jeg har vært borti av kasetter. En fin TP2 hører du omtrent ikke når den står og spiller uten volum på , men en TDK i toppstand bråker noe mer.


    Medlem: Jeg har lagt unna flere som skal selges nå, da mye av musikken der var dubletter av ting jeg hadde fra før. 102 stk i pakke!. Følgende merker:

    BASF: LH og CR2/CR-S2
    Maxell: UR, UD, XL1, XL2
    Scotch; BX
    That´s FX og EM-X
    Philips: FE
    Sony: HF, Esprit IV
    Diverse SMAT, TDK og andre.

    Bruk gjerne PM..

    Vil du prøve noen ordentlige bånd? Sånn i tillegg til ovennevnte? Hent noen tipacks That´s CDMH eller CD IV her. Bortsett fra That´s Suono og sammen med BASF TP2/ Denon HD8/ nyere krom TDK er disse det fineste Japan- og verden- har av tape for tida. Du får 98 prosent av lyden fra HD8- til halve prisen. Svært jevn respons over hele det hørbare området, bygget i Suonoformat i Singapore. Ikke så kritiske på utstyret som Suono heller- et krombånd med egenskaper i topp metallklasse. Jeg har Sony Metal XR også, men CDMH gir bedre opptak. Denon sparer jeg til spesielle anledninger:cool:

    NAGAOKA PICKUP OG STIFT - ELEKTRONISK BUREAU



    Ellers driver jeg og sletter flere referansebånd fra den nye samlingen til redub-bruk nå. TDK MA-X, SA, SA-X, Fuji JP2, BASF TP2, Maxell, SMAT, Sony- og ti nye URer som de du har der:cool: Kjempegode til pris! Det er de nyere Fujiene også- både DR1 og ikke minst JP2- hentes på Ebay.
    Ser faktisk ut til at jeg har nok tape der til å redde de som trenger det i samlingen. Og det uten å sprette noen av mine forseglede..
     
    Sist redigert:

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    826
    Sted
    Bergen
    Hei,takker for gode tips.;) Mulig jeg skaffer flere bedre bånd,får se det litt an.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bygde meg en stereobenk i sommer. Ville ha plass til mine 4 kassettspillere i stua. :) Har selvfølgelig flere på lur. Bl.a en Technics RS7500 som trenger en service. Moro med mekanikk.
    . Vis vedlegget 392303
    Hva med DAT? ???
    Det er absolutt av interesse. Vi får se hva som dukker opp. :)
    Men da havner vel innleggene i en annen tråd, hvis ikke minidisc, dat og dcc får dispensasjon slik at vi kan henge videre her;)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Medlem: Si fra hvis du ønsker noen av de nevnte 102..funker fortsatt bra. Kan sende..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Fandrese: Får se om jeg har mulighet til å få henda på en strøken MD her også..er visst like mye musikk med til den som jeg har jobba med i det siste på tape..ca fem hundre MDer:cool: Fordelen er at en coverløs MD kan tas vare på i en låsbar boks til 3,5" disketter-det vi kalte datakjeks da jeg var liten. Og er de like varierte som kassettene, ja da er også de fulle av musikalsk gull. Var etter det jeg husker kun Sony og TDK som laget blank media til MD, men de gjorde da også en god jobb med det..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fandrese: Får se om jeg har mulighet til å få henda på en strøken MD her også..er visst like mye musikk med til den som jeg har jobba med i det siste på tape..ca fem hundre MDer:cool: Fordelen er at en coverløs MD kan tas vare på i en låsbar boks til 3,5" disketter-det vi kalte datakjeks da jeg var liten. Og er de like varierte som kassettene, ja da er også de fulle av musikalsk gull. Var kun Sony og TDK som laget blank media til MD, men de gjorde da også en god jobb med det..[/Q

    Beklager å måtte rette litt her, jeg har MD fra BASF, MAXELL og FUJi også. Om BASF lagde de sjøl eller om det er laget for BASF vet jeg ikke. Men jeg har opplevd at på et par av de så har jeg fått error melding under opptak. Ikke et feilslag på noen av de andre.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Beklager. Da har jeg blitt feilinformert..jeg brukte iallefall aldri annet enn Sony og TDK da MD var mest vanlig på 90-tallet. BASF ble satt under admin i en femårsperiode i millenniumsovergangen, så jeg regner med det står Emtec-BASF på de der, Terje? BASF var båndkonge, så overgangen til digitalt var litt hard for deres del. Det var nok en av grunnene til konkursen..De siste TP2ene har iallefall Emtec-merke og ble produsert i Emden- som VWs Passat og Caraveller..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @Terje-A Spiser de mye band da, eller er de enkle og rense?
    Ingen av mine spillere spiser bånd. :)Men Elcaset er litt klønete i bruk. Kassetten må settes stående slik at tapen lett kan tulles med når man tar kassetten ut og inn. "Vanlige" kassetter settes jo ned da lydhodene er nede i spilleren. Jeg kjører en rensekassett fra Nagaoka en sjelden gang. Elcaset bruker jeg en Q-tip og teknisk sprit på. MD har jeg aldri renset.:eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn